Raid0 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2021
Goedenavond,

Ik wil op mijn PC een raid0 aanleggen, maar ik krijg het niet voorelkaar.
Ik heb als mobo: Asus A8N-E nForce 4 Ultra. Dit moederboord ondersteunt RAID.
Als harde schijven heb ik 2x200GB Sata Samsung Spinpoint. Identieke schijven.
Ook met de hadleiding erbij, lukt het me nog niet om het werkend te krijgen...

Wat heb ik gedaan:

PC opnieuw opgestart.
In de BIOS de volgende opties aangezet:
Raid Enable -> Enabled
First SATA Master -> Enabled
Second SATA Master -> Enabled
Vervolgens deze instellingen opgeslagen en toen kwam ik bij het NVIDIA RAID Utility uit.
Daar heb ik ingesteld:
RAID Mode: Striping
Striping Block: Optimal (32,64,128 heb ik ook geprobeerd, hielp niet)
Vanuit het hokje met "Free Disks" heb ik de 2 schijven verplaatst naar het hokje met "Array Disks"
Vervolgens: F7 [Finish]
Clear Disk Data? --> YES

Toen kreeg ik dit scherm:
Boot: No
Id: 2
Status: Healthy
Vendor: NVIDIA
Array: STRIPE
Model Name: 372.62G

Vervolgens heb ik geprobeerd om eerst dat programma af te sluiten en na een reboot was ik er weer, maar nu was het "Boot" van No naar Yes veranderd, en ik heb geprobeerd in eenkeer naar [ENTER} Details te gaan.

Daar kreeg ik een scherm:

Array 2 : NVIDIA STRIPE

RAID MODE: Striping
Striping Width: 2
Striping Block: 64K

En hieronder stonden de 2 schijven:

Adapt Channel M/S Index Disk model name Capacity
2 0 Master 0 SAMSUNG SP2004C 186.31GB
2 1 Master 1 SAMSUNG SP2004C 186.31GB

Dan moet je op [R] Rebuild drukken, volgens de handleiding, maar deze optie is bij mij niet uitvoerbaar (Grijze letters, i.p.v. witte letters).

Waar zou het aan kunnen liggen, volgens mij:
Er staat bij Array 2:
2 schijven met Master, ik ben nog niet aan de slag geweest met die jumpersettings.
Waarom doe je dat dan niet, zul je je afvragen?
Omdat in de handleiding er ook zo'n scherm staat, met 2x master aangegeven en WEL witte letters.

P.S. Sorry dat ik er geen handleiding bijgeef, want de asus support site ligt eraf }:O

Verwijderd

Moet lukken, ikzelf heb de A8N-E met 2 80gb Samsung SATA spinpoint gevallentjes in raid0

Boot moet volgens mij wel op Yes
Rebuilden hoeft de eerste keer niet als ik mij kan herinneren.

vervolgens gewoon XP cd erin (als je xp op de raid wil zitten) en op F6 drukken om SATA raid drivers te laden (staan op mobo cd, moet je flop maken op andere pc)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
Logisch dat je niet kunt re (=opnieuw)-builden. Je moet hem gewoon builden/formateren als ik me niet vergis.

• Makavelibrox2
Oke, ga ik dat vanmiddag proberen.

Dat kan zeker enkel met floppy disk, want als ik de CD-ROM BOOT, kun je enkel een Driver disk maken.

Helaas is deze man zo oliedom geweest, om niet voor een paar euro's extra een floppy drive te bestellen, met het argument: "Dat gebruik ik toch niet" }:O

Julie horen nog van me

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Makavelibrox2 schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:41:
Oke, ga ik dat vanmiddag proberen.

Dat kan zeker enkel met floppy disk, want als ik de CD-ROM BOOT, kun je enkel een Driver disk maken.

Helaas is deze man zo oliedom geweest, om niet voor een paar euro's extra een floppy drive te bestellen, met het argument: "Dat gebruik ik toch niet" }:O

Julie horen nog van me
Zo dacht ik ook tot ik m'n raid0 ging maken, gelukkig had ik nog ergens een floppy drive onder het stof liggen... :)

Verwijderd

als je een raid array hebt aangemaakt hoef je alleen maar te builden en formateren in win, rebuilden is volgens mij pas nodig als je array een keer onderbroken is, na een crash of iets dergelijks.
(rebuild array) >:)

• Makavelibrox2
ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:43:
[...]

