Toon posts:

busturings probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Wie kan mij misschien helpen met het volgende probleem.

Ik heb een nieuwe harddisk gekocht"maxtor diamondmax 10".
Deze heb ik ingebouwd en ben aan de slag gegaan met n partitie te maken, met fdisk.
alle stappen juist ondernomen.

Aangekomen bij het laatste scherm komt er te staan....sluit fdisk venster af en herstart uw systeem om de veranderingen van kracht te laten worden

druk op ESCom af te sluiten.

Dit heb ik gedaan en daarna computer herstart.

Gelijk daarna komt de melding besturingssysteem niet aanwezig...en voor de rest kan ik niets meer doen. Mijn vorige Harddisk heeft dit zelfde probleem.

Heb de batterij van het moederbord al een keer los gehaald om te booten.
Alles opnieuw ingesteld in de bios. esc gedruk en gesaved.
Computer start weer opnieuw op en ik krijg weer de melding besturingssysteem ontbreekt!

Kan iemand mij helpen met dit probleem en hoe ik het kan oplossen.

Ik heb een: dell pentium 4 2.80mhz maxtor diamondmax 10 7200rpm ATA 133.

Alvast bedankt voor uw reactie,

mvg Melroy

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Groeten kun je hier achterwege laten Melroy.

Het lijkt erop dat dit de enige harde schijf in je systeem is, klopt dit? Zo ja, dan zul je moeten opstarten vanaf een ander medium (floppy, CD/DVD) om nog een bestandssysteem op je harde schijf te installeren. Wat je met fdisk gedaan hebt is je schijf indelen in 1 of meerdere partities. Als het goed is heb je overigens wel 1 partitie ook BOOTABLE gemaakt?

Lijkt nogal basic eerlijk gezegd. Je schijf is wel ingedeeld maar heeft nog geen bestandssysteem.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:20

makje

Professioneel prutser

melding besturingssysteem niet aanwezig...
Ik trap misschien een open deur in hoor, maar ik neem aan dat je deze maxtor als 2e schijf erbij hebt geplaatst en dat op je 1e (oude) schijf dus nog wel een besturingssysteem als bijv Windows staat? In dat geval kun je het beste even in de BIOS controleren of de volgorde van opstarten nog wel goed staat, dus van de oude 1e schijf en niet van de nieuwe maxtor.

Staat dat wel goed in de BIOS dan kun je even controleren of je niet per ongeluk met fdisk de verkeerde schijf hebt bewerkt, start je pc nog wel op met enkel de oude schijf aangesloten?

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
hoi nighttowl,

Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad de enigste harddisk die in mijn pc zit..heb er nog een liggen maar die heeft het zelfde probleem.

Met fdisk heb ik 1 totale schijf gemaakt groter dan 2 GB( als het goed is op y geklikt in het begin menu.

Zover ik weet...(sorry ben hier niet echt in thuis..)Is er geen bootable partitie aanwezig..
Denk ik hoor..Nogmaals sorry.

Verwijderd

Topicstarter
Makje.. deze maxtor is momenteel mijn enigste schijf op mijn pc..maatje van me dacht even een extra partitie aan te maken op mijn pc maar dat is helemaal verkeerd afgelopen waardoor er nu helemaal niets meer opstaat- dit was bij mijn oude HD.Had vandaag een nieuwe gekocht en fdisk gebruikt maar die heeft nu het zelfde probleem als de oude HD daar komt ook te staan dat er geen besturingsysteem aanwezig is en dat "Device not found"met betrekking tot HD... MSCD001 NOT found terwijl alles zat zoals het was voor partitie magic ongeluk.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je hebt je oude schijf vervangen voor de nieuwe?
dan staat er dus geen besturingssysteem op...

welk besturingssysteem wil je draaien?
opmakend uit het FDISK gebruik wil je Windows 98 ? (of misschien 95 of ME ? )
of wil je juist Windows XP? in dat geval start je op met de Windows XP CD en laat je de setup de partities maken.

Het terugplaatsen van je oude schijf geeft ook een foutmelding?
heb je de nieuwe schijf gepartitioneerd terwijl de oude schijf nog in de PC zat? misschien heb je dan met FDISK je oude schijf per ongeluk leeg gemaakt.
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 23:27:
Makje.. deze maxtor is momenteel mijn enigste schijf op mijn pc..maatje van me dacht even een extra partitie aan te maken op mijn pc maar dat is helemaal verkeerd afgelopen waardoor er nu helemaal niets meer opstaat- dit was bij mijn oude HD.Had vandaag een nieuwe gekocht en fdisk gebruikt maar die heeft nu het zelfde probleem als de oude HD daar komt ook te staan dat er geen besturingsysteem aanwezig is en dat "Device not found"met betrekking tot HD... MSCD001 NOT found terwijl alles zat zoals het was voor partitie magic ongeluk.
uhm, zitten de kabels wel goed? master/slave instellingen wel goed gezet?
als alles goed aangesloten is en de master/slave instellingen zijn goed ingesteld, dan kan je gewoon je windows CD in je PC stoppen om de installatie te starten (dit werkt vanaf Win98)

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2005 23:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:20

makje

Professioneel prutser

Maar als jij een compleet nieuwe en lege schijf in je pc stopt dan is het toch logisch dat je de melding krijgt dat hij geen besturingssytseem kan vinden?? Die moet je eerst nog gaan installeren.

