[DIY] De Rod Elliot P3a versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.975 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Geachte heren knutselaers!

Op tweakers.net zie ik veel zelfbouwers. Het gaat hierbij van speaker kasten met zeer uitdagende concepten tot complete pc's die al dan niet in olie ondergedompeld worden voorzien van cryogene koeling met de daarbij behorende inspiratievolle wijzigingen aan de behuizingen. Juist DIY, steeds meer mensen worden blijkbaar geboren met 2 rechterhanden en vinden het leuk om zelf te knutselen.

Zoals ik al reeds vermelde staan er in dit subforum genoeg topics met members die complete speaker systemen ontwerpen. Vaak onderbouwd met theorieen voortbordurend op uitkomsten van handige programma's. Dat vind ik nou leuk om te lezen en niet te vergeten om zelf te doen! Op deze manier maak je apparatuur waar je iets van leert en vaak beter voldoet aan je eisen dan al het expert spul in de winkel.

Zo nu dan mijn volgende project. Als vervolg op twee Vifa Delta '94 speakers die ik maanden geleden in elkaar gebeund heb wil ik nu ergens anders gaan beginnen. Vooralsnog zitten er namelijk geen chineesjes (nederlanders mag ook, nofi) in de speakers die de conus heen en weer laten slingeren. Juist ja! deze moeten aangestuurd worden. Vandaar mijn volgende project.

Rod's Elliot Project P3a 60-100W amplifier!

Nu vraag je je af....WAT?

dit dus!

Rod's Elliot Project P3a 60-100W amplifier!

Rod Elliot is een australische meneer die het leuk vind om met spanning en stroom te knutselen. Op zijn site: sound.westhost.com zijn veel leuke projecten te vinden die hij gemaakt heeft. Het gaat hier niet om simpele projecten, maar veelal projecten die vergelijkbaar zijn met commerciele topmerken kwa prestaties. Gekenmerkt door een goede beschrijving en hulp kunnen tegenwoordig veel beginners zich begeven in het wereldje van "koophetnietindewinkelmaarmaakhetzelfmetbetereprestaties". Nou dat is leuk..

Goed even verder. :) De P3a is een simpele versterker, die in principe weinig complexe technieken bevat. Het is tevens ook een goedkope versterker om te fabriceren aangezien deze klasse AB niet veeleisend is wat betreft voeding en koeling. Daarom is het leuk om mee te beginnen. Veel DIY bouwers zijn zeer enthousiast over de prestaties van deze versterker. Daarom begin ik ook bij deze. :)

De specs van het originele ontwerp gebouwd op de pcb's geleverd door Rod Elliot!
Gain 27dB
Input Impedance 24k
Input Sensitivity 1.22V for 100W (8 ohms)
Frequency response 1 10Hz to 30kHz (-1dB) typical
Distortion (THD) 0.04% typical at 1W to 80W
Power (42V supplies, 8 ohm load) 2 90W
Power (35V supplies, 8 ohm load) 3 60W
Power (35V supplies, 4 ohm load) 100W
Hum and Noise -73 dBV unweighted
DC Offset < 100mV
In eerste instantie had ik een setje Nelson Pass Aleph X main en driver boards gekocht in een gezamelijke pcb perserij inkoopactie, maar dat vrat wat teveel van mn papieren resources. Helaas heb ik deze boards een tijd terug verkocht. Ik zou ze nu graag weer terug willen hebben voor een project in de toekomst. :'(

Zoals ik al zei, met een AB kan je het simpel houden. B)

Rod verkoopt pcb's waarmee hij van de opbrengsten zijn site onderhoud en nieuwe projecten kan lanceren. Vandaar dat ik ook een setje van deze pcb's heb aangeschaf. Ik ga deze niet gebruiken aangezien ik een aantal wijzigingen in het originele ontwerp aan ga brengen. Steun de diy community en koop ook gewoon een setje pcb's wanneer je ook van zijn schema's gebruik wilt maken. Ze zijn erg goedkoop en je krijgt daarbij ook nog eens gespecificeerde info over welke componenten je het beste kan gebruiken. Maar ik ga de pcb's dus zelf ontwerpen. Van de site van Rod heb ik onderstaand schema geplukt.

Het schema!

