Toon posts:

ERP-ontwikkelen, zelf doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik bij een groothandel een onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden voor het invoeren van een nieuw ERP pakket. Er wordt nu gebruik gemaakt van een STAR ERP-pakket uit begin jaren '90. Het pakket bestaat inmiddels uit 80% maatwerk en voor een nieuw standaardpakket zou dus eerst relatief veel maatwerk gedaan moeten worden.

Nu ben ik aan het uitzoeken welke mogelijkheden er zijn om een grafische schil om het huidige STAR ERP-pakket (thoroughbred basic) heen te bouwen en of het mogelijk en rendabel is om door de softwareontwikkelaars van de groothandel (die het STAR-pakket ook op maat hebben gemaakt), eventueel een zelfgeschreven ERP-pakket te ontwikkelen. En zoja, in welke taal etc.

Nou vroeg ik me af, of jullie misschien wat ideeën of tips voor mij hebben,

alvast bedankt.

gr.

V.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Rendabel? Ik betwijfel het. Hoewel het natuurlijk volledig afhangt van de gewenste functionaliteiten. Een volledig ERP pakket heeft al gauw zo'n 100 manjaar werk gekost. De conclusie dat er bij een nieuw pakket dus ook heel veel maatwerk gerealiseerd moet worden komt op mij ook wat voorbarig over. Vergeet niet dat de huidige pakketten op de markt ook niet stil gestaan hebben qua ontwikkeling en daar dus heel veel functionaliteit al standaard in kan zitten die 15 jaar geleden nog niet beschikbaar was.
Het eerste wat je moet doen is de huidige en gewenste functionaliteiten beschrijven, dan kan je deze lijst naast bestaande pakketten leggen. Daarna heb je pas inzicht in de hoeveelheid vereist maatwerk en kan je gaan bekijken of zelfbouw een optie is. De gebruikte taal is daarbij van ondergeschikt belang.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie,

Ik denk zelf ook dat het niet rendabel is om een dergelijk pakket te schrijven, alleen dit moet ik natuurlijk nog wel even goed onderbouwen.

Ik heb mijn project inderdaad aangepakt op de manier zoals jij beschreef:
Ik heb de huidige en gewenste situatie beschreven, de bedrijfsprocessen uitgewerkt en de functionaliteiten in kaart gebracht.

Nu zit ik te denken om de functionaliteiten te matchen aan de functionaliteiten die Navision, SAP, en evt. nog een tweetal spelers bieden. Maar hoe kan ik nu vrijblijvend testen of de gewenste functionaliteiten aanwezig zijn, op Internet vind ik wel allerlei consultancy firma's, maar het liefste wil ik rechtstreeks van de leverancier een antwoord of ze aan de gewenste functionaliteiten kunnen voldoen of niet.

Verwijderd

Dan mail je SAP toch...

• cowgirl
Inderdaad kan je de leverancier mailen, deze krijgen wel vaker informatie-aanvragen. Ook bestaan er diverse onderzoeken die ERP systemen met elkaar vergelijken waarmee je mogelijk al een aantal pakketten kan laten afvallen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een mail aan het opstellen, hoop dat het me wat nuttige info opleverd:)
bedankt voor replies

Verwijderd

Zou bovendien meer informatie erbij zetten, anders kan ook SAP/Navision niks met je vraag:

Wat voor type industrie zit het bedrijf in? Welke functionaliteit heeft het huidige pakket en welke additionele functionaliteit moet er bij komen? Welke interfaces zijn er met eventuele andere legacy applicaties? Hoeveel gebruikers zitten er op het systeem, welke database gebruikt het, etc, etc?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat vermeld ik er ook bij, ik verzoek de leverancier contact met mij op te nemen voor een uitgebreid functionaliteitenoverzicht.

