Fotoacademie Amsterdam

Pagina: 1
Acties:
  • 4.174 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Op dit moment doe ik een ICT opleiding op MBO-4 niveau, ik doe deze opleiding op een versneld tempo namelijk in 3 ipv 4 jaar. Na het eerste jaar was voor mij al duidelijk dat de ICT voor mij niet weg gelegd is, mijn kennis is al zo breed dat ik in de afgelopen 2 en half jaar een enkel iets geleerd heb. Ik loop op dit moment stage, hierna moet ik nog een 3tal examen afleggen en heb ik mijn MBO4 papiertje in me zak. De vraag die ik mezelf nu stel: Wat wil ik worden later?

Omdat ik nogal technisch weggelegd ben met de pc, en heel snel leer op dit gebied wou ik iets gaan doen waarbij ik wel met technische dingen bezig ben. al jaren heb ik als kleine hobby fotografie, ik maak alle vakantie foto's en op alle feesten ben ik de gene die foto's maak. Eigelijk had ik er tot voor kort nooit aan gedacht om iets met fotografie te gaan doen, maar na wat research ben ik er bijna zeker van dat fotografie mijn keuze word voor me vervolg opleiding. Nu komen er bij deze keuze uiteraard weer nieuwe vragen omhoog waar ik antwoord op wil voordat ik me in een peperdure opleiding stort.

Onlangs sprak ik een prof. fotograaf die mij adviseerde te informeren naar de Fotoacademie in amsterdam, hij zei dat deze opleiding uitermate goed omgaat met beginnende en al meer ervaren fotograven en de opleiding zeer goed in elkaar steekt.

Budget maakt bij de keuze van mijn opleiding niet uit, ik heb de luxe dat mijn ouders 2 opleidingen betalen naar keuze. Daarnaast (wat naar mijn mening een voordeel is) ben ik pas 18 jaar, ik heb dus nog veel te leren, maar ook nog genoeg tijd om te leren! en wat zeker is: ik WIL leren!

nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die deze/andere opleiding of volgen, of deze opleiding al gevolgd hebben en mij meer kunnen vertellen over de gang van zaken op de opleiding, en of de opleiding het geld waard is.

-------links tot nu toe------
www.fotoacademie.nl
www.kabk.nl
http://www.gerritrietveldacademie.nl/
http://www.fotovakschool.com/
http://www.gla.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door wilmocs op 26-09-2005 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43

ThunderNet

Flits!

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar deze opleiding, voor als ik mijn HBO Technische Informatica heb afgerond. Maar ik ben nog niet zeker of ik meer wil dan fotografie als hobby.

Als je het als pure hobby hebt, kun je doen en laten wat je wilt. Als beroep zit je gebonden aan je opdrachten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
ja dat je gebonden bent aan opdrachten is zeker waar, maar bij de opleiding word je opgeleid tot zelfstandig fotograaf (word aangegeven op de site) , dus dan kan je opzoek naar opdrachten waar je zelf uitdaging in ziet.

[ Voor 1% gewijzigd door wilmocs op 26-09-2005 10:26 . Reden: typ0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Het ligt er ook een beetje aan wat voor soort fotografie je wilt gaan doen. Wil je meer documentair/journalistiek werk doen, of juist artistiek? De fotoacademie is voor zover ik weet wat meer op het eerste gericht, en wat minder op het tweede. Voor artistieke fotografie zou je anders eens bij de kabk moeten kijken.
De fotografische opleiding daar is juist op de beeldende kunst kant van de fotografie gericht. Alleen moet je, wil je hier aangenomen worden, een vrij sterk porfolio hebben enz, voor zover ik weet, en voor zover ik begrijp uit je startpost, heb je dat nog niet.
Een andere optie is de rietveld academie, maar deze heeft ook een strenge toelating.
Van de GoTters weet ik dat iig Gizz op de FoAc zit. Op dpz is ook vrij veel hierover te vinden.

Zelf zit ik ook aan de FoAc te denken als vervolgopleiding, maar ik weet nog niet wat ik met fotografie wil gaan, net zoals ThunderNet eigelijk :+

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
ik heb idd nog geen uitgebreid portfolio met goeie foto's, dit ook omdat ik nog geen hoogwaardige camera aangeschaft heb, wat ik overigens in korte tijd wel doe. (EOS 350D)

Zelf wil ik juist de kant op van documentair/journalistiek werk. bij de fotoacademie in amsterdam word er gekeken of je talent hebt en in hoeverre je ervaring is. Is dit beide niet genoeg voor opleiding, kun je het instapjaar volgen, dit persoonlijk vind ik een goeie oplossing om iedereen een kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
wilmocs schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:48:
ik heb idd nog geen uitgebreid portfolio met goeie foto's, dit ook omdat ik nog geen hoogwaardige camera aangeschaft heb, wat ik overigens in korte tijd wel doe. (EOS 350D)

Zelf wil ik juist de kant op van documentair/journalistiek werk. bij de fotoacademie in amsterdam word er gekeken of je talent hebt en in hoeverre je ervaring is. Is dit beide niet genoeg voor opleiding, kun je het instapjaar volgen, dit persoonlijk vind ik een goeie oplossing om iedereen een kans te geven.
Wanneer je dan een hoogwaardige camera gaat kopen, koop dan een 20d...
Daar krijg je nu 150euro op terug van Canon...
Het de grote broer van de 350D maar veel robuuster...
Ook heeft deze een stevigere case waardoor je niet het gevoel hebt dat je objectief van je camera afbreekt...
Dat hoor ik mensen nog wel eens roepen over de 350D... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 13:41

Garyu

WW

ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:52:
[...]

Het de grote broer van de 350D maar veel robuuster...
Ook heeft deze een stevigere case waardoor je niet het gevoel hebt dat je objectief van je camera afbreekt...
Dat hoor ik mensen nog wel eens roepen over de 350D... :)
Tsja, ook zonder dure dslr kan je prima ervaring opdoen met fotografie. Juist met beperkte middelen en een compactcam fotografie leren is volgens mij beter dan meteen superduur materiaal aanschaffen om vervolgens alsnog prutfoto's te schieten. Daarvoor hoef je niet meteen >1000 euro aan alleen een body te besteden. Koop voor 50 euro een cheap-ass HP of BenQ camera en ga lekker lomo'en :).

