Toon posts:

ADUS A7V600-X en conceptronics firewire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen van GoT

Ik heb me helemaal suf gezocht op het dit forum en internet, maar heb echt nergens nog een oplossing kunnen vinden, laatste hoop is dus maar hier te registreren en mijn vraag te stellen aan de super intelligente mensen hier op het tweakers forum _/-\o_

Ik heb sinds kort een nieuw moederbord. Ik ben van een ASUS A7V8X-MX naar een A7V600-X gegaan. Al mijn hardware inclusief AMD Athlon XP 2700+ is niet gewijzigd.

Probleem is mijn firewire kaart (Conceptronics Cii394B). De firewire kaart word door windows XP (PRO SP2) netjes herkent en werkt correct. Echter zodra ik met een willekeurig programma de video van mijn Sony HC19 DV handycam wil vastleggen verbreekt mijn PC de verbinding met de camcorder zodra hij begint af te spelen, soms iets later. Dit is bij álle programma's, van de meest dure tot simpel windows movie maker. Het is een probleem dat ik zeker meer ben tegen gekomen op dit forum.

Probleem zou volgens veel gesloten topics zijn dat er een speciale Sony kabel voor nodig is, maar dat is in mijn geval niet zo want als ik mijn firewire kaart in een andere PC plaats (met mijn oude A7V8X-MX, ook XP SP2) neemt hij altijd het hele bandje op zonder problemen met elk programma, en dat met dezelfde kabel. Drivers van de camera hoeven ook niet geinstalleerd te worden omdat het met mijn vorige moederbord ook niet nodig is.
Ook heb ik trouwens bij netwerkverbindingen de 1394-verbinding uit- en ingeschakelt, de firewall ervan staat uit. Vreemd is wel dat op mijn oude PC geen netwerkverbinding voor de firewire kaart word weergegeven als ik hem daar in plaats. Kan hier misschien iets fout gaan?

Mijn voorzichtige conclusie is dus dat het ligt aan mijn moederbord. Zou het een probleem kunnen zijn met IRQ adressen? Dit denk ik omdat er op mijn oude moederbord maar 3 PCI sloten zaten (is micro atx) en op dit nieuwe 6, waarvan 4 in gebruik. Windows zou dit toch automatisch op moeten lossen en er zitten ook geen apparaten op dezelfde IRQ als ik het check bij apparaatbeheer. Toch zegt ook mijn PCTV vision kaart dat er een IRQ conflict is, die werkt helemaal niet meer met mijn nieuwe moederbord met originele drivers maar dat is een ander verhaal. Van PCI slot wisselen heb ik al meerdere malen gebprobeerd. Misschien is er een andere optie in mijn BIOS die verkeerd staat ingesteld, ik kom er in ieder geval niet bij met mijn hoofd, van IRQ heb ik sowieso nooit iets gesnapt. Ik heb al gezocht naar de optie PnP OS maar die kon ik niet vinden dus ook niet uitzetten. Enige optie die ik in mijn BIOS heb zijn PCI IRQ Resource Exlusion waar ik bij alle 15 IRQ's kan kiezen voor de optie [No/ICU] of [YES], maar hier snap ik niets van.

Ik zit echt met mijn handen in het haar :'( . Het vreemde is dat het firewire kaartje op mijn oude moederbord gewoon werkt, maar op mijn nieuwe niet.

Wat zou er aan mijn moederbord fout (ingesteld) kunnen zijn? Of misschien zit ik er naast en waar zou het dan aan kunnen liggen?

alvast super bedankt voor de hulp...

ps. De PC waar het Firewire kaartje met camera dus wel op werkt heeft mijn oude moederbord, maar daar zit een hele kleine harde schijf in voor dit soort DV films (maar 5 gig vrij). Er zitten natuurlijk wel een paar verschillen tussen het oude systeem en het nieuwe maar het lijkt me sterk dat het aan bijvoorbeeld de andere videokaart zal liggen. Toch maar even kleine configuratie :

Systeem waarbij het wel werkt:

Windows XP SP2
Asus A7V8X-MX met AMD Athlon XP 1700+@1,2Ghz
256MB DDR PC2100
Nvidia Geforce 4 Ti4200 128 MB
Maxtor HD 40 GB
Onboard sound
dvd speler
cd-brander

Systeem waar het niet werkt

Windows XP SP2
Asus A7V600-X met AMD Athlon XP 2700+@2,1Ghz
512MB DDR PC2700
Sapphire ATI RADEON 9800 Pro 128 MB
Maxtor HD 100 GB
Soundblaster 128PCI (wow :P)
DVD-Brander single layer
DVD-Brander dual layer
Pinnacle PCTV Pro
Conceptronics Cii394B Firewire kaart
Netwerkkaartje

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik zou je graag verder helpen, maar kan zo snel niet iets bedenken in de Bios (heb nl. ook a7v600-x (helaas verder geen ervaring met firewire)). Wat ik je wel kan aanraden is (als je het zelf nog niet geprobeerd hebt):
-soundcard eraf halen, misschien conflict (mobo heeft toch ook onboard sound)
-nieuwe Bios flashen
-heb je trouwens geen problemen met je videokaart? ik heb mijn mobo nooit stabiel gekregen met ati radeon 9600xt, ben toen maar weer snel teruggestapt op nvidia.
*probeer ook s zonder lankaart en pctv, kan je tenminste op basis van deze uitkomsten dingen uitsluiten
succes

[ Voor 10% gewijzigd door norris92 op 27-09-2005 14:37 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:30:
Drivers van de camera hoeven ook niet geinstalleerd te worden omdat het met mijn vorige moederbord ook niet nodig is.
Het moederbord is anders, dus waarom probeer je het eerst niet eens met drivers?