Zo dacht ik ook tot ik m'n raid0 ging maken, gelukkig had ik nog ergens een floppy drive onder het stof liggen... :)
Ik heb nog een oude PC, waar ik hem al eerder uitgesloopt heb, dus dat ga ik nu ook gewoon doen.
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:48:
als je een raid array hebt aangemaakt hoef je alleen maar te builden en formateren in win, rebuilden is volgens mij pas nodig als je array een keer onderbroken is, na een crash of iets dergelijks.
(rebuild array) >:)
Maar m'n harde schijven zijn al geformateerd, dus ik kan niet via deze schijven in windows komen, of doelde jij op de Windows Setup?

Verwijderd

Maar m'n harde schijven zijn al geformateerd, dus ik kan niet via deze schijven in windows komen, of doelde jij op de Windows Setup?[/quote]

Hij bedoelt idd via de Windows setup......dan wordt er gevraagd hoe je je schijven wilt partitioneren en formateren.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-02 03:59

Night89

Als je alles op een rijtje heb

dan Slipstream je je NVRaid Drivers toch in je (officiele natuuurlijk! >:) ) windows xp?

zo heb ik het ook gedaan, heb nl ook geen flop meer :-)

hoef nu ook niet bij elke windows install de flop erin te doen en F6 te doen, gaat automatisch :)

kan met elke raid chip, voor nv raid heb ik een voorbeeld voor je

Met Vriendelijke Groet,

• Makavelibrox2
Ik vat je totaal niet :P
Als ik Windows Setup draai, krijg ik een foutmelding, dat er geen harde schijf kan worden gevonden....

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Ja dat klopt, je moet aan het begin van de setup op F6 drukken en vervolgens TWEE drivers laden.
Als je de drivers van de cd op een diskette kopieert, krijg je na het drukken op F6 in windows setup de keuze uit twee drivers. Nogmaals: Die moet je beide laden (dus eerst de één, dan de ander).

Ik ben zelf even bezig geweest met het vinden van de juiste drivers en daarna duurde het even voor ik erachter kwam dat je ze beide moet laden. Meestal hoeft er maar 1 geladen te worden.

Even voor mijn beelvorming: Je hebt toch twee lege schijven in RAID0 gezet?

[ Voor 10% gewijzigd door Pwigle op 26-09-2005 16:21 ]

Verwijderd

opd e website van asus staat duidelijk en ook bij het installeren van de driver dat er 2 diskette (required) zijn

• Makavelibrox2
NightRaider schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:57:
dan Slipstream je je NVRaid Drivers toch in je (officiele natuuurlijk! >:) ) windows xp?

zo heb ik het ook gedaan, heb nl ook geen flop meer :-)

hoef nu ook niet bij elke windows install de flop erin te doen en F6 te doen, gaat automatisch :)

kan met elke raid chip, voor nv raid heb ik een voorbeeld voor je
Er begint me nu ineens wat te dagen, je had tocheen speciaal programma, dat je je hele windows setup kan aanpassen, XPTune o.i.d. dacht ik.
Maar als je dat voorbeeld zou willen geven....graag :)
DaPoztMaster schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:18:
Even voor mijn beelvorming: Je hebt toch twee lege schijven in RAID0 gezet?
Ja,
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:28:
opd e website van asus staat duidelijk en ook bij het installeren van de driver dat er 2 diskette (required) zijn
omg, ik zie het idd, pagina 3-30 Creating a RAID Driver disk.
Ik was gestopt bij de vorige paragraaf, omdat dat rebuild niet lukte.

Ik wacht nu ff een kwartiertje tot halfuurtje, als ik het dan nog niet kan met een cd, gaat het project floppy-drive-verhuizing-met-raid-drivers van start :Y)

• Makavelibrox2
Alvast sorry voor de dubbelpost, Maar volgens mij is de operatie geslaagd.
Windows staat er weer op.
Er staat bij Deze computer 1 C-schijf van 372GB aangegeven, dus dat zit wel goed.
Als ik kijk bij Hardware, staat er bij Schijfstations:
NVIDIA STRIPE 372.62GB.

