[ATI Silencer 4] Fan op mobo, lagere maxspeed

Pagina: 1
Acties:

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-07 15:47
Hallo mensen,

Op mijn nieuwe systeem liep ik aan tegen het fameuze 'clicking noise' probleem van de fan op de ATI Silencer 4 (rev. 2). Volgens de site van Arctic is dit probleem te wijten aan de PWM fanspeedcontroller op de ATI-kaarten (een X800 XT in mijn geval). Dit is op te lossen door de fan aan te sluiten op de PSU. Dit heb ik gedaan, en inderdaad maakt dit een einde aan de brom, maar de maximale snelheid van fan is ook drastisch afgenomen. Wanneer ik normaal m.b.v. ATItool de fan op 100% liet lopen werd de kaart een stuk beter gekoeld dan nu.
Ik heb de fan op zowel het moederbord als de PSU aangesloten, omdat ik aanvankelijk dacht dat een van de twee om de een of andere reden niet de volledige 12V leverde, maar dit blijkt niet te helpen.
Iemand enig idee hoe ik de snelheid van de fan hoger kan krijgen?

Aansluitend op deze vraag: zijn fans van het type dat op zo'n Silencer zit ook los te krijgen. Dus een +/- 80mm naar de zijkant blazende fan. Ik heb al flink gezocht, maar niets gevonden (alleen een 45mm evercool, maar dat schiet niet op natuurlijk).

• Phobophile
Schop...

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:08
zou je even kunnen uitleggen hoe je dat hebt gedaan want bij mij lukte het niet om hem op de psu aan te sluiten heb namelijk het zelfde probleem..

Verklaring is natuurlijk dat je videokaart meer van 12 volt geeft ( staat op ati site, soms pieken tot 18 volt)
Nu heb je dus keurig 12 volt.

• Phobophile
Uiteraard wil ik dat wel uitleggen, ik ben zelf ook even aan het klooien geweest.

Ik wilde de originele aansluiting intact houden zodat ik desgewenst altijd weer terug kon naar het aansluiten op de kaart. Daarbij wilde ik het stekkertje het liefst aanlsuiten op een fanverlengsnoertje, zodat aansluiten op het mobo ook een optie was. Enige probleem is dat het aansluiten door eenvoudig buigen van de pinnetjes op het verlengsnoertje niet werkt, omdat op het fanstekkertje de zwarte draad in het midden zit. Daarom heb ik met een kniptang een deel van de aansluiting van het verlengsnoertje geknipt (waardoor het een 2-pins aansluiting werd). Hierna pinnetjes bijbuigen en met enige kracht kan het originele fanstekkertje op het verlengsnoertje gedrukt worden.
De kleuren draadjes moeten dan als volgt aangesloten zijn:
- voor naar een standaard 3-pins fanconnector rood op rood en zwart op zwart,
- naar de PSU zwart op zwart, geel (PSU) op rood (fan).

De gele draad heb ik niet aangesloten. Ik hoopte er de rpm mee uit te kunnen lezen, maar dit werkte niet.

Voor wat betreft de verklaring die je geeft: ik betwijfel of het zo werkt. De hoge pieken zijn volgens Arctic de verklaring voor het lawaai. Maar een verklaring voor de hogere snelheid zijn ze volgens mij niet. Ik ga er vanuit dat m.b.v. PWM er gewoon een hoge frequentie aan pulsjes doorgegeven wordt waardoor de fan sneller kan lopen dan gewoon op 12V. Nu vraag ik me alleen af of ik het ding ook op een PWM-fancontroller kan aansluiten waarbij ik (optie tot) snelheid terugkrijg, maar het lawaai niet.