Verder gaat het in dit topic niet om materiaal, maar om opleiding. Ik ben best benieuwd wat er uberhaupt aan (kwaliteits)opleidingen aangeboden wordt in Nederland..

Er is dus minstens:(Even de grafische lycea erbuiten gelaten, omdat dat volgens mij toch meer in een andere richting gaat)

[ Voor 36% gewijzigd door Garyu op 26-09-2005 13:12 . Reden: lijstje even bijgewerkt, met dank aan Tonio & lateef ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

In dat geval kun je naar mijn idee beter een leuke 2e hands SLR nemen, ipv een digi-compact :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
ThunderNet schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:03:
In dat geval kun je naar mijn idee beter een leuke 2e hands SLR nemen, ipv een digi-compact :)
Jups...
Bij een beetje fotozaak hebben ze meestal wel occasions te koop voor weinig...
Die nagekeken zijn en al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 19:49

Remy

I usually get 100% accuracy

[...]

...
Nonsens: autorijden leer je ook niet in een Ferrari of Porsche :z

Een 350D is een prima cam om mee te beginnen, mogelijk zelfs overkill door de overload aan features: maar als dat je keuze is, prima! :)

Ik wil zelf ook naar de Fotoacademie toe, alleen zal dat nog even duren: eerst even wat budget sparen en meer foto-ervaring opdoen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Remy schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:05:
[...]
Nonsens: autorijden leer je ook niet in een Ferrari of Porsche :z

Een 350D is een prima cam om mee te beginnen, mogelijk zelfs overkill door de overload aan features: maar als dat je keuze is, prima! :)

Ik wil zelf ook naar de Fotoacademie toe, alleen zal dat nog even duren: eerst even wat budget sparen en meer foto-ervaring opdoen :)
Hey, hij heeft het over een hoogwaardige camera... :)
Ik had ook de 1d mark II kunnen aanraden... :Y)

Maar in principe heb je wel gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Wel leuk om te lezen dat meer tweakers hier geintresseerd zijn in een dergelijke opleiding...
Maar zoals al een paar aangaven, ik wil eerst zo meer fotograferen, en weten of het echt mijn ding is :) ook voor buiten hobby dus.
Voordeel is dat ik nog 2jr met m'n studie bezig ben :P Dus nog wel even de tijd heb om het uit te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Garyu schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:02:
[...]

Tsja, ook zonder dure dslr kan je prima ervaring opdoen met fotografie. Juist met beperkte middelen en een compactcam fotografie leren is volgens mij beter dan meteen superduur materiaal aanschaffen om vervolgens alsnog prutfoto's te schieten. Daarvoor hoef je niet meteen >1000 euro aan alleen een body te besteden. Koop voor 50 euro een cheap-ass HP of BenQ camera en ga lekker lomo'en :).

Verder gaat het in dit topic niet om materiaal, maar om opleiding. Ik ben best benieuwd wat er uberhaupt aan (kwaliteits)opleidingen aangeboden wordt in Nederland..

Er is dus minstens:
De rietveld dus, ook heb je nog de fotovakschool, dat is mbo niveau (FoAc is hbo).

Maar voor de FoAc moet je wel een spiegelreflex hebben (analoog of digitaal), dus een cheap-ass HP of BenQ heb je weinig aan daar. Maar om te leren kan je idd net zo goed zo een te gebruiken (hoewel je wel de haren uit je kop gaat trekken op een gegeven moment door het gebrek aan instelopties :P). Maar je kan er prima mee leren een goede compositie neer zetten. Maargoed, dat is een geheel ander onderwerp, als je daar verder over wilt discusieren kan je beter dat topic van remy kicken (Je cam doet er niet toe was de topic titel volgens mij :+)

[ Voor 4% gewijzigd door Tonio op 26-09-2005 12:31 ]

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tonio schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:30:
[...]

De rietveld dus, ook heb je nog de fotovakschool, dat is mbo niveau (FoAc is hbo).
Heb de twee opleidingen toegevoegd aan het lijstje :).
Maar voor de FoAc moet je wel een spiegelreflex hebben (analoog of digitaal), dus een cheap-ass HP of BenQ heb je weinig aan daar. Maar om te leren kan je idd net zo goed zo een te gebruiken (hoewel je wel de haren uit je kop gaat trekken op een gegeven moment door het gebrek aan instelopties :P). Maar je kan er prima mee leren een goede compositie neer zetten. Maargoed, dat is een geheel ander onderwerp, als je daar verder over wilt discusieren kan je beter dat topic van remy kicken (Je cam doet er niet toe was de topic titel volgens mij :+)
Jah, dat is al vaker aan bod gekomen, en daarom zei ik het ook, het boeit niet zo om de basis te leren :). Maar inderdaad, zie bijvoorbeeld De SLR herontdekt!, Je cam doet er niet toe :), en eventueel "Patsen" met / respect voor een (d)SLR :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Mijn dochter doet momenteel een grafi media opleiding en dit bevalt haar goed. Het is wat meer toegespitst dan alleen fotografie, oa video en beeld bewerking, fotografie, webdesign, photoshop, drukkerij etc etc. Hierbij doet ze dus zelf alles op de plaat leggen, foto of video en is daarna verantwoordelijk voor de editing. Zo krijgt ze op school opdrachten oa om reclame projekten te doen. Ze doet nu VMBO kader en wil straks naar het grafisch lyceum in Amsterdam. Mocht daarna nog de behoefte zijn dan kan ze altijd nog naar de foto academie toe.

Maar neus eens tussen de aangeboden opleidingen, er zit denk ik altijd wel iets tussen van je gading :)

http://www.gla.nl/

http://www.fotoacademie.nl/galerie.htm

Zo heb je ook het grafisch lyceum Utrecht : http://www.glu.nl/

Ik heb haar zelf een camera gegeven van Nikon, Coolpix4200 en fotografeert veel, waar zij gaat gaat de camera. Ze schiet van alles en nog wat en bekijkt daarna thuis wat leuk is en bewerkt ze. Het gaat nu vooral erom, hoe fotografeer ik iets, en dat kan met iedere simpele cam. Ze is pas 14 maar probeer haar zo veel mogelijk te stimuleren. Pas een laptop voor haar gekocht en een HP 2840 laser printer, zodat ze alles kan doen wat ze maar wil. Als ze naar het lyceum toe gaat krijgt ze een andere cam, maar eerst maar eens kijken wat haar vervolg opleiding word. Binnenkort gaat ze haar eigen website maken om vast een portofolio aan te leggen en om ook hierin thuis te raken. Ze heeft 2 weken stage gedaan bij een fotografe in Hilversum om eens te kijken wat een fotograaf allemaal achter de schermen doet. Daar het een fotografe was die aan huis werkte kreeg ze een goeie indruk wat er allemaal bij komt kijken. Voorbereiding materiaal, op locatie werken, bewerken op de pc, reportage's bewerken en klaar maken voor boekdruk etc etc. Ze schrok er een beetje van dat er van 1 reportage gemiddeld 1500 foto's werden genomen, waarna er 700 over bleven voor de client voor keuze. Punt hierachter was, beter teveel dan te weinig, omdat er maar weinig foto's overblijven die echt mooi zijn :)