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p3a-f1.gif

Dit schema is goed voor 60W in 8 Ohm en 100W in 4Ohm bij een rail voeding van 30V.

Okey leuk. Ik heb een 8 ohm speaker set. Met oog op de toekomst wil ik er toch nog even wat meer vermogen uit trekken. Nu kan je twee versterkers bridgen, maar dat vind ik niet leuk. Dus heb ik ervoor gekozen om dit schema aan te passen door er twee extra output torren achter te plakken. Daardoor wordt de amp wat stabieler bij een 4 ohm load en kunnen we de rail voltage wat omhoog trappen. Bridgen op 4 ohm komt nu ook binnen handbereik. Mocht ik ooit nog eens mn oude speakers aan willen sluiten komt dit goed van pas. Die zijn namelijk 4 ohm.

Vervolgens schop je dit gewijzigde schema in een schema bewerk programma en dan krijgen we het volgende plaatje. Chapeau!

Afbeeldingslocatie: http://img279.imageshack.us/img279/2586/p3asch4sv.th.jpg

Zoals u heren kunt zien zijn de output transistoren verdubbelt.

De PCB!

Vervolgens moet hier een pcb van gemaakt worden. Dit lijkt makkelijker dan het is aangezien er rekening gehouden omet worden met overspraak, emi etc. Na een hoop geklooi met alle componenten heb ik een rangschikking gevonden waarvan ik blij van ga kijken.

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/3885/p3a2gj.th.jpg

De volgende stap is het routen van de componenten, maar daar ga ik morgen mee verder. Ik hoop de printen aan heteinde van de week te kunnen etsen, maar het liefste heb ik alle componenten binnen. Dus het kan wat langer duren. In dit topic zal ik het complete verloop van de fabricage van de versterker bij gaan houden. Misschien dat ik mensen inspireer om ook eens een kijkje in deze hoek te gaan nemen. Het is namelijk erg leuk!

Verder wacht ik op een aantal componenten die nog binnen moeten komen, zoals de ringkern, condensatoren, etc.

Tot de volgende update! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 26-09-2005 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Met zo'n uitgebreide TS heeft natuurlijk niemand meer vragen ;) maar we houden je vorderingen met spanning bij.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Jag

Leuk project. Hoe ga je de behuizing maken? Je moet zo'n plaatje van de PCB trouwens niet als jpg opslaan, maar als gif bijvoorbeeld (detail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Doe het dan liever als PNG ;) (om nog maar ff te mierenneuken :P )

Leuk project. Zou niet mijn amp keuze zijn, maar goed, het zal absoluut een leuk en mooi resultaat hebben. Het je in je layout je eintransistoren wel goed om staan? Ze staan nu namelijk met de koelplaat kant richring print. Veel succes met layouten btw, dat is altijd een hele klus!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
Jag I know, maar ik kan momenteel niets als gif opslaan. Ik werk namelijk even op mn laptop. ;)

De behuizing ga ik maken van aluminium. Aan de linker en rechter zijde komen twee heatsinks waar de pcb's op gemonteerd worden. De transistoren worden namelijk op de pcb aan de onderkant gemonteerd waarna ze tegen de pcb gebogen worden. Dan komen de transistoren klem te zitten tussen de print en heatsink.

Extruded heatsinks:

Afbeeldingslocatie: http://www.epiacenter.com/pictures/reviews/mappit/heatsink.jpg

Als output connectoren maak ik gebruik van Neutrik Speakon setjes waar momenteel een IA van gaande is:

http://www.inkoopacties.net/ia/7rglq8pj

Stekkerdeel:
Afbeeldingslocatie: http://www.neutrik.com/images/ock/products/thumbs/210_612654417.png

Chassisdeel:
Afbeeldingslocatie: http://www.neutrik.com/images/ock/products/thumbs/210_45961.png

Speakerdeel:
Afbeeldingslocatie: http://www.neutrik.com/images/ock/products/thumbs/210_240211.png

Verder zoek ik nog een illuminated vandaal bestendige druktoets. Even kijken waar ik die vandaan ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
deepspace schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:16:
Doe het dan liever als PNG ;) (om nog maar ff te mierenneuken :P )

Leuk project. Zou niet mijn amp keuze zijn, maar goed, het zal absoluut een leuk en mooi resultaat hebben. Het je in je layout je eintransistoren wel goed om staan? Ze staan nu namelijk met de koelplaat kant richring print. Veel succes met layouten btw, dat is altijd een hele klus!
Ik heb geen mogelijkheid om te mirroren met mn light pcb programma, dus moet het even zo. ;)

Welke versterker zou jij gekozen hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 26-09-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Jag

Grappig, speakon is idd een goede connector :).

