[Debian 3.1]Dual CPU werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56
Ok dan, op dit moment heb ik een Compaq server (proliant 800) die een dual cpu opstelling heeft van 2x een pentium 2 350mhz. De bios herkent ze vrolijk in de POST maar nu heb ik debian geinstalleerd en de SMP kernel geinstalleerd herkent debian er maar 1 ?

bij 'more /proc/cpuinfo' krijg ik vrolijk maar 1 proccessor te zien... :?

[ Voor 5% gewijzigd door consolefreak op 26-09-2005 23:08 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 09:51
en bij cat /proc/version?

• consolefreak
Linux version 2.4.28-2-686-smp (horms@tabatha.lab.ultramonkey.org) (gcc version 3.3.55 (Debion 1:3.3.5-12)) #1 SMP Mon May 16 16:55:31 JST 2005
geeft ie dan weer .. Het rare is, als ik eerder een Gentoo cd erin deed herkendie die ook feilloos 2 CPU's nu ook nog maar 1 :?

Verwijderd

Hmm geef eens de output van "top" ? Wellicht dat er daar twee te zien zijn?

• consolefreak
top - 00:28:26 up 4 min, 1 user, load average: 0.09, 0.16, 0.08
Tasks: 51 total, 1 running, 50 sleeping, 0 stopped, 0 zombie
Cpu(s): 0.0% user, 1.0% system, 0.0% nice, 99.0% idle
[...]
aangezien ik niet met putty verbinding kan maken vanwege geen netwerk op dit moment (jaja geen switch port over op dit moment :+) moet ik alles overtypen, heb daarom maar een gedeelte weggelaten wat me niet relevant leek O-)

[ Voor 36% gewijzigd door consolefreak op 26-09-2005 23:03 ]

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Wat is de output van 'dmesg'. Ik heb hier een server draaien met 2 Pentium II 300 MHz CPUs en Debian Etch (Testing). Dat werkt hier allemaal perfect met kernel 2.6.12.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad.. de output van 'dmesg' is hier erg interessant. 'top' laat op lang niet alle systemen de CPU's apart zien, dus dat geeft weinig zekerheid :) In ieder geval heb je wel de goeie kernel, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ligt gewoon aan de kernel heb je well een dual processor kernel
of de modules geladen

>.< >.< >.< >.<

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
daft_dutch schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 01:51:
ligt gewoon aan de kernel heb je well een dual processor kernel
of de modules geladen
SMP laden als module...nou, dat klinkt interessant, maar kan bij mijn weten niet.

Als je even hierboven kijkt zie je dat topicstarter al heeft opgemerkt dat hij de SMP kernel gebruikt, en zijn /proc/cpuinfo geeft aan dat dit ook inderdaad het geval is.

Graag wel het topic even een beetje beter lezen voordat je reageert dus... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 27-09-2005 09:28 ]

• consolefreak
dmesg zegt 'no SMB motherboard found' :(

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

anders ff zelf een kernel compilen en kijken wat ie dan doet

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
consolefreak schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 23:32:
dmesg zegt 'no SMB motherboard found' :(
Kan je toch even de volledige output van dmesg posten. Misschien zien wij nog wat vreemds.

Heb je trouwens al een live-cd geprobeerd (Knoppix ofzo). Die doen het volgens mij ook met dual-processor systemen. Als zo'n cd ook aangeeft dat er maar 1 processor inzit begint het op een hardware fout te lijken.

Probeer de processoren eens allebei als single processor (en in de 2 verschillende slots). Als ze allebei gewoon als single werken in allebei de slots kan je in ieder geval ervan uitgaan dat de CPUs en slots het gewoon nog doen.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:53
Weet je zeker dat SMP wel enabled is in bijv. de BIOS (mits het daar uit te schakelen is)? Probeer ook eens te rommelen met de APIC-instellingen. Er is misschien de vreemde mogelijkheid dat de 2e processor geen IRQ te pakken weet te krijgen?

^ Wat hij zegt.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
probeer eens in het bios de smp compatibiliteits versie te wijzigen van 1.1 naar 1.4 of andersom.

Heb je de kernel zelf gebakken? Zo ja, controleer of je RTC hebt meegecompiled

• consolefreak
ok, probleem is opgelost. Kwam via dmesg erachter dat me bios corrupt was of iets dergelijks. Heb de nieuwste bios erop geflasht + opnieuw de Smartstart geinstalleerd. Hij werkt nu perfect! bedankt allen voor de hulp!
Pagina: 1