[iBook] wifi op de TU Delft en EUR?

Pagina: 1
Acties:

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 11:50
Ik ben van plan binnenkort een iBookje te kopen, en ik wil er ook mee kunnen internetten op de universiteit. Ik studeer aan de TU Delft en volg ook wat vakken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (aan de Burg Oudlaan).
Op de site van de TU Delft staat dat je nodig hebt:
-Client software (802.1x of vpn client)
Ik neem aan dat dat gewoon beschikbaar is voor OSX?

Van Erasmus kan ik helemaal geen informatie vinden over hun draadloos netwerk, maar heb via via via gehoord dat je daar een windows-only programmatje nodig hebt om op het netwerk te komen. Is er iemand die ervaring heeft met Mac's en het draadloos netwerk op een van de universiteit, en weet of het wel of niet mogelijk is?
Ik heb natuurlijk geen zin om een iBook te kopen en er dan niet eens mee te kunnen internetten daar.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Voor de TUD heb je geen extra softare nodig. Dat zit al standaard in MAC OSX heb ik me laten vertellen :)

Collega student van me heeft een AaiBoek en dat gaat allemaal prima zonder gezeik op het TUD netwerk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 23:08

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Check www.erna.nl voor alle benodigde info over de EUR.

Je moet in ieder geval met je eur studentnummer en wachtwoord inloggen, ik weet niet of je die als gaststudent van de TUdelft hier ook hebt.

Quote van de erna.nl site:
Wireless/Wi-Fi Access
Vooralsnog wordt alleen toegang ondersteund voor mobiele werkstations op basis van een Windows (2000 SP4 of XP) operating systeem. De computer dient voorzien te zijn van een Wi-Fi (WLAN) netwerkoptie (geïntegreerd op het moederbord of m.b.v. een insteekkaart) die bij voorkeur het 802.11g protocol ondersteunt. Oudere type kaarten die 802.11b ondersteunen kunnen worden gebruikt maar beperken de doorvoercapaciteit van het draadloze netwerk. De toegang en controle van de identiteit van de gebruiker (authenticatie) is gebaseerd op het protocol IEEE 802.1X. Op de laptop dient hiertoe een speciale softwarecliënt (de zogenaamde 802.1X/EAP TTLS supplicant) te zijn geïnstalleerd die dit protocol op de laptop implementeert. Deze software, genaamd “secure_W2 cliënt”, is van het fabrikaat Alfa & Ariss en mag binnen de SURFnet doelgroep vrij worden gedistribueerd. De programmatuur en handleidingen voor installatie en gebruik treft u aan op deze site.

Ben bang dat het dus vanwege deze software op je mac niet gaat werken.

[ Voor 72% gewijzigd door vanenkelen op 26-09-2005 14:52 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Op deze pagina kun je vinden hoe je je iBook moet configureren voor WiFi op de TUD.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Toevallig zit ik net op het draadloze TU Delft netwerk via m'n iBook. Geen software nodig.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Ben bang dat het dus vanwege deze software op je mac niet gaat werken.
Dat klopt, maar je hebt die software als je 10.3/10.4 hebt niet nodig in principe (mits de beheerder van het draadloze netwerk daar niet opzettelijk mac's weert van t netwerk ;) )

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 23:08

vanenkelen

uhmmm.....speechless

blouweKip schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:02:
[...]

Dat klopt, maar je hebt die software als je 10.3/10.4 hebt niet nodig in principe (mits de beheerder van het draadloze netwerk daar niet opzettelijk mac's weert van t netwerk ;) )
Zoveel verstand heb ik niet van Mac's, maar als in 10.3/10.4 een vergelijkbaar progje als "secure_W2 cliënt, van Alfa & Ariss" zit, dan kan je mét een EUR studentnummer en bijbehorend wachtwoord inloggen op het wifi netwerk.

Zonder deze authentificatie software en de juiste credentials is het zover ik weet niet mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door vanenkelen op 26-09-2005 15:09 ]

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 11:50
Mooi dat het in Delft werkt, daar zit ik toch het grootste gedeelte van de tijd. De Erasmus credentials krijg ik binnenkort, dus dat is ook geen probleem. Maar officieel worden daar dus alleen Windows 2000 en XP ondersteund.. Mooi is dat.
Nu weet ik alleen nog niet of Tiger de features van die "secure_W2 cliënt" ingebakken heeft zitten en het misschien stiekem toch kan werken.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De software die je blijkbaar op de EUR nodig hebt, is exact dezelfde software als die je op de TU nodig hebt. Als de configuratie handleiding van de TU volgt met de inloggegevens van de EUR, zal het waarschijnlijk wel werken. Misschien dat je zelf met je TU inloggegevens op het EUR netwerk kan, als je achter je inlognaam i.p.v. "@tudelft" "@tudelft.nl" zet. Dat zou gastgebruik mogelijk moeten maken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Panther en Tiger ondersteunen native 802.1x icm. TLS, TTLS, EAP en MD5. totaal geen probleem dus.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:16
Ik denk dat het kan. Ik studeer aan de VU en daar moet je ook dat programmaatje gebruiken. Maar als je de Intel Proset/Wireless gebruikt, dan werkt het ook. Ook al wordt dat door de VU ontkent O-) .

Ik zet hem op verificatietype WEP & TTLS --> PAP (wachtwoord en username aanzetten)... maar w2secure ondersteunt verschillende instellingen. Dus je zal even moeten uitzoeken welke instellingen je moet hebben.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Hoe kom je op de TU Delft netwerk zonder Cisco VPN Client?

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Ik weet zeker dat je zowel op de TUD als op de EUR met mac OS X probleemloos kunt inloggen. Is zelfs nog wat makkelijker dan onder windows...

Heb toevallig vandaag m'n powerbook geconfigureerd voor gebruik aan de EUR. Een kwestie van het juiste netwerk selecteren, de juiste encryptiemethode kiezen en je gebruikersnaam en wachtwoord invullen. (installeren van programma's is dus niet nodig en je kan gewoon de standaardinstellingen gebruiken)

Een vriend van me heeft op de TUD zijn powerbook probleemloos onder wifi draaien.

Geen enkel probleem dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Killkees op 26-09-2005 20:21 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je inlogt zonder user/pw kom je op de luchthaven site van de TU. De methode die daar staat verwijst je naar de Cisco client. Er is echter nog een andere site met info over MAC's op de TU Delft. Daar staat ergens een link hoe je het zou kunnen doen met de ingebouwde functionaliteit op OSX.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

O.D.Smolik schreef op maandag 26 september 2005 @ 19:55:
Hoe kom je op de TU Delft netwerk zonder Cisco VPN Client?
Daedalus schreef op maandag 26 september 2005 @ 14:49:
Op deze pagina kun je vinden hoe je je iBook moet configureren voor WiFi op de TUD.
O-)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat bericht heb ik ook gemist :z , maar daar staat het idd.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Pagina: 1