Ik ben bezig via java een bestand uit te lezen met woorden er in.
Het bestand aanroepen en inlezen om vervolgens gewoon weer af te drukken, dat lukt.
Nu wil ik al die woorden in een array laden en vervolgens via random() een willekeurig
woord te laten kiezen.
Het probleem is dat de woorden blijkbaar niet in de array komen.
Dat komt voornamelijk omdat ik totaal niets begrijp van die eigen datatypes, en
ik kan er ook niks over vinden omdat ik niet goed weet hoe het heet.
Dit is mijn code (stukje)
ik heb dus methods van het type Woord en Letter en dat soort dingen.
Maar wat moet ik er nou precies mee, hoe zet ik dat weer om naar een String waarde?
De met pijltjes gecommente items zijn de punten die het probleem geven in mijn ogen
Het bestand aanroepen en inlezen om vervolgens gewoon weer af te drukken, dat lukt.
Nu wil ik al die woorden in een array laden en vervolgens via random() een willekeurig
woord te laten kiezen.
Het probleem is dat de woorden blijkbaar niet in de array komen.
Dat komt voornamelijk omdat ik totaal niets begrijp van die eigen datatypes, en
ik kan er ook niks over vinden omdat ik niet goed weet hoe het heet.
Dit is mijn code (stukje)
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| public class Woordenlijst { private int aantalWoorden=0; private int maxAantalWoorden=5000; Woord[] woorden; BufferedReader infile = null; String inLine; public Woordenlijst() { woorden = new Woord[maxAantalWoorden]; } public void maakWoordenLijst() { File file = new File("\\", "woorden.txt"); System.out.println("Bestaat het bestand? " + file.exists()); System.out.println("Kan het bestand gelezen worden? " + file.canRead()); System.out.println("Wat is het absolute pad? " + file.getAbsolutePath()); try { infile = new BufferedReader(new FileReader(file)); int i = 0; while ((inLine = infile.readLine()) != null) { System.out.println(i + ": " + inLine); woorden[i] = new Woord(inLine); // <<<----------- i++; } } catch (FileNotFoundException ex) { System.out.println("File not found"); } catch (IOException ex) { System.out.println(ex.getMessage()); } finally { try { if (infile != null) { infile.close(); } } catch (IOException ex) { System.out.println(ex.getMessage()); } } } public Woord getWillekeurigWoord() { double i = (Math.random() * 1000); int j = (int)i; System.out.println("Random getal: " + j); Woord test = woorden[j]; // <<<------ System.out.println("Woord: " + woorden[j]); return test; } } |
ik heb dus methods van het type Woord en Letter en dat soort dingen.
Maar wat moet ik er nou precies mee, hoe zet ik dat weer om naar een String waarde?
De met pijltjes gecommente items zijn de punten die het probleem geven in mijn ogen
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 11:47 . Reden: [b] syntax gewijzigd ]