N.B. om te kunnen onderbouwen dat zelf ontwikkelen niet rendabel is zoek ik eigenlijk wat goede literatuur/argumenten, weet jij misschien waar ik moet zoeken. Kan via google zo weinig nuttige informatie vinden.

tnx

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben zelf ERP ontwikkelaar / beheerder (PeopleSoft) en geloof me, dat ontwikkel je niet zomaar even ;)

Als ik je zo hoor ben je op zoek naar:
of een vervangingsapplicatie t.b.v. de standaardsoftware binnen je bedrijf
of maatwerk t.a.v. het grafisch aanbieden van je huidige systeem.

Voor het eerste zou ik een pakketselectie gaan doen. Weet dan wel dat je een lijst met eisen en wensen krijgt die ongeveer net zolang is als een rol WC-papier. ERP is een term die veel gebezigd wordt, maar niet iedere integrale applicatie mag volgens mij ERP genoemd worden. Het verschil zit hem in het feit dat je een ERP volledig kunt afstemmen op je interne organisatie; bij een integrale applicatie (denk bijvoorbeeld aan Exact) is dat lang niet altijd het geval. Vandaar ook dat ERP zo duur is.

Voor het tweede zou ik zowel intern als extern een offerte laten maken. Het zou zomaar kunnen zijn dat het een stuk goedkoper is als je dat door een extern bedrijf op laat knappen.

Nog 1 belangrijke tip: vergis je ook niet in beheerslasten die een (al dan niet nieuw) systeem met zich meebrengt. Je wilt niet weten wat er bij een SAP / PeopleSoft / Oracle / Siebel etc. omgeving aan beheer komt kijken. Reken iig maar op een stuk of 4 databases, webservers, applicatieservers, development-sofwtare, clients etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Alles wat the_Eagle hierboven noemt lijkt me stuk voor stuk niet te behappen binnen 'slechts' één afstudeer opdracht. Ik ben nu alweer iets meer als 1 jaar SAP consultant.. de meer ik zie van het systeem, de meer ik me realiseer..... dat het never nooit niet door 1 persoon te behappen zal zijn.

Vragen die hier ook al gesteld zijn zoals grootte van de onderneming, branche, scope van opdracht zijn voor ons ff essentieel om je een goed antwoord te kunnen geven. Voor welke opleiding doe je deze opdracht? Wat is het niveau?

De pakketten die ik hier voorbij heb zien komen hebben ieder zo hun specialiteit/kwaliteit... wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal erg duur zijn.. kijk eens hier: http://www.compiere.org/ dit is een open source ERP pakket... kun je laten draaien op open source db`s... heb je iig een licentie kosten.. bedrijf ook weer blij

• cowgirl
[google=vergelijking ERP software] geeft behoorlijk wat hits. De volgende lijken me wel interessant:
http://www.computable.nl/artikels/archief9/d02ra9uq.htm
http://www.ag-rapportense...tPointer=1-9-218-3838-961
Verder moet je ze zelf maar doorkijken.

• The Eagle

The Eagle

Zerveza schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:56:
Alles wat the_Eagle hierboven noemt lijkt me stuk voor stuk niet te behappen binnen 'slechts' één afstudeer opdracht. Ik ben nu alweer iets meer als 1 jaar SAP consultant.. de meer ik zie van het systeem, de meer ik me realiseer..... dat het never nooit niet door 1 persoon te behappen zal zijn.

Vragen die hier ook al gesteld zijn zoals grootte van de onderneming, branche, scope van opdracht zijn voor ons ff essentieel om je een goed antwoord te kunnen geven. Voor welke opleiding doe je deze opdracht? Wat is het niveau?