In mijn set:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Bekabeling_sub.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Rack_connectoren.jpg
De connectoren waren daar nog niet vast gepopnageld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Xander2000 schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:26:
[...]

Ik heb geen mogelijkheid om te mirroren met mn light pcb programma, dus moet het even zo. ;)

Gewoon op mirror klikken links onder move en dan op het componentje klikken, dan staat ie gespiegeld op de print.
Dit is ook handig als je bijvoorbeeld smd componenten op de onderkant wilt plaatsen

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
bobo1on1 schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:35:
[...]

Gewoon op mirror klikken links onder move en dan op het componentje klikken, dan staat ie gespiegeld op de print.
Dit is ook handig als je bijvoorbeeld smd componenten op de onderkant wilt plaatsen
Ja maar, ja maar er staat toch dat ik een light licentie heb? Dan kan ik net zo lang "gewoon" op mirror klikken tot ik een once weeg, maar dat ding blijft wijcheren hoor. ;)

@Jag: Mooie set! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 26-09-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Xander2000 schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:26:
Hu :? De rest heb je toch ook kunnen draaien :? Met mirroren heeft dat weinig te maken.
Geen idee. Momenteel heb ik voldoende aan twee T-amps (4x100W bij elkaar) ;) Vind de S/N waardes van de P3a niet zo super hoog. Zegt natuurlijk niet dat ie verder slecht zou zijn. Ik denk dat je dat met een goed PCB en goede voeding misschien nog wel omlaag kan brengen.

Btw, is die PC kast op de foto van jou? Ziet er wel erg interessant uit!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 26-09-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
deepspace schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:42:
[...]

Hu :? De rest heb je toch ook kunnen draaien :? Met mirroren heeft dat weinig te maken.
Je snapt me niet. ;) De torren worden aan de achterkant van de pcb gemonteerd. Om de tor met zijn warmte geleidende deel op de heatsink te krijgen moet ik de emitter en de basis in het symbool omdraaien. Dit kan door middel van mirror zodat het dikke witte streepje in het symbool ook de juiste kant op staat. Of je kan hem 180 graden draaien om hetzelfde resultaat te krijgen. Nu heb ik hem 180 graden gedraaid en staat het witte streepje dus aan de verkeerde kant op het pcb. Op zich niet boeiend want daar merkt het pcb niks van. Bij Eagle light kan ik niet van de mirror functie gebruik maken. Die kast is niet van mij, die heb ik even als voorbeeld genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Owja, idd :) Eagle light kan volgens mij wel gewoon mirroren hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
Owja, idd :) Eagle light kan volgens mij wel gewoon mirroren hoor...
Ben ik benieuwd hoe. ;)

Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/9200/eagle1xr.th.jpg

Ik ben trouwens ook niet zo'n fan van het routen van een pcb. Ik hoop dat ik nu in de goede richting zit. Het begint namelijk ergens op te lijken. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Oyster op 26-09-2005 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

vaag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Volgens mij heb je 1 foutje in je pcb zitten, namelijk de 0e33 ohm weerstand van de eindtorren naar de uitgang moet individueel per tor genomen worden, en niet eerst de uitgangen van de torren aan elkaar knopen en dan 2 weerstanden plaatsen...

Ik weet trouwens niet welk rail voltage je wilt gebruiken, maar een bc546 kan niet meer hebben dan 50V, anders kun je beter een MPSA42 nemen, die kan meen ik iets van 300v hebben.

Misschien is het ook verstandig om ook de stuurtorren op het koelblok te plaatsen.

