Toon posts:

Een VGA signaal doorsturen met een firewire-netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik verzorg zo nu en dan videotechniek op evenementen/conferenties/congressen. We werken dan met bijvoorbeeld twee computers en een beamer die aangestuurd wordt met een VGA signaal.

Een bekend maar nog niet opgelost probleem is hoe je kan schakelen tussen de twee VGA-out signalen zonder dat de beamer dit merkt en met het beeld gaat knipperen of even een blauw scherm weergeeft. Dit is met live-toepassingen uiteraard onacceptabel.

Ik ben me ervan bewust dat hier veel over te zeggen is, en geloof me, ik heb veel mogelijke oplossingen geprobeerd en met wisseld succes toegepast, maar mij vraag gaat alleen over een mogelijk nieuwe oplossing hiervoor:

Is het mogelijk om deze twee computers met een firewire-netwerk te verbinden met een derde computer. Om hiermee het VGA-signaal van de twee computers als een soort 'VGA-Ingang' de derde computer in te sturen. Met deze derde computer wil ik dan kunnen kiezen welk van de twee signalen naar de beamer gestuurd wordt.De beamer is daardoor alleen vervonden met de derde computer en krijgt dus altijd maar 1 signaal binnen, waarmee het schakelprobleem opgelost kan zijn.

Mijn vragen:
- is dit mogelijk?
- is een firewire-netwerk in de praktijk snel genoeg voor hoge kwaliteit streaming videobeelden?
- bestaat er software om te gebruiken op de derde computer om te schakelen?

Ik weet dat het VJ programma Resolume gebruik maakt van zo'n soort techniek:Network streaming (iets naar beneden scrollen), maar dit programma kan alleen eigen beelden doorsturen en geen beelden van andere programma's. Maar de techniek zelf blijkt dus wel mogelijk.
Ook remote-desktop programma's zoals VNC zijn voorzover ik weet niet geschikt voor streaming video.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

waarom geen videosignaal en dan een beeldmixer ?

Verwijderd

Topicstarter
dat is inderdaad een mogelijke andere oplossing. Reden dat ik die niet gebruik is het grote kwaliteitsverschil van video-out t.o.v. VGA. Een hoge kwaliteit videosignaal is alleen met erg dure scanconverters te verkrijgen. En om nu een scanconverter per computer aan te schaffen is iets teveel van het goede.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Welke resolutie wil je draaien en waarom moet het `live` vanaf de pc

Verwijderd

Topicstarter
De resolutie die ik gebruik is XGA, dus 1024x768. Als er over het firewirenetwerk een framerate van 25 frames per seconde verstuurd kan worden, dan is dit voldoende.

Met 'live' bedoel ik dat er 500-1000 mensen naar mijn scherm kijken wanneer ik bezig ben, dus dat alles betrouwbaar moet zijn en in 1 keer goed moet gaan. Dit is in de praktijk heel anders werken dan thuis achter mijn computer.

Verwijderd

Ik denk dat dit software based moeilijk gaat worden. Vooral omdat je de hoge resolutie van VGA wilt gebruiken én het via firewire wil versturen. Ik denk dat je dan toch riching een hardware kast moet gaan kijken.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2005 09:57 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:02
Kijk hier eens naar: http://www.maxivista.com/

Eigenlijk bedoeld om een laptop aan te sluiten via netwerk en zijn TFT dan te gebruiken als secondaire monitor. Maar ik denk dat het met een gewone PC ook prima moet lukken. (en als het via een firewire netwerk niet lukt, waarom probeer je dan geen gewoon netwerk)

[ Voor 17% gewijzigd door OnTracK op 26-09-2005 10:17 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Beetje afhankelijk van het materiaal kan het ook wel met een goedkope huis, tuin en keuken scanconvertor, mits je de y/c (s-video) uitgang gebruikt. Met een Matroxvideokaart of de radeons van ATi (misschien ook wel de nieuwere Nvidea´s) is het via de tv/out 1024ook nog wel acceptabel Stilstaande beelden met ragfijne tekst gaat niet werken als je downscaled van xga naar PAL. Bewegende beelden of een powerpointpresentatie met wat grotere letters ziet er op zich nog wel redelijk tot goed uit is mijn ervaring. IK weet ook dat er beamers bestaan met een soort fadefunctie ingebouwd tussen de vga-ingangen. Dit zijn dan meestal wel topmodellen met een behoorlijk prijskaartje, ook om te huren.

[ Voor 13% gewijzigd door under-world op 26-09-2005 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik een firewire-netwerk noemde, is omdat ik in de veronderstelling ben dat dit het snelste netwerk oplevert dat je kan maken. Als een andere techniek beter is om een VGA signaal een andere computer in te sturen, dan hoor ik dat graag.

Naar hardware kasten heb ik ook gekeken. Zover ik weet zijn er geen kastjes dit twee VGA-signalen vloeiend kunnen schakelen. Ik heb week lang een professionele switchkast getest, de smartfade, een kastje van 5000 euro. Maar ook dit soort kastjes weten zich geen raad met VGA signalen.

