[SUSE 9.3] Wireless onder SUSE 9.3?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 18:39
Ik heb een pc staan met wireless kaartje erin (is een dual boot pc en onder Windows XP draait alles perfect). Nu heb ik dit kaartje via Yast ingesteld (ip adres, Subnet, dns server, default gateway en de shared key (WEP). Ik krijg echter geen connectie met de router. Pingen naar de router geeft een network unreachable.

Ik heb gelezen de je dan ACPI uit zou moeten schakelen, dus heb ik onder de LILO bootloader acpi=off toegevoegd. Echter zonder resultaat.

Iemand een idee wat ik allemaal nog meer kan proberen? De installatie is SUSE 9.3 out of the box.

Wireless kaartje: Sitecom WL110i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 14:18

Aapzak

Your genuine OS hopper

Welke chip zit er op dat kaartje? Ik heb een sitecom wl-112, dat is een PCMCIA kaartje met Ralink 2500 chipset.

Die doet het standaard dus niet, daar heb ik drivers voor moeten compilen naast mijn kernel, die werkt niet out-of-the-box.

Het is dus handig als jij uitzoekt welke chip je erop hebt zitten. Kijk eens of je 'm kan ontdekken met
lspci -v
op de command line. Je krijgt dan een overzicht van al je pci hardware, dat is veel info, maar je kaartje zou er wel tussen moeten staan. Daar kan je dan misschien afleiden welke driver je nodig hebt.

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
Het commando lspci -v geeft de volgende wireless adapter:

0000:00:0f.0 Network Controller: InterSil Corporation Intersil ISL3890 [Prism GT/Prism Duette] (rev 01)
Subsystem: Unknown Device 17cf:0020
Flags: bus master, medium devsel, latency 80, IRQ 10
Memory at e5000000 (32-bit, non prefetchable) Size=8k
Capabilities: dc Power Management version 1

IWconfig geeft:

Lo no wireless Extensions

Eth0: NOT READY! ESSID:"mijn ESSID" Nickname:"linux"
Mode: Managed Channel 0 Access point 00:00:00:00:00:00:00
TX-power:31 dbm Sensitivity=0/200
Encyption key:"mijn key" Security mode: restricted
Link Quality:0 Signal Level:0 Noise Level:0
RX: invalid nwid: 0 RX invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Gezien deze info lijkt het me dat het kaartje herkend wordt of heb ik toch extra drivers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

dat ziet er inderdaad hoopgevend uit.

kan je
iwlist scan
uitvoeren?

Als je geen resultaten krijgt is er geen AP in je buurt die ESSID broadcast. Doet jouw router dat wel? En wordt er nog gefilterd op MAC of iets dergelijks in je router? De driver lijkt inderdaad geladen. Dat hij aan eth0 hangt is nieuw voor mij.

Er moet hier haast wel een andere guru rondlopen die daar misschien wat verder op in kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
iwlist scan geeft:

lo: interface doesn't support scanning
eth0: no scan results
sit0: interface doesn't support scanning

Zoals vermeld werkt alles onder XP wel, dus hardware is zeker goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met mijn laptop en Suse 9.2 ( en momenteel ook met Kubuntu) had ik het probleem dat mijn netwerkkaartje, SSID, snelheid netwerke en frequenties etc prima werden herkent, maar ik toch geen ip kreeg. Toen ik een vast ip instelde werkte alles vlekkeloos. Ik ben er nog steeds niet achter wat het probleem was. Maar aangezien ik draadloos toch alleen thuis gebruikte heb ik het maar gewoon vast laten staan toen.
Proberen met een vast ip, subnet en gateway instellen zou ik dus eens proberen. Het probleem zou dan ergens in dhcp moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
Farmerwood schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:25:
Met mijn laptop en Suse 9.2 ( en momenteel ook met Kubuntu) had ik het probleem dat mijn netwerkkaartje, SSID, snelheid netwerke en frequenties etc prima werden herkent, maar ik toch geen ip kreeg. Toen ik een vast ip instelde werkte alles vlekkeloos. Ik ben er nog steeds niet achter wat het probleem was. Maar aangezien ik draadloos toch alleen thuis gebruikte heb ik het maar gewoon vast laten staan toen.
Proberen met een vast ip, subnet en gateway instellen zou ik dus eens proberen. Het probleem zou dan ergens in dhcp moeten zitten.
Ik maak al gebruik van statische ip adressen. Ik heb DHCP nog niet geprobeerd, maar daarmee zou ik mijn hele netwerk om moeten gooien.