De pakketten die ik hier voorbij heb zien komen hebben ieder zo hun specialiteit/kwaliteit... wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal erg duur zijn.. kijk eens hier: http://www.compiere.org/ dit is een open source ERP pakket... kun je laten draaien op open source db`s... heb je iig een licentie kosten.. bedrijf ook weer blij
Ah, u hebben ook een uurtarief van EUR 150 ex btw? :P Want dat kosten die jongens gemiddeld, heb er binnekort ook weer een paar over de vloer. En idd wat je zegt: er is simpelweg niemand die het volledige, in-depth overzicht heeft van het gehele systeem. Daar is het simpelweg veel te complex voor. Als je al ziet dat er een slordige 20 senior developers een jaar op 1 module zitten om het alleen maar te ontwikkelen...en een ERP-systeem bestaat uit een stuk of 15 modules...en je hebt een stuk of 3 systemen nodig om het een beetje te laten draaien...dat wil je echt niet, tenzij je er je levenswerk van wilt maken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zerveza,

Ik was me er ook al enigzins van bewust, dat een dergelijk project niet door één man uitgevoerd kan worden, vandaar dat mijn opdracht waarschijnlijk ook blijft bij het onderzoeken van de mogelijkheden (pakketselectie) en het schrijven van een adviesrapport. De werkelijke implementatie zou waarschijnlijk door een externe firma uitgevoerd gaan worden.

Is het mogelijk dat jij, gezien jouw functie als SAP-consultant, mij de nodige informatie verschaft (via mail/telefoon/afspraak) over de mogelijkheden van SAP mbt de gewenste functionaliteiten van deze organisatie, of moet ik dit via SAP zelf spelen?

De organisatie:
Het gaat om een groothandel met minimale productiewerkzaamheden. Het bedrijf heeft 4 vestigingen en bestaat uit ca. 100 werknemers verdeeld over deze werkplekken. Het bedrijf opereert in Europa.
In de huidige situatie worden de bedrijfsprocessen verkoop buitendienst, verkoop binnendienst, inkoop en voorraadbeheer ondersteund door het 'ERP'-pakket

De opleiding waar ik deze thesis voor uitvoer is HBO-bedrijfskundige informatica

Cowgirl ik zal de links even checken

Bedankt voor al jullie reacties!!

Verwijderd

Topicstarter
cowgirl schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:58:
[google=vergelijking ERP software] geeft behoorlijk wat hits. De volgende lijken me wel interessant:
http://www.computable.nl/artikels/archief9/d02ra9uq.htm
http://www.ag-rapportense...tPointer=1-9-218-3838-961
Verder moet je ze zelf maar doorkijken.
Die laatste link is wel interessant, alleen dat boek moet ik even zien te fixen via het bedrijf, want 125 euro is net iets teveel van het goede voor een arme student :)

• cowgirl
Voor een bedrijf dat serieus is over pakketvervanging is het natuurlijk maar een schijntje. Dus gewoon afspreken dat het rapport daar blijft na afronding van je opdracht en door het bedrijf laten aanschaffen.

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Feit: In Waldorf, Duitsland zitten 6.000 developers (zowel technisch als functioneel) dag en nacht te werken aan toekomstige versies van, en modules voor de firma SAP ag....
Maar dat is dan voor alle branches, voor alle landen, voor alle bedrijfstypes..

Feit: SAP staat voor systems, applications and programs
Systems moet je tegenwoordig niet alleen zien als het computer systeem waar je achter zit, maar ook ook de samenhang tussen de entiteiten binnen een bedrijf... entitieten kunnen dan organisatie onderdelen zijn, maar ook non-SAP systemen die "praten" met SAP.

Feit: ERP consultants zijn duur, je moet niet raar staan te kijken van bedragen als 150 euro/uur.

Feit: Er is geen enkele ERP consultant die 150 euro/uur krijt ;) ( damn, dat is 316 800 bruto per jaar)

Verwijderd

Topicstarter
Cowgirl,

Ja dat is inderdaad zo, maar ik moet het bedrijf nog zien te overtuigen dat zelf ontwikkelen niet rendabel is. Zij hebben namelijk in 2001 al een pakketselectie uit laten voeren door een externe consultancy firma, deze selecite heeft meer dan een jaar geduurd en er is niets waardevols uitgekomen, vandaar dat ze nu de visie hebben dat zelf ontwikkelen de enige oplossing is.

