Toon posts:

Raid 5 uitbreiden zonder gegevens te verliezen

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vroeg mij af of ik mijn raid 5 kan uitbreiden zonder gegevens te verliezen.

controler : 3ware Escalade 8506 8 poort SATA

er hangen nu 5 schijven van 250 GB aan en ik wil er 3 van 250 GB bij aanhangen.

Gaat dit zonder problemen? of naar wat moet ik kijken?
Doet hij alles automatisch?

Alles wat op die schijven staat is zeer belangrijk en mag zeker niet verloren gaan!
Verder staat er windows op deze bak.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:21
Lees de handleiding maar ook de review van Femme en je komt erachter dat on-line expansion (OCE) inderdaad mogelijk moet zijn. Daarvoor is het noodzakelijk dat de harde schijven die je toevoegd minimaal even groot zijn als de reeds aanwezig schijven. Ga daarbij niet over een nacht ijs de 250 Gb. schijven van fabrikant A zijn wellicht 100 Kb kleiner dan de schijven van fabrikant B. Maar dat is al voldoen om ervoor te zorgen dat de OCE niet zal lukken.

Needless to say but.... "make sure you have a full backup available"

[ Voor 3% gewijzigd door jwpmzijl op 26-09-2005 01:26 ]

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de review gelezen maar daar kom ik niet echt verder mee.

wel kwam ik in de handleiding het volgende tegen.

Modifying a disk array

To modify an existing array you must first delete it then recreate it with the
new drives. As with all disk array operations, there is no way to modify an
existing array without overwriting data on the drives involved.
The 7000/8000 series Escalades do not support the feature of OCE (Online
Capacity Expansion).

Als ik het goed begrijp ben ik al men data dan kwijt als ik die disk array eerst moet wissen.

Wat ik dus eigenlijk dacht is dat ik nadat ik de schijven erbij gestoken had de server aanzet en dat hij dan eer nieuwe raid array begint op te bouwen.

Maar als ik dat zo in de handleiding lees kan ik dat dus vergeten.

Backup is niet mogelijk, ik heb geen 2e server met 1TB opslag. daarom is deze ook in raid 5 uitgevoerd om veilig te zijn.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
De kracht van raid5 is volgens mij dat je zo kan uitbreiden zonder data verlies...
En mocht er een schijf overlijden dat de rest blijft doordraaien tot je een nieuwe erbij prikt..
Wat staat daar over in de handleiding van je raidcontroller??

Ik denk niet dat het aankomt op 100Kb verschil...

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 08:58:
De kracht van raid5 is volgens mij dat je zo kan uitbreiden zonder data verlies...
En mocht er een schijf overlijden dat de rest blijft doordraaien tot je een nieuwe erbij prikt..

Ik ben deze handleiding aan het lezen

http://www.3ware.com/supp...EscaladeUG7000-122003.pdf

maar nu kom ik weer wat tegen over rebuild raid 5 array

effe verder lezen...

Verder heb ik allemaal exact dezelfde schijven hoor, dus dat mag normaal geen problemen geven.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Uitbreiden zal niet gaan. Je kunt wel vieze trucjes toepassen door twee array's aan elkaar te koppelen als je windows hebt door dynamische disks te gebruiken, maar dan zou je 1 raid5 array van 5 disks hebben en eentje van 3 disks, waardoor je eigenlijk 250 GB weggooit.

Ik zou er maar voor zorgen dat je backup goed in orde is, en dan het hele array opnieuw opbouwen me 8 schijven, waarna je de backup terugplaatst.

Siditamentis astuentis pactum.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:53
Als je controller geen OCE onderstuend dan houdt het op zonder dataverlies dan moet je een backup maken voordat het mogelijk wordt om een groter array te maken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 08:58:
Je kunt 1 schijf vervangen (bijvoorbeeld omdat deze kapot is) zonder dataverlies, je array _uitbreiden_ zal toch echt via (het hier niet ondersteunde) OCE moeten gaan.