Operatie geslaagd??

EDIT:

Hmm.....volgens mij is niet alles helemaal in orde, na het installeren van de nvidia drivers, is er iets vreemds aan de hand.

ALs ik de pc reboot of afsluit, krijg ik netjes een scherm: U wordt afgemeld...
Gevolgd door:
Windows wordt afgesloten...
Daarna valt het beeldscherm uit, maar de PC blijft doorgaan (Hoor ik). Dit gaat zo ongeveer 3 minuten door, voordat hij reboot/afsluit
Zou dit te maken kunnen hebben met die RAID-drivers??

[ Voor 46% gewijzigd door Makavelibrox2 op 26-09-2005 22:13 ]

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Lijkt me niet, maar doe een rollback en kijk of het uitmaakt.

• Makavelibrox2
Dat rollback werkt niet,

Ondertussen ga ik ook hier een kijkje nemen:
[rml][ XP Home]Windows sluit computer niet af[/rml]

EDIT:
Ik ga proberen alle updates erop te zetten en BIOS update, als het probleem dan nog blijft, installeer ik Windows opnieuw, er staat toch nog geen belangrijke info op.

[ Voor 188% gewijzigd door Makavelibrox2 op 26-09-2005 22:57 ]

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:23
Okay, RAID0 of 1 op de NVRAID. Het is makkelijk, luister.

0.

BIOS updaten. Laatste versie is geloof ik 1008, maar die verlangt drivers v6.65 of hoger. 1005 werkt ook prima en je kan later heel handig vanuit Windows met een ASUS tool je BIOS updaten.

1a.

Je hebt de juiste drivers nodig. Dit zijn er 2. Deze staan op je meegeleverde CD. Je hebt dus een flop nodig. Op de CD zit een functie die automagisch deze bestanden op je geformatteerde flop kan zetten. Maar, op een aantal meegeleverde CD's is deze functie niet volledig!! Haal dus even nieuwe bij ASUS site en stop deze handmatig op je flop. v6.53 of hoger.

1b.

Je kan ipv een flop ook je drivers slipstreamen op een nieuw te maken XP CD. Die doe je rete-eenvoudig met gratis programma NLITE. Kan je direct SP2 en ander onzin er bijzetten of afhalen, zoals geluidsdrivers erbij, en allerlei landinstellingen er uit, Outlook Express er uit (jaaaaaaa!!!). Zit wizard in. Je hebt natuurlijk wel een bestaande XP CD nodig voor de OS files.

2.

Bij voorkeur overige schijven in je PC even uitschakelen door stroomstekker er uit te trekken.IDE schijven disconnect In BIOS je NVRAID aanzetten. Opstarten en RAID0 array bouwen. BOOT = Yes. Herstarten. Weer BIOS in en de bootvolgorde even controleren (CD - HDD - flop). Herstart.

3.

Windows installeren met je slipstream CD. Makkie. Of flop in compu drukken (nadat XP CD is herkent), even op F6 tikken en een tijdje later de 2 drivers (1 voor 1) van je flop selecteren met 's'.

[ Voor 23% gewijzigd door mheikens op 27-09-2005 11:58 ]

• Makavelibrox2
Oke, dit is heel vaag.

Ik zal precies zeggen wat ik heb gedaan:

BIOS Update uitgevoerd -> Reboot/Afsluiten is nog steeds even traag met afsluiten.

PC uitgedaan, Stroom er helemaal vanaf gehaald.

Ik heb vanaf de software-CD een Raid driver disk gemaakt, en ook de nieuwste raid drivers van internet gedownload. Die heb ik erbij gezet en waar kon, overschreven.

Ik wil mn PC afsluiten om zo windows opnieuw te installeren en dat maffe ding sluit binnen 1 seconde af.
Ik geloofde het niet, dus heb ik daarna nog 5 keer afgesloten en ja hoor, hij blijft het snel doen.

