Toon posts:

Overstappen oude Leica naar digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als dit het 100ste topic in zijn soort is, verwijs me dan a.u.b. Ben nieuw op dit forum en heb al het een en ander doorgelezen en vond het tijd om eens lid te worden.

Ik heb nu een 25 jaar oude Leica R4 met 4 Leica objectieven (groothoek 24mm, standaard 50mm, macro 60mm, tele 130mm), allen verkeren in perfecte staat zoals we van Leica gewend zijn. Sinds kort een Nikon Super Coolscan 5000ED gekocht om de negatieven en de de dozen met negatieven en dia's van vroeger te scannen. Dit levert mij een 4000 dpi met 48 bpp afbeelding op. Over de beeldkwaliteit mag ik dus niet klagen.

Toch ben ik aan het kijken naar een digitale set voor het gemak. Niet meer wachten op ontwikkelen, geen gedoe met fotorolletjes en direct resultaat zien op de LCD. Ik heb al veel rondgevraagd in winkels en veel specificaties en resultaten van camera's op internet bekeken. Het klinkt allemaal erg leuk en aardig, maar ik ben analoog gewend en ik wil absoluut geen camera waarbij het moeilijk is om alles handmatig te doen. De Leica R4 doet niet aan auto-focus. Ik wil wel auto-focus, maar ik wil op het objectief ook een goede greep hebben om handmatig scherp te stellen. Daarnaast een diafragma wat makkelijk en snel te bedienen is (dus niet twee kleine knopjes ergens), lichtmeting keuze (spot, integraal, etc) en door de zoeker zien of het beeld scherp is (zoals bij analogo camera's de twee vakjes die ten opzichte van elkaar verschuiven). Bestaat zo'n camera/objectief?

Ik kijk uit naar een reactie.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wellicht is het ook handig om je budget te melden. :)

Genoeg DSLR's voldoen aan de meeste van jouw eisen. Bij de instapmodellen zal vooral de omvang van de zoeker een 'probleem' voor je zijn. Of wil je niet per se SLR, maar gewoon een goede compacte digicam?

{signature}

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Edit: Spuit 11, Voutloos was me voor :|

Budget???

Wat aan de meeste (zo dan niet alle) eisen voldoet is een dSLR: een digitale spiegelreflex dus. Die heb je al vanaf €700,- ofzo (Nikon D50). Ik zou je eerst maar eens wat meer verdiepen in digitale fotografie, zodat je wat concreter kunt zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Ale-Gu op 26-09-2005 22:41 ]

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik zou een canon 1Ds markII kopen met een zooi 'L' objectiefjes

mja.. ff je budget vermelden is handig :)

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk op 26-09-2005 22:42 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bijna alle DSLR's voldoen aan je eisen, alsmede alle duurdere objectieven (vanwege de focusring.) De kans is groot (statistisch gezien) dat je bij Canon of Nikon uitkomt, maar uiteraard behoren ook Minolta, Olympus en eventueel Sigma tot de mogelijkheden (ik vergeet er vast weer een hoop...)

Het is dat je autofocus wilt hebben, anders was de digital module R van Leica ook nog een aardige optie geweest (afhankelijk van je budget ;)). Zou je er alleen ook nog een R8 of R9 bij moeten aanschaffen. Is waarschijnlijk duurder dan (bijvoorbeeld) een nieuwe set opbouwen op basis van Canon L objectieven.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 18:41

TheBorg

Resistance is futile.

G-PHREAK schreef op maandag 26 september 2005 @ 22:42:
ik zou een canon 1Ds markII kopen met een zooi 'L' objectiefjes

mja.. ff je budget vermelden is handig :)
Of een Canon 20D bij een kleiner budget. Ik weet niet hoe het heet, maar dat met die 2 vakjes heb ik nog nooit op een digicam gezien. De 350D heeft geen spot metering (heb het ding zelf en vind het een zwaar naardeel).

Verwijderd

Focusprisma's zijn mogelijk alleen op camera's met een vervangbaar zoekerglas. Je komt dan uit op de wat duurdere digitale SLR's (helaas) zoals de Nikon D2 serie, en de Canon 1D, en de 10D/20D. Handmatig focussen via de lens kunnen ze allemaal wel (al dan niet electronisch of mechanisch gestuurd)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Leica maakt zelf ook digicams, volgens mij ook een met R-system mount. Dus als je budget zo'n camera toestaat kun je je bestaande glas nog gebruiken. Kijk even op leica.com :)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-09-2005 00:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
@Krusher:
weet je zeker dat je mat-glazen met scherpstel wig kan krijgen voor D1 D2H etc? Zou erg stoer zijn, maar heb er nog nooit van gehoord. Heb wel een maffe jappaner gezien die een oud matglas op maat gesneden heeft voor zijn 300D...

