[plaatje bewerken] converteren naar extreme kleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 23:09
Ik zit met een probleempje.
Wat ik wil is het volgende; ik heb een jpeg foto. Van die foto zou ik het liefst willen dat alle "rood"-achtige elementen helemaal rood worden (primair rood, dus RGB: r=255 :)), dat al het groen volledig groen wordt, dat al het wit volledig wit wordt, etc.
Ik heb wel een aantal "kreten" gevonden, zoals segmenteren, die gelijksoortige kleuren bij elkaar neemt tot 1 kleur, maar ik ben dus op zoek naar een method om bijvoorbeeld roze ook puur rood te laten worden.
Heeft iemand een idee, zoekkreten, algoritmes, of iets anders waar ik wat aan kan hebbeb? :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien een photoshop filter er over heen zetten??

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
omzetten naar 16 kleuren GIF :?
Snap niet helemaal de bedoeling.. heb je een voorbeeld van wat je wilt?

Motor onderhoud bijhouden

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Als je roze en rood en alles wat ertussenin ligt allemaal exact een bepaalde kleur maakt, zorg je er effectief voor dat een afbeelding nog maar uit een beperkt aantal door jou bepaalde kleuren bestaat. Je krijgt dan het effect van een afbeelding op een computer uit het EGA/CGA tijdperk, niet echt een effect dat je in het algemeen wilt bereiken.

Je kan simpelweg in Photoshop kiezen voor Indexed Colors, waarbij je slechts de kleuren die je wilt (felrood, felgroen etc.) in het palet gebruikt.

• Zynth
hmm, achteraf blijkt dat ik dat ook al gedaan had :) ik heb niet goed genoeg gezegd wat mijn uiteindelijke doel is :)
Om de vraag dus nog iets uit te beiden, cq te veranderen: op wat voor manier kan ik alle rode elementen in een plaatje laten staan, en de rest van het plaatje zwart of wit maken? Dus effectief gezien alle rood-achtige elementen bewaren en de rest weggooien?
Het filter mbv paletten gaat dan niet werken lijkt me. Verder heb ik al geprobeerd alle rode waardes > 255/2 op 255 te zetten en de G en B waardes op 0, maar dat lijkt zoals je je kan voorstellen helemaal nergens op :)

[ Voor 75% gewijzigd door Zynth op 26-09-2005 11:40 ]

• sdomburg
http://fotofects.com/arti...-colors-in-under-a-minute en miljoenen andere tutorials, al dan niet met iets andere werkwijzes. Tutorial volgen en de orginele layer desaturaten.

• Zynth
ik snap dat het een eitje is door al het rood eerst met de hand te selecteren, dûh ;) Maar wat ik zoek is uiteraard een manier om het met een filter of ander pixel-algoritme te doen; het moet namelijk automatisch gaan.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08
Voor zover ik het begrijp wil je zo'n doel bereiken zoals wat je soms in die reclame foto's ziet.
Dus volledig zwart/wit met alleen bijvoorbeeld de lippen van een dame rood.
Volgens mij moet je dan met 2 lagen werken waarbij je de lippen (als voorbeeld natuurlijk) eruit haalt en op de voorste laag zet. Daarna maak je gewoon de onderste laag zwart/wit.

Zoals hier:
http://www.picturecorrect.com/photoshoptips/colorspots.htm

Wat je dus doet is 2 lagen maken met op beide het plaatje.
De bovenste laag maak je zwart/wit.
De onderste laat je in kleur.
Daarna kun je gewoo het onderwerp eruit gummen waardoor deze zichtbaar wordt in kleur.
Gummen doe je natuulijk op de bovenste laag.
(hmm... niet helemaal de tutorial gelezen, maar daar doen ze het dus met masks.)
Ik denk dat je dit bedoeld.

[ Voor 43% gewijzigd door Arunia op 26-09-2005 12:15 ]

• Zynth
zoiets. Ik ben bezig met object herkenning en moet momenteel alleen rode objecten herkennen. Mijn idee was dus daarom om een filter te schrijven die alleen de rode objecten overlaat in een plaatje, zodat de herkenning eenvoudiger gaat.
Dat ik de filter maar zelf ga schrijven ben ik ondertussen wel ongeveer uit. De vragen waar ik nu nog mee zit zijn; wanneer is iets rood? RGB 130,80,20 is in principe nog wel rood, maar waar leg je de grens? (bijvoorbeeld: R>130 B<80 G<80)
Vooral bij een foto met minder goed daglicht is rood bijna grijs. Maargoed, ik ga maar weer eens aan de gang. Bedankt voor de inbreng. Als er nog iets nuttigs te melden is, graag :)

• sdomburg
Dan defineer je eerst van een foto een gemiddelde kleurwaarde en de standaarddeviatie. Hoe hoger de standaarddeviatie, hoe lager de je de gevoeligheid kan maken. Ergo: de afwijking die rood mag hebben ten opzichte van een standaard (zoals 255,0,0) mag kleiner zijn bij een grotere standaarddeviatie.

Een andere manier is de rgb waardes om te zetten naar hue/saturation/lightnes-waardes en vervolgens het gebied waarin je rood nog als rood definieert omgekeerd afhankelijk te maken van de verzadiging.

Welk van deze methodes het best werkt kan ik niet voorspellen, ik zou ze beiden implementeren en bij beide de grenswaardes tweaken met verschillende foto's als invoer.

Overigens jammer dat je je bedoeling niet meteen in je startpost duidelijk hebt gemaakt, nu zijn er weer allemaal onnodige posts gemaakt ;)

Het kan zijn dat bij een omzetting naar hue/saturation/lightnes-waardes je feitelijk hetzelfde doet als bij de eerste optie waarbij je de standaarddeviatie gebruikt, maar daar moet je maar even op Googlen.

[ Voor 37% gewijzigd door sdomburg op 26-09-2005 13:00 ]

Pagina: 1