ASUS V9999GE fan kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren was ik bezig met m'n computer toen ik ineens een brandlucht rook. Een blik op m'n kast en ik zag dat de fan van m'n ASUS V9999 Gamer's Edition grafische kaart gewoon stil stond. Meteen daarna kreeg ik van die mooie artifacts om m'n scherm wat er dus op duidde dat de kaart aan het oververhitten was.

Goed, computer uitgezet, open gemaakt en de kaart eruit gehaald en nagekeken. Niets aan de hand zo te zien, kaart er weer in gezet, computer aan: fan staat gewoon weer stil. Computer weer uit, kaart eruit, in een andere computer gezet: tijdens booten staat de fan stil maar schiet na een minuut ofzo aan. Hoe kan dat nou? Is die nu kapot of niet? Ik heb de kaart weer terug in m'n computer gezet en de kaart heeft toen een minuut of 15 gedraait waarna de fan wéér uitviel.

Voor de zekerheid ligt de grafische kaart er nu maar naast want ik vertrouw het niet. Ik moet wel zeggen dat ik een barebone heb (SN95G5) waardoor ik dacht dat het misschien de voeding kon zijn (die zijn niet zo heel sterk van een barebone) maar ik vind het raar dat de kaart ook in een andere computer een stilstaande fan heeft tijdens het booten (de fan moet dan toch meteen aanslaan?). Ik denk dus niet dat het aan de voeding ligt want de rest van de hardware in de barebone werkt gewoon goed en er zit niets in wat nou super zwaar is voor de voeding en het heeft zeker 12 maanden goed gewerkt).

Kan iemand wat advies geven? De kaart is op 10 dagen na, net een jaar oud. Volgens mij val ik net buiten de garantie periode maar voordat ik een RMA aan ga vragen wil ik eerst kijken of het nergens anders aan ligt. Misschien kan ik de fan + cooler op de Asus kaart er wel gewoon af slopen er een Artic Silencer op zetten en voor m'n barebone een andere kaart kopen (een fanloze dan meteen ).

Bedankt voor enig inzicht!

Edit: vergeten te zeggen: ik heb de kaart nagekeken op stof ophopingen maar dat zag er goed uit: er zit uiteraard wel wat stof op de fans maar helemaal niet veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2005 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het lijkt er inderdaad op dat je koeler aan het dood gaan is...
Je kan er een artic silencer op zetten, alleen wel goed kijken of dat past in je barebone qua ruimte...
Of anders een Salman...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 16:10
Als ik jou was zou ik gewoon een Zalman koelertje erop zetten ofzo.
Het kan zijn dat een fan precies op een dood punt zit, zodat deze niet aanslaat. (dit kan bijv. ook met de startmotor van je auto gebeuren)
Als je er dan een zwengel aan geeft (of door een trilling oid) kan hij dus wel weer aanslaan.
Ik zou het zelf ook niet vertrouwen en een passieve koeling ofzo erop knalle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Probleem is dus op dit moment dat de Asus in een barebone zit en er dus geen ruimte is voor een andere cooler. Ik zit dus te twijfelen of ik een nieuwe kaart zal kopen en de Asus in een andere computer zal zetten (met een andere cooler uiteraard) of dat ik de Asus zal laten repareren (hij is pas 1 jaar en 10 dagen oud).

Toen de fan stil stond heb ik overigens een paar keer geprobeerd om erop te tikken om de fan weer aan te laten slaan maar dit maakte geen enkel verschil. De fan sloeg alleen maar een keer uit zichzelf weer aan (om vervolgens na 15 minuten weer stil te staan 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:15

Aapje

Opel-beun
Denk dat asus niet moeilijk doet als je een nette brief schrijft, met voorbeeld naar MSI, fannetjes vervangen ze meestal wel, niet hele kaarten :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Misschien kabeltje/stekkertje van de fan rot?

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KneppaH schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:46:
Misschien kabeltje/stekkertje van de fan rot?
Ik heb gekeken of het stekkertje van de fan aangesloten was op de kaart en dat was zo. Alleen verdwijnen de drie draadjes van de fan daarna onder de cooler die ik er liever niet vanaf haal met het ook op het vervallen van de garantie. Lijkt me ook sterk dat daar ineens wat kapot kan gaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:48:
[...]

Ik heb gekeken of het stekkertje van de fan aangesloten was op de kaart en dat was zo. Alleen verdwijnen de drie draadjes van de fan daarna onder de cooler die ik er liever niet vanaf haal met het ook op het vervallen van de garantie. Lijkt me ook sterk dat daar ineens wat kapot kan gaan, toch?
Het kan kapot gaan door bv stof...
Asus staat volgens mij niet echt bekend alszijnde producent van goede fans...
Pagina: 1