Ben op autofocus camera's eigenlijk nog nooit een scherpstel wig tegengekomen. De meeste bieden je alleen de mogelijkheid om een in-focus-indicatie lampje te gebruiken.

Mis dat ding namelijk best wel, en dat is ook een van de redenen waarom ik een Nikon FM2 gereviseerd heb. Heerlijke camera, en dat scherpstellen met een wig met daaromheen micro prisma;s is echt briljant.

Verwijderd

Grimreaper schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 00:40:
@Krusher:
weet je zeker dat je mat-glazen met scherpstel wig kan krijgen voor D1 D2H etc? Zou erg stoer zijn, maar heb er nog nooit van gehoord. Heb wel een maffe jappaner gezien die een oud matglas op maat gesneden heeft voor zijn 300D...
...
In Nederland zul je alleen type E tegen komen, type K3 kan op bestelling en op maat gemaakt in het buitenland (overigens doen ze dat ook voor de D70(s)- die is n.l. ook verwisselbaar) en 3rd party focus screens zijn ook te koop, www.intenscreen.com (mail ze even- website is niet up to date)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
Áls je die leica objectieven op een nieuwe DSLR zou willen gebruiken kun je geen Nikon nemen (pin me er niet aan vast, heb 't ergens gelezen :P) want de Nikon's hebben de mount té ver van de spiegel staan.

Verder, je stelt wel hoge eisen, heb je ook een budget?

|>

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

En wat dacht je van een digitale achterwand voor je huidige Leica?
Deze zijn meestal uitwissel-/omschakelbaa, zodat je ook nog analoge foto's kan blijven maken....

We have just one world, but we live in different ones...

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-01 23:38

superblaag

Mooi spul hoor!

Volgens mij ging dat alleen werken op een R8 en/of R9

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 15:15
Mag ik de aandacht vestigen op Pentax? De *ist DS heeft verwisselbare matglazen. Voor een beperkter budget zou dit wel eens wat kunnen zijn?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
superblaag schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 07:44:
Volgens mij ging dat alleen werken op een R8 en/of R9
Digital Module R werkt inderdaad alleen op een R8 of een R9. Andere digitale oplossingen (buiten compacts) heeft Leica niet.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-02 16:18
Wat dacht je van deze Epson?
Een digitale meetzoeker zou nog het meest in de buurt komen van je Leica. Kost ook een paar centen overigens...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Marcel schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:59:
Wat dacht je van deze Epson?
Een digitale meetzoeker zou nog het meest in de buurt komen van je Leica. Kost ook een paar centen overigens...
Hmm, de camera van de TS is geloof ik toch echt een R en geen M hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2005 11:23 ]

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-02 16:18
:D Je hebt helemaal gelijk....

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor alle replies. Had er niet zoveel verwacht :)

Het gaat inderdaad om een Leica R-serie. De Leica R8 en R9 zijn inderdaad compatible met mijn objectieven, alleen kost de digital modul alleen al 5000 euro, dan moet je de R8 of R9 body nog kopen. Dit is ver buiten mijn budget.

Is het budget overigens zo relevant? Mijn vraag was meer of er camera's bestonden die voldoen aan mijn eisen: handig instelbaar diafragma (liefst een ring op het objectief), sluitertijd, handmatig scherpstellen (niet een dun ringetje zoals ik op de kitlens van de D50 heb gezien) en een matglas met bijvoorbeeld microprisma's of zo'n wig waarmee je kan zien wanneer het beeld scherp is. Wie het duurste model Canon roept geeft dus geen antwoord op mijn vraag. Gelieve deze zinloze reacties achterwege houden. Ik heb de ervaring bij digitale camera's dat ze het diafragma zo veel mogelijk dichtknijpen om zoveel mogelijk scherpte/diepte te creëren waardoor de kans op onscherpte op het onderwerp minimaal is. Hier hou ik dus niet van.