• The Eagle

The Eagle

Wat is niet rendabel? Niet kostentechnisch te verantwoorden? Voldoet het systeem nog aan de gestelde eisen, of verlangt de business inmiddels anders? Tussen 2001 en 2005 is een hoop gebeurd....zeker weten dat er pakketten op de markt zijn die aan de eisen kunnen voldoen. Overigens zou het me niks verbazen als het duurder is geworden om een nieuwe GUI zelf te laten ontwikkelen - je moet maar net de kennis in huis hebben om met de programmeertaal van toen te werken ;)
Daarbij kun je ook nog eens stellen, dat je bij het ontwikkelen van een nieuwe GUI ook functionaliteit kunt toevoegen; je zet immers een extra laag op je applicatie, en ook in die laag kun je dingen afvangen.

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:34:
Wat is niet rendabel? Niet kostentechnisch te verantwoorden? Voldoet het systeem nog aan de gestelde eisen, of verlangt de business inmiddels anders? Tussen 2001 en 2005 is een hoop gebeurd....zeker weten dat er pakketten op de markt zijn die aan de eisen kunnen voldoen. Overigens zou het me niks verbazen als het duurder is geworden om een nieuwe GUI zelf te laten ontwikkelen - je moet maar net de kennis in huis hebben om met de programmeertaal van toen te werken ;)
Daarbij kun je ook nog eens stellen, dat je bij het ontwikkelen van een nieuwe GUI ook functionaliteit kunt toevoegen; je zet immers een extra laag op je applicatie, en ook in die laag kun je dingen afvangen.
Kostentechnisch en uiteraard de doorlooptijd van het project en aanpassingsmogelijkheden in de toekomst zijn denk ik de belangrijkste factoren.

Het huidige systeem voldoet wel aan de eisen, maar ik ben van mening dat de bedrijfsprocessen op een aantal punten (met name het verkoopproces) ook geoptimaliseerd kunnen worden en dan voldoet het hudige pakket uiteraard niet meer.

N.B. Ik ben aan het zoeken naar de mogelijkheden die Navision biedt, maar daar zou ik dus waarschijnlijk eerst een Microsoft (gold) partner voor moeten contacteren. In 2001 is de firma DSA-VIsion ingeschakeld om Navision te vertegenwoordigen, echter als ik nu op hun site kijk, zie ik dat ze grotendeels oplossingen voor woningcoörperaties verzorgen en ik ben op zoek naar een oplossing voor een groothandel.

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

nog maar een paar feitjes:

feit: Een ERP system bij een bedrijf implementeren is meer, veeeeel meer dan alleen het CDtje in de drive doen en op set-up drukken...
-vaak zal een implementatie van een ERP pakket betekenen dat de organisatie moet veranderen, dat zal door het eigen management gedaan moeten worden
-bepalen hoe de boel moet veranderen wordt door die dure jongens onderzocht en uitgewerkt.
-het specifiek maken van een installatie voor het bedrijf in questie (customizen) word gedaan door die dure techneuten
-het uitdenken van het functioneel ontwerp wordt door weer andere dure mannen gedaan.
-Het maken van trainingsmateriaal wordt vaak door de key users van de eigen organisatie gedaan
-Het trainen van mensen.... tja.. eigenlijk wel weer dure mannen.. of je moet capabele key users hebben..
-etc etc etc.. overal heb je consultants bij nodig.

Om nu iedere keer opnieuw een partner te zoeken die dure mannen levert is natuurlijk nix, dus je zal naast je pakket ook moeten zoeken naar een implementatie partner.

Feit: ERP kennis is zeer specifiek.. voor een organisatie van de omvang die je zojuist beschrijft zal het niet rendabel zijn een volledige ERP support afdeling op te richten.. volledig met Sales deskundige, Finance deskundige, Supply Chain Deskundige, Forwarding, Warehouse, EDWH, etc etc etc.. en zoals eerder geschreven vind je nooit iemand die kundig is in alle disciplines (die zal dan wel 300k p/j mogen verdienen)....oplossing: Een support partner / helpdesk -> outsourcing (Polen, India)

Feit: BI lijkt me wel één van de meest geschikte opleidingen voor zo`n opdracht!