Let er overigens op dat je na je OCE ook nog met je OS aan de gang moet om de extra ruimte te benutten :)
Euh ja, zo nouw komt OCE wel :) Echter, veel raidcontrollers nemen een marge van 100mb/1gb/10gb (merk/setting specifiek), zodat een array altijd kleiner is dan dat er eigenlijk maximaal zou passen. Dit om problemen bij rebuilden/OCE te voorkomen omdat het misschien niet op de nieuwe schijf zou passen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zie het al... weer een nieuwe server 8) met een paar Hitachi Deskstar 7K500, 500GB :9~ (7200rpm, SATA-II, 16MB) schijfjes € 325,- per stuk :/

Dan alles backuppen en dan heb ik weet een paar TB vrij

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 08:53:
<knip>
Backup is niet mogelijk, ik heb geen 2e server met 1TB opslag. daarom is deze ook in raid 5 uitgevoerd om veilig te zijn.
Zonder backups ben je nooit veilig.
Raid5 beschermt je data in geval van disk uitval.

Virussen, hackers, user error, corruptie door bijv brak geheugen, controller die stuk gaat en je raidset corrumpeert, het komt allemaal voor.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
ow, ja hebben jullie nog een voorkeur welke Raid controller ik best neem in mijn nieuwe server?

deze moet uiteraard OCE ondersteunen

Voor de rest ziet de config er zo uit

Intel dual xeon 3GHz
2 x Samsung 1024MB DDR333 ECC Registered
Supermicro X6DHT-G 1U ServerBoard, 2 x Intel Gbit LAN, VGA, PCI-X 64bit
3 x Hitachi 500GB SATA2, 7200rpm, 16MB cache, NCQ

ik ben bij ahad it aan het kijken en kan kiezen tussen de volgende controllers

Adaptec 2020SA, SATA150 PCI-X64/133 - 64MB (hostRAID 0/1/5/10/50 ondersteuning, windows compatibel) (+286)

Areca ARC-1120-8, 8xSATA300 PCI-X64/133 - 128MB (hardware RAID 0/1/3/5/6/10 ondersteuning, linux/windows compatibel) (+548.6)

3Ware - AMCC 9500S-8, 8xSATA150 PCI-X64/133 - 128MB (hardware RAID 0/1/5/10/50 ondersteuning, linux/windows compatibel) (+601.9)

maar eventueel kan ik ook nog andere merken er zelf insteken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:06:
ow, ja hebben jullie nog een voorkeur welke Raid controller ik best neem in mijn nieuwe server?

deze moet uiteraard OCE ondersteunen

Voor de rest ziet de config er zo uit

Intel dual xeon 3GHz
2 x Samsung 1024MB DDR333 ECC Registered
Supermicro X6DHT-G 1U ServerBoard, 2 x Intel Gbit LAN, VGA, PCI-X 64bit
3 x Hitachi 500GB SATA2, 7200rpm, 16MB cache, NCQ

ik ben bij ahad it aan het kijken en kan kiezen tussen de volgende controllers

Adaptec 2020SA, SATA150 PCI-X64/133 - 64MB (hostRAID 0/1/5/10/50 ondersteuning, windows compatibel) (+286)

Areca ARC-1120-8, 8xSATA300 PCI-X64/133 - 128MB (hardware RAID 0/1/3/5/6/10 ondersteuning, linux/windows compatibel) (+548.6)

3Ware - AMCC 9500S-8, 8xSATA150 PCI-X64/133 - 128MB (hardware RAID 0/1/5/10/50 ondersteuning, linux/windows compatibel) (+601.9)

maar eventueel kan ik ook nog andere merken er zelf insteken.
Ik zou voor de Areca kaart gaan. Zoals hier op GOT te lezen is performen deze kaarten uitstekend en ondersteunen ze ook wat jij wilt, dus OCE is geen probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De nieuwe 3Ware AMCC ondersteund nu ook OCE:

3ware 9550SX-8LP (8x SATA300 RAID, 128MB, PCI-X)

Ik denk vanavond hiervan een paar benchmarks te gaan draaien, want ik ben heel benieuwd hoe deze performd.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank je wel allemaal.

Over Areca heb ik hier inderdaad al vanalles goed gelezen.
En deze zal ik waarschijnlijk nemen.

maar ik kan ook niet klagen over mijn 3ware controller, die doet ondertussel al bijna 2 jaar denk ik zijn best.
Pagina: 1