Full time baan: thuis wonen versus zelfstandig wonen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Aan de policy van dit forum te zien, staat deze vraag hier op de juiste plek. Ik zal de vraag iets beter toelichten.

Ik ben bezig met de laatste loodjes betreffende mijn afstuderen, waarna ik full time zal gaan werken. Nu vraag ik mij echter af hoe gunstig/ongunstig het is om nog een tijdje bij mijn ouders te blijven wonen, of om een leuk appartementje te kopen. Een vriend van me dacht namelijk dat wanneer ik thuis bleef wonen, ik veel meer belasting moest betalen, dan wanneer ik zelfstandig woonde. Op de website van de belastingdienst kan ik niks vinden hierover, dus daarom plaats ik deze vraag hier.
Ik vind het overigens niet erg als er in dit topic ook andere verschillen worden aangegeven/omschreven, zoals bijvoorbeeld de verschillen omtrent het nieuwe zorgstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Uitgezonderd de bijstandswet is er geen enkel verschil in belasting of sociale wetgeving (uitkeringen).

Uiteraard kun je als je een appartement koopt de rente aftrekken, maar dat zul je zelf ook wel doorhebben ;) Voor de zorgtoeslag, etc. is het niet relevant of je bij je ouders inwoont.

Thuiswonen kan financieel erg voordelig zijn:
- lage kosten -> gelegenheid om te sparen voor eigen woning/inboedel/etc.
- bij veel verzekeringen kan je tot je 27e op de polis van je ouders meeverzekerd zijn
- etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 26-09-2005 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dat je meer belasting moet betalen omdat je thuis woont is naar mijn idee onzin...
Of je thuis moet blijven wonen of uit huis is een keuze die je zelf zal moeten maken...
Een voordeel van thuis wonen kan zijn dat je meer kan sparen voor iets...
Een voordeel van een eigen huisje is dat je dan niet meer afhankelijk van bv je ouders bent...
Dat je "kan doen en laten" wat je wilt..
Dus lekker laat thuis komen zonder dat je je ouders wakker maakt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je betaald niet meer belasting, hooguit meer "kostgeld" ;)

Ik werk nu sinds een maand of 3 ook fulltime en je houdt bakken met geld over als je thuis woont :) Reken maar uit, je betaald geen gemeentelijke belastingen, gas-water-licht of andere reguliere vaste lasten. Zolang je het nog uithoudt thuis kan ik je enkel aanraden zo lang mogelijk thuis te blijven.

Wat verzekering betreft, iedereen moet zich laten verzekeren en een verschil in thuiswonend/uitwonend heb ik niet kunnen bemerken op het aanvraagformulier voor zorgtoeslag.

Bedenk je ook hoe lekker het is als je het ritme van fulltime werken nog niet gewend ben en thuis komt waar je eten klaar staat, de was gedraaid wordt voor je etc. etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 20:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Ga toch lekker zelfstandig wonen joh. Ik heb nog voor het daadwerkelijke afstuderen een woning gekocht (op voorlopig contract) en heb er geen moment spijt van gehad. Na een paar maanden in een eigen appartement te hebben gezeten wil je echt niet meer bij je ouders of bij iemand op kamers zitten :)

Wat mij betreft gaat zelfstandigheid wonen boven elk financieel voordeel van bij paps en mams wonen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is afhankelijk van de thuissituatie, in een normaal gezin wil je graag naar huis. Bij ons willen we weg wanneer het mogelijk is.

Als het gaat, gewoon thuis blijven, je kan bakken geld sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 14:10

SmartDoDo

Woeptiedoe

rapture schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:40:
Het is afhankelijk van de thuissituatie, in een normaal gezin wil je graag naar huis. Bij ons willen we weg wanneer het mogelijk is.
Inderdaad :) Je kunt jezelf helemaal gek krijgen als het thuis niet gaat omdat je zelf wilt of omdat je elkaar niet meer zo ligt. Maar als het wel gaat is het erg verstandig lekker te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

rapture schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:40:
Mjah, om verschillende redenen telde dat bij mij ook wel mee. Maar ongeacht dit soort omstandigheden wil je op een bepaalde leeftijd toch wel je eigen stek hebben. Sommigen kunnen zonder moeite tot hun 28e thuis blijven wonen, maar op een gegeven moment heb je het thuis toch wel gezien lijkt me.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3057

