Welke batterijen passen er in deze Hama lader?

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik heb onderstaande batterijlader een tijd geleden goedkoop op de kop getikt bij een digitaal fototoestel.

Afbeeldingslocatie: http://www.hama.de/bilder/00056/abb/00056716abb.jpg

Het is een Hama Battery Fast Charger Delta 2/4 Set 2000. De specificaties van deze lader quote in hieronder:
Automatic universal fast charger for:
- Incl. 4 high capacity NiMH Akkus AA- 2000mAh/1.2V
- 2/4 AAA NiCad/NiMH
- 2/4 AA NiCad/NiMH
- Suitable for following capacities: - AAA all from 400mAh
-- AA all from 700mAh
- With mains adapter 230V/50Hz - 12V/500mA
- With suitable 12V DC cable for using in 12V-vehicles
- With exact processor-controlled Delta U charging switch off, overload of the batteries impossible
- For 2/4 batteries, each with same size, capacity and charging condition
- After end of the charging process, follows automatically switching to clocked trickle-charge
- Therefore always fully-charged batteries, which could be stay in the charger, too
- Additional security-timer switch-off and faulty battery-check
- Technical data:
- DC input: 12.0-13.5V
- Charging power: AAA Micro : 350mA - AA Mignon : 700mA
- CE and e-approved
- Charging time: depends from the capacity of the battery: e.g. AA 1850mAh = 3hours
Zie ook: http://www.hama.de/portal/articleId*103847/action*2563

Omdat ik niet meer genoeg heb aan de 4 bijgeleverde 2000 mAh batterijen heb ik laatst bij de Aldi (goedkoop) een setje 2100 mAh Ni-MH accu's gekocht.

Mijn vraag is of ik deze accu's zo kan laden in deze Hama lader. Gezien de specs "-- AA all from 700mAh" zou het geen probleem moeten zijn, maar zit er geen max aan het te laden mAh? En waarom zit er wel een minimum aan? Wie kan mij uitleggen hoe dit werkt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

SeatRider

Hips don't lie

Hoe meer mah, hoe langer de lader erover doet. Zie ook het voorbeeld rekensommetje aan het eind van je startpost: Charging time: depends from the capacity of the battery: e.g. AA 1850mAh = 3hours

Dus 2100mah zal misschien 3.5 uur duren.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Eigenlijk heel simpel. Stop je accu's in die lader die < 700mAh zijn dan kan je die accu's kapot maken doordat ze met een te hoge laadstroom geladen worden. Zijn ze hoger dan maakt het niet uit, alleen duurt het dan langer voordat ze vol zijn.

• Bor

Bor

Topicstarter
grhmpf schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:34:
Eigenlijk heel simpel. Stop je accu's in die lader die < 700mAh zijn dan kan je die accu's kapot maken doordat ze met een te hoge laadstroom geladen worden. Zijn ze hoger dan maakt het niet uit, alleen duurt het dan langer voordat ze vol zijn.
Ah, duidelijk verhaal. Ik neem aan dat de lader continu "meet" of de accu's vol zijn? Volgens de beschrijving zal hij namelijk nadat ze vol zijn overgaan op druppellading om de accu's niet te beschadigen.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Bor de Wollef schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:35:
[...]

Ah, duidelijk verhaal. Ik neem aan dat de lader continu "meet" of de accu's vol zijn? Volgens de beschrijving zal hij namelijk nadat ze vol zijn overgaan op druppellading om de accu's niet te beschadigen.
Ja, dat heet Delta-V laden, hij meet dus continu het spanningsverschil.

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Je geeft het antwoord zelf al :) De lader weet wanneer ie klaar is met laden en vanaf dat moment gaat ie alleen nog maar genoeg "bijladen" zodat de accus niet leeglopen. D'r zit vast wel een ledje op dat ding wat aangeeft dat ie klaar is.

• Bor

Bor

Topicstarter
Thanks, duidelijk verhaal :) Ik had zelf al zo'n idee maar kon niet echt een goede bron vinden op internet of GoT.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
''With exact processor-controlled Delta U charging switch off, overload of the batteries impossible''

zit dus een soort van delta-peak op....tijdens het laden loopt de spanning op, en als de batterij vol is, zakt de spanning vrij snel weer in....die lader slaat dan dus af op het moment dat het voltage met bijv. 0.02volt zakt (is bij sommige laders zelfs instelbaar 0.01 > 0.05)...

er zit in principe geen max. aan (het laden duurt alleen wat langer), maar die 700mah min. zal er wel staan, omdat de laadstroom ook 700mah is, en je anders met meer dan 1c gaat laden...en dat is niet zo goed voor penlites van <700mah (oudere)...

dit is een handige lader aan de specs te zien....gewoon er induwen, en geen omkijken meer naar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 26-09-2005 00:28 ]

Pagina: 1