Toon posts:

Speeeds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste luitjes,

Ik heb als vraag wat nou de snelste opstelling oplevert?

Een raptor 10.000 toeren schijf,
of 2 7200 toeren schijfjes in raid 0 opstelling.

het komt er op neer dat ik nu 2 maal 160 gig sata schijf heb liggen,
en me dus afvraag of het nut heeft om een raptor te kopen, of dat ik beter de schijven als raid laat draaien.

ik hoor het graag van de ervaren lui.

groetjes

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat ligt aan de controller, de situatie, de gebruikte omgeving, applicaties, etc.
Een 10k rpm Raptor heeft een lagere toegangs-/zoektijd dan twee 7k2 rpm schijven in Raid-0 (soms zelfs de helft), terwijl de Raid-0 opstelling vaak over een iets hogere gemiddelde datadoorvoer beschikt.

Waarvoor ga je de schij(f)(ven) gebruiken?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wanneer je die twee al hebt liggen zou ik die gebruiken...
Tenzij je echt voor de snelheid wilt gaan, dan zal je die raptors moeten kopen, maar dan wel de 74Gb versie, die is sneller dan de 36Gb versie...
Maar ook duurder...

Verwijderd

Topicstarter
Niet echt iets speciaals, gewoon beetje gamen en wat dvd-tjes downloaden, fikken etcetera. Maarja natuurlijk moet het wel allemaal zo snel als mogelijk. En aangezien ik toch 2 sata's heb dacht ik laat ik die eens in raid zetten, maar dan moet ik weer n backup maken van de data, dus dacht ik weer, als ik dan nog een schijfje nodig heb, waarom dan niet meteen een raptor als het zoveel scheelt. Maar als raid sneller gaat dan de raptor is het een beetje zonde om te kopen. Als ik straks thuis ben eerst van de X800 een X800 XT PE maken, en dan eens kijken of ik de raid opstelling ga toepassen

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Tot nu toe is, op sata gebied, de snelste raid0 twee raptors 74Gb zover ik weet...
Maar daar betaal je ook voor...

Ik zou het bij je huidige schijven laten...

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 11:58

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Zolang je geen zware database/webserver gaat draaien zou ik gewoon die twee 160Gb HD's blijven gebruiken. Van het geld dat je overhoudt kun je dan leukere dingen doen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor het advies !!!
Pagina: 1