Linux machine loopt vast sinds ISDN kaart geplaatst

Pagina: 1
Acties:

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Sinds ik een ISDN kaar in mijn Linux server (voor de Asterisk VOIP centrale) heb geplaats loopt de server af en toe vast. Ik kan dan geen enkele aanleiding vinden in de logs of in de load stats waarom hij vast loopt. Het gebeurd gewoon spontaan. Het enige wat helpt dan is de server hard uit zetten en dat weer aan. Ik heb al vanalles geprobeerd. De server opnieuw geinstalleerd, de ISDN kaart vervangen, IRQ conflicten e.d. weggewerkt enz.

Heeft iemand een idee waar het mogelijk in kan zitten? Of heeft iemand een tip wat ik evt. nog meer kan loggen om het e.e.a. te achterhalen?

Ik draai op debian sarge met een 2.4 kernel. Verder helemaal standaard. (pas opnieuw geinstalleerd en alleen asterisk er op gezet.)

Het vastlopen gebeurd op willekeurige tijden. of er nou wel of niet gebeld word.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wat voor ISDN kaart/kaarten heb je geprobeerd? Wat voor hardware is het verder?

Er bestaan redelijk crappy ISDN-kaarten, dus het zou aan de hardware kunnen liggen. Je geeft ook aan dat er IRQ conflicten weggewerkt zijn, waaruit ik begrijp dat die er eerst dus wel waren. Gaat het dus om antieke (ISA, niet-PnP) hardware?

Indien ja, zet ik in op 'blame the hardware'.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Het zijn Digium ISDN kaarten. Deze zijn geoptimaliseerd voor Linux / Asterisk. We hebben deze wel vaker gebruikt en zonder problemen in ongeveer de zelfde config. (met Zaptel drivers)

De overige hardware:

Intel Desktio Board met P4 (HyperThreading disabled in BIOS)

Verder de onboard sound, usb, serial-ports, lpt-ports en alles gedisabled.

Het inige wat ik nu net trouwens nog die voor IRQ conflict is het conflict met het volgende device:
SMBus: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller (rev 02)

Dat ga ik nu ook nog even oplossen.