Tip: Ga uit van het functionele... begin dus NIET bij een database maar WEL bij processsen..zoals het inkoop process, het productie process, plannings process, verkoop proces... of het geliefde retour process.

Tip: Vergeet niet dat je voor een onderneming een pakket selectie doet die een omzet heeft van meer dan 100 miljoen euro! Het mag dus ook wel wat kosten om te waarborgen dat die omzet veilig gesteld is!

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

hmm, 20 minuten nagedacht... dat is dan 50 euro ;)

Verwijderd

Het probleem van een ERP pakket is dat het alles binnen een bedrijf behelst.
Je zult dus, om dit in je eentje te willen doorgronden, een diepgaande kennis moeten hebben van ALLE facetten van het hele bedrijfsproces. Financien, belastingen, orderbevestigingen, pakbonnen, productieprocessen, logistiek, inkoop, pricing, best-pricing.......noem maar op.
En dan dus zoveel kennis daarvan hebben, dat je het systeem erachter dus compleet kunt doorgronden en kunt beheren.
Onmogelijk. :)
Ik beheer hier ook een ERP-pakket, maar ik moet om de haverklap aankloppen voor support bij het bedrijf dat eea bij ons geimplementeerd heeft.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:41:
[...]

Kostentechnisch en uiteraard de doorlooptijd van het project en aanpassingsmogelijkheden in de toekomst zijn denk ik de belangrijkste factoren.

Het huidige systeem voldoet wel aan de eisen, maar ik ben van mening dat de bedrijfsprocessen op een aantal punten (met name het verkoopproces) ook geoptimaliseerd kunnen worden en dan voldoet het hudige pakket uiteraard niet meer.
Het lijkt me een vrij fundamentele keuze waar het bedrijf voor staat. Is software ontwikkelen echt een weg waar ze in willen gaan?
Met alleen het ontwikkelen ben je er niet. Je noemt zelf al aanpassingsmogelijkheden in de toekomst. Hoe houdt het bedrijf de kennis die daarvoor nodig is vast? Door inhuur? Door documentatie?
Bedenk goed dat voor maatwerk zeer specifieke kennis nodig is.

Natuurlijk is voor een ERP pakket zoals bijvoorbeeld SAP ook kennis nodig, maar kennis van een standaard systeem is vaak beter voorhanden dan kennis van een maatwerk-oplossing.
Zelf ben ik nu zo'n 7 jaar SAP-consultant ( :X Hoe hou je het uit :? ) en ik ben ervan overtuigd dat SAP, maar ook andere ERP-applicaties, zeer doordacht en redelijk flexibel zijn.
Je geeft zelf ook al aan dat de huidige processen geoptimaliseerd moeten worden. Elk ERP-pakket is ontwikkeld met als achtergrond bedrijfsprocessen. Hoe meer varianten van een proces ondersteund moeten worden, hoe ingewikkelder het pakket. Nu weet ik dat bedrijven per definitie uniek en eigenwijs zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat wanneer je bedrijfsprocessen gaat optimaliseren er geen ERP-pakket is dat aansluit op die processen.
Zou dat al het geval zijn, dan kun je in veel gevallen binnen een ERP-pakket nog een klein stukje maatwerk inbouwen. Je hebt dan echter wel meer zekerheid op continuiteit dan bij een volledige maatwerk oplossing.

www.steamloco.info

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle hulp,

Ik sta op het moment voor een klein dilemma.

Hoe kan ik nu het management / mijn opdrachtgever van visie veranderen. Ze blijven er bij dat het invoeren van een standaard oplossing met min. maatwerk niet gaat werken, omdat het bedrijf al jaren volgens deze manier werkt. Ze geven zelf aan vrij flexibel te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze star, omdat alle processen al jarenlang via dezelfde manier uitgevoerd worden.(Alle orders worden nog steeds handmatig ingevoerd door verkoop...).

