Toon posts:

Crash en alleen PowerLED brandt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik draai al een hele tijd stabiel met mijn systeem, maar afgelopen vrijdag crashte hij opeens.
Ik was bezig met een virusscan, dus mijn HDD werd flink gebruikt. Opeens viel de hele pc uit en bleef alleen de PowerLED branden. Ik kon opnieuw opstarten door de schakelaar op de voeding uit te zetten en weer aan.

Daarna Fable gaan spelen en na een minuut of 5 weer hetzelfde verhaal. Toen wilde hij ook niet meteen weer opstarten, maar na een kwartier weer wel. Ik had meteen gevoeld, maar er kwam niet echt warme lucht uit ofzo.

De derde keer stond mijn pc al een uur of anderhalf gewoon aan, en draaide perfect, toen weer Fable gaan spelen, ging allemaal goed en opeens weer zo'n crash.

Setup:

Gigabyte ?? Deluxe Apogee
AMD Athlon XP 2400+
2 x 512 MB Kingston pc3200
120 GB Maxtor Diamond Plus 9, 8MB
XFX GeForce FX5700 LE 256 MB
350 W voeding

De voeding is wel al een aantal jaar oud, dus daar denk ik zelf een beetje aan. Maar het vreemde vind ik dan wel dat ik uren kan draaien, zonder crash en dat het soms na 5 minuten ineens over is...

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Ik wil nog wat diagnostics gaan draaien, maar nog niet aan toegekomen. Welke progjes kan ik het beste draaien om wat temps / voltages enzo uit te lezen?

Alvast bedankt

Verwijderd

mischien kan je bepaalde onderdelen stressen met sisoft sandra.. zo kom je er wel achter waar het aan ligt, maar als ik jou was zou ik ook ff je volt lijntjes bekijken - installeer ook een motherboard monitor oid

meten is .. :D

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Om te kijken wat je voeding doet qua spanning kan je het best meten met een multimeter...
Dan heb je betrouwbare metingen, de software versies kunnen nog wel een verkeerde readout geven...
Heb je een andere voeding in de buurt die je even kan proberen???

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de reacties.

Het zou dus best de voeding kunnen zijn in jullie beleving?
Ik heb idd nog een 400 W voeding die ik zou kunnen proberen. Maar aangezien deze van mijn server is en dat allemaal heerlijk stabiel draait wilde ik daar niet zomaar aan gaan prutten.

Maar nu ga ik het toch maar proberen, en dan ff lekker stressen / gamen ;).

PS het mobo is niet een Gigabyte, zoals in de TS, maar een Chaintech (Gigabyte zit in mijn server, dat is een K8NS met een).

Edit: Ik ben nu weer thuis en heb zojuist Everest geinstalleerd. De voltages lijken me allemaal normaal, deze liggen zelfs dichter bij de juiste waardes dan in mijn server, maar allemaal ruim binnen de marges. Wat me wel opvalt is de bijzonder hoge temperatuur van de CPU en de Chipset.
Ik heb mijn kast nu al helemaal open staan, en nog is de CPU in Idle zo'n 68 graden!! Het moederbord (chipset) zit op zo'n 45 graden...
Ik denk dus dat de pc zichzelf daarom steeds uitschakelde, het was namelijk steeds wanneer ik wat rekenkracht vroeg. Mijn vraag nu verder: hoe kan ik voor betere koeling zorgen? Alle fans alles draaien gewoon, en eigenlijk nooit echt last gehad van warmte.

De waardes op mijn server liggen stressed zelfs nog onder de 40 graden, en ook daar zit gewoon standaard koeling in...

Zou het nut hebben om een grotere koeler te gaan plaatsen, of ben ik dan geld aan het weggooien en moet ik het ergens anders zoeken?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2005 16:55 ]

Verwijderd

ik denk dat je ff het stof uit de cooler moet halen en opnieuw monteren met nieuwe thermal paste

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren pc ff goed te voorschijn gehaald, en idd alles vol met stof?! :-| :-S Daar snap ik weinig van, maar goed, ik heb het stof eruit gehaald, vanmiddag even nieuwe koelpasta halen en kijken of ik alles schoonkrijg van de oude pasta.