Gister vond ik op de site van Panasonic de DMC-FZ30 tegen. Dit is een digitale spiegelreflex camera. Panasonic maakt gebruikt van Leica lenzen. Dit bevalt mij natuurlijk wel, maar is wat mij betreft geen doorslaggevend voordeel. Meer informatie hier:

http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3198|662|654|652|4|1

Omdat ik niet bekend ben met dSLR's en zeker niet met Panasonic camera's graag wat commentaar of reacties op deze camera.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 19:11:
Gister vond ik op de site van Panasonic de DMC-FZ30 tegen. Dit is een digitale spiegelreflex camera. Panasonic maakt gebruikt van Leica lenzen. Dit bevalt mij natuurlijk wel, maar is wat mij betreft geen doorslaggevend voordeel. Meer informatie hier:

http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3198|662|654|652|4|1

Omdat ik niet bekend ben met dSLR's en zeker niet met Panasonic camera's graag wat commentaar of reacties op deze camera.
Dat is een in licentie gegeven ontwerp. Deze lenzen worden niet door Leitz gefabriceerd. Wat mij betreft heeft dat dus heel weinig waarde.

Handmatig valt deze camera niet scherp te stellen.

Verwijderd

Is het budget overigens zo relevant?
Lijkt me wel. Als je een digitaal toestel wilt met dezelfde kwaliteit als je huidige dan ben je enkele duizenden euro's lichter, zonder objectieven dan.

Verwijderd

...
Is het budget overigens zo relevant? Mijn vraag was meer of er camera's bestonden die voldoen aan mijn eisen: handig instelbaar diafragma (liefst een ring op het objectief), sluitertijd, handmatig scherpstellen (niet een dun ringetje zoals ik op de kitlens van de D50 heb gezien) ...

Gister vond ik op de site van Panasonic de DMC-FZ30 tegen. Dit is een digitale spiegelreflex camera. ...
Over die Panasonic, ik neem aan dat je een typefout gemaakt hebt want het is GEEN spiegelreflex.
En de eisen hierboven, daar voldoen alle dSLR's aan. Over de scherpstelring: dat is afhankelijk van de lens zelf en zeker geen standaard.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 19:32:
[...]

Over die Panasonic, ik neem aan dat je een typefout gemaakt hebt want het is GEEN spiegelreflex.
En de eisen hierboven, daar voldoen alle dSLR's aan. Over de scherpstelring: dat is afhankelijk van de lens zelf en zeker geen standaard.
Het kiezen van een diafragma-grootte, op het objectief zelf ondersteund voor zover ik weet geen enkele dSLR.
Dit is echter dus met een wieltje meestal in te stellen op de camera..
En sjah, het matglas.. dat kan dus ook wel met goedkopere dSLR's, maar grote oculairs heb je bijvoorbeeld in de serie van D2x etc. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
De FZ30 is geen digitale spiegelreflex camera en kan wél handmatig scherpgesteld worden.

Ook is bekend dat Panasonic één van de meest geavanceerde lensfaciliteiten op de wereld heeft, vandaar ook dat hun 'Leica' gepatenteerde lenzen erg gewaardeerd worden. Hun consumentenvideocamera's met Leica lenzen zijn al meerdere malen in de prijzen gevallen en datzelfde geldt voor de FX7 en FZ20 digitale camera's. Dat er Leica op staat wil niet zeggen dat Leica ze in Duitsland produceert, maar wel dat het de absolute toplenzen zijn die nu op de markt verkrijgbaar zijn.
Vandaar ook dat veel Olympus DSLR bezitters nog steeds wachten op Panasonic's intrede in hun 4/3e DSLR systeem. Met Panasonic komt dan ook de hoogstwaarschijnlijke introductie van nieuwe Panasonic lenzen (al of niet met de Leica-naam) voor dat systeem, en meer toplenzen voor je DSLR is altijd iets positiefs om naar uit te kijken.

Verder heeft het budget wel degelijk iets met je vraag te maken. Zoals je ziet is er een ruime keuze tussen digitale SLRs die voldoen aan jouw eisen, alleen is het dus de vraag wat jouw budget is, zodat men je hier kan adviseren wat er mogelijk is binnen die grenzen. Vandaar ook dat ik vind dat je op dat punt ook wel wat duidelijker kan zijn, wij proberen je alleen maar te helpen hier en helaas speelt geld (zeker in de wereld van DSLRs) een grote rol aan wat we je wel kunnen adviseren en wat niet.