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

ik werk met gentoo.

als ik daar wel de module geladen heb, maar er deugt iets niet heb ik dus wel die interface, maar scant hij niet.

ik heb ook gehad dat alles wel deugde en dat iwconfig mijn kaartje ook zag, maar dat iwlist scan niets opleverde. Toen had ik de interface nog niet opgebracht.

Nadat ik de interface op bracht kon ik wel scannen.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 20:22

Simkin

Bzzzzz

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt ;)
http://www.linuxant.com/driverloader/

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

waarom wel een link naar een commerciele driverloader, en niet naar ndiswrapper?

deze kaart zou (native) ondersteund moeten worden door de prism54 driver, maar de laatste tijd zijn veel van deze kaartjes uitgerust met een iets andere chip, de ontwikkeling van de nieuwe driver is op dit moment bezig, maar is nog in alpha stadium. zie http://prism54.org voor meer info.

[ Voor 2% gewijzigd door smokalot op 29-09-2005 17:46 . Reden: link gefixt ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Rendier2710
Aapzak schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:10:
ik werk met gentoo.

als ik daar wel de module geladen heb, maar er deugt iets niet heb ik dus wel die interface, maar scant hij niet.

ik heb ook gehad dat alles wel deugde en dat iwconfig mijn kaartje ook zag, maar dat iwlist scan niets opleverde. Toen had ik de interface nog niet opgebracht.

Nadat ik de interface op bracht kon ik wel scannen.
heb je ook een tip voor me hoe ik dit doe? Zoals ik vermelde ben ik een leek op dit gebied en normaliter zou ik me eerst wat meer in het alegemene werk verdiepen, maar ik heb nu eenmaal netwerk nodig en een kabel trekken is geen optie.

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

rottig dat ik er te weinig van weet, daarbij ken ik Suse ook niet. Ik moet iig zoiets doen als hieronder om het aan de praat te krijgen. Nu heb ik wel allemaal werkende opstart scripts, maar dat is voor Gentoo en voor mijn acx111 drama kaart.

ifconfig eth0 up
iwlist eth0 scan

Je zou nu wat stations moeten zien, maar ik kan me niet voorstellen dat Suse dat niet voor je zou regelen. Dan is het misschien toch lastiger om die kaart aan de praat te krijgen. Ik zou graag iets van de experts horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
Inmiddels is SUSE 10 uit en deze heb ik geinstalleerd in de hoop dat het proboleem hiermee opgelost zou zijn. Tevens heb ik een andere wireless kaart gehaald (omdat de oude geen WPA ondersteunde) en goed gekeken of deze met linux werkt. Het is de SMC2802W geworden.

Linux helemaal schoon geinstalleerd (dus eerst oude partities weg) met het kaartje ingebouwd (deze werkt perfect met XP en daar heb ik prima verbinding)

Helaas nog exact hetzelfde probleem. Network unreachable bij pingen naar de router (pingen naar 127.0.0.1 gaat wel goed) terwijl alles volgens mij goed ingesteld staat. Het enige waar ik me over verbaas is de output van netstat -rn. Hier zie ik alleen het volgende staan:

destination gateway genmask flags MSS window irtt iface
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo

Ik heb geprobeerd een statische route onder de netwerk kaart in te geven, maar SUSE haalt zelf het vinkje weg waardoor dit niet gebruikt wordt.

Wie heeft nog een idee om toch wireless te kunnen netwerken?
Pagina: 1