[ Voor 38% gewijzigd door DustMan4u op 27-09-2005 09:12 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
DustMan4u schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 09:08:
Volgens mij heb je 1 foutje in je pcb zitten, namelijk de 0e33 ohm weerstand van de eindtorren naar de uitgang moet individueel per tor genomen worden, en niet eerst de uitgangen van de torren aan elkaar knopen en dan 2 weerstanden plaatsen...
Zorgt ervoor dat het Q punt van de tor beter beheersbaar is en dat de stroom beter verdeelt wordt over de twee parallelle torren. Daarom heb ik ook de twee afzonderlijke emittor weerstanden toegevoegd. ;)
Ik weet trouwens niet welk rail voltage je wilt gebruiken, maar een bc546 kan niet meer hebben dan 50V, anders kun je beter een MPSA42 nemen, die kan meen ik iets van 300v hebben.
Weet ik. ;) Het rail voltage wordt +/- 45V. Misschien dat ik ze direct gebruik. Maar ik wil eigenlijk eerst testen met de bc546 en dan de mpsa's.
Misschien is het ook verstandig om ook de stuurtorren op het koelblok te plaatsen.
Die heb ik liever op een afzonderlijk koelblok. De outputs kunnen namelijk erg heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

300v? Dat klinkt heel aardig, bij welk amperage is dat? Het maakt een transformatorloze versterkermogelijk (230 gelijk richten levert iets van 320v op), moet je alleen wel luidsprekers met een hoge impedantie hebben.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
m.m schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:12:
300v? Dat klinkt heel aardig, bij welk amperage is dat? Het maakt een transformatorloze versterkermogelijk (230 gelijk richten levert iets van 320v op), moet je alleen wel luidsprekers met een hoge impedantie hebben.
Euhm, die transistor KAN 300V aan. Hij wil de boel niet met 300V voedden :X
Bij 300V heb je een godsgruwelijk vermogen, vette overkill. Al je componenten moeten hier ook tegen kunnen, koellichaam moet groot genoeg zijn etc (=duur). Ook is het nogal gevaarlijk die 300V.

*uch* voltage spanning + amperage stroom, als je met een versterker aan de gang gaat mag je dat weten ;)

Dit soort projecten vind ik ook altijd erg gaaf om te volgen, leuk dat je hier een topic over hebt geopent!
Die neutrik connectoren heb ik ook gebruikt, zijn ERG fijne connectoren _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door JuuL20 op 27-09-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
Mn RIFA caps zijn vandaag binnen gekomen. 33.000uF / 63V. 15 bij 8 cm! 8) Slightly overkill, maar ik heb (en wil) even niets anders. :D

Verders heb ik de MJE15025/34 paren en de MJl4302/4281 output torren ook binnen gekregen. Ik heb er foto's van maar deze kan ik helaas even niet op mn computer zetten. Vanavond misschien. :)
JuuL20 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:34:
[...]

*uch* voltage spanning + amperage stroom, als je met een versterker aan de gang gaat mag je dat weten ;)
Daar ben ik me zeer zeker van bewust, maar ik kan ook een oeverloze discussie houden over het gebruik van die woorden. ;) Voor de algemeen geaccepteerde juistheid zal ik daar even rekening mee houden. ;)

Het enige vervelende is dat ik de pcb gewoon niet gerout krijg. Er blijft steeds 1 trace over die toevallig naar de andere kant van het pcb moet. :'(

[ Voor 57% gewijzigd door Oyster op 27-09-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Hej Xander, denk je eraan dat die elcos een ontzettende grote stroom trekken bij het inschakelen van je versterker? Een softstart is denk ik geen luxe :)

[ Voor 20% gewijzigd door JuuL20 op 27-09-2005 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
Klopt, ik heb bij mn pa al even geinformeerd welke stoppen we gebruiken. :D
Softstart is dus _zeker_ geen overbodige luxe en zal er ook zeker komen.

Ik heb zojuist de pcb voor 100% gerout. Nu even alle banen stuk voor stuk loshalen (ripup) en aanpassen op de juiste dikte, verloop, etc. Met de layout ben ik nog zeker niet tevreden, dus dat moet ik ook nog even aanpassen. :)

offtopic:
JuuL20, Ik heb nog steeds nachtmerries van ultiboard :P

[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 27-09-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
De C's zijn gearriveerd. En ze zijn HUGE! :)

Afbeeldingslocatie: http://img93.imageshack.us/img93/6083/dsc000911ww.th.jpg

Mn low profile kastje kan ik dus vergeten. :'(
Eventueel te ruil voor kleinere exemplaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Oyster op 28-09-2005 00:42 ]

Anoniem: 2111

Je kan deze elco's neerleggen. Dat heb ik in mijn JLH gedaan. Dan aan de zijkant bevestigen oid.