SmartDoDo schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:37:
[...]
Bedenk je ook hoe lekker het is als je het ritme van fulltime werken nog niet gewend ben en thuis komt waar je eten klaar staat, de was gedraaid wordt voor je etc. etc. :)
Dit is inderdaad wel een belangrijke. Op zich denk ik dat het goed is om zelfstandig te gaan wonen, maar zowel gaan werken en uit huis gaan zijn kunnen behoorlijk ontregelende gebeurtenissen zijn, en daarom kan je ze beter 1 voor 1 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Het 'thuis wonen' op zichzelf neemt natuurlijk de nodige voordelen met zich mee zoals hierboven omschreven. Sommige beschouwen deze zaken echter als nadelen en zitten liever op zichzelf. Zelf heb ik eerst 4 jaar zelfstandig op kamers gezeten, waarna ik nu alweer een half jaar thuis zit (dat was even wennen).
Maar ik ben nu voor mezelf aan het nagaan wat nu verstandige keuzes zijn. Dat zijn dingen waarvan je altijd hebt gezegd: dat is voor later. Maar "later" is nu aangebroken en het wordt tijd om keuzes te gaan maken. Als ik thuis woon kan ik natuurlijk veel sparen, maar als ik zelf al een huisje/appartement zou kopen, dan ben ik al bezig met het afbetalen van mijn hypotheek. Er vanuit gaande dat een hypotheek een looptijd heeft van 30 jaar, zou ik dan op mijn 55e hypotheek-vrij zijn (ben nu 24). En uiteraard is op dit moment de hypotheekrente erg laag, waardoor het vastleggen van deze rente op de langere termijn natuurlijk een voordeel kan zijn.
Anyway, ik wilde gewoon even weten hoe dat zat met die belastingen, want ik investeer geld liever in mezelf dan dat ik het naar de belastingdienst draag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Ik ben nog lekker 3 jaar thuis blijven wonen zodra ik fulltime aan het werk was. Theoretisch nog geen 2 jaar voordat ik een huis kocht, maar ik moest nog even wachten tot het gebouwd was en zo :+ Tegen de tijd dat ik het huis in kon had ik genoeg gespaard om vloer, verf, nieuw meubilair en alles direct te betalen. Tot je 30e thuiswonen is overdreven (ik was op m'n 24e weg uiteindelijk) maar een paar jaartjes blijven plakken is niets mis mee :)

En belastingtechnisch is er vanzelfsprekend geen verschil, je bent gewoon 'iemand met een inkomen zonder fiscaal partner'.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben op mijn 19de het huis al uit gegaan, maar dat was meer een product van een sterke hang om rustig alleen te wonen die ik altijd al heb gehad. Ik was er zeer blij mee. Overigens werkte ik toen al een jaartje oid fulltime, dus het ging gelukkig allemaal niet al te gehaast. Ik zou niet gelijk gaan werken én verhuizen want van werk ben je de eerste maanden helemaal verrot. Je moet je draai nog vinden, wennen etc. Neem dus rustig je tijd daarvoor. En je kan natuurlijk lekker sparen als je weinig kosten hebt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Rukapul schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:35:

- bij veel verzekeringen kan je tot je 27e op de polis van je ouders meeverzekerd zijn
Vanaf je 18de kan je niet meer meeverzekert (als je ziektekosten bedoeld) zijn met je ouders hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door CycloneX op 26-09-2005 13:05 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rukapul schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:35:
Dat was bij de oude regeling nog zo, waar ik ook onder viel. Sinds een aantal jaren is het verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:56
CycloneX schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:04:
[...]

Vanaf je 18de kan je niet meer meeverzekert (als je ziektekosten bedoeld) zijn met je ouders hoor.
Ziektekosten kwam ik daaronder nog apart op terug en moet je idd. zelf voor verzekeren. Ik doelde op de 'normale' verzekeringen zoals inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, etc. waar veel polissen automatisch inwonende kinderen tot 27jr meeverzekeren.
Exirion schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:09:
[...]

Dat was bij de oude regeling nog zo, waar ik ook onder viel. Sinds een aantal jaren is het verdwenen.
Ik ook. Lekker voordelig in het ziekenfonds van paps en mams (en niet eens thuiswonend) :+

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 26-09-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Thuis wonen heeft voordelen en nadelen, net als op jezelf wonen. Het financiele aspect is m.i. een groot voordeel van thuis zitten, net als het beperkte aandeel huishouden wat je te doen hebt. Daarentegen heb je op jezelf wel meer vrijheid (geloof me, hoe vrij je ouders je ook laten, als je na het stappen om 5 uur strontlam thuiskomt en nog even het halve vriesvak in je frituurpan dondert, dan krijg je dat echt wel te horen ;)).