Verder knijpen compactcamera's hun diafragma's niet dicht om een zo groot mogelijke scherpte diepte te creëeren. Die grote scherptediepte, of beter gezegd: het gemis van een kleine scherptediepte, is te wijten aan de veel kleinere sensor, gecombineerd met ongelofelijk klein brandpuntsafstand. Meer hierover kun je vinden in de FAQ van dit forum, maar ik denk dat het voor jou wel duidelijk is dat je met een kleiner brandpuntsafstand een grotere scherptediepte krijgt. Zo kun je dus met je diafragma wijd open nog steeds een oneindige scherptediepte krijgen en er niks aan doen om deze te verkleinen.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ThunderNet schreef op woensdag 28 september 2005 @ 19:35:
[...]

Het kiezen van een diafragma-grootte, op het objectief zelf ondersteund voor zover ik weet geen enkele dSLR.
Dit is echter dus met een wieltje meestal in te stellen op de camera..
En sjah, het matglas.. dat kan dus ook wel met goedkopere dSLR's, maar grote oculairs heb je bijvoorbeeld in de serie van D2x etc. :)
Tenzij je een oud/manueel objectief met een adapter erop schroeft. In M42 en Canon FD is er genoeg te krijgen op de 2dehands markt.

Verwijderd

ThunderNet schreef op woensdag 28 september 2005 @ 19:35:
[...]

Het kiezen van een diafragma-grootte, op het objectief zelf ondersteund voor zover ik weet geen enkele dSLR...
Dat was toch geen harde eis? En dan nog, het kan wel (ik heb het zelf met m'n D70 én D2X gedaan), en het is wederom lensafhankelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt voor de reacties.

Ik dacht in de eerste instantie dat de Panasonic DMC-FZ30 wel een spiegelreflexcamera was omdat ik (nog steeds) geen zoeker kan ontdekken aan de voorkant.

Goed, mijn budget: rond 2500 euro. Nog even de eisen op een rijtje:

- Handmatig scherpstellen met matglas (microprisma's en/of vlakken)
- Diafragma als ring op objectief danwel zeer letterlijk voor de hand liggend op de body in de vorm van een wieltje of iets dergelijks
- Auto-focus is geen eis, heeft wel voorkeur
- Liever niet voor "normaal gebruik" lenzen wisselen. Ik heb nu alleen ervaring met vaste brandpuntsafstand lenzen. Ik geef de voorkeur aan een zoomlens met een bereik van ongeveer 24-140 mm in 35mm maatstaven (hoe reken je dit om?)
- Goede kwaliteit en stevig spul

Ik heb geen voorkeur voor een merk omdat ik toch genoodzaakt ben om over te stappen en geen apparatuur heb van andere merken dan Leica.

Ik hoop dat ik nu voldoende informatie heb gegeven.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

D70s
Is mogelijk (niet standaard)
- Diafragma als ring op objectief danwel zeer letterlijk voor de hand liggend op de body in de vorm van een wieltje of iets dergelijks
Met een wieltje, afhankelijk van de modus, 1e wieltje voor diafragma, andere wieltje voor sluitertijd.
Vind er maar eens eentje zonder.
- Liever niet voor "normaal gebruik" lenzen wisselen. Ik heb nu alleen ervaring met vaste brandpuntsafstand lenzen. Ik geef de voorkeur aan een zoomlens met een bereik van ongeveer 24-140 mm in 35mm maatstaven (hoe reken je dit om?)
Nikon heeft een cropfactor van 1,5
Voor een dergelijk bedrag verkopen ze geen troep
[/quote]

Ik geef hier alleen aan dat een Nikon D70s geschikt is voor jou, D2x valt buiten het budget :)
Ik heb het hier ook alleen over Nikon, omdat ik alleen ervaring heb met een Nikon. :)

Je moet uiteraad ook naar andere merken gaan kijken, om te zien wat het beste bij jou past :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:27:
Wederom bedankt voor de reacties.

Ik dacht in de eerste instantie dat de Panasonic DMC-FZ30 wel een spiegelreflexcamera was omdat ik (nog steeds) geen zoeker kan ontdekken aan de voorkant.

Ik heb geen voorkeur voor een merk omdat ik toch genoodzaakt ben om over te stappen en geen apparatuur heb van andere merken dan Leica.