• Oyster
  • Niet online
Klopt, maar dan nog is 8cm behoorlijk hoog. ;)

Op de een of andere manier blijf ik een zwak voor klasse A houden. Waarschijnlijk wordt mn volgende project ook een klasse A. Ik ben al op zoek naar pcb's ervoor. Hoe bevalt de JLH en heb je misschien foto's van deze setup?

Anoniem: 132776

Ik ben wel eens benieuwd naar prijzen, hoeveel alle afzonderlijke onderdelen kosten. Want ik kan me inbeelden dat dit wel niet van de goedkoopste dingen zijn... :P

Verder veel succes en veel soldeerplezier! :+

• Oyster
  • Niet online
Aan een overzicht van de kosten ga ik niet beginnen. Hobby's mogen geld kosten. En wanneer ik een prijsoverzicht ga maken is de kans groot dat dit meteen mn laatste project is. Mocht er mensen toch geinteresseerd zijn zal ik even een globaal overzicht maken. ;)

Driver en uitgang transistoren + ingang C's. :)

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/493/dsc000932da.th.jpg

De meeste kosten gaan in koelblokken en de voeding zitten (dus deze moet je ergens voor weinig scoren, zoals ik bij mijn JLH heb gedaan :-)) Hier een oude foto van 1 monoblok JLH.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/jlh1.jpg De aansluitingen zitten aan de voorkant ik had deze achter mijn luidsprekers staan. Nu draai ik met een andere zelfbouw amp (gebaseerd op een Pass versterker).

Je bent al snel 200 euro per mono kwijt. En dan heb je een whopping 15W dat en een versterker die 55 graden wordt :). De transistoren en weerstanden zijn de kosten niet. Ik had het printje laten maken door iemand die adverteerde in de Elektron (zendamateurblad). Ik heb de printjes van Jos de Weerdt gebruikt: http://www.xs4all.nl/~cfw/amp/p01_pcb.htm

• Oyster
  • Niet online
Dat is ook de rede waarom ik met mn X100 ben gestopt. De kosten liepen gewoon op dat moment te hoog op. Je mono ziet er zeer mooi en verzorgt uit. Ik ben er benieuwd naar wat voor geluid er nou uit zo'n "whopping" 15W straalkachel komt. :D

Koelblokken tja. Ik vind het maar moeilijk om die goedkoop te scoren. Bedrijven en dergelijke gooien ze vaak zomaar weg zonder dat ze weten wat ze kosten en dat andere mensen erom zitten te springen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Oyster op 29-09-2005 20:39 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb laatst bij baco een blok gescoord met 8 grote koelblokken voor 4 euro, het lijkt me dat je aan 1 koelblok per eindtor wel genoeg hebt.
Je zou ook bij supermoduul een 3U 19 inch kast met koellichamen kunnen kopen voor 50 euro.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Oyster
  • Niet online
Ik kom vaak bij de Baco maar nooit hebben ze wat ik zoek. :)

Owja wel, 1 keer. Een doosje met printboortjes. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Oyster op 29-09-2005 22:08 ]

bobo1on1 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:29:
Ik heb laatst bij baco een blok gescoord met 8 grote koelblokken voor 4 euro, het lijkt me dat je aan 1 koelblok per eindtor wel genoeg hebt.
Je zou ook bij supermoduul een 3U 19 inch kast met koellichamen kunnen kopen voor 50 euro.
Ja supermoduul heeft leuke kasten alleen kan je er niet heel veel vermogen op dissiperen. Je hebt voor een JLH voor output transistor ~ 0.6 K/W aan koelblok nodig. De transistoren in de gereguleerde voeding kunnen met minder ~ 0.8 - 1.0 K/W.

Baco heeft leuke dingen, maar je moet er maar net tegen aan lopen, en op de site staat niet altijd het gehele aanbod. En ik woon niet in de buurt van ze :).
Pagina: 1