Maar goed, het gaat nu allemal spelenderwijs en ze vind het leuk. Wat ik zelf prettig vind is dat ze straks allrounder is, waardoor je niet afhankelijk bent van 1 markt segment en qua cv iets sterker in de markt staat. Als je alles zelf kan shooten, bewerken en als eindprodukt kan afleveren heb je een goeie markt positie, daar waar veel beroepen vaak na een opleiding, in de markt, een grote verzadiging laten zien, waardoor het moeilijk is om een arbeidsplekje te veroveren.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
de kabk en rietveld zijn niet de enige kunstacademies in nederland die fotografie aanbieden.

st. joost in breda, de aki in enschede iig. ook

en de fotovakschool heeft inmiddels al een paar jaar ook een hbo opleiding. er is keus genoeg dus.

er is trouwens wel een redelijk groot verschil in de programma's die worden aangeboden. dus wanneer je fotoopleiding wilt gaan doen, zou ik me goed laten informeren over wat waar mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
Om even op de apparatuur terug te komen:
Waarom gelijk een duurdere camera?
omdat ik al besloten heb om verder te gaan in de fotografie, en dus hoogstwaarschijnlijk een opleiding hierin te gaan volgen, heb ik een camera nodig die aan de eisen van de school voldoet.

bijvoorbeeld bij de fotoacademie amsterdam vragen ze minimaal:
- Digitale/analoge Spiegelreflex camera
- groothoek- en kort tele-objectief
- een degelijk statief.
- fotokwaliteit printer minimaal A4
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Parabellum bedankt voor je feedback, zeker informatief!

Budget maakt bij de keuze van mijn opleiding niet uit, ik heb de luxe dat mijn ouders 2 opleidingen betalen naar keuze. Daarnaast (wat naar mijn mening een voordeel is) ben ik pas 18 jaar, ik heb dus nog veel te leren, maar ook nog genoeg tijd om te leren! en wat zeker is: ik WIL leren!

[ Voor 16% gewijzigd door wilmocs op 26-09-2005 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Tja ik heb er wel ooit wat over gehoord, maar kan eigenlijk niets positiefs of negatiefs over ze zeggen.

Bij de Fotovakschool in Apeldoorn ben ik wel eens geweest,
Ken een paar mensen (ook prof's) die daar een "opleiding" gedaan hebben en die waren er wel over tespreken...
Zelf ben ik er nooit aan begonnen, dus over de "kwaliteit" kan ik ook niet veel zinnigs zeggen.
Maar het was wel een mooi groot en gevuld pand... :P

Heb ff gekeken wat je moet hebben:
Benodigdheden: een analoge of digitale spiegelreflex camera met instelbare sluitertijd en diafragma en verwisselbaar objectief, een goed statief en een doka óf computer met goede afdrukfaciliteit.

Tja het enige wat ik van Minolta analoge camera's kan zeggen is dat de serie's t/m 5xx gewoon bagger is. Het voelt gewoon naar cheap ass prut. Al moet ik zeggen dat ik dat gevoel ook bij een Dynax 800si heb.... :/
De 7000i is lekker basic maar wel stevig enzo. De 700si ook een fijne camera, maar hier wat meer poes pas op AF is een stuk beter dan de 7000i. En dan heb ik nog een 9000, echt een clasic model... :P Eerste prof model met AF en hand transport, Daar moet je het dus niet voor doen... ;)

Grappige wat ik me plotseling weer herinner was een docent die bezoekens van de open dag, de inhoud van de tas bekeek (als men wat bij zich had). Hij vondt mijn afwijkende set wel grappig / nice. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hexley op 26-09-2005 13:09 . Reden: ff url toevoegen ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 22:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tonio schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:30:
Een tweedehandse analoge SLR kost niet veel, onder de € 200 kan je gemakkelijk aan een SLR met gewone lenzen geraken. Analoog blijft goede kwaliteit leveren, ik haal hier met mijn Nikon negatievenscanner 9,4 megapixel en dat is genoeg om foto's af te laten drukken op A4 formaat. Als de foto's meer (bv bushok-poster-formaat) vergroot moet worden, dan gaat de drukker de negatiefjes/dia's wel in hun drumscanner leggen. Ik ga binnenkort van een manuele focus slr overstappen naar auto focus.

Digitaal is kwalitatief minder voor bepaalde doeleinden (zoals ISO1600 ruis versus ISO1600 korrel) en duurdere toestellen. Je spaart wel het ontwikkelen (en afdrukken) uit.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 26-09-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:45

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nog even over de opleiding:

Ik heb het ook overwogen, maar besloten om toch voor zeker te kiezen. Fotograaf blijft natuurlijk een vrij beroep, met bijbehorende sociale onzekerheden. Ik ben (na de nodige omzwervingen) Communicatiesystemen Multimedia & Vormgeving gaan doen en hoop mijzelf uiteindelijk als vormgever én fotograaf te kunnen vermarkten. Voor bijvoorbeeld reclamebureau's kan dat een enorm voordeel zijn, als 1 van hun vormgevers zelf een redelijke foto's kan bakken. Dat scheelt dan weer aanzienlijk in de kosten voor een externe fotograaf of stock-foto's. Maargoed, dat is slechts mijn wazige theorie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
Fotograaf blijft natuurlijk een vrij beroep, met bijbehorende sociale onzekerheden.
Dit is één van de redenen dat ik het een mooi beroep vind, het is vrij...
Ik heb altijd al alleen gewerkt, ik kan daarintegen ook heel goed in teamverband werken waar dit nodig is. Persoonlijk vind ik alleen werken heerlijk, ik weet wat ik van mezelf kan verwachten en bij jezelf kan je de lat zo neerleggen, dat je toch je doel kan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

wilmocs schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:03:
bijvoorbeeld bij de fotoacademie amsterdam vragen ze minimaal:
- Digitale/analoge Spiegelreflex camera
- groothoek- en kort tele-objectief
- een degelijk statief.
- fotokwaliteit printer minimaal A4
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Tja, dat van die lenzen stonden ze bij mij ff van tekijken,
Ik had volgens mij een 28/50/135 setje bij me. De gemiddelde Amateur sleept meestal van die zoom dingen mee, ach gemakzucht dient de mens. Daar bij had ik ook nog een Sixomat bij me. Ook zo iets, die camera weet het wel. Nou een losse licht meter kan best handig wezen...