De indruk die ik nu heb, is dat ze wel willen 'moderniseren' maar de bedrijfsprocessen moeten hetzelfde blijven en de weerstandsfactor 'mens' is ook een belangrijke speler, omdat de medewerkers er van overtuigd zijn dat het pakket, zoals het nu draait, perfect is, ze willen niet veranderen.

ICT wil wel veradneren, maar dan alleen qua looks van de applicatie ze willen van CLI naar GUI, maar de functionaliteiten moeten exact hetzelfde blijven. Ze willen van mij op dit moment een advies hoe ze het beste het ERP-pakket kunnen gaan schrijven en in welke ontwikkelingsomgeving ze dit moeten gaan doen. Ik ben er van overtuigd dat ze hier op de verkeerde weg gaan, en dat wordt hier alleen maar bevestigd, maar hoe breng je dat nu naar een bedrijf die al eens eerder een pakketselectie heeft uitgevoerd, maar zonder succes.

ik hoop op wat bruikbare tips,

bedankt,

Vincent

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Je zal het management niet moeten overtuigen, maar moet ze "zelf laten ontdekken" wat er moet veranderen; puntsgewijs:
- business process review, assessment (wat zijn de business processe)
- doe samen met het management een fit-gap analyse (sluiten business processen aan op de behoeftes van de business)
- business process redesign (processen optimaliseren, gebruik maken van standaard modellen (bijv SCOR))
- Deze analyses kan uitwijzen dat de huidige ICT oplossing niet voldoende is (teveel handmatig werk, multiple points of data entry, ingewikkelde rapportages, ..)

--> als iedereen hier het mee eens is... dan heb je ze.. begin dan met het schrijven van een aanbeveling voor de selectie van:
-pakket
-implementatie partner
-support organisatie

Doe je dit allemaal in je uppie binnen het tijdsbestek van je afstuderen nemen wij je aan als Senior Consultant!

Wellicht moet je een poging doen de scope van je opdracht te beperken.. Het komt op mij vreemd over dat jouw bedrijf persee wil kiezen voor een eigen oplossing en niet voor een standaard oplossing; wellicht een idee om een uitgebreid onderzoek te doen naar het verschil tussen een standaard oplossing en een eigen (maak/customised) oplossing

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 08:50:

Hoe kan ik nu het management / mijn opdrachtgever van visie veranderen. Ze blijven er bij dat het invoeren van een standaard oplossing met min. maatwerk niet gaat werken, omdat het bedrijf al jaren volgens deze manier werkt. Ze geven zelf aan vrij flexibel te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze star, omdat alle processen al jarenlang via dezelfde manier uitgevoerd worden.(Alle orders worden nog steeds handmatig ingevoerd door verkoop...).

De indruk die ik nu heb, is dat ze wel willen 'moderniseren' maar de bedrijfsprocessen moeten hetzelfde blijven en de weerstandsfactor 'mens' is ook een belangrijke speler, omdat de medewerkers er van overtuigd zijn dat het pakket, zoals het nu draait, perfect is, ze willen niet veranderen.

ICT wil wel veradneren, maar dan alleen qua looks van de applicatie ze willen van CLI naar GUI, maar de functionaliteiten moeten exact hetzelfde blijven. Ze willen van mij op dit moment een advies hoe ze het beste het ERP-pakket kunnen gaan schrijven en in welke ontwikkelingsomgeving ze dit moeten gaan doen. Ik ben er van overtuigd dat ze hier op de verkeerde weg gaan, en dat wordt hier alleen maar bevestigd, maar hoe breng je dat nu naar een bedrijf die al eens eerder een pakketselectie heeft uitgevoerd, maar zonder succes.

