Toon posts:

CPU-koeler past niet (Arctic Silencer & socket 939)

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Arctic Silencer 64 Ultra gekocht bij m'n ASRock 939S56-M moederbord. Ik was in de veronderstelling dat deze koeler op alle socket 939 moederborden zou passen, maar zoals je al leest in de topictitel lijkt 'ie bij mij niet te passen: De koeler zelf is net te groot voor de zwarte "ondersteuner" die op het moederbord zit, en de zwarte ondersteuner die bij de koeler is meegeleverd past niet op het moederbord omdat de pinnetjes aan de onderkant net iets dichter bij elkaar zitten dan de gaatjes in het moederbord.

Het enige dat ik kan bedenken is toch proberen de koeler in de ondersteuner die al op het mobo zat te duwen door de zwarte torentjes op de ondersteuner met veel kracht uit elkaar te duwen en te hopen dat deze niet breken.

Over de compatibiliteit van de koeler staat op de arctic cooling website het volgende:

all AMD Sempron (Socket 754)
AMD Athlon 64 up to 4000+
AMD Athlon 64 up to FX-55
AMD Opteron

Past de koeler gewoon niet op het moederbord of moet ik die torentjes met veel kracht uit elkaar duwen zodat de koeler toch past? Of doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd?

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12-2025

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Lijkt me niet iets wat je wil forceren... kunnen ze je bij de plek waar je het gekocht hebt uitleggen hoe het zit? Lijkt net of er een PIV koeler is geleverd, of in ieder geval de zwarte voet...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het voetje dat meegeleverd was met de koeler aan het mobo vastgeschroefd, dit blijkt toch te werken ondanks dat de zwarte pinnetjes aan de onderkant niet precies in de gaatjes in het mobo passen. Ik stuit nu echter op een ander probleem: ik kan de koeler niet aansluiten omdat het koelelement van de mobo-chipset (een aantal omhoogstekende metalen staafjes) een van de vastmaak-hendeltjes van de koeler in de weg zit. Wat kan ik hieraan doen?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vanmens/hendeltje.jpg

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
Probeer hem te ruilen ( als dat nog kan ) en koop een freezer 64. Veel beter, wel wat duurder maar ja heb je wel een goede koeler die je ook nog op een andere proc kan gebruiken

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Of je knipt een stukje van de northbridge cooler af zodat het precies past.

Verwijderd

Topicstarter
De winkel waar ik deze koeler gekocht heb verkoopt niet de Freezer 64, maar ik denk sowieso niet dat ik nog kan ruilen omdat ik de koeler al enkele weken in bezit heb, ik kom alleen nu pas toe aan het bouwen van de PC.

Wat betreft een stukje afknippen van de northbridge koeler: dit lijkt mij zelf ook de beste oplossing, het enige nadeel is natuurlijk de mogelijke oververhitting van de chipset, hoewel ik zelf denk dat de extra hitte miniem zal zijn, vooral in acht nemend dat het koelelement een passieve is.

Is het verantwoord een stukje van dit koelelement af te knippen of is er een betere oplossing?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
als ik zo die foto bekijk moeten er 3 vinnen af, nou dat zal niet veel uitmaken kwa hitte. Absoluut veilig :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
Er moeten er inderdaad drie ongeveer voor de helft af. Go?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Je kan eventueel nog proberen om de vinnen een beetje om te buigen ipv af te knippen...
Dan kan ze later nog een keertje rechtbuigen mocht je een andere koeler nemen...

Ook heb je dan minder kans op gezeik mocht je moederbord een keer kapot gaan binnen de garantie, omdat je dan je vinnen weer recht buigt...

Maar oververhitten zal die niet... :)

Verwijderd

Topicstarter
Twee pinnetjes afgeknipt en hij zit goed :)

Bedankt!

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 15:20
Sorry dat ik dit topic kick, maar ik kan het antwoord op mijn vraag nergens anders vinden.
Ik ben van plan een Asrock 939S56-M aan te schaffen, het zelfde moederbord dat gebruikt word door Joris de Man. Ik wil op dit bord een CoolerMaster Aquagate Mini installeren, en daarvoor zijn gaten in het moederbord rond de CPU socket vereist.
Ik wil graag weten of de 939S56-M gewoon de 2 standaard gaten heeft als vrijwel alle socket 939 moederborden. Zo niet, wat voor gaten zitten er dan wel in?
Ook wil ik weten of de backplate (aan de achterkant van het bord, waarmee de CPU cooler bracket (zwart) vast zit) verwijderd kan worden.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Koradhil schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:23:
Sorry dat ik dit topic kick, maar ik kan het antwoord op mijn vraag nergens anders vinden.
Ik ben van plan een Asrock 939S56-M aan te schaffen, het zelfde moederbord dat gebruikt word door Joris de Man. Ik wil op dit bord een CoolerMaster Aquagate Mini installeren, en daarvoor zijn gaten in het moederbord rond de CPU socket vereist.
Ik wil graag weten of de 939S56-M gewoon de 2 standaard gaten heeft als vrijwel alle socket 939 moederborden. Zo niet, wat voor gaten zitten er dan wel in?
Ook wil ik weten of de backplate (aan de achterkant van het bord, waarmee de CPU cooler bracket (zwart) vast zit) verwijderd kan worden.
Vraag dit anders eens bij de leverancier, of kijk in het ervaringen topic in PMG over dit moederbord. Standaarden zijn er niet voor niets natuurlijk :)

Hiervoor hoef je dit topic niet te kicken, als je er zo nog niet uit komt kan je je vraag nogmaals in het juiste subforum stellen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.