Ik ben toen ik ben gaan studeren op mezelf gaan wonen, en daarna heb ik nog heel even bij m'n vader gewoond, maar ben blij weer op mezelf te zitten. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Rukapul schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:12:
[...]

Ziektekosten kwam ik daaronder nog apart op terug en moet je idd. zelf voor verzekeren. Ik doelde op de 'normale' verzekeringen zoals inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, etc. waar veel polissen automatisch inwonende kinderen tot 27jr meeverzekeren.
Ja dat is idd wel een voordeel :P

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16

Stewie!

Keen must die!

Basszje schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:59:
Ik ben op mijn 19de het huis al uit gegaan
al? :?
pas :)
maar dat was meer een product van een sterke hang om rustig alleen te wonen die ik altijd al heb gehad. Ik was er zeer blij mee. Overigens werkte ik toen al een jaartje oid fulltime, dus het ging gelukkig allemaal niet al te gehaast. Ik zou niet gelijk gaan werken én verhuizen want van werk ben je de eerste maanden helemaal verrot. Je moet je draai nog vinden, wennen etc. Neem dus rustig je tijd daarvoor. En je kan natuurlijk lekker sparen als je weinig kosten hebt.
Ik ben direct na de middelbare school op kamers gegaan. Een jaartje later een huisje gekocht. De eerste stap vond ik sowieso niet meer dan logisch, de tweede stap was mijn beste beslissing ooit.

Luxe, ruimte, vrijheid, wat wil je nog meer? Enig nadeel is dat je duurder uitbent, maar dat weegt niet op tegen die tientallen voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Trax_Digitizer schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:02:...Anyway, ik wilde gewoon even weten hoe dat zat met die belastingen, want ik investeer geld liever in mezelf dan dat ik het naar de belastingdienst draag :)
Wanneer het je daar om gaat kun je beter thuis blijven wonen tot aan je pensioen. De hoeveelheid kostgeld die je eventueel betaalt, is natuurlijk een schijntje van wat een huis kost aan vaste lasten. Je kunt dus ook zeggen dat het niet verstandig is om je geld naar de bank te dragen ;)

Maar je gaat werken schrijf je? Wat let je om eerst je baan af te wachten. Misschien tot je een vaste aanstelling hebt, gewoon een jaartje of zo? Je kunt altijd weg wanneer het je niet meer bevalt. Het is toch niet zo dat je op een schopstoel zit en ruzie hebt thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

hangt er maar net vanaf:

1. kan je uberhaupt wel woonruimte vinden dat je bevalt. Is volgens mij best wel een uitdaging als starter
2. je kan thuis sparen (tenzij je ouders je kaalplukken met kostgeld :P ), maar daar staat tegenover dat het wonen ook steeds duurder wordt. Ik weet niet waar je woont, maar als je als starter wat zou kunnen kopen; altijd doen. Ik heb zelf lang gewacht met iets kopen en heb acheraf wel eens spijt gehad als je ziet hoe de prijzen tussentijds gestegen zijn.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Anoniem: 150486

Inderdaad zoals hierboven al beschreven de voordelen en nadelen kort op een rijtje,
maar misschien wel 1 van de belangrijkste is nog vergeten: sparen.
En dan niet sparen in de vorm van geld apart zetten, Maar als jij bij papa en mama woont betaalt je niet zozeer meer belasting maar als je een eigen koophuis heb, dan betaal je minder belasting. Daar bedoel ik mee dat je rente aftrekbaar is van de belasting. Dus als je dan 1000 euro aflost van je hypotheek krijg je er 1000 euro voor terug (minimaal, want de waardevermeerdering van je koophuisje is gemiddeld 2-3% per jaar---> dus na 1 jaar krijg je voor elke 1000 eurie er 1020-1030 eurie voor terug)
Dus dit zou eigenlijk je belangrijkste reden moeten zijn om op jezelf te gaan wonen (wel kopen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Thuis wonen is lekker goedkoop, geen huur/hypotheek, geen verzekeringen, etc.