Ach mss. ook handig is het hebben van naast een digi body ook een analoge body, bv een Nikon F90 of F100. 2e hands makkelijk aan tekomen en niet al te duur, ff body wisselen en gaan met die banaan...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
Even voor de duidelijkheid:
het gaat hier om de opleiding, niet om de apparatuur!

doel van dit topic is het achterhalen van meerdere opleidingen en persoonlijke meningen/ervaring enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Wat volgens mij belangrijk is, is om te weten wat je precies wil..

In dit topic komen ondertussen al een flink aantal richtingen voorbij, waaronder:
- Beeldende Kunst
- Documentaire & Journalistiek
- Grafisch Lyceum
- Vormgeving
- Multimedia

In alle opleidingen is fotografie een groter of kleiner onderdeel van het geheel. Wil je je echt richten op de artistieke kant van het fotograferen, en "kunst" maken? Dan is iets als de Rietveldacademie of een van de andere AKV's de beste keus. Wil je daarentegen meer een allrounder-opleiding, dan is misschien een opleiding zoals MartijnGizmo aangeeft de betere keus. Het is dus erg afhankelijk van wat je zoekt.

Daar kun je natuurlijk op meerdere manieren achterkomen. Wat vind je het leukst om te doen? Foto's maken van actuele gebeurtenissen (mensenfoto's?), of ben je meer een natuur/kunstfotograaf? Ga je fotocollectie eens door, en kijk welke foto's van jezelf het beste vindt en welke jou het meeste aanspreken? Zijn die foto's in te delen in een bepaalde categorie? En, ben je echt puur geinteresseerd in fotografie, of is het geheel van visuele kunst of multimedia voor jou interessant? Ook dan past een allrounder-opleiding misschien beter bij je.

Vervolgens, ga open dagen en dergelijke bezoeken. Loop een dagje mee met een student, of bel/mail de opleiding en vraag of je eens met een student kan komen praten. Dat leert je veel over de focus en kwaliteit van een opleiding. Denk niet dat je in een halfuurtje een besluit hebt genomen, dat mag best maanden kosten, maar dan weet je wel wat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
reactie die ik zocht ;)

Zaterdag 5 November ga ik naar de Open-dag van Fotoacademie amsterdam, ik hoop dat ik die dag genoeg informatie kan inzamelen om te gaan kijken wat mijn keuze word.

Wel weet ik dat ik puur fotografie wil studeren, niet een all rounder opleiding.

Persoonlijk vallen dus af:
- Beeldende Kunst
- Grafisch Lyceum
- Vormgeving
- Multimedia

En ben ik geinstreseerd in:
- Documentaire & Journalistiek
- Modelfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik volg sinds een week les aan de fotoacademie. Of de opleiding die duizenden euro's waard is weet ik dus nog niet :P

Bij mijn keuze heb ik gekeken naar de fotoacademie, KABK in Den Haag en wat andere willekeurige kunst academie's.
Naar fotografische opleidingen van MBO niveau heb ik niet gekeken, want voor mij als VWO'er zou dat niet prettig studeren zijn denk ik.

Waarom is het dan fotoacademie geworden, aangezien die het duurst is?
Alles (behalve de prijs :P ) sprak me erg aan. Je wordt opgeleid tot een commercieële fotograaf die weet hoe hij zijn foto's aan de man moet brengen.

De opendag van de KABK vond ik vrij slecht. Enige manier om informatie te krijgen was een student blootstellen aan een kruisverhoor. Aangezien iedereen dit moest doen waren de studenten meestal bezet. Bij de fotoacademie kon je gewoon in een lokaal gaan zitten waar de directeur van A tot Z vertelt wat de opleiding inhoudt. Bij de KABK ging dit dus heel rommelig.
Verder kan ik niet goed tegen het "wij zijn echte kunstenaars, en dat zul je weten ook!" sfeertje wat imho hing op de KABK. Niet enthousiaste docenten die de meest prachtige portfolio's doorkijken en dan alleen maar melden dat het prachtige foto's zijn, maar dat je geweigerd wordt omdat je geen visie hebt..
Verder was ik niet echt onder de indruk van de foto's die daar aan de muur hingen, al ken ik wel wat DPZ'ers die daar studeren en die hebben echt geweldige foto's.

Willekeurige kunstacademie: meestal moet je eerst een jaar (of paar jaar) alles doen, dus schilderen, tekenen etc. voordat je je kunt specialiseren in fotografie. Dat is zacht gezegd totaal niks voor mij :P

Wat je ook nog hebt (in ieder geval hier in Amsterdam) is de photofactory. Deze opleiding wordt gegeven door 2 dames. Eén van deze dames gaf vroeger les aan de fotovakschool, maar was het niet eens met bepaalde dingen daar. Hier heb je maar 1x per 2 weken les heb ik me laten vertellen. Ook zijn ze pas begonnen en zijn er nog geen afgestudeerde fotografen van die opleiding, dus de kwaliteit is moeilijk te beoordelen. Ook hebben ze natuurlijk niet een bekende naam, en de KABK en fotoacademie wel, en dat kan misschien wel helpen om opdrachten binnen te halen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Maastricht was ik nog vergeten http://www.abkmaastricht.nl/

Willem de Kooning (rotterdam) heeft geen fotografie (wel audiovisuele vormgeving).
utrecht en groningen hebben volgens mij ook geen fotografie.

verder houdt het een beetje op qua academies in nederland.
Garyu schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:02:
(Even de grafische lycea erbuiten gelaten, omdat dat volgens mij toch meer in een andere richting gaat)
dat is inderdaad iets anders dan fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:45

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

wilmocs schreef op maandag 26 september 2005 @ 14:32:
reactie die ik zocht ;)

Zaterdag 5 November ga ik naar de Open-dag van Fotoacademie amsterdam, ik hoop dat ik die dag genoeg informatie kan inzamelen om te gaan kijken wat mijn keuze word.