Daarna kijken of dit het idd was. Bedankt tot zover weer.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, cooler en processor ontdaan van de oude koelpasta.
Nieuwe koelpasta erop gesmeerd en het geheel weer geplaatst.

Processor is nu Idle toch nog zo'n 50 graden, stressed geen idee...
Is dit niet alsnog een beetje hoog? Zoja, wat kan ik eraan doen dan?

Ik heb een Athlon XP 2400+ met de standaard koeler uit de boxed-versie.

TIA,
Jan

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-05 06:15

Sir_G-nius

- - -

Het kan ook zijn dat de sensor niet meer 100% is. Als je met je hand aan het koelblokt voelt (zo dicht mogelijk bij de core) voelt die dan ook echt warm aan?
En je koelblok zit ook goed vast? Je kan em niet te makkelijk bewegen?
Hoeveel koelpasta heb je er op gedaan? Het hoef echt maar een flinter dun laagje te zijn.

Als het altijd goed gewerkt heeft moet het nu natuurlijk ook nog goed kunnen gaan werken...

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:39:
Nou, cooler en processor ontdaan van de oude koelpasta.
Nieuwe koelpasta erop gesmeerd en het geheel weer geplaatst.

Processor is nu Idle toch nog zo'n 50 graden, stressed geen idee...
Is dit niet alsnog een beetje hoog? Zoja, wat kan ik eraan doen dan?

Ik heb een Athlon XP 2400+ met de standaard koeler uit de boxed-versie.

TIA,
Jan
50 graden idle gaat nog wel. De temperatuur stressed is belangrijker ;)
Zolang de temperatuur stressed niet boven de 55 a 60 graden uitkomt blijft je processor gewoon gezond.

Voelt de heatsink van de processor trouwens aan?
Zo nee, dan heb je waarschijnlijk brakke sensors op je moederbord.
Brakke sensors is een vaak voorkomend probleem ;)
Dus voel maar eens aan de heatsink :)

Verwijderd

Topicstarter
De koelribben van de koeler voelen idd ook warm aan, maar of dat nou 35 of 50 graden is kan ik toch niet voelen...
Het heeft altijd zo gewerkt, dus ik moet gewoon ff kijken hoe warm ie stressed wordt.

Ik merk nu trouwens wel dat de chipset een stuk minder warm wordt dan eerst. Die zal dus ook wel deels afhankelijk zijn van de cpu qua temp.

Maar stel dat mijn koeler gewoon niet helemaal top meer is, welke / wat voor koeler zou ik dan het beste kunnen nemen voor mijn Socket A?? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer met zoveel keus.

Oh ja, waterkoeling vind ik geen optie, ik ben geen overclocker ofzo.... kan nu op 2 GHz alles draaien wat ik wil, dus dat is genoeg ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 08:04:
De koelribben van de koeler voelen idd ook warm aan, maar of dat nou 35 of 50 graden is kan ik toch niet voelen...
Het heeft altijd zo gewerkt, dus ik moet gewoon ff kijken hoe warm ie stressed wordt.

Ik merk nu trouwens wel dat de chipset een stuk minder warm wordt dan eerst. Die zal dus ook wel deels afhankelijk zijn van de cpu qua temp.

Maar stel dat mijn koeler gewoon niet helemaal top meer is, welke / wat voor koeler zou ik dan het beste kunnen nemen voor mijn Socket A?? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer met zoveel keus.

Oh ja, waterkoeling vind ik geen optie, ik ben geen overclocker ofzo.... kan nu op 2 GHz alles draaien wat ik wil, dus dat is genoeg ;)
Zalman 7000B

Verwijderd

Heb dit aan de hand gehad vorige week.
Pc valt gewoon ineens uit en powerLED blijfft aan en uit gaan alsof hij in hibernate zou staan.
Ik mijn pc opengevijsd, niet vreemds te vinden op een raar geluid na.
Dat bleek uit de voeding te komen, een soort knetterend geluid van een onderdeel waar spanning op staat. Uit voorzorg die voeding maar uit mijn setup gehaald en een andere tijdelijke gestoken.

Hiermee was alles opgelost. Mijn vermoeden is dan ook dat bij jouw je voeding zijn beste tijd gehad heeft.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

Pagina: 1