Wat je anders kan proberen is al je overige PCI kaarten er tijdelijk uit te halen, zo kan je uitsluiten of het wel of geen IRQ probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!!! :)
norris92 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:34:
-soundcard eraf halen, misschien conflict (mobo heeft toch ook onboard sound)
Hmmm... heb ik inderdaad al eerder geprobeerd, dat had geen effect.
Nieuwste bios al geflashed, dat kwam met name door je volgende punt.
-heb je trouwens geen problemen met je videokaart? ik heb mijn mobo nooit stabiel gekregen met ati radeon 9600xt, ben toen maar weer snel teruggestapt op nvidia.
Inderdaad. Bizar veel problemen. Vastlopers op de raarste momenten, tijdens internetten etc. Ook veel spellen als GTA San Andreas liepen constant vast, verschrikkelijk irritant. Had zelf mijn 9600 al vervangen voor de 9800 daardoor maar probleem bleef. Ik ben maar gestopt met gamen en heb de standaard driver van windows XP voor de RADEON 9800 geinstalleerd (via windows update), die loopt soepel genoeg voor de meeste spellen maar gebruikt de kaart niet optimaal. Jammer. Misschien is het hele moederbord gewoon bagger... ;(
*probeer ook s zonder lankaart en pctv, kan je tenminste op basis van deze uitkomsten dingen uitsluiten
succes
Dit ga ik zeker nog een keer proberen, alle PCI kaarten eruit gooien, windows opstarten, afsluiten, firewire kaartje erin, en kijken wat windows dan doet. Ik denk echter dat ik pas het weekend daarvoor tijd heb. Ik laat het nog weten. Nogmaals alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Kawaii schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:46:
[...]

Het moederbord is anders, dus waarom probeer je het eerst niet eens met drivers?

Wat je anders kan proberen is al je overige PCI kaarten er tijdelijk uit te halen, zo kan je uitsluiten of het wel of geen IRQ probleem is.
Tja ze zeggen op de sony site dat er geen driver bestaat voor de firewire aansluiting (bij sony i-Link). Kan dus nergens een driver vinden, alleen voor de USB 2.0 aansluiting. Deze heeft er volgens mij weinig mee te maken maar ik heb het hele Sony pakket van de CD al eens geinstalleerd en toen deed hij net zo moeilijk.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb mijn ASUS A7V600-X ook niet echt meer stabiel gekregen met mn ASUS Radeon 9600XT. maar nu ik een AX800XT PE heb, heb ik nog 0 vastlopers gehad. heb ook nieuwe voeding: voor: 300Watt Aopen, nu: 450Watt ASUS... dus het kan 1 van de 2 zijn, of de combi... ik gebruik trouwens dezelfde kaart denk ik voor firewire, en bij mij werkt het gewoon... het is PC2 van sig...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Update :

Bizar geval. Ik werd er een beetje ziek van en had echt vakantie video's die vastgelegd moesten worden. Nu heb ik dus mijn oude moederbord weer in mijn eigen PC geplaats, het moederbord waarmee de Firewire kaart dus gewoon werkte (de A7V8X-MX). Wat blijkt, hetzelfde probleem ;( . Het ligt dus niet aan het moederbord maar aan een ander onderdeel van de hardware. Stom want nu heb ik dit topic dus verkeerd geplaatst :| . Maar nu vrees ik dat het aan iets anders van mijn hardware ligt. Harde schijf misschien? I don't know. Dat ga ik nu weer even checken, terug naar oorspronkelijke configuratie maar met 200 gig schijf dit keer naar mijn oude systeem.

Jullie horen nog wel hoe dit afloopt, nog bedankt voor de reacties iig :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke mijn laatste post klopte dus niet helemaal, het ligt toch aan mijn moederbord en ik snap er geen hol meer van. :?

De laatste post had ik dus mijn oude moederbord gebruikt met de hardware uit mijn nieuwere systeem omdat dat moederbord wel werkte met het firewire kaartje. Echter werkte het toen wéér niet. Stom maar dat kwam door mijn eigen fout. Ik had namelijk ook een netwerkkaartje erbij geïnstalleerd, dus er waren van de 3 PCI sloten 2 sloten in gebruik. Deze stonden in windows device manager samen op 1 IRQ adres. Dus ik netwerkkaartje eruit gehaald en het draaide als een zonnetje. De IRQ van de firewirekaart stond nu samen met mijn videokaart. Ook toen ik het netwerkkaartje terugplaatste werkte het nog omdat de IRQ van de firewire gelijk bleef, dus gedeeld met de videokaart.

Dus ik dacht dat moet mijn mijn A7V600-X dus ook kunnen. Dus ik weer dat mobo teruggeplaatst en dit keer met alleen mijn firewire kaart in een PCI slot. Dus van de 6 PCI sloten was er één in gebruik. Maar wat bleek, het werkte weer niet. Ik ben alle 6 sloten afgegaan, maar telkens werd de verbinding met mijn camera na een paar minuten verbroken, terwijl het met mijn oude moederbord prima werkte. De IRQ was bij elk PCI slot dat ik probeerde anders, en ook 2 keer gedeeld maar toen werkte het dus ook niet. Dus toch ligt het aan mijn moederbord.

Heeft er iemand nog suggesties??? (behalve dan een ander moederbord aanschaffen ;( )
Pagina: 1