[knip]
De über-tip van een student met meerdere niet afgeronde opleidingen achter de rug: geloof nooit, ik herhaal NOOIT wat er op een open dag verteld wordt!!!!! Als ik nu terugdenk aan de open dag van m'n eerste opleiding of de brochure erop na sla, denk ik nog steeds: "wauw, dat lijkt me super!" In de praktijk was ik echter na een week al dood ongelukkig.

Probeer dus altijd praktijkverhalen van échte studenten te verzamelen, ga niet blindelings op de promo-prietpraat af. Het enige dat de gemiddelde opleiding interesseert op een open dag is het binnenhalen van zoveel mogelijk eerstejaars, aangezien dat bijzonder positieve invloed heeft op de hoogte van hun subsidie.

Zo, dat lucht op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik doe zelf nu de Fotovakschool in Apeldoorn.
[Fotografische Vormgeving HBO]

Goed georganiseerde school. Je leert alle aspecten van fotografie kennen, en ze laten je ook het eerste jaar alle vormen doen (van portret tot reportage noem het maar op).
Nadat je er een beetje achter bent gekomen wat je echt leuk vind om te doen kun je je in het 2e jaar gaan specialiseren in een onderdeel.

Ze leren je er ook een commercieel standpunt aan te nemen, aangezien je later je brood er mee wil verdienen, en natuurlijk niet zomaar wat kan gaan roepen aan salarissen :P

Zo als het nu gaat (eerste jaars dus :) ) vind ik het heerlijk, ze zijn heel serieus over hoe je werkt en leert.
Zit er te weinig vooruitgang in na een half jaar dan geven ze je waarschijnlijk een negatief advies, maar in het begin geven ze iedereen een kans. (havo,vwo,mbo kunnen zo instappen, zonder moet je portofolio laten zien geloof ik)

Ik heb zelf ook rondgekeken bij veel van de bovengenoemde opleidingen, maar deze kwam mij het beste uit de bus qua ordening, geen chaos zoals heel veel opleidingen waren. Wat ik persoonlijk dus heel belangrijk vind.

Hopelijk kan je wat met deze bevinding :)

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
Bedankt voor de tip Martijn!! :*)

2 reacties met ervaringen:
- Apeldoorn
- Amsterdam

Ik zou graag willen weten welke vakken jullie krijgen?

ik heb ondertussen een fotograaf per email benaderd of ik een dag mee zou kunnen op pad, ik hoop dat ik een goeie reactie terug krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Laatst online: 13-12-2024
Vakken... ehm jah. Fotografie. :P
Je leert gewoon via de praktijk. Dingen doen is het belangrijkste, ontwikkelen en dergelijke leer je ook analoog, maar verder maakt het niet uit. Je bent vrij om je keuze te maken tussen analoog/digitaal.

Een dag heb je theorie/praktijk, en theorie houd alles in van presentaties leren houden tot photoshop. Soms doka leren.
Andere dag ben je alleen maar bezig met praktijk. Zelf dingen uitwerken, foto's maken, terugkoppelen met leraar, dat soort dingen :)

Maar geen geschiedenis, nederlands, engels, of dat soort dingen :)

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
dus je krijgt bijvoorbeeld een opdracht om foto's te maken van een bepaald onderwerp?
(opmerkelijk trouwens hoeveel leuke en informatieve reacties ik krijg in zo'n korte tijd! _/-\o_ respect)

[ Voor 78% gewijzigd door wilmocs op 26-09-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
http://www.fotogram.nl/

Wij hebben es een korte cursus gekregen van een van deze docenten. Het zijn geen voltijd-opleidingen maar voor degenen die al werken misschien evengoed interessant (volgens mij zijn het grotendeels ook FoAc leraren die de cursussen geven).

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 15:41
1 tip, zorg wel dat je het ook echt leuk vind. FOtografie kan DOODSAAI zijn als je het niet echt interreseert. Helemaal als je er verder wil, je moet er echt wat mee denken te kunnen. Als je journalist wil worden moet je er ook een instelling voor hebben die erop gericht is. Er zijn zoveel fotografen nu dat je gewoon heel erg moet inspannen om echt mee te tellen. En als je niet mee telt kan het een afgrijselijk wereldje zijn, bikkelhard...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-04 15:55
Voor een ieder die overweegt om een fotografie-opleiding te doen: Bedenk dat iedereen zich fotograaf mag noemen; het is een vrij beroep.

Geen klant zal je later vragen welke opleiding of cursus je hebt gedaan. Een goed portfolio (en handelsgeest) daarentegen helpt je wel aan klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
rapture schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:08:
"...
Als de foto's meer (bv bushok-poster-formaat) vergroot moet worden, dan gaat de drukker de negatiefjes/dia's wel in hun drumscanner leggen.
..."

Als je wilt afdrukken (zeker op dat formaat), kun je in de meeste gevallen toch echt beter rechtstreeks afdrukken, en niet via een (drum)scan. Verder: tegenwoordig heb je voor weinig geld heel aardige middenformaat(en groter)-camera's, is wel lek om eens mee te experimenteren. Ik zou de koninklijke academie kiezen trouwens, omdat ik daar docenten ken, lijkt me wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 15:53
Vraag ook of je een dagje kan meelopen op de verschillende opleidingen, krijg je vaak een beter beeld dan op opendagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

-RenE- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:16:
...