...
De Panasonic gebruikt zoals een hoop digitale camera's een electronische zoeker. Wat de lens waarneemt zie je dan op een piepklein scherpje. De kwaliteit in vergelijking met een spiegelreflex zoeker is ver te zoeken, scherpstellen is bijna niet te doen.
Voor de rest: Diafragma is op de lens te bedienen (indien je een lens met diafragma ring hebt) maar dan moet je de body foppen. Voor de rest, de meeste body's hebben wel een instel wiel om het diafragma mee in te stellen. Voor het gemak meld ik even de Nikon D70s, die heeft er twee. 1 om diafragma in te stellen, de ander om sluitertijd te kiezen (overigens meerdere functies ook)

van 35mm lensen naar het equivalent van de dSLR's: het aantal mm vermenigvuldigen met 1.5 voor Nikon en 1.6 voor Canon. In jouw geval dus delen: 16-90mm lens. Helaas bestaat die niet voor Nikon, dus dan zit je aan de Nikkor AF-S DX 18-70 (de kitlens voor de D70s) of bijv de Nikkor AF-S VR 24-120/ 3.5-5.6 G

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Nikon heeft een aantal manual focus Nikkor lenzen. Ik neem aan dat deze op de D70s passen. Een voorbeeldje:

http://www.europe-nikon.c...NormalZoom%2fNZ-28-85.jpg

Hier is ook duidelijk mijn geliefde diafragma ring op waar te nemen. Dit is nogmaals geen vereiste - een wieltje op de body is ook oke.

Is die kitlens onder het motto "er moet nog een lens bij" ontworpen, of is dit echt een goede lens? Het verschil tussen de body en de kit is 240 euro. Los kost het objectief 299 euro. Ik vind dit bedrag zeer verdacht. Waarom is deze lens zo "goedkoop"? Hoe is de verhouding tussen digitale body en objectief? Van analoog ben ik gewend dat objectieven duurder zijn dan body's, maar digitale body's bevatten veel meer techniek dus ik vermoed dat deze verhoudingen anders zijn.

Ik kan geen officiele Nikon matglazen vinden. Ik zie het niet zo zitten om een glaasje uit China te halen. Ik mag toch aannemen dat meer mensen een aangepast matglas willen?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:54:

Nikon heeft een aantal manual focus Nikkor lenzen. Ik neem aan dat deze op de D70s passen. Een voorbeeldje:

Hier is ook duidelijk mijn geliefde diafragma ring op waar te nemen. Dit is nogmaals geen vereiste - een wieltje op de body is ook oke.

Is die kitlens onder het motto "er moet nog een lens bij" ontworpen, of is dit echt een goede lens? Het verschil tussen de body en de kit is 240 euro. Los kost het objectief 299 euro. Ik vind dit bedrag zeer verdacht. Waarom is deze lens zo "goedkoop"? Hoe is de verhouding tussen digitale body en objectief? Van analoog ben ik gewend dat objectieven duurder zijn dan body's, maar digitale body's bevatten veel meer techniek dus ik vermoed dat deze verhoudingen anders zijn.

Ik kan geen officiele Nikon matglazen vinden. Ik zie het niet zo zitten om een glaasje uit China te halen. Ik mag toch aannemen dat meer mensen een aangepast matglas willen?
Het is maar wat je een goedkope lens vind?
Daarnaast wordt deze lens redelijk veel geproduceerd, waardoor de kosten natuurlijk lager uitvallen.
En lenzen met een diafragma ring, moet je 'locken' op het meest open diafragma, en dan op de lens-mount schroeven.
En ja, hij kan om met manual-focus lensen :)

Verwijderd

Mijn standaard Tokina lens heeft ook een diafragmaring
Afbeeldingslocatie: http://dvd-infocentre.nl.eu.org/images/got/fotografie/tokina28-70.jpg
Is die kitlens onder het motto "er moet nog een lens bij" ontworpen, of is dit echt een goede lens? Het verschil tussen de body en de kit is 240 euro. Los kost het objectief 299 euro. Ik vind dit bedrag zeer verdacht. Waarom is deze lens zo "goedkoop"?
Voor het geld wat je ervoor betaald is het een uitstekende lens (prijs/kwaliteitverhouding dus) maar er is altijd beter spul op de markt. Hang er vanaf wat je budget/of eisen zijn.
Helaas is Nikon niet zo vreselijk lekker bezig met accessoires voor de camera's, helemaal niet op de Nederlandse markt. Het meeste spul kun je vaak beter (en goedkoper) in Amerika bestellen. En ja meer mensen willen een ander matglas maar Nikon luistert niet.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:59

Ibex

^^ met stom.