Ik ben nu natuurlijk superblij, maar zo toch wel graag willen weten, of iemand mij kan vertellen, waarom hij nu wel normaal afsluit?
Voor de duidelijkheid, ik had dus nog niks gedaan met die kant-en-klare flop die ik had gemaakt, op dezelfde PC.

[ Voor 8% gewijzigd door Makavelibrox2 op 27-09-2005 21:43 ]

• mheikens
Heeft het toch iets te maken gehad met je BIOS. Misschien instellingen voor je HDD die veranderd zijn. Die worden de eerste keer gewijzigd, maar worden pas de tweede keer actief. Dus zal je pas bij de tweede shut-down effect zien.

Wat is je BIOS versie nu en wat was het hiervoor? Welke versie drivers heb je nu in gebruik?

• Makavelibrox2
Het was de standaard BIOS, dus 1001 dacht ik. Die heb ik geflashed naar 1006.

Met de drivers heb ik niets gedaan.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kan best zijn dat windows nu beter met het powermanagement overweg kan door de nieuwe bios.

• Makavelibrox2
Maar toch vreemd, want na de BIOS update heb ik nog gereboot en weer afgesloten --> Was nog steeds traag, pas nadat ik de stroom eraf haalde en 5 uur later ermee verderging, sloot hij weer snel af.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:01
@Makavelibrox2: waarschijnlijk ten overvloede, maar naar aanleiding van je opmerking dat er nog geen belangrijke gegevens op staan: Bij een RAID0 oplossing, is het wegvallen (defect raken) van één van de twee schijven voldoende om al je gegevens kwijt te zijn. De kans op het verliezen van gegevens is dus al twee keer zo groot als bij een enkele harde schijf.

Een RAID0 wordt voornamelijk gebruikt voor performance, o.a. bij het werken met grote bestanden (bijv. videobewerking). Na de bewerking wordt altijd geadviseerd om het eindresultaat weer veilig ergens anders op te slaan. Als je de op de RAID0 omgeving veel gegevens opslaat, is regelmatig een back-up dus heel erg aan te bevelen!!

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Makavelibrox2
Oke, dat zal ik zeker onthouden.

zodra ik mn andere probleem heb gefixt, ga ik direct een back-up maken!

Hulde aan alle posters, die mij geholpen hebben :Y)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Heb je een grote partitie gemaakt ?
Je hebt de Service Pack nodig om ondersteuning voor "HELE" grote schijven/partities te hebben. Zoek even in die richting...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Makavelibrox2
de service pack??

Bedoel je sp2 van xp?

• mheikens
Makavelibrox2 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:42:
de service pack??

Bedoel je sp2 van xp?
Bijna. Het is SP1 en hoger. Windows XP SP0 heeft problemen bij herkennen van je HDD als deze 'erg' groot is. Door '48-bit addressing support for drive capacities' in SP1 en hoger is dat probleem opgelost.

Ik heb je nog niet over dit probleem gehoord, dus je zal al wel SP1 of 2 hebben geinstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door mheikens op 28-09-2005 17:11 ]

• Makavelibrox2
SP2 heb ik ja :)

Verwijderd

Als u mij verexcuseert dat ik even een zijspoor in deze thread inbouw...
Ik ben van plan een Asus A8N-SLI aan te schaffen en twee Hitachi T7K250 schijven in RAID-0 te laten draaien. Toen kwam ik echter een topic tegen op één of andere website met daarin gruwelverhalen dat NVIDIA beweert dat hun NFORCE raiddrivers WHQL gecertificeerd zijn, terwijl ze dit eigenlijk niet zijn. Het gevolg is daardoor, tijdens installatie constant BSOD's of eindeloos rebooten. Omdat Windows Setup de NVIDIA drivers als niet-whql herkent vervangt hij ze tijdens de GUI setup-fase door de standaard niet-raid Windows IDE driver met alle rampzalige gevolgen van dien. Dit zou volgens die website alleen op te lossen zijn door zelf een XP installatieCD in elkaar te flansen met daar alle standaard IDE drivers uitgesloopt en de Nvidia RAIDdrivers toegevoegd.