Geen klant zal je later vragen welke opleiding of cursus je hebt gedaan. Een goed portfolio (en handelsgeest) daarentegen helpt je wel aan klanten.
Bedrijven die fotografen zoeken vragen anders bijna altijd wel een opleiding 'in het vak' danwel dikke relevante werkervaring in the field, zodat ze weten dat je niet zomaar leuke plaatjes kan schieten maar ook zakelijk/professioneel planmatig bezig kan zijn in een team onder stress met projecten ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Bedrijven misschien wel, maar heb je al eens een stockbureau of aanstaande bruid&bruidegom naar je opleiding horen vragen? Veel bekende fotografen en andere kunstenaars hebben niet eens een opleiding of deze niet afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

-RenE- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:19:
Bedrijven misschien wel, maar heb je al eens een stockbureau of aanstaande bruid&bruidegom naar je opleiding horen vragen? Veel bekende fotografen en andere kunstenaars hebben niet eens een opleiding of deze niet afgemaakt.
Dat én dat een dergelijke (volledige) opleiding peperduur is (ca. €20.000 exc. materialen) weerhoudt het er mij van om het te gaan volgen (ook al lijkt het mij erg leuk)
In het wereldje is meer de naam belangrijk (en hoe maak je naam? Door anders te zijn dan anderen en iets unieks te doen- maar na zoveel jaren fotografie is er weinig vernieuwends aan..) Probleem is ook ons kent ons (net zoals de muziek- en partywereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

-RenE- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:19:
Ja, maar die mensen zijn dus al bekend of 'gevestigd': de mensen die -nu- beginnen nog niet. En bij zo'n opleiding krijg je 1 van de belangrijkste dingen voor een fotograaf mee: contacten. Contacten met medefotografen, met pro-fotografen die de opleidingen verzorgen, met (media)bedrijven, opdrachtgevers, drukkerijen, promoclubs noem maar op. Dat is van onschatbare waarde, want dat zijn de kruiwagens die jou je toekomstige fotowerk kunnen en zullen opleveren, simpelweg.

Naast talent, doorzetten en geduld zijn kruiwagens hard nodig: je kan nog zo goed schieten en een supervet portfolio hebben, als je geen contacten/naamsbekendheid hebt, kan je het schudden.

En zeg niet 'ach als je echt goed kan schieten wordt je werk vanzelf bekend en stromen de opdrachten binnen' .. want dat is niet zo, anders zou er geen troep in de muziekwereld worden verkocht, maar alleen de allerbeste bands die echt goeie muziek maken ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:30:
[...]
Ja, maar die mensen zijn dus al bekend of 'gevestigd': de mensen die -nu- beginnen nog niet. En bij zo'n opleiding krijg je 1 van de belangrijkste dingen voor een fotograaf mee: contacten. ...

Naast talent, doorzetten en geduld zijn kruiwagens hard nodig: je kan nog zo goed schieten en een supervet portfolio hebben, als je geen contacten/naamsbekendheid hebt, kan je het schudden.
...
Alleen garandeerd zo'n opleiding niet dat je aan de bak kan en leuk geld kan verdienen, maar ondertussen ben je wel een hoop geld kwijt.
Talent én kruiwagens zijn het belangrijkst. En die kruiwagens en contacten kun je ook zonder zo'n opleiding krijgen, je zult je je alleen wel voor moeten inzetten. Op je gat zitten en kijken naar je eigen foto's schiet natuurlijk niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Maar natuurlijk, ik zeg niet dat het niet zonder kan, maar een opleiding scheelt wel vanwege de zaken die ik noem :)
een hoop geld kwijt.
Dat geld ben je echt niet kwijt bij een dergelijke opleiding, je krijgt er heel wat voor terug ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:38:
Maar natuurlijk, ik zeg niet dat het niet zonder kan, maar een opleiding scheelt wel vanwege de zaken die ik noem :)
[...]
Dat geld ben je echt niet kwijt bij een dergelijke opleiding, je krijgt er heel wat voor terug ;)
Er zijn zat fotografen die zonder zo'n opleiding zichzelf kunnen bedruipen dus dat vind ik een twistpunt. Als je echt talent hebt (en een grote bek soms :X) dan kom je er ook wel.zonder opleiding heeft een woningmaatschappij wel foto's van mij betrokken voor een publicatie (nee geen koop/huurblaadje) dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ja, dat zeg ik toch? Je hoeft er niet over door te zagen Krusher ;)

Het is gewoon een handige aanvulling/basis, maar zeker niet verplicht gelukkig: zou een beetje duur geintje worden voor beginnende fotografen zonder ruim budget :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Laat ik je dan een alternatief voorstellen:

-Je doet niet de opleiding a vier jaar
-Je belt vandaag nog alle fotografen, waarvan je vindt dat ze goed werk afleveren. Vraag of je met ze mee mag lopen tijdens opdrachten. Vraag of ze jouw foto's willen beoordelen. Vraag of je ze kunt assisteren.
-Je investeert het geld wat je uitspaart in een goede camera en lenzen.
-Je start vandaag nog met het bouwen van een fantastisch portfolio en een website.

Voordelen: Je werkt actief aan je portfolio, bouwt contacten op met het werkveld en fotografen, en houdt budget over voor een goede camera.

[\me] is zelf docent en snapt eigenlijk niet hoe hij dit kan adviseren ;)

Kleine aanvulling: Als je dan toch wat structuur wilt doe dan een cursus bij Fotogram ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door -RenE- op 27-09-2005 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 13:36:
maar ook zakelijk/professioneel planmatig bezig kan zijn in een team onder stress met projecten ;)
dat is inderdaad wat je op de fotovakschool of de fotoacademie mee krijgt, maar op een kunstacademie zeker niet.

of iig dat is mijn ervaring met de kunstacademie in r'dam (geen fotografie) en volgens mij geldt dat voor een hele hoop andere, zo niet alle kunstacademies in nederland.

omdat ik echter zelf steeds meer met fotografie doe, denk ik er weleens over na om een fotografie opleiding te gaan doen. maar omdat ik met name beter wil worden in de fotografietechnische en zakelijkere aanpak, denk ik dat mijn keuze op de mbo opleiding van de fotovakschool zal vallen. (ook denk ik dat ik op een kunstacademie niet snel aangenomen zal worden, omdat ik me niet echt makkelijk meer zal laten vormen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
-RenE- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:44:
Voordelen: Je werkt actief aan je portfolio, bouwt contacten op met het werkveld en fotografen, en houdt budget over voor een goede camera.
het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf wat je wilt. in bepaalde werkvelden kom je met een goed cijfer van de kunstacademie een stuk verder dan een mooie portfolio.

daarnaast is het ook zo dat je op een kunstacademie zeker niet weinig doet en in die vier jaar een hele mooie - en zeer diverse - portfolio op kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
lateef schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:23:het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf wat je wilt. in bepaalde werkvelden kom je met een goed cijfer van de kunstacademie een stuk verder dan een mooie portfolio.
Dat wil ik wel eens zien...een portfolio wat minder waard is dan een cijfer op de kunstacademie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
-RenE- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:53:
Dat wil ik wel eens zien...een portfolio wat minder waard is dan een cijfer op de kunstacademie.
zoals ik al zei, hangt het er helemaal vanaf wat je zelf wilt. maar met een goed cijfer op de kunstacademie is het redelijk eenvoudig om je werk in een kunstgalerie geëxposeerd te krijgen. dat is voor iemand zonder opleiding, maar met een goed gevulde portfolio een stuk lastiger.