ik hoop op wat bruikbare tips,

bedankt,

Vincent
Dat is heel lastig.
Puur inhoudelijke argumenten heb je neem ik aan al in de strijd gegooit. Mogelijk kun je via een implementatiepartner / leverancier van een ERP-pakket ergens een referentie-bezoek organiseren. Mijn ervaring is dat dat vaak als zeer positief wordt ervaren.

www.steamloco.info

Verwijderd

Topicstarter
Hier kan ik wat mee!,

Ik heb mijn project 3 weken terug afgebakend en verdeeld over 3 opdrachten:

2 adviserende:

1. onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van conversie van CLI -> GUI door een externe firma. Er is een bepaalde firma hier op bezoek geweest met expertise op het gebied van ombouwen van thoroughbred basic naar business basic en aan de hand van business basic kunnen ze een grafische schil om het hudige pakket bouwen. De opdrachtgever wil dat ik ga onderzoeken of er nog meer bedrijven zijn die dergelijke oplossingen bieden en of een dergelijke oplossing interessant is.

2. onderzoeken of zelf ontwikkelen en implementeren rendabel is

Technische:

3. Schrijven van functioneel ontwerp voor huidige databases.

Nu zou ik de opdracht aan kunnen passen en nog een adviserend punt toe kunnen voegen waarin ik de mogelijkheden en pros/cons van een standaardoplossing ga onderzoeken.

Wat vindt jij hiervan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 08:50:

Vincent
Dit is typerend voor alle organisaties.
Iedereen vind zichzelf zo uniek dat een standaardoplossing onmogelijk kan worden toegepast.
Daarom moet de oplossing worden aangepast aan het bedrijf.
En dat kost kapitalen en leidt niet tot een goede oplossing, omdat je er tijdens de implementatie achter gaat koment dat het bedrijf zijn eigen processen niet goed beschreven heeft - en bovendien aan verandering onderhevig is.
En de grap is: Eigenlijk is het bedrijf helemaal niet zo uniek.

Er zijn twee richtingen:
- Technische oplossing aanpassen aan het bedrijf. Extreem duur en leidt niet tot gewenst resultaat.
- Bedrijf aanpassen aan technische oplossing. Extreem veel weerstand van mensen die dingen anders moeten gaan doen. Maar wel de juiste methode. Bijkomend voordeel is dat je meedoet met updates van het product omdat je weinig customized spullen hebt.

Dus: 1e oplossing is niet goed, voor de 2e is er geen draagvlak.
Dat draagvlak kun jij ook niet creeeren, probeer het ook niet.
Je moet daarentegen proberen draagvlak te creeeren om dat draagvlak te creeeren.

Dus de twee oplossingensrichtingen beschrijven. Beide zijn af te raden. Bij de eerste krijg je technische problemen die veel geld kosten, bij de tweede krijg je mensen tegen die tegen verandering zijn.

Hier moet een veranderingsmanager / externe consultant bij komen. Het erbij halen van zo'n persoon kan jouw rol zijn.

Verwijderd

Voor al diegenen die geinteresseerd zijn: op insignis.xs4all.nl kun je info vinden over een stel idioten die denken dat ze wel eventjes een volledig open-source ERP-pakket kunnen maken.
En ja, ik mag zeggen dat het idioten zijn! Ik ben er zelf namelijk ook bij betrokken :) Dit project heet "OpenERP" en moet een Open Source concurrent voor SAP B1, MS Navision en Eact gaan worden.

Kijk maar eens, 't is erg interessant!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 08:05

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:18:
[...]

- Bedrijf aanpassen aan technische oplossing. Extreem veel weerstand van mensen die dingen anders moeten gaan doen. Maar wel de juiste methode. Bijkomend voordeel is dat je meedoet met updates van het product omdat je weinig customized spullen hebt.
Ik ken bedrijven (zelfs een multi-national) die op deze manier bijna ten onder zijn gegaan. Ik betwijfel daarom ten zeerste of dit nou wel de juiste werkwijze is...

