Dell TFT monitor (1800FP) voeding defect

Pagina: 1
Acties:
  • 2.005 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• defrag
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05-2023
Beste mensen,

Binnen 2 jaar heeft mijn TFT monitor (1800FP) van Dell het begeven. :r
Hij knippert ontzettend (aan/uit) in een frequentie van ongeveer 0,5 seconde. Na telefonisch contact met de tech. helpdesk blijkt dat ik geen garantie meer heb en Dell geen TFT schermen in reparatie neemt.

Nu denk ikzelf dat de voeding (gelijkrichter/diode) het heeft begeven. Ook kan een elco zijn gaan lekken, iets wat wel vaker gebeurd.

Het probleem is dat ik de achterzijde er niet af krijg (zonder geweld). De standaard is eraf en alle schroeven zijn eruit, maar de kap zit nog muurvast.

Ik vraag me af of er iemand is die ervaring heeft met het openschroeven van een dergelijke kast. :?

Er zit een gaatje aan de achterkant met daarnaast een hangslotje afgebeeld. Ik kan echter geen ontgrendel-mechanisme ontdekken.

Wie weet raad? Al vast bedankt!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik kan weinig raad geven over het openmaken van dit scherm aangezien ik het niet heb maar het gaatje met het symbooltje ernaas is voor een Kensington slot oid.

Ben je zeker dat je alle schroeven los hebt gedraaid? Soms zitten er nog verborgen achter een sticker.

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 20:51

RainofDeath

DYUVSDFJ

Idd druk ook even met een schroevendraaier op de stickers, En heb je misschien gedacht aan (verborgen) lipjes waarmee het vast zit?

• defrag
Er zit 1 kleine sticker achterop met een bar-code. Hieronder zit geen schroef(gat).
Dat is het dus niet (helaas).

• defrag
Ik ga morgen eerst contact opnemen met de consumentenbond. Je mag van een TFT scherm toch verwachten dat hij minimaal 6 jaar meegaat? :Y)
Wordt vervolgt...

• Admiral Freebee
  • Niet online
defrag schreef op maandag 26 september 2005 @ 21:57:
Ik ga morgen eerst contact opnemen met de consumentenbond. Je mag van een TFT scherm toch verwachten dat hij minimaal 6 jaar meegaat? :Y)
Wordt vervolgt...
Hoe lang de backlight meegaat weet ik niet maar 6 jaar is misschien iets te optimistisch. Zeker met de relatief lage prijzen van TFT schermen de laatste tijd. 2 jaar vind ik echter ook weer te kort.

• defrag
Ik heb net contact gehad met de juridische afdeling van de consumentenbond. De economische levensduur van een TFT monitor is 3 jaar. Op grond van artikel 17 van boek 7 heb je ook na afloop van de garantie periode nog rechten. Het komt er op neer dat bij reparatie ik 2/3 van de kosten zou moeten betalen. Dell zegt geen TFT monitoren in reparatie te nemen. Maar daar neem ik natuurlijk geen genoegen mee en stuur ze een brief.

Ik wacht dus maar even met (zelf) repareren en moet het nu even met een oude CRT monitor doen :|

[ Voor 4% gewijzigd door defrag op 27-09-2005 11:12 ]

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37
volgens mij zit dit scherm hetzelfde dicht als mijn Dell 1703
rondom met een creditcard of schroevendraaier tussen de naden.
dan kan de achterkant er zo af
suc^6

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

• defrag
Bedankt Stetho !
Ik ga hem toch maar openschroeven. Dell heeft mij een offerte gestuurd om de monitor op te halen en te repareren.
Het bedrag die zij hiervoor rekenen deed mij achterover slaan van verbazing: 803 euro !!!! :(

Daarvoor kan ik 2 nieuwe 19 inch TFT's kopen met standaard 3 jaar garantie. 8)7 Belachelijk natuurlijk. Voor mij geen Dell producten meer!!!

Wenu, ik ga hem toch zelf maar even openmaken m.b.v. de tip van Stetho. Anders wordt het toch een nieuwe. :X

• defrag
Dankzij de tip met de creditkard heb ik hem open kunnen krijgen. ;)
Er zitten LG componenten in deze monitor zoals b.v. de voeding. Tja, nu maar even meten en testen.