De tip van Maxivista ziet er erg goed uit. Ik ga dit programma testen en als het snel genoeg is dan kan dit inderdaad een oplossing zijn. De enige beperking die eraan zit is:
General limitations:
Hardware graphics acceleration such as DirectX or OpenGL is not supported for the Secondary Display
Maar ik vermoed dat dit in de praktijk geen beperkende factor hoeft te zijn.

• jpwaag
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-08 19:16
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 10:58:
De reden dat ik een firewire-netwerk noemde, is omdat ik in de veronderstelling ben dat dit het snelste netwerk oplevert dat je kan maken. Als een andere techniek beter is om een VGA signaal een andere computer in te sturen, dan hoor ik dat graag.
Volgens mij is Firewire 800 Mbit, dan is GLan dus sneller (theoretisch)
De tip van Maxivista ziet er erg goed uit. Ik ga dit programma testen en als het snel genoeg is dan kan dit inderdaad een oplossing zijn.
Volgens mij is dit gewoon een oplossing om meerdere beeldschermen aan te sturen met een pc, niet om verschillende vga-ingangen samen te voegen tot een ingang. Dat is dus niet wat we zoeken.

Misschien is vga2usb wat. Je kan dan de vga uitgang van de ene pc via usb invoeren in de andere en die laten zien. Of eventueel een derde compu ervoor gebruiken die dan op twee usb ingangen 'vga' binnen krijgt.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:26:
Ook remote-desktop programma's zoals VNC zijn voorzover ik weet niet geschikt voor streaming video.
Het RDP 5.1 protocol (zoals remote desktop in winxp en 2003) kan prima video aan, zeker over (g)lan. Ik weet niet of het fullscreen ook zo lekker draait maar toch :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• jpwaag
spone schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:03:
Het RDP 5.1 protocol (zoals remote desktop in winxp en 2003) kan prima video aan, zeker over (g)lan. Ik weet niet of het fullscreen ook zo lekker draait maar toch :)
Dit heb ik een tijd geleden wel getest, maar over een 100Mbit lijn werkt het echt nog best brak. Bovendien is dit ook een behoorlijk zware belasting voor je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
JPWaag:
Volgens mij is dit gewoon een oplossing om meerdere beeldschermen aan te sturen met een pc, niet om verschillende vga-ingangen samen te voegen tot een ingang. Dat is dus niet wat we zoeken.
Clone your desktop screen via LAN
MaxiVista Mirror Pro can mirror the screen of one PC and send it to another computer across a standard Ethernet or Wireless network connection:

Run a PowerPoint presentation on your laptop and only send the slides to another PC:

The receiving PC may be connected to a projector displaying the slides to a larger audience while you are able to see any notes and the slide previews on your computer. The mirroring feature currently works from one PC to one other PC.
Volgens mij moet het hiermee toch wel mogelijk zijn om je desktop te 'clonen' en door te sturen over een LAN. Dan zou je op de derde PC waarschijnlijk wel kunnen kiezen welke 'cloon' je laat zien en daarmee uitstuurd naar een beamer. Of zie ik iets over het hoofd?

• under-world

under-world

ooh-la dots

http://www.viscountvideo.com/product_67_detailed.htm (ook niet goedkoop maar in ieder geval meer mogelijkheden dan die smartfade)

/edit JE gaat ons toch niet vertellen dat een simpele transition niet kan op deze bak of die smartfade ? Als dat namelijk zo is dan lijkt het me lastig om dit met behulp van software voor elkaar te krijgen. IK ken het probleem, heb ook gezocht maar er nog nooit een betaalbare oplossing voor gevonden. Via Y/C out op de vgakaart een beeldmixer heb je zeker wel een mooi resultaat, als je maar niet verwacht dat je lettergrootte 8 dan nog goed kan lezen. Vertel iets meer over het materiaal dat je af gaat spelen. Wat ook een optie is is misschien een actieve dataswitch.

[ Voor 126% gewijzigd door under-world op 26-09-2005 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze Octo-Fade kan inderdaad schakelen tussen twee VGA-signalen.

Wat dit kastje doet is een VGA-signaal als referentie pakken (zeg van PC1), en daar een ander VGA signaal (zeg van PC2) overheen projecteren. Hierbij blijft het kastje dus gebruik maken van de resolutie en frequentie van het referentiesignaal van PC1.

De beperking hierbij is dat het referentiesignaal van PC1 altijd aangesloten moet blijven om het VGA signaal van PC2 te laten werken. Wanneer je dus met PC2 'live' aan het projecteren bent en PC1 wisseld zijn resolutie omdat bijvoorbeeld een full-screen player wordt afgesloten, dan valt het 'live' signaal van PC2 ook weg. In de praktijk wil je deze beperking niet hebben, bovendien twijfel ik aan de kwaliteit die overblijft van het VGA signaal van PC2.