Voor de geschreven media is een goed gevulde portfolio belangrijk (vergeet niet dat iemand in vier jaar kunstacademie ook een niet onaardige portfolio op kan bouwen), maar er wordt steeds vaker gevraagd om een relevante (hbo)opleiding.

maar er zijn ook werkvelden waar slechts je portfolio telt, maar nogmaals, het gaat er helemaal om wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 15:26

Ale-Gu

'Eel Goe'

-RenE- schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:44:
Laat ik je dan een alternatief voorstellen:

-Je doet niet de opleiding a vier jaar
-Je belt vandaag nog alle fotografen, waarvan je vindt dat ze goed werk afleveren. Vraag of je met ze mee mag lopen tijdens opdrachten. Vraag of ze jouw foto's willen beoordelen. Vraag of je ze kunt assisteren.
-Je investeert het geld wat je uitspaart in een goede camera en lenzen.
-Je start vandaag nog met het bouwen van een fantastisch portfolio en een website.

[\me] is zelf docent en snapt eigenlijk niet hoe hij dit kan adviseren ;)

Kleine aanvulling: Als je dan toch wat structuur wilt doe dan een cursus bij Fotogram ofzo.
Bedenk wel dat de TS geen (ruime) ervaring heeft met een SLR en weet ik niet wat allemaal, aangezien hij eerst een andere opleiding deed

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontcare
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

rapture schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:08:
[...]

Een tweedehandse analoge SLR kost niet veel, onder de € 200 kan je gemakkelijk aan een SLR met gewone lenzen geraken. Analoog blijft goede kwaliteit leveren, ik haal hier met mijn Nikon negatievenscanner 9,4 megapixel en dat is genoeg om foto's af te laten drukken op A4 formaat. Als de foto's meer (bv bushok-poster-formaat) vergroot moet worden, dan gaat de drukker de negatiefjes/dia's wel in hun drumscanner leggen. Ik ga binnenkort van een manuele focus slr overstappen naar auto focus.

Digitaal is kwalitatief minder voor bepaalde doeleinden (zoals ISO1600 ruis versus ISO1600 korrel) en duurdere toestellen. Je spaart wel het ontwikkelen (en afdrukken) uit.
Mijn 'nieuwe oude' eos 100 was 140 2e hands (oude had ik uit mijn handen laten vallen) ;(
Maar ivm kosten zou ik als beginner dan toch een dSLR halen ivm kosten (film , ontwikkelen)

[ Voor 7% gewijzigd door dontcare op 27-09-2005 21:56 ]

.Quod me nutrit me destruit.

• wilmocs
ik heb gebeld met de fotoacademie en ze raden me aan om de basisopleiding te doen (duur: 3 maanden, prijs: rond de 1000 euro) hierna heb ik:
- vrijstelling voor toelatingsexamen: Fotografie (de opleiding die ik dus wil doen)
- ik weet of het wat voor me is, en heb ik er talent/ echt intresse in

het mooie is dat ik in september die basis kan doen, en daarna in februarie met de officeele opleiding kan starten!
Bedenk wel dat de TS geen (ruime) ervaring heeft met een SLR en weet ik niet wat allemaal, aangezien hij eerst een andere opleiding deed
die opleiding doe ik nog steeds en rond ik af in mei.

[ Voor 21% gewijzigd door wilmocs op 28-09-2005 08:52 ]

Anoniem: 23311

wilmocs schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:50:
ik heb gebeld met de fotoacademie en ze raden me aan om de basisopleiding te doen (duur: 3 maanden, prijs: rond de 1000 euro) hierna heb ik:
- vrijstelling voor toelatingsexamen: Fotografie (de opleiding die ik dus wil doen)

het mooie is dat ik in september die basis kan doen, en daarna in februarie met de officeele opleiding kan starten!
Dit is zeker een leuk alternatief/aanvulling. Zo'n "vooropleiding" bestaat er voor de kunstacademie ook. (iemand die ik ken doet dat voor de kunstacademie. Het fotografie-deel mag ik doen :9 )

• miekol
  • Laatst online: 28-04 11:08

miekol

erm

Remy schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 13:36:
[...]
Bedrijven die fotografen zoeken vragen anders bijna altijd wel een opleiding 'in het vak' danwel dikke relevante werkervaring in the field, zodat ze weten dat je niet zomaar leuke plaatjes kan schieten maar ook zakelijk/professioneel planmatig bezig kan zijn in een team onder stress met projecten ;)
Daar zal ik me niet al teveel van voorstellen als ik jou was hoor (wat je aan je diploma hebt). Je zegt het zelf een paar posts verder al. Je hebt voornamelijk wat aan de opgedane ervaring en contacten op een fotografie opleiding.

Mijn ervaring is dat het hebben van een diploma onbelangrijk is in de (freelance) fotografie business.
Portfolio, werkervaring en netwerk dat zijn zaken die je nodig hebt. Niet te vergeten ook nog een zekere constante kwaliteit in je werk.
En of je die kwaliteiten nou zelf opdoet of op een opleiding dat is helemaal aan jezelf. De één heeft heel veel baat bij een opleiding en de ander voelt zich alleen maar beperkt in zijn vrijheid.

• Garyu

Garyu

WW

Ik vind zowiezo dat een diploma 'in general' overschat wordt. Het gaat niet om dat papiertje, het gaat om wat je kunt.

Dat in sommige vakgebieden het papiertje precies dát aantoont, dat betekent niet dat dat overal zo is. Eigenlijk is dat bijna nooit zo zelfs ;). Maarja, er zijn nou eenmaal mensen (en werkgevers die zo'n papiertje goed vinden..

Zo'n opleiding moet je dan ook niet volgen om het diploma te halen, maar omdat je er veel leert :).

[ Voor 16% gewijzigd door Garyu op 28-09-2005 14:21 ]

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wilmocs schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:50:

Dat is een mogelijkheid ja, doen veel mensen (denk dat de helft van de mensen in mijn klas de basisopleiding gedaan hebben).

