[XP] Van PATA naar SATA: Driver nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Ik heb op t moment mijn Windows XP installatie op een relatief slome 20 GB PATA drive staan. Nu heb ik in mijn systeem ook een 120GB SATA drive, waar ik de partitie heen wil schrijven, en dan van daaraf booten. Alleen vrees ik dat Windows de partitie niet kan zien. Ik het OS liever niet herinstalleren vanwege verlies van settings ect.

De eerste partitie van de 120GB SATA drive is gereserveerd voor het OS (snelste deel van de HD), en een 2 GB swap partitie direct erachter. De rest is een data partitie (games ect).

Mijn vraag is redelijk simpel (hoop ik). Ik heb de bootfloppy die je normaal in de Windows installatie gebruikt (press F6 if you need to install custom driver). Waar moeten welke files heen gekopieerd worden om de partitie zichtbaar te maken?

Forget your fears...
...and want to know more...

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:04
Je moet gewoon de drivers die op de floppy staan gebruiken om je raid-controller te installeren :)

Vervolgens je schijf erin, de vrije ruimte op de harde schijf aan een nieuwe partitie toewijzen via Schijfbeheer en dan formatteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Morax op 26-09-2005 02:41 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Je moet de RAID/CHIPSET drivers van je moederbord downloaden en op de floppy zetten. Nadat je ze uit het zip bestandje gehaalt hebt.

Als je F6 doet krijg je de keuze om om stuurprogramma's te laden van..juist de floppy. Gelukkig vindt de installatie de bestanden zowat automatisch...

That is all... je kan ook een slipstream installatie van windows xp maken met nLite en daarin gelijk je moederbord drivers integreren ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door swampy op 26-09-2005 02:44 ]

There is no place like ::1

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:47
Je hoeft helemaal niets te installeren. Gewoon harddisk erin hangen en gaan met die banaan. Heb zelf ook nooit drivers geïnstalleerd, zolang je geen RAID hebt zijn die overbodig en zorgen vaak voor problemen.

• Grolsch
  • Laatst online: 17:42
The__Virus schreef op maandag 26 september 2005 @ 07:03:
Je hoeft helemaal niets te installeren. Gewoon harddisk erin hangen en gaan met die banaan. Heb zelf ook nooit drivers geïnstalleerd, zolang je geen RAID hebt zijn die overbodig en zorgen vaak voor problemen.
*kuch*BULL-SHIT*kuch*

om windows XP op een SATA schijf te installeren, moet je idd sata driver op een floppy zetten, en op F6 drukken tijdens de XP setup

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Grolsch schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:13:
[...]

*kuch*BULL-SHIT*kuch*

om windows XP op een SATA schijf te installeren, moet je idd sata driver op een floppy zetten, en op F6 drukken tijdens de XP setup
Nope, dat hoeft niet...
Dat is alleen met een raid setup, niet met een losse disk...
Zelf regelmatig gedaan op Dell Optiplexen...

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:15:
[...]

Nope, dat hoeft niet...
klopt als een bus... Je hebt alleen de floppy disk nodig wil je een RAID set draaien.

En ja, hier draaien we ook die bakken - gx280's :)

Verwijderd

Ik heb nog geen ervaring met her RAID gebeuren, maar het lijkt me wel interessant nu ik 2 maal een 160GB maxtor SATA heb. Voor zover ik weet heb ik RAID 0 nodig, en dan zou deze er 1 schijf van maken, die dan een grootte heeft van 320 gig (ietsjes minder misschien, maar dat boeit niet).

Maar.. nu ben ik nog nergens ooit iets tegen gekomen tijdens windows setup om dit in te stellen ofso. Hoe ga je dan te werk als je beide schijven als raid wilt opstellen.

moet dit in de windows setup,
met een utlity ofso?

iemand die me een korte duidelijke uitleg kan geven?

• Grolsch
  • Laatst online: 17:42
[...]

Nope, dat hoeft niet...
ik heb hier wel eens laptops gehad met een SATA schijf, en dan moest ik er echt met een floppy bij, anders deed deze het niet!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

[...]

Nope, dat hoeft niet...
Als de sata poorten via "virtual IDE" gelust zijn zo gezegd dan hoef je inderdaad geen drivers te installeren. Als de sata poorten dertegen gekoppeld zijn aan de raid controller... dan ontkom je er niet aan!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:28:
Ik heb nog geen ervaring met her RAID gebeuren, maar het lijkt me wel interessant nu ik 2 maal een 160GB maxtor SATA heb. Voor zover ik weet heb ik RAID 0 nodig, en dan zou deze er 1 schijf van maken, die dan een grootte heeft van 320 gig (ietsjes minder misschien, maar dat boeit niet).

Maar.. nu ben ik nog nergens ooit iets tegen gekomen tijdens windows setup om dit in te stellen ofso. Hoe ga je dan te werk als je beide schijven als raid wilt opstellen.

moet dit in de windows setup,
met een utlity ofso?

iemand die me een korte duidelijke uitleg kan geven?
de Raid chipset kan gewoon de instellingen voor je regelen, windows zal er nooit achter komen dat je 320GB hd eigenlijk een 2x160 is ;-)

De raid chipset regelt dat alles op HW niveau

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57

ThunderNet

Flits!

Grolsch schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:42:
[...]

ik heb hier wel eens laptops gehad met een SATA schijf, en dan moest ik er echt met een floppy bij, anders deed deze het niet!
Dit hangt allemaal af van het moederbord...

Op mijn Asus P4P800SE hoef ik bijvoorbeeld geen floppies te gebruiken om windows op een s-ata schijf te zetten, aangezien dit mobo een P-ATA bus kan simuleren voor je S-ATA schijf :)

Bij sommige moederborden ben je dus idd een floppy nodig, bij anderen weer niet.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Je kunt gewoon de drivers voor je s-ata controller in Windows installeren terwijl je nog van de p-ata disk draait. Hierna hoef je alleen de partitie te kopieren naar de s-ata schijf en hiervan opstarten. Je hebt de driver dan immers al toegevoegd, dus Windows zal gewoon starten.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Bij mijn eigen installatie van WinXP en óók bij de repair-installatie van WinXP met een SATA -en- een PATA HD aangesloten, wilde WinXP-install per definitie alléén op de PATA schijf installeren, ook al heb ik in de BIOS aangegeven dat de SATA schijf de primaire bootschijf is. Dit heb ik opgelost door van te voren de PATA schijf los te koppelen, WinXP op de SATA disk te installeren (hier had ik verder geen extra driver voor nodig) en na voltooide installatie de PATA disk weer aan te sluiten.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Okee, maar ik herhaal mijn probleem. De SATA disk werkt al in de huidige Windows setup, IE de WDM driver is geinstalleerd. Windows ziet de disk alleen niet op bootup. Waar moeten de drivers van de bootflop heen gekopieerd worden om deze in de bootup van Windows XP te laden zodat WinXP mijn (VIA RAID) SATA controller ziet? Als dat gedaan is is het niets meer dan een partitie kopieren...

Forget your fears...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Als XP eenmaal draait en je hebt in XP de driver voor de s-ata controller al geinstalleerd ben je klaar, hd clonen en je kunt opstarten van je s-ata schijf. De drivers op de flop heb je alleen nodig bij een schone installatie waarbij je XP probeert te installeren op een schijf die aan een controller hangt waarvoor XP standaard geen drivers aan boord heeft, zoals je VIA s-ata controller. Dan moet je dus met F6 de drivers toevoegen aan XP, zodat deze je s-ata schijf kan benaderen.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Goed, ik ga het ns proberen! :)

Forget your fears...

Pagina: 1