Ik hoop dat dit nog te volgen is :) Ook dit kastje kan dus niet lekker schakelen tussen VGA signalen, maar probeert met een truc toch iets dergelijks te doen. Blijkbaar is dit probleem hardwarematig moeilijk op te lossen, vandaar dat ik de oplossing nu meer zoek in de softwarekant.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2005 15:04 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

DAt ie zijn ref van signaal 1 moet krijgen is bagger idd. Had ik niet verwacht van een bak in deze prijksklasse en doelgroep professionele markt.

resolume heb ik ervaring mee maar ik kan je vertellen dat dat pakket niet echt superstabiel is, en je toch met video moet werken. Hoe het in dat pakket werkt is dat je capturedevice als input 1 wordt gezien en eventuele video van de pc als bron 2.

MIjn advies is huur een professionele scanconvertor met traploze zoom /genlock/underscan/overscan al dan niet met een beeldmixer, en je bent van al het gezeik af. ;)

Ik blijf dit topic volgen want als dit softwarematig mogelijk is zou het een mooie toepassing zijn. Volgens mij moet je dan wel een inputkaart hebben met 2 ingangen en die dan softwarematig aansturen.

[ Voor 78% gewijzigd door under-world op 26-09-2005 15:10 ]

• jpwaag
Misschien even handig voor de duidelijkheid, Walhar en ik doen dit samen, vandaar dat ik soms spreek over wij.
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:02:
De beperking hierbij is dat het referentiesignaal van PC1 altijd aangesloten moet blijven om het VGA signaal van PC2 te laten werken. Wanneer je dus met PC2 'live' aan het projecteren bent en PC1 wisseld zijn resolutie omdat bijvoorbeeld een full-screen player wordt afgesloten, dan valt het 'live' signaal van PC2 ook weg. In de praktijk wil je deze beperking niet hebben, bovendien twijfel ik aan de kwaliteit die overblijft van het VGA signaal van PC2.
Heeft ie twee vga ingangen? Als er drie aanwezig zijn kan je een brakke compu pakken die puur een zwart beeld projecteerd. Die blijft dan wel in stand, maar kan niet wegvallen.
Blijkbaar is dit probleem hardwarematig moeilijk op te lossen, vandaar dat ik de oplossing nu meer zoek in de softwarekant.
Ik denk dat een hardwarematige oplossing altijd een conversie in zich zal hebben. Opzich is s-video zoals hier boven ook al aangegen best prima van kwaliteit. Zeker gezien het feit dat de beamer die we gebruikten eigenlijk 800x600 is, en zelf het beeld opschaald naar 1024 (toch).
Wat we erover heen knallen is vanaf pc1 liedteksten, en vanaf pc2 powerpoint, filmpjes, dvd en wat men aanlevert. niet echt direct hele kleine dingen dus.
under-world schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:04:
DAt ie zijn ref van signaal 1 moet krijgen is bagger idd. Had ik niet verwacht van een bak in deze prijksklasse en doelgroep professionele markt.
Vind het inderdaad ook vreemd, want het genereren van een sync signaal moet niet zo moeilijk zijn.
MIjn advies is huur een professionele scanconvertor met traploze zoom /genlock/underscan/overscan al dan niet met een beeldmixer, en je bent van al het gezeik af. ;)
Inderdaad, volgens mij moet s-video niet heel verkeerd zijn, zeker met goede kabels en converters. huren is enkel irritant, je wilt het gewoon kunnen aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft ie twee vga ingangen? Als er drie aanwezig zijn kan je een brakke compu pakken die puur een zwart beeld projecteerd. Die blijft dan wel in stand, maar kan niet wegvallen.
klopt dat moet kunnen, maar we praten nu wel over appraatjes van 5000 euro, dat valt toch iets buiten mijn budget.
Ik denk dat een hardwarematige oplossing altijd een conversie in zich zal hebben. Opzich is s-video zoals hier boven ook al aangegen best prima van kwaliteit. Zeker gezien het feit dat de beamer die we gebruikten eigenlijk 800x600 is, en zelf het beeld opschaald naar 1024 (toch).
Wat we erover heen knallen is vanaf pc1 liedteksten, en vanaf pc2 powerpoint, filmpjes, dvd en wat men aanlevert. niet echt direct hele kleine dingen dus.
Overstappen op het pal-video-formaat verstuurd via s-video is inderdaad een mogelijke oplossing. Ik heb gewerkt met scanconverters tot enkele honderden euro's, maar ik vond de consessie in kwaliteit toch wel aanzienlijk. Als je echter ook met camera's wilt gaan werken, dan komt de overstap naar s-video wel steeds dichterbij. Naar mijn mening kan je de keuze het beste bepalen door te het de techniek die je het meest gebruikt. Bij veel camera/video beelden overstappen op s-video, bij vooral computerbeelden blijven bij VGA aansturing. Maar dit is allemaal iets off-topic.

Goede 'VGA-in' oplossingen zijn nogsteeds welkom.
Pagina: 1