Help, dode externe USB HD?

Pagina: 1
Acties:
  • 729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 22:27
Hoi allemaal,

Mogelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem dat een vriend van mij heeft:

Hij heeft een 2 jaar oude externe USB HD(120 GB). Onlangs was hij aan het computeren en viel bij hem thuis de stroom uit. Daarna deed zijn externe HD het niet meer. Hier enkele quotes uit zijn mails aan mij hierover:

“Welnu, de computer staat aan, knalt de stroom in huis ineens uit. Stroom weer terug, ik zet pc weer aan, welja, knalt de stroom er nog maar een keer uit. Als ik nu de pc weer aan zet moet ik 10 min wachten op schijfcontrole van de externe hd. En als geniale klap op de vuurpijl: ik kan die schijf niet meer openen!! "kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat

Schijfcontroles zijn verleden tijd, start normaal op. Heb de externe schijf losgekoppeld en de software ervan gedeïnstalleerd. LED-je werkte nog, dus er stond stroom op.

Heb alles ontkoppeld en gedeïnstalleerd, zoals reeds eerder gezegd. Daarna weer aangesloten, kreeg de melding nieuwe hardware gedetecteerd, benodigde software weer erop gezet en wat denk je: zelfde foutmelding. is niet toegankelijk kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat

Heb hem eruit gehaald en een nieuwe hd in dat kastje gestopt. En die doet het dus wel. Heb de waarschijnlijk kapotte IDE hd op moederbord aangesloten en hij herkent hem niet. Zelfs geen foutmelding, niks.”

Ik hoop dat jullie zo een goed beeld van de situatie hebben gekregen. Voor zo ver kan ik vaststellen dat:

Zijn USB to IDE controller en behuizing nog in takt zijn, omdat een andere IDE HD er wel goed in functioneert.
Zijn oude HD niet echt levensvatbaar is. Waarschijnlijk is de leesnaald vastgeslagen tijdens de stroomuitval (?).

Mijn vraag aan jullie:

Wat kan er aan de hand zijn met zijn HD?
En hoe wekken we de HD mogelijk weer tot leven als dat überhaupt mogelijk is?

Alvast bedankt voor jullie reacties…

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de hdd echt niet meer herkend wordt is de kans groot dat de hdd dood is, dit kan aan de print liggen, of anders aan de motor.
Wat je kunt doen is kijken of het ding nog op wil spinnen, doet dat ding het niet dan moet je eens proberen om de print te vervangen met een hdd die precies hetzelfde is (dan moet je daar dus wel weer een andere hdd voor opofferen, en of dat de moeite waard is moet je zelf kiezen).

kleine kans dat je er nog iets mee kan.
mocht hij overigens wel opspinnen dan kun je hem altijd nog eens proberen in de vriezer te gooien en kijken of hij het dan doet.

http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 22:27
Yup, ziet er niet echt goed uit. Ik neem aan dat velen die dit hebben gelezen het eens zijn met Terw_Dan (thanx!) en hier dus weinig aan toe te voegen hebben. We zullen eens kijken of we de disk kunnen laten opspinnen!

Alvast bedankt...