I'm not as think as you stoned I am

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 13:14:
Voor al diegenen die geinteresseerd zijn: op insignis.xs4all.nl kun je info vinden over een stel idioten die denken dat ze wel eventjes een volledig open-source ERP-pakket kunnen maken.
En ja, ik mag zeggen dat het idioten zijn! Ik ben er zelf namelijk ook bij betrokken :) Dit project heet "OpenERP" en moet een Open Source concurrent voor SAP B1, MS Navision en Eact gaan worden.

Kijk maar eens, 't is erg interessant!
Het eerder genoemde Compiere is toch ook een open-source ERP pakket.. wrom zelf aan beginnen.. is zoals je zelf al zegt.. gekkenwerk

Verwijderd

Zerveza schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:04:
Je zal het management niet moeten overtuigen, maar moet ze "zelf laten ontdekken" wat er moet veranderen; puntsgewijs:
- business process review, assessment (wat zijn de business processe)
- doe samen met het management een fit-gap analyse (sluiten business processen aan op de behoeftes van de business)
- business process redesign (processen optimaliseren, gebruik maken van standaard modellen (bijv SCOR))
- Deze analyses kan uitwijzen dat de huidige ICT oplossing niet voldoende is (teveel handmatig werk, multiple points of data entry, ingewikkelde rapportages, ..)

--> als iedereen hier het mee eens is... dan heb je ze.. begin dan met het schrijven van een aanbeveling voor de selectie van:
-pakket
-implementatie partner
-support organisatie

Doe je dit allemaal in je uppie binnen het tijdsbestek van je afstuderen nemen wij je aan als Senior Consultant!

Wellicht moet je een poging doen de scope van je opdracht te beperken.. Het komt op mij vreemd over dat jouw bedrijf persee wil kiezen voor een eigen oplossing en niet voor een standaard oplossing; wellicht een idee om een uitgebreid onderzoek te doen naar het verschil tussen een standaard oplossing en een eigen (maak/customised) oplossing
ben het met bovenstaande zeker eens, al zou ik het ietwat anders verwoorden en eigenlijk ook het één en ander in het kader van missie en strategievorming in kaart willen brengen.

Het kan zo zijn dat de vraag/probleemstelling van de organisatie anders als men zelf direct zou vermoeden. Wil men een nieuw systeem of juist een aanpassing op verandering ihkv van een beoogde bedrijfsvoering? (waarbij de gedachte is dat het onverlet gaat om een nieuw systeem hiervoor aan te schaffen)

Om zekerheid te verkrijgen van de daadwerkelijke probleemstelling en uitgangspunten helder te verkrijgen is het van belang om de oorsprong van de reden van bedrijfsvoering goed vast te leggen.

Welke activiteiten de organisatie ontplooit en waaròm deze activiteiten worden ontplooid, wordt in wezen door de missie bepaald.
Juist in veranderingsprocessen is het zaak de samenhang met de missie zorgvuldig te waarborgen. De kern van het veranderen is gelegen in de afstemming van hetgeen de organisatie kan op hetgeen de organisatie wil. Hetgeen de organisatie wil is in feite strategie en beleid (WAARHEEN) en bedrijfsvoering (WAT), hetgeen de organisatie kan is gelegen in de personele organisatie (WIE) en bedrijfsmiddelen (WAARMEE). De afstemming tussen het willen en het kunnen vindt plaats binnen de bedrijfssystemen (HOE).

applicatieve ondersteuning inclusief Administratieve organisatie en keuze in de procesgang moeten op basis van bovenstaande vraagstukken worden geformeerd.
succes!! :-)

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 08:05

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:25:
[...]

ben het met bovenstaande zeker eens, al zou ik het ietwat anders verwoorden en eigenlijk ook het één en ander in het kader van missie en strategievorming in kaart willen brengen.
en daarom kick je een topic van ruim 1,5 jaar oud?

I'm not as think as you stoned I am

Pagina: 1