Je kunt idd eerst gaan prutsen met fdisk om eerst een partitie aan te maken op de schijf, maar dat kan ook vanuit de Windows XP installatie en dat is een stuk makkelijker! Stop je Windows CD er dus in, ga naar de BIOS en selecteer daar dat je van CD-ROM wilt opstarten. Als je CD bootable is (waar ik vanuit ga, meestal zo) dan start de windows installatie automatisch op...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Heb idd de oude HD vervangen voor een nieuwe ivm de fout meldingen dacht ik in de eerst instantsie dat mijn HD kapot was ofzo iets...Dus had een nieuwe gekocht..Heb de oude eerst verwijderd en de nieuwe geplaatst.(oude was er uit voor dat ik de nieuwe partitioneerde)
Heb een bootdisk gebruikt van windows ME met de intensie er later XP weer op te zetten zoals op de oude HD.Alleen die is helemaal leeg volgens mij die geeft alleen maar foutmeldingen aan.

Men ik hoop maar zo dat ik die dingen kan herstellen.....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 23:39:
Heb idd de oude HD vervangen voor een nieuwe ivm de fout meldingen dacht ik in de eerst instantsie dat mijn HD kapot was ofzo iets...Dus had een nieuwe gekocht..Heb de oude eerst verwijderd en de nieuwe geplaatst.(oude was er uit voor dat ik de nieuwe partitioneerde)
Heb een bootdisk gebruikt van windows ME met de intensie er later XP weer op te zetten zoals op de oude HD.Alleen die is helemaal leeg volgens mij die geeft alleen maar foutmeldingen aan.

Men ik hoop maar zo dat ik die dingen kan herstellen.....
lol, ok :P
je oude disk is niet stuk, je hebt em alleen gewist ;)
gewoon 1 van beide disks in je PC stoppen en dan de WinXP CD er in.
Windows ME er eerst op en dan upgraden naar XP is niet aan te bevelen.
liefst gewoon direct de versie die je graag wil.
helaas gaat dat niet als je XP CD een upgradeversie is. maar ik neem maar aan dat het een normale is. daarmee kan je upgraden maar ook een verse installatie doen.

Verwijderd

Topicstarter
jongens bedankt voor de reactie tot zover..helemaal toppie...hij is nu bezig met alles in te stellen en te installeren...nou komt er alleen een scherm met het volgende:

Druk op ENTER op installatie op partitie uittevoeren,

Druk op C op installatie uit te voeren op niet partitie

Druk D op partitie te verwijderen

Partitie 1 onbekend 194474 MB (194474 MB VRIJ)

PS misschien een rare vraag maar ik kan mijn tweede HD in mijn computer doen alleen als hij onderste boven hangs dus metalenplaat tegen metalen plaat mag dit?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je uberhaubt je partitie wel geformateerd na de fdisk ? denk het niet als ik het zo lees

(niet dat windows het nodig heeft)

maar als je je ander hd met hetzelfde probleem even formateerd zal het probleem vermoed ik weg zijn

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 27-09-2005 00:15 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
euhh neej volgens mij niet....Moet ik dan gewoon op partitie verwijderen drukken?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 00:16:
euhh neej volgens mij niet....Moet ik dan gewoon op partitie verwijderen drukken?
je hebt toch beide schijven leeg, voor zover ik et verhaal snap.
dus doe maar verwijderen jah, en dan de installatie een nieuwe laten maken en die formatteren als NTFS

Verwijderd

Windowssetup is in staat zelf partities te
1) maken
2) formateren
3) os er op te zetten

Onafhankelijk van de windows installatie.
Als je een partitie maakt moet je hem altijd formatteren. (fat/fat32/ntfs enz....)
anders is het inderdaad een unknown parttition

Dus die 2e harddisk even partitioneren, formateren en hoppla je kan er data op plempen

(als je deze partitioneerd in de disk manager van xp dan word hij automagisch geformateerd,
als je het met fdisk doet niet!)

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 20:34
misschien wel belangrijk:

Welk besturingssysteem wil je installeren?

Als je namelijk win2k of xp gaat installeren dan doe je de cd erin, laat je hem booten, verwijder je de partities, laat je setup een nieuwe maken en formateren. En zo verder het besturingssysteem erop.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- OH is geen dumpbak, vragen over opslagmedia of over besturingssystemen horen in de daarvoor bestemde subfora...
- het is de bedoeling dat je op zoek gaat voor je een topic opent. Als je op 'besturingssysteem niet aanwezig' zoekt met google of GoT search vind je snel zat wat er aan de hand is, of kijk eens in de Opslagmedia FAQ...
- met alle respect, maar dit topic is zeer basic. Misschien is het een idee eerst eens wat ervaring op te doen op www.beginnersweb.nl of www.iksnaphetniet.nl voordat je op GoT post :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.