• defrag
De voedingsspanningen (5 + 12 volt) zien er goed uit.
Waardoor zou het beeld nog meer kunnen gaan knipperen? (frequentie ca. 0,5 sec.)

Misschien de backlight en zo ja, is die te vervangen? Het binnenwerk is dus van LG ( L1800 ?)

Wie weet raad?

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
De backlight zal naar alle waarschijnlijkheid nog gewoon goed zijn, hij gaat immers aan, alleen steeds aan-uit-aan-uit-aan als ik het goed heb begrepen? Een backlight gaat alleen duk als je de tft hebt laten vallen.

Waar ik meer aan denk is de inverter voor de backlights. Dit is een appart klein printplaatje, meestal links gemonteerd van de grote videokaart van de tft. Ik vermoed dat deze oververhit raakt, de beveiliging in gaat, afkoelt, beveiliging uit gaat, weer oververhit raakt enz.

Met het vervangen van die dingen kan ik je helaas nog neit helpen, ik heb er momenteel eentje staan die 2sec beeld geeft en daarna gaat de backlight uit. De informatie die ik je zojuist heb gegeven ben ik allemaal tegen gekomen tijdens mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn tft. Kijk ook eens op www.circuits-online.nl moet je even naar het forum gaan daar en zoeken op tft.

• defrag
Thx PeterES !

Het lijkt mij niet zo zeer een temperatuur probleem, omdat hij meteen na het aanzetten al flikkert.
Het bewuste printje zal ik eens nader bekijken.
Je bedoelde zeker : http://www.circuitsonline.net/ :?
Ik zal er eens een post aan wagen op het bewuste forum.

[ Voor 45% gewijzigd door defrag op 09-10-2005 21:33 ]

Verwijderd

kun je mischien foto,s maken ?

• defrag
Oke, ik heb net wat foto's gemaakt:

overzicht
voeding+video
detail aansturing

Verwijderd

Ik denk ook dat je inverter kapot is. Een gelijkrichter gaat volledig geleiden (dus kortsluiting) 9 van de 10x. Je zou eens kunnen kijken of er schakelFETs kapot zijn. Deze worden gebruikt om een hogere frequentie op te wekken zodat de trafo die erachter zit een hogere voedingsspanning kan opwekken met kleinere afmetingen. Als 1 van de FETs stuk is dan is de frequentie-periode niet volledig meer en kan je backlight gaan flikkeren.

• defrag
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:58:
Ik denk ook dat je inverter kapot is. Een gelijkrichter gaat volledig geleiden (dus kortsluiting) 9 van de 10x. Je zou eens kunnen kijken of er schakelFETs kapot zijn. Deze worden gebruikt om een hogere frequentie op te wekken zodat de trafo die erachter zit een hogere voedingsspanning kan opwekken met kleinere afmetingen. Als 1 van de FETs stuk is dan is de frequentie-periode niet volledig meer en kan je backlight gaan flikkeren.
Inderdaad, dit heb ik inmiddels elders op internet ook gelezen. De topic titel klopt dus niet meer. :+
Ik heb nu de inverter eruit gehaald (zat onder de metalen kap) en wat foto's ervan gemaakt:

Foto 1 : nog aangesloten
Foto 2 : gedemonteerd.

Behalve een paar elco's en de trafo's zijn het SMD componenten. Wat zijn de FET's ?
Zien ze eruit als transistoren met 3 pootjes? Of zijn het de kleine IC's ?? :?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

FET's zijn een soort transistoren, van die zwarte blokjes met inderdaad 3 en héél af en toe 4 pootjes.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• defrag
Prutz0r schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 19:29:
FET's zijn een soort transistoren, van die zwarte blokjes met inderdaad 3 en héél af en toe 4 pootjes.
Thanks Prutzor! Er worden 6 backlights aangestuurt door 6 trafo's.
Aan de hoogspannings-zijde van de trafo's zie ik D1 t/m D6. Ik neem aan dat dit de FET's zijn? Als ik het goed zie, staat er C5C op gedrukt. Hoe kan ik die meten zonder ze eraf te solderen :? Onder spanning staat er 1000 V op O-)

Overigens heb ik het typenummer van dit printplaatje gegoogled: KUBNKM045A.
Ik kom dan b.v. hier uit. Deze kost dus 99 dollar. Ook is hier te lezen dat als het beeld flikkert, deze kaart stuk is:

Symptom: No Display ( No Picture) on screen but Power Indicate light stays on green. Or
Screen Flickering.