De vrijstelling tot de vakopleidjng zorgt wel voor een zwakke plek in het op peil houden van het niveau.
Als ik van sommige basisopleiding studenten zie wat ze nou eigenlijk kunnen en weten, dan val ik van de ene verbazing in de andere.
Dat ze creatief nog niet zoveel voorstellen vind ik tot daar aan toe, maar dat ze de eerste les nog durven te vragen wat een 'stop' is vind ik echt erg. Ook kennen ze hun apparatuur ook vaak nog niet (belichtingscompensatie? Gebruik ik niet joh, ik kan toch gewoon zelf het diafragma aanpassen in de Av-mode?).
Hopelijk vallen ze snel af, of halen ze snel hun achterstand in. Het is nogal zonde om voor €100 per lesdag weer eens aan te moeten horen wat een stop is.

Niet dat de basisopleiding alleen brakke studenten aflevert hoor, dat is echt niet zo :) Maar er zitten er gewoon een paar bij waarvan je dan denkt: "Wat kom je hier nou eigenlijk doen?"

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 28-09-2005 15:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• -RenE-
Gizz schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:29:
[...]
De vrijstelling tot de vakopleidjng zorgt wel voor een zwakke plek in het op peil houden van het niveau.
[...]
Daar was ik al bang voor. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de kunstacademie. Als zijn de visie & creativiteit niet zien dan kom je er gewoon niet in.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Wilmocs:
Waarom wil je eigelijk nu al, met zoals je zelf al aangeeft, nauwelijks ervaring wat betreft slr's enz, al aan die opleiding beginnen? Waarom niet eerst een jaartje werken ofzo als je je huidige studie hebt afgesloten, en ondertussen lekekr fotograferen, gewend aan je toestel raken enz. Dan heb je tenminste een goede basis waarmee je je opleiding begint.
Daarnaast bespaar je dan als je een beetje je best doet die €1000 op de basis opleiding. Het is natuurlijk leuk dat je ouders het ovor je betalen, maar het is natuurlijk ook leuk voor je ouders als ze die €1000 in hun eigen zak kunnen houden.
Ook kan je dan kijken of je echt wel professioneel bezig wilt gaan zijn met fotografie. Want het lijkt me nu nogal een sprong in het diepe die je neemt.
Ook kan je dan gedurende het jaar je uitrusting uitbreiden, en er langzaam me om leren gaan, ipv alles in een keer voor de opleiding te kopen en daar met allemaal nieuw spul staat.

• wilmocs
Tonio, daar heb je helemaal gelijk in! en ik heb daar ook zeker over nagedacht, een jaar werken en ervaring opdoen op gebied van fotografie. echter is het nu september en ben ik dus vanaf nu een jaar verwijderd van de basisopleiding, als ik die wil gaan doen. Een SLR komt waarschijnlijk of dit weekend of volgend weekend in me handen te liggen, dus ik denk dat ik het komend jaar genoeg tijd zal hebben om basis kennis op te doen. Is dit niet het geval, kan ik altijd nog kiezen om een jaar te wachten. Boeken zijn al in bestelling bij de boekhandel, en ik heb al contact met een fotograaf in de buurt die zeer geintreseerd is om een "leerling" op pad mee te nemen!

ook omdat ik nog een jaar verwijderd ben van de keuze voor de opleiding is het voor mijn gevoel genoeg om te achterhalen of het echt wat voor me is of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door wilmocs op 29-09-2005 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137

Wat verdient een fotograaf eigenlijk? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 30-04 15:41
Anoniem: 51137 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:22:
Wat verdient een fotograaf eigenlijk? :9
hangt er vanaf wat voor fotograaf, maar reclame fotograaf 't meest :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Simon schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:25:
[...]

hangt er vanaf wat voor fotograaf, maar reclame fotograaf 't meest :)
Trouw/portretfotografen met een goeie naam verdienen ook flink ;)

Er zijn fotografen die maar 30 trouwerijen voor een periode van 20 ~ 30 jaar hoeven te doen, en dan 'binnen' zijn. Reken maar uit wat je dan moet verdienen :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Fotografen verdienen van €0,- per jaar tot een paar miljoen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 30-04 12:13
Het gaat hier dan wel over mbo/hbo opleidingen maar misschien is het handig om ook eens hierna te kijken:

http://www.statief.nl/

Ze zitten in Utrecht en de opleiding die ze geven schijnt erg goed te zijn. Oke het is geen mbo/hbo opleiding maar wil je meer met fotografie gaan doen dan is het misschien handig om eerst eens dit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

Wat je ook doet, zorg dat het een HBO opleiding wordt waar je naast fotografie ook leert hoe je een eigen bedrijf moet runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137

Gizz schreef op woensdag 16 november 2005 @ 02:24:
Fotografen verdienen van €0,- per jaar tot een paar miljoen per jaar.
Ja maar gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In Nederland of wereldwijd? In welke tak? Freelance, autonoom of in loondienst?

Ik zou met deze informatie ook niks kunnen zeggen, maar 'wat verdient een fotograaf' is natuurlijk wel erg algemeen, daar heb je niks aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 18-11-2005 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 19:54
Gemiddelden zeggen niet zoveel. Je kan beter vragen hoe groot de kans is dat je uberhaupt een droge boterham kan verdienen met fotografie. Ga in het algemeen nooit op een gemiddelde af.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:38
150 Euro terug? vertel :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159694

Heeft iemand idee of die kleine 10.000 euro lesgeld voor de eerste 2 jaar is of maar voor het eerste jaar en dan weer 10.000eu voor het 2de jaar? Gizz misschien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Per jaar. Als je de voltijdopleiding in 1x afrond (en dus nergens een halfjaartje blijft hangen), dan kost het je in totaal dus 9750 + 9750 + 2850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 27-04 12:08
Wat moet ik mij eigenlijk bij deze Master voorstellen? (uni leiden).
Leek mij opzich wel leuk, maar bij nader inzien toch wat te vaag.

http://www.postgraduate.l...78&garb=0.738707165068872

Sowieso is een jaar wat kort voor specifiek fotografie; maar volgens mij gaat het ook niet echt concreet om fotograferen, maar meer om de filosofie erachter oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413583

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Om hier nou een 5 jaar oud topic voor te kicken gaat me wat ver. Uiteraard mag er een nieuw topic komen met de vraag als hij bestaat.

Ik denk dat de originele vraag beantwoordt is, dicht dus.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.