PC boot niet meer na het schoonmaken van mn videokaartcooler

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 14:17
hallo iedereen,

Afgelopen vrijdag maakte mn videokaartcooler een ratelend geluid. Dit zijn natuurlijk de lagers, maar ik besloot hem schoon te maken. Dus ik heb de videokaart eruit gehaald, schoon gemaakt en plaats hem weer terug.

Zet ik mn pc aan, dan reboot hij telkens wanneer het laad-scherm van windows komt. Ik heb alle F8 manieren geprobeerd en besloot als laatst de optie te activeren om niet te rebooten, maar om een blauw scherm te laten zien.

Komt de melding: Your motherboard is not ACPI compatible. Dus ik denk: wat zeik je, je draait al maanden zo :P

Na wat gekloot in de bios besluit ik de bios dan maar te flashen. Ik had biosversie 1.4 en de nieuwste was 1.9. Dus dat gedaan, maar weer niets. Dan maar terugflashen naar 1.7, maar weer hetzelfde resultaat.
Ik had zaterdag bij Maku afgesproken, dus gevraagd of dat ik mn pc mee mocht nemen en dat mocht :Y)

Bij hem de pc aangesloten en weer niet booten. Ik heb toen een van mijn geheugenreepjes (256Mb ValueRAM BH6) eruit getrokken om te zien wat hij zou doen. Ik zette mijn pc aan en nou boot mn pc ineens weer wel :? Welliswaar super instabiel, maar ik kon weer in Windows komen.

Nouja, ik besloot er verder niets meer aan te doen die dag en ik ging zondag weer naar huis. Ik sluit mn pc aan en whoppa, weer niet booten. Nu liet hij niet eens de post zien. Ik besloot het andere geheugenreepje (Ik wisselde de 512Mb Corsair XMS3200 met de 256Mb ValueRAM BH6) te gebruiken en tot mijn grote verbazing draaide mijn pc nu weer stabiel.

Ik d8 dus dat mijn 512mb geheugen kapot was, maar ik heb dit reepje bij mijn broertje geprobeerd en daar draaite stabiel :?

Nou vraag ik me af wat nou het probleem is. Is mn mamaplank nou kapot, of dat geheugenreepje? Want waarom zou mn mobo wel een 256mb geheugenreep pakken en een 512mb niet?
Ik draaide al maanden met dezelfde configuratie en nou opeens zou het niet meer werken?

Specs van de pc:
MSI K8N Neo Platinum
AMD Athlon 64 3400+
512Mb Corsair XMS3200
256Mb ValueRAM BH6
Asus X800Pro geflashed naar X800XT PE
2x Hitachi 160Gb SATA in Raid 0
OCZ Powerstream 520 (als ik het me goed kan herinneren, ik weet niet meer exact hoeveel watt het is)
Windows XP SP2

Wat ik verder nog geprobeerd heb:
Opnieuw Windows XP installeren op een ATA schijf die ik gekocht heb. (WD200Gb)
Het geheugen in een ander slot plaatsen.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Ik wil namelijk eerst weten of ik een nieuwe mobo nodig heb voordat ik mn Watercooling ga installeren.

Sign here please

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Memtest al gedaan?

En als ik het zo lees heeft het verder niks met je videokaart te maken, eerder met je geheugenbankjes/controller.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

[ Voor 25% gewijzigd door Flame17 op 27-09-2005 10:01 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 11:25
Flame17 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:00:
Memtest al gedaan?

En als ik het zo lees heeft het verder niks met je videokaart te maken, eerder met je geheugenbankjes/controller.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?
Nee, de tutorial had ik nog niet doorgenomen, excuses daarvoor. Verder heb ik in de pc van mn broer pifast gedraaid zonder problemen.