In feite wel ja, ik wil ook wel zo een aangepast matglas. Het is heerlijk om met zo een verschuivende wig te werken om op scherp te stellen. Hoewel mijn budget vele malen kleiner is (en zoiets wellicht uitgesloten zal zijn), volg ik dit topic dan ook graag.

Overigens vraag ik me mede af hoe een digitale camera als bvb D50 of D70 van nikon reageert op een diafragmaring op het objectief zelf. Het objectief beschikt immers niet over electronische pennetjes mbt diafragma en focusmotor.

Edit; druk moment blijkbaar. Mijn vraag is dus reeds min of meer beantwoord hierboven :).

[ Voor 9% gewijzigd door Ibex op 28-09-2005 21:02 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Van analoog ben ik gewend dat objectieven duurder zijn dan body's, maar digitale body's bevatten veel meer techniek dus ik vermoed dat deze verhoudingen anders zijn.
Dat de meeste bodies duurder zijn veranderd nog niets eens zo gek veel. Kijkend naar de signatures van iedereen op dit forum en naar mijn eigen spul valt al gauw op dat bij het merendeel de body ook bij digitaal lang niet de helft van het totaalbedrag is. Echt concreet valt er niets over te zeggen, aangezien je lenzen van 100 t/m 6000 euro hebt (exceptionele lenzen als de Canon 1200mm tellen niet mee).

Als je budget 2500 euro is, je redelijk compleet wil zijn danwel komend jaar niet meer geld beschikbaar hebt, doe je er wellicht verstandig aan om niet 2400 euro uit te geven aan een body en de rest aan een 8$##R#@-lens. ;) De balans moet je toch echt zelf vinden, maar Nikon D70s en de Canon 20D lijken me redelijke opties voor jou.

{signature}

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Een 20D van Canon lijkt mij persoonlijk een aantrekkelijkere optie. Vooral doordat Canon nu een 150 euro cashback actie heeft lopen. Betere ruisbehandeling dan een D70s, snellere verwerkingssnelheden, ook 2 wieltjes voor het on-the-fly veranderen van je instellingen, 1st party grip, plus ook nog een stap in de comfortabele Canon DSLR wereld.

Een 16-90 lens is er helaas ook niet bij Canon. Er is wel een Canon 17-85 IS lens, die is vergelijkbaar met de optische kwaliteit van de Nikon 18-70 DX lens, maar wel met beeldstabilisatie en een hoger prijsje.

Alhoewel je met dat budget ook kan nadenken over de eventuele aanschaf van een standaard Canon 17-40 L lens en daarbovenop een 24-70/2.8 L of een 24-105/4 L IS lens. Het verschil tussen een 'consumenten' lens en een hele dure Canon 'L' lens is wel te zien, alleen moet je voor jezelf beslissen of het verschil in gewicht en het wisselen van lenzen praktisch voor je zal zijn.

Alle Canon lenzen die ik net heb opgenoemd hebben een moderne USM autofocus motor. Deze motor stelt je in staat om altijd handmatig scherp te stellen, zelfs al staat de lens in 'autofocus mode'. Ideaal, want zo kun je altijd net dat kleine beetje aanpassen als de lens in een contrastarme situatie het focuspunt niet kan vinden.

Verder weet ik niet of er een dergelijk matglas is te vinden voor de 20D, en je hebt inderdaad gelijk dat zulke dingen niet heel populair zijn. Komt vooral doordat autofocus veel sneller is en er heel zelden naast zit. Mijn advies: probeer het gewoon uit, kijk of je tevreden bent met hoe de zoeker van zo'n digitale camera het beeld weergeeft. Velen onder ons kunnen prima zien of iets scherp is of iets niet.

Succes nog.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

gium schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:37:
Verder weet ik niet of er een dergelijk matglas is te vinden voor de 20D, en je hebt inderdaad gelijk dat zulke dingen niet heel populair zijn. Komt vooral doordat autofocus veel sneller is en er heel zelden naast zit. Mijn advies: probeer het gewoon uit, kijk of je tevreden bent met hoe de zoeker van zo'n digitale camera het beeld weergeeft. Velen onder ons kunnen prima zien of iets scherp is of iets niet.

Succes nog.
http://www.keoptics.com/Canon20D.htm :)

Afbeeldingslocatie: http://www.keoptics.com/images/Canon%2020D%20Split%20Prism%20Viewfinder.jpg
Pagina: 1