Ik heb daar lekker kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 150486 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:35:
Inderdaad zoals hierboven al beschreven de voordelen en nadelen kort op een rijtje,
maar misschien wel 1 van de belangrijkste is nog vergeten: sparen.
En dan niet sparen in de vorm van geld apart zetten, Maar als jij bij papa en mama woont betaalt je niet zozeer meer belasting maar als je een eigen koophuis heb, dan betaal je minder belasting. Daar bedoel ik mee dat je rente aftrekbaar is van de belasting. Dus als je dan 1000 euro aflost van je hypotheek krijg je er 1000 euro voor terug (minimaal, want de waardevermeerdering van je koophuisje is gemiddeld 2-3% per jaar---> dus na 1 jaar krijg je voor elke 1000 eurie er 1020-1030 eurie voor terug)
Dus dit zou eigenlijk je belangrijkste reden moeten zijn om op jezelf te gaan wonen (wel kopen dan)
Zolang je netto vaste lasten voor je huis, inclusief extra belastingen, hoger zijn dan je kostgeld gaat dit natuurlijk al niet meer op.

Het lijkt me juist niet verstandig hier alleen naar te kijken. Toekomstplannen, relatie met ouders, etc. zijn toch ook belangrijk? Misschien wil de TS over een jaartje een reis maken. Dat kun je makkelijker vanuit huis doen bijvoorbeeld.

Alleen het financiele benadrukken lijkt mij in ieder geval onverstandig. Daarbij komt dat minder belasting betalen leuk klinkt, maar er zal toch echt eerst rente betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

Ik ben er 23 en woon nog thuis omdat ik momenteel 75 % van mijn tjid voor het werk op hotel zit buiten Europa. Ondertussen lekker sparen. Aan mijn loon moet ik niet komen en per dag buitenland een nettovergoeding die hoger is dan wat het hotel en mijn eten kost :p
Dus thuis wonen is heel voordelig nu en mijn bankrekening kan elke maand met een deftig bedrag stijgen tegen de tijd dat ik eens een vaste stek wil aanschaffen. Met het geld dat ik op voorhand spaar zal ik normaal al een deel van huis/appartement kunnen betalen en moet ik dan dus minder lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb eerst nog een paar jaar thuis gewoond. Wel lekker om wat centen te hebben zodat je niet in de oude zooi hoeft te beginnen. Heb dus ook niets meegenomen toen ik mijn appartement gekocht heb maar fijn allemaal nieuwe spullen. Dat is wel erg lekker moet ik zeggen. En het is leuker dat spaargeld in leuke spullen te stoppen dan rechtstreeks in woning zelf om een paar tientjes hypotheek per maand te besparen. Naja, dat vind ik dan :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voidmage
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-10-2020

voidmage

ad maiora natus sumus

@Ygreke
vet werk hoor heel de tijd in het buitenland, wat doe je voor werk dan eigenlijk??

@Trax_Digitizer
het ligt gewoon aan jezelf en wat de situatie is: wat vind je beter vrijheid of gebonden aan je ouders, goed kunnen vinden met je ouders, vriendin vriend, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

voidmage schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:45:
@Ygreke
vet werk hoor heel de tijd in het buitenland, wat doe je voor werk dan eigenlijk??
In het kader van een 12-maand durende opleiding voor ir.'s bij mijn bedrijf meegaan met de buitenmonteurs om machines bij de klanten te gaan installeren.
Als je zoiets als startjob aangeboden krijgt zeg je geen nee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ik heb best lang thuisgewoond (tot mijn 25e)
Bij mij was het een ander verhaal.
Ik zat veel in het buitenland en dan vind ik het heerlijk als je dan naar huis komt dat je in de huiselijke sfeer belandt.
Later eenmaal op mezelf heb ik in eerste instantie best moeten wennen omdat ik niet ging samenwonen.
Dat duurde niet echt lang voor ik mijn draai had gevonden op mijn eigen stekkie en ik zou nu niet anders meer willen.
In de periode dat ik thuis woonde kon ik veel geld sparen had een prima inkomen en weinig onkosten.
Het hangt er zo een beetje vanaf hoe de thuissituatie is natuurlijk.
En daarbij komt dat voor je een huurhuisje of appartement hebt ook achteraan moet sluiten in de wachtrij.
Dat wachten alleen al heeft bij mij ruim 3 en half jaar geduurd.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De voordelen van op jezelf wonen:
- geen ouders die je regels proberen op te leggen: je kan lekker doen waar je zelf zin in hebt
- als je een huis koopt, spaar je alvast voor de toekomst

De nadelen van op jezelf wonen:
- duurder
- zelf huishouden moeten doen (stofzuigen, eten kopen, schoonmaken, vuil wegbrengen, etc)
- klussen (als een siffon verstopt is, mag je hem zelf schoon gaan maken :r )

Tsja, ik heb het vooral om de ouders gedaan.. geen gezeik meer aan mijn kop :) En mijn huis is wat dichter bij dat van mijn vriendin :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1