Toon posts:

Clarkconnect 3.1 en PCI (S)ata controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een CC doos te maken met een pentium III 500mhz. Het Mobo heeft de Intel 440BX chipset. Ik heb gelezen dat deze max 130GB HD's ondersteunt. Omdat dit veel te weinig is ben ik aan het zoeken voor een oplossing.
Een ander mobo en CPU is geen oplossing omdat de traagste duron/sempron nog zo'n 60 watt trekken. (PIII maar 15watt

Ik heb de volgende config in gedachte:

- 1x 80GB op IDE met daarop de CC install.
- Daarnaast een PCI (s)ata controller bv. Highpoint, VIA, Prommise met 2x 300GB in raid 1.

Nu de vragen:

- klopt het dat de 440BX chipset maar 130 gb ondersteund?
- hoe krijg ik een losse (s)ata controller aan het werk in CC?
- Welk merk en type controller moet ik kiezen (in de categorie van ca 60 euro, zoals HighPoint 1520)

Ik lees op diverse forums nogal wat tegenstrijdige berichten. hopelijk wordt het hier duidelijk gemaakt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmm, volgens mij benadert linux zo'n disk gewoon buiten het BIOS om en heb je helemaal geen last van die 130GB grens. Gewoon die disk in die machine zetten, instellen in BIOS op 528MB oid (1024/16/63) en vervolgens linux erop. Linux zal dat ding gewoon als de volledige grootte herkennen. Zorg dan wel dat je /boot op het begin van de disk staat.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13
Klopt, ik heb zelf nog een mobo met zo'n chipset en daar heeft gewoon een 160 gb schijf ingehangen. Als de bootsector maar benaderd kan worden is het voor Linux goed.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 26 september 2005 @ 14:08:
Hmm, volgens mij benadert linux zo'n disk gewoon buiten het BIOS om en heb je helemaal geen last van die 130GB grens. Gewoon die disk in die machine zetten, instellen in BIOS op 528MB oid (1024/16/63) en vervolgens linux erop. Linux zal dat ding gewoon als de volledige grootte herkennen. Zorg dan wel dat je /boot op het begin van de disk staat.
Dus als ik het goed begrijp kan ik probleemloos laat ik zeggen 2x 300gb schijven in softwareraid draaien op de nomale IDE op een 440BX chipset?
Dit lost het probleem groetdeels op.

Nu nog de vraag welke PCI sata controler werkt met CC3.1, mocht ik hier toch voor kiezen. Volgens de CC website is er geen support. Hier en daar zie ik op forums dat mensen hier toch mee werken.. hoe zit dit?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb in mijn Asus P2B-S (440BX) een Promise Ultra100TX2 hangen. Wordt gewoon herkend als "Unknown mass storage controller", en kan de disks daaraan ook gewoon benaderen. Die kun je vinden voor 22 euro ofzo, en is een ATA100 controller met 48bits LBA voor grote disks (>128GB)

Ik draai daar trouwens ook Clark 3.1 op.

[ Voor 11% gewijzigd door strandbal op 27-09-2005 14:21 ]

Hier stond een dode link.