[access/vba/sql] "Wat is nieuw" functie *

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Jongens, ik als netwerkwerkbeheerder die een Access projectje in de strot geduwd had gekregen is er bijna klaar mee. De laatste functie die niet wil lukken is een soort "Wat is nieuw functie?"

Ik wil voor iedere tabel een formuliertje maken met een overzicht van toevoegingen van een bepaalde periode. Bijvoorbeeld, wat is er nieuw laatste week, wat is er nieuw de laatste 2 weken, wat is er nieuw de laatste 3 weken etc. Iedere tabel heeft zijn eigen datum veld!

Het moeilijkste aan deze functie voor mij is de selectie van records op datum dynamisch berekend op basis van de huidige datum.

Ik heb wat gegoogled en GoT, en dit leverde wel iets op maar toch krijg ik het niet aan de praat. Met SQL moet het mogelijk zijn de rekords te selecteren met een SQL vraag:

code:
1
2
3
SELECT *
FROM tabel
WHERE DateDiff(d, DatumVeld, Date()) <= 7

in Access maak ik hiervan:
code:
1
SQL = "SELECT * FROM [i]tabelnaam[/i] WHERE DateDiff(d, Datum, " & "'" & Date() & "'" & ") <= 7"

Tot slot laat ik deze SQL als rowsource in een keuzelijst maar dit gaat dus fout!

Waar zit het probleem, andere oplossingen zijn ook welkom!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01-2025

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Wat gaat er fout.
Krijg je wel of geen records en wat is de foutmelding als je die al hebt?
Tis niet duidelijk zo.

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
code:
1
SELECT tbl.* FROM tbl WHERE DateDiff("d",[datumveld],Date()) <= 7

werkt bij mij prima

SQL-datums gaan geloof ik zo: #mm/dd/yyyy# en dat maakt datums gebruiken in SQL vanuit VBA nogal tricky.

[ Voor 39% gewijzigd door Witte op 26-09-2005 16:05 ]

Houdoe

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Titel aangevuld, alleen het deel tussen de tags is wat weinigzeggend :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je dan toch vanuit VBA data gaat doorgeven, dan moet je ze wel goed in de query zetten (tussen #, zie ook http://www.mvps.org/access/datetime/date0005.htm). Overigens is de oplossing van Witte beter. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Ut werkt...bedankt mensen...alles in mijn relatiebeheer access programmatje werkt nu zoals ik wil...vandaag nog wat kloten aan de layout en wat testen en Versie 1 Beta gaat naar wat collega's.

Sorry voor het stellen van het grote aantal n00b vragen de laatste weken. Ik heb er veel van geleerd maar ik verwacht en hoop voorlopig niet meer met Access aan de slag te hoeven. Tis gewoon niet mijn ding zullen we maar zeggen!

Nogmaals bedankt!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Pagina: 1