Edit: oops, dit is Monsie :P op het account van mn broertje :)

[ Voor 7% gewijzigd door ozzie1987 op 27-09-2005 10:04 ]

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

Verwijderd

volgens mij heeft het geen ruk met je mammaplank te maken man
als je hem aan zet boot ie toch ook gewoon in dos

als ie dat xp scherm wilt laten zien, dan gebruikt ie VESA daar voor -> en ook gelijk
meer geheugen van je videokaart

met andere woorden, je hebt gewoon je videokaart gesloopt :7

• Monsie
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:08:
volgens mij heeft het geen ruk met je mammaplank te maken man
als je hem aan zet boot ie toch ook gewoon in dos

als ie dat xp scherm wilt laten zien, dan gebruikt ie VESA daar voor -> en ook gelijk
meer geheugen van je videokaart

met andere woorden, je hebt gewoon je videokaart gesloopt :7
Kan je me dan vertellen waarom hij met 512mb gebeugen niet boot en met 256mb wel? Want met die 256mb reep kan ik gewoon alles doen, zelfs World of Warcraft spelen (duurt wel lang het laden, maarja hij loopt alles te cashen op mn hdd)

Ik weet wanneer mn videokaart kapot is, want ik heb er al 3 gesloopt :)

Sign here please

Verwijderd

Monsie schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:14:
[...]

Kan je me dan vertellen waarom hij met 512mb gebeugen niet boot en met 256mb wel? Want met die 256mb reep kan ik gewoon alles doen, zelfs World of Warcraft spelen (duurt wel lang het laden, maarja hij loopt alles te cashen op mn hdd)

Ik weet wanneer mn videokaart kapot is, want ik heb er al 3 gesloopt :)
ow :9

maar die 512mb reep doet het bij je broer wel he'

raar probleem, kan je die grafische kaart ff bij je broer proberen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 10:27 ]

• Monsie
Hmm, dat word wat lastiger. Hij heeft zn watercooling namelijk al wel aangesloten en ik weet niet hoe tof Windows het vind om van een Nvidia kaart naar een ATI kaart te gaan que drivers.

Maar zoals ik al zei, windows draait gewoon stabiel met 256mb geheugen maar met die reep van 512mb vertikt mn pc het om te booten.

En dat alles doordat ik mn cooler van mn videokaart schoon maakte. Misschien is mn pc niet meer gewend om zonder stof te draaien :P

Ik denk dat ik vanmiddag maar een ander moederbord ga halen. Mn oog was gevallen op een MSI K8N Neo3 FSR

En dan maar kijken of dat het probleem op zal lossen. En anders is het mn geheugen en ik d8 dat Corsair levenslange garantie geeft op zn geheugen, dus dan die maar RMA als het niet werkt

Sign here please

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Dan toch maar even Memtest laten draaien, dan kan je wat vertellen tegen de firma Corsair.

Dat 256 reepje doet het in alle slotjes?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 11:25
Flame17 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 11:02:
Dan toch maar even Memtest laten draaien, dan kan je wat vertellen tegen de firma Corsair.

Dat 256 reepje doet het in alle slotjes?
Dat klopt, dus dat is het vage eraan. Ik heb ook geprobeerd om die 512 in een ander slot te doen, maar dat hielp niet.....

P.s. dit is monsie :P

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

Verwijderd

Heb je ze al vergeleken bij Corsair, volgens mij heb je met verschillende timings te maken, ik heb namelijk zelf al zitten kijken en die 256MB zou wel een Cas 3 latency hebben en die XMS zou wel lager zitten (2.0 -2.5), als je iets specifieker zou checken zou je het zo kunnen op zoeken.
Misschien dat dit het probleem is, als je videokaart geen rare strepen of blokken en artifacts vertoont, dan zal dat niet het probleem zijn.

Verwijderd

ook al hangt er water koeling op dat ding van je broer, hij kan hem er toch ff naast houden
terwijl jou kaart erin zit of zie ik dat verkeerd.

• Monsie
Nou, ik heb gister mn mobo vervangen en mn watercooling geïnstalleerd. Het lijkt er nu op dat het aan de ATA-schijf ligt. Als ik die aangesloten heb dan boot mn pc niet. Ook als ik dan Windows wil installeren komt hij niet verder dan: Setup is inspecting you harware oid.

Vandaag die hdd mee gegeven aan mn broertje om hem om te ruilen, kijken of het dan beter werkt.

De pc boot trouwens weer gewoon met de 512Mb reep.

Ik hou jullie op te hoogte.

Sign here please

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat laatste komt door USB-legacy support. Zet dat eens uit en je setup gaat weer verder. Helpt het niet, dan moet je even je BIOS resetten, dat zal ook wel eens kunnen helpen.

• Monsie
Ok, na het vervangen van het Moederbord werkt alles weer naar wens.

Wat mij betreft mag deze thread gesloten worden.

Bedankt voor alle reacties

ciao

Sign here please

Pagina: 1