En toen verging mij de lust enigszins om hieraan te beginnen.
Slipstreamen, *.INF files hacken, met 20 verschillende versies van bestanden goochelen... Dat gaat me allemaal nèt even boven mijn pet. :? Zelf een paar bestanden op een floppy zetten en op tijd F6 indrukken lukt me nog wel... Maar...

Kan iemand bevestigen of dit inderdaad zo moet? Of zijn er mensen die tijdens de setup met F6 en een floppy zonder enig probleem XP op RAID hebben geinstalleerd?

Heeft NVIDIA hier al een officiele uitspraak over gedaan?

• mheikens
Weet je wat jij moet doen? Zie onder...
Ik ben van plan een Asus A8N-SLI aan te schaffen en twee Hitachi T7K250 schijven in RAID-0 te laten draaien.
Heel goed idee. Denk je wel even om het maken van backups? Kans dat de boel in de soep loopt is tweemaal zo hoog met RAID0, maar wel lekker snel. Zie ook de FAQ.
Toen kwam ik echter een topic tegen op één of andere website met daarin gruwelverhalen dat NVIDIA beweert dat hun NFORCE raiddrivers ... knipperdeknip
Gebruik gewoon de laatste drivers van ASUS en niet van NVIDIA. Die zijn trouwens toch klote, want dan heb je ook de verkeerde sounddrivers.
En toen verging mij de lust enigszins om hieraan te beginnen.
Slipstreamen, *.INF files hacken, met 20 verschillende versies van bestanden goochelen... Dat gaat me allemaal nèt even boven mijn pet. :?
Nee hoor. Het is namelijk veel makkelijker dan je denkt. Kijk even een paar regels naar boven en zoek mijn post over NLITE. Het is zo makkelijk, echt waar. Genieten gewoon.
Kan iemand bevestigen of dit inderdaad zo moet? Of zijn er mensen die tijdens de setup met F6 en een floppy zonder enig probleem XP op RAID hebben geinstalleerd?
Ja, bijna iedereen doet het nog zo. Gewoon de laatste drivers en bios van ASUS downloaden en je zal geen centje pijn hebben. Wel even het bovenstaande topic doorlezen voor tips and trics.

Verwijderd

Beste mheikens,

Dank voor je snelle reply. _/-\o_
Ik ga je tips zeker opvolgen.
Wees gerust. Ik ben volledig op de hoogte van de risico's van RAID-0. Als het fout gaat dan dan ben ik ongetwijfeld :X en zal ik ook |:( maar dat is dan mijn eigen schuld. Moet ik maar niet zo'n }:O zijn...
Maar ik zou natuurlijk geen Nederlander zijn als ik niet iets te zeuren had :)
Ik heb de driverpagina van ASUS bekeken en zie daar dezelfde NFORCE driverset staan die ook bij NVIDIA is te vinden. Neemt ASUS die 1 op 1 over van NVIDIA of worden die door ASUS nog wel degelijk getweaked?
Het topic waar ik een beetje moedeloos van werd is trouwens:

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=51140

Als ik dat topic mag geloven is het onmogelijk RAID werkend te krijgen zonder al die toeters en bellen.

• mheikens
Neemt ASUS die 1 op 1 over van NVIDIA of worden die door ASUS nog wel degelijk getweaked?
De drivers komen erg veel overeen, maar worden wel degelijk toegespitst op jouw mobo.
Het topic waar ik een beetje moedeloos van werd is trouwens:
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=51140
Ik zie inderdaad je probleem. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn RAID1 installatie ook soortgelijke problemen heb gehad. Mijn vermoeden was toen dat ik een oude WinXP SP0 installatie CD had, die geen ondersteuning gaf voor SATARAID.

Uiteindelijk heb ik met NLITE (zie boven) een nieuwe CD gebakken met SP2 (apart downloaden bij MS) en de drivers van ASUS (v6.53). Dit gaat als de brandweer en NLITE is echt een heel makkelijk programma.

Verwijderd

Ik ga een XP CD met SP2 geslipstreamed bakken en dan kom ik er nu wel uit.

Bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1