[eD2k] Index-site legaal?

Pagina: 1
Acties:

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 12:55

DaFeliX

Tnet Devver
Topicstarter
L.S.

Ik vroeg mijzelf af, is een eD2k index site legaal? Ik merk dat aantal sites ermee uitschijen, maar het plaatsen van eD2k links is toch niet verboden in Nederland? Voor zover ik weet, is alleen het aanbieden van de bestanden (het daadwerkelijke uploaden ja) illegaal, maar downloaden en indexeren is naar mijn weten niet illegaal, klopt dit?

Bedankt alvast voor elke (juridische) reactie :P

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:20
Ik kan je alleen vertellen dat het downloaden van muziek + films legaal is in Nederland. Software en Games dus niet :) (als ze niet gratis zijn dan :P)

Maar voor het plaatsen van die ed2k links is volgens mij overal anders, zo mag het misschien in Rusland wel maar in Amerika niet ;)

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

cls schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 00:06:
Ik kan je alleen vertellen dat het downloaden van muziek + films legaal is in Nederland.
Houd er wel rekening mee, dat als je muziek/film download met emule, dat je tegelijkertijd ook shared, en dan is het WEL illegaal....

Hoe het met de legaliteit van ed2k link sites is, weet ik niet, alleen het zal misschien niet voor niets zijn, dat er zoveel gesloten worden.....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Potentieel interessante discussie, maar of het nu legaal is of niet: op GoT is het hoe dan ook ongewenst dus ga geen voorbeelden geven of vragen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Volgens mij zijn alle manieren waarop je andere mensen helpt met het verkrijgen van auteursrechtelijke informatie waar niet voor betaald is, niet toegestaan.

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-07 13:06
Ik heb ooit gelezen (Weet niet meer waar of wanneer) dat je in nederland wel een website mag hebben waar je, ongesorteerd, liks hebt om informatie (al dan niet illegaal) te downloaden.

Zou je dezelfde links gesorteerd aanbieden dan mag het weer niet omdat je dan bewust bezig bent met het verspreiden van illegale informatie.

Oftewel, ongesorteerde links mogen. Gesorteerde links mogen niet.

8)7 Nederland op zijn best zullen we maar zeggen 8)7 :?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Cyphax

Moderator LNX/AI
De hamvraag lijkt mij: bied je illegale content aan als je een ed2k-linkje op je site plaatst. Het is eigenlijk zelfs geen link, maar een stukje metadata van een bestand. Aan alleen het ed2k-linkje heb je helemaal niets. Je moet zelf op zoek naar het bestand dat erbij hoort.
Misschien is het vergelijkbaar wanneer ik op mijn site uitleg hoe je een atoombom maakt (hoezo, extreem?). Aan de hand daarvan KAN je een atoombom maken (mits je aan de onderdelen kan komen, dat is je eigen probleem) maar ik bied je geen bom aan. Is dat illegaal?

Saved by the buoyancy of citrus

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:20
Cyphax schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:27:
De hamvraag lijkt mij: bied je illegale content aan als je een ed2k-linkje op je site plaatst. Het is eigenlijk zelfs geen link, maar een stukje metadata van een bestand. Aan alleen het ed2k-linkje heb je helemaal niets. Je moet zelf op zoek naar het bestand dat erbij hoort.
Misschien is het vergelijkbaar wanneer ik op mijn site uitleg hoe je een atoombom maakt (hoezo, extreem?). Aan de hand daarvan KAN je een atoombom maken (mits je aan de onderdelen kan komen, dat is je eigen probleem) maar ik bied je geen bom aan. Is dat illegaal?
Eerder: Je geeft mensen trefwoorden om te zoeken naar pagina's waarin zou kunnen staan hoe je een atoombom kan maken. :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wanneer je linkt naar legale content zoals linux distro's is er niks aan de hand, gesorteerd of niet...
Zo zou je een mooie driver database kunnen maken bv.

[ Voor 24% gewijzigd door ShellGhost op 27-09-2005 16:30 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het aanbieden van links naar dergelijke content is niet verboden, al zal dat niet lang meer duren denk ik. De reden dat dit legaal is, is dat er niet daadwerkelijk met copyright beschermde data op die server staat, alleen linkjes ernaar. Dit is natuurlijk nogal krom, en ik vind het niet meer dan eerlijk als het een dezer dagen gewoon bij wet verboden wordt, maar AFAIK is het nu nog legaal.

Neemt overigens niet weg dat de stichting BREIN er niets tegen probeert te doen. Vorig jaar was mijn site een paar dagen uit de lucht omdat BREIN aan een of andere instantie had gevraagd de servers van mijn host in beslag te nemen omdat er een dergelijke site op draaide. Na een paar dagen kwam een van de servers terug, maar op de andere twee wachten ze nog steeds vanwege een "onderzoek".

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Cyphax

Moderator LNX/AI
-NMe- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:32:
Het aanbieden van links naar dergelijke content is niet verboden, al zal dat niet lang meer duren denk ik. De reden dat dit legaal is, is dat er niet daadwerkelijk met copyright beschermde data op die server staat, alleen linkjes ernaar. Dit is natuurlijk nogal krom, en ik vind het niet meer dan eerlijk als het een dezer dagen gewoon bij wet verboden wordt, maar AFAIK is het nu nog legaal.

Neemt overigens niet weg dat de stichting BREIN er niets tegen probeert te doen. Vorig jaar was mijn site een paar dagen uit de lucht omdat BREIN aan een of andere instantie had gevraagd de servers van mijn host in beslag te nemen omdat er een dergelijke site op draaide. Na een paar dagen kwam een van de servers terug, maar op de andere twee wachten ze nog steeds vanwege een "onderzoek".
Het is ook niet echt een link. Het is een veredelde bestandsnaam. Ik heb een apart programma nodig dat er wat mee kan.
Zou het wel goed zijn als je bijvoorbeeld een bestandsnaam neerzet, en that's it?

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1