Verwijderd

In principe zou er op die FET's geen 1000 volt staan, maar een 400 volt (230volt x wortel 2 omdat het word gelijkgericht) sluit ik niet uit. Let echter wel op: een laagohmige (lees goedkope!) multimeter richt meer schade aan dan goed doet! En buiten dat is het levensgevaarlijk! Maar voordat je begint te meten, het kan natuurlijk ook zo zijn dat de aansturing naar je fets dood is. Dit word meestal verzorgd door een om-en-om pulserend IC. Dit kun je wel eenvoudig meten door een multimeter erop te houden, het liefste nog eentje met een frequentieteller, maar de meeste multimeters gaan maar 10Khz? En dit is net wat te weinig. Misschien kun je het pulserend signalen met elkaar vergelijken?

Verwijderd

Ik heb hier eenzelfde monitor staan... Ook defect. :( Alleen bij mij doet ie helemaal niks meer. Ik verwacht dat de voeding defect is, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Is dit makkelijk te vervangen als je onderdelen aan kunt komen? En zijn die onderdelen uberhaupt wel aan te komen?? Of kan ik 'm beter in de kliko mikken?

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-07 10:43
Misschien kunnen jullie iemand (mij bijvoorbeeld ;) ) blij maken met een scherm om een zelfbouwbeamer mee te maken. Daarvoor hoeft de backlight niet te werken...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Om de voeding te controleren, is het een questie van uit elkaar schroeven de monitor, voedingsgedeelte er uit halen, de stekker er in, en kijken of de 12v en 5v aan wezig is.

And The Only One

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 09:45
Als je de invertor even loshaalt kun behoort je scherm gewoon te functioneren. Dmv een zaklamp erop moet je (zwak) gewoon beeld kunnen zien, no-signal oid.

Als dat OOK wegvalt dan is het iets anders. De inverter zorgt alleen voor de verlichting, verder nergens voor.

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26
Hallo allemaal,
Ik heb een soort gelijk probleem als TS. Echter bij mij speelt het volgende:

Situatie:
Draaiende dell dimension 4600, met windows xp sp2.
Ik heb mijn computer opgestart m.b.v. een reserve CRT monitor. Als ik dan nu mijn TFT scherm aansluit en die aanzet krijg ik voor 2~3 seconden mijn desktop te zien waarna het scherm uit gaat, maar de powerled op het TFT scherm blijft wel aan. Als ik dan mijn TFT weer uit en vervolgens weer aanzet krijg ik dus weer 2~3 seconden beeld en daarna niks meer. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Verder werkt alles perfect als ik die CRT erop aansluit.

(Misschien is het ook belangrijk om te weten dat als de TFT niet aangesloten is op de PC en ik hem dan aanzet, ik het testschermpje krijg (kleurentest) en dat hij ook dat maar 2~3 seconden weergeeft, hoort te blijven!)

Wat ik al geprobeerd heb:

- voedingskabel vervangen
- gezocht op soortgelijke probleemtopics hier op GoT en google (waarbij dit topic het meest overeen kwam)

Echter ben ik niet verder er mee gekomen. Wie heeft mogelijk een tip voor mij?!

Alvast bedankt.

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26
Ordinair schopje :).

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• defrag
Inmiddels heb ik een nieuwe backlight inverter in mijn TFT gezet.
HIj deed het even goed, maar na 3 uur was het beeld weer zwart. Nu lijkt de voedig het begeven te hebben, ik meet geen 12 V meer op de voeding.. :'(
Ik denk dat het toch een nieuwe TFT gaat worden. :Z

Edit: Topic titel klopt nu tenminste... :+

[ Voor 12% gewijzigd door defrag op 04-03-2006 14:15 ]

Pagina: 1