Switch plaatsen of utp kabel leggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 11:41

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Na veel plezier te hebben gehad in een ruimte ga ik m ijn computer en toebehoren verplaatsen naar een ander vertrek in huis. Ik deel internet met mijn achter buurman. Hiervoor gebruiken we 2 maal Asus WL500 G die in WDS staan. De plaats waar mijn WL500 G staat kan ik niet verplaatsen ivm met bereik.

Nu heb ik 2 optie`s: of ik leg 4 x 10 mtr utp kabel naar de nieuwe ruimte voor daar alles weer aan de praat te krijgen. Of ik koop een Switch en leg maar 1 utp kabel.

Heeft het gebruik van de switch nadelige gevolgen? want dit geniet eigenlijk mijn voorkeur :) . Of is het verstandiger om 4 utp kabels te leggen ?

macOS 26.2

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat je beter een switch kan kopen.
Veel gemakkelijker qua aanleg, en als iemand komt kan je meteen zijn pc koppelen aan het internet ;)

en tegenwoordig zijn switches niet zo duur :)

Wauw, een sig!

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:49:
Ik denk dat je beter een switch kan kopen.
Veel gemakkelijker qua aanleg, en als iemand komt kan je meteen zijn pc koppelen aan het internet ;)

en tegenwoordig zijn switches niet zo duur :)
Dit heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Maar verlies ik hierbij snelhied? alle aangesloten apparatuur zal via de switch gaan lopen. alleen voor internet zal er een verbinding naar de wl500 G nodig zijn.

macOS 26.2

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

error33 schreef op maandag 26 september 2005 @ 10:43:
[...]

Dit heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Maar verlies ik hierbij snelhied? alle aangesloten apparatuur zal via de switch gaan lopen. alleen voor internet zal er een verbinding naar de wl500 G nodig zijn.
ik denk dat je geen snelheidsverlies gaat merken met een extra switch, het enige wat er gebeurd is verkeer wat vanaf je switch naar je AP moet gaat over dat ene draadje, wat dus nooit meer zal kunnen zijn als je AP kan verwerken. Gewoon 1 kabel trekken en een switch kopen :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je kabel gaat trekken, en je hebt de ruimte (kabels door vloeren / planfond, wel / niet in het zicht) trek dan meteen 2 of 3 kabels. Komt later altijd weer van pas als je je netwerk nog uit wil breiden.

Voor de verbinding met je AP kan je gewoon 1 kabel gebruiken. De wireless verbinding is maximaal 11 of 54Mbit, dus dat kan prima met 1x 100Mbit vervoerd worden.

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Ik zal overgaan op een switch, maar maakt het nu nog veel uit om er een te nemen met 512kb of 2 MB buffer?

Ik ben bij 3com (klik) uitgekomen en daar is bij een 5 poorts 512kb en bij een 8 poort 2MB buffer geheugen. De prijs is niet beduidend hoger dus dat is geen drempel. Er zullen standaard 4 poorten bezet worden

macOS 26.2

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Als er al 4 poorten standaard bezet zijn en het verschil qua prijs tussen een 5 en een 8 poorts is ook niet al te groot zou ik voor de 8 poorts gaan.
Omdat je dan veel flexibelere bent met uitbreidingen endergelijke en je weet nooit waar je nog voor nodig zal hebben. (Zo ben ik thuis van een 5 naar een 8 naar 16 poorts switch gegaan. Oke wij hebben dan ook wel achterlijk veel pc's staan voor een doorsnee gezin :+ )

Of je veel snelheids winst zal ervaren door een buffer van 512kb of van 2mb weet ik niet. Natuurlijk zal dit altijd uitmaken maar hoeveel dat zal denk ik vooral aan de hoeveelheid verkeer en de grote van je packets liggen. Ik zit zelf thuis met drie switches tussen mijn eigen pc tot de router en ervaar geen verschil ten opzichte als ik er een of twee tussen uithaal. Ook de afstand zal geen probleem zijn een goed gemonteerde utp zal pas boven de 100 meter problemen gaan veroorzaken.

Met die 3com zit je denk ik wel goed qua kwaliteit. Een van de switches die er tussen staat is een eerder model in die serie. En dat was toch wel een verschil met de 10mbit hub die ervoor tussen zat en dat maakt wel degelijk verschil.

No signature found

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Na een geruime poos gebruik gemaakt te hebben van de switch kan ik mededelen dat er geen enkele problemen zijn opgeterden met de extra switch.

Dit ter info voor degene die dezelfde situatie gaan krijgen

macOS 26.2

Pagina: 1