[Testcase] Nazomer in het bos met Ellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ok, poging twee tot een shoot. Afgelopen donderdag het bos in geweest bij Emmen. Foto's zijn gemaakt tussen 13:00 en 15:00 ongeveer. Op een paar foto's heb ik subtiel wat USM toegepast maar verder geen contrast, verzadiging aangepast of gecropt.
nav de tips is m'n vorige testcase heb ik geprobeerd wat meer in te flitsen bij tegenlicht maar das wel tricky want het resultaat is lang niet altijd mooi. Heb het alleen bij foto 8 en 9 gedaan.

Uiteraard klikbaar

Heb er een ingeflitste versie van maar vind deze mooier aangezien hij wat meer contrast heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/1.jpg

Jammer dat ze met wenbrauwen fronst
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/2.jpg

Jammer van de flare en wat overbelicht
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/3.jpg

Samen met nummer 5 een van de beter imho
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/4.jpg

Witte plek bij knie niet zo mooi, had liever een vrijwel volledig donkere achtergrond.
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/6.jpg

Aardig tevreden over. Eigenlijk een foto die we een beetje voor de grap maakten, heb hem ook heel snel gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/8.jpg

Voor de lol
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/9.jpg

En nog in kleermakerszit
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/sharky/bosellen/thumb/10.jpg

Geschoten met een Coolpix 8800.
Met dank aan Thundernet voor de hosting. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Sharky op 25-09-2005 22:43 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vind vooral de belichting bij 5+6 mooi. Misschien iets uitgebeten stukjes en had het iets meer zoals 10 moeten zijn. Verder vind ik het model een beetje hangerig doen :P. Misschien volgende keer proberen wat vlottere foto's te maken.

Hoord dat bij de foto of heeft 8 gewoon enorme compressie? (foto's zijn zowiezo nogal klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien handig om de foto's extern te hosten, ipv op je eigen server. Foto's laden duurt nogal lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

LoneGunman schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:18:
Misschien handig om de foto's extern te hosten, ipv op je eigen server. Foto's laden duurt nogal lang.
Klein understatement. Ik zit al een paar minuten te wachten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Leuke foto's, die belichting in het bos geeft het wel een bepaalde sfeer mee :)
Die witte plekken, die zijn denk ik niet te voorkomen, het is een natuurlijke omgeving, die je niet zo gauw veranderd, en echt storend is het niet in mijn ogen. Het gaat denk ik ook vooral om het contrast tussen licht / donker (in dit geval zon/schaduw)

P.S. En een mooi onderwerp niet te vergeten :)

Edit: Idd, die foto's laden wel erg traag in.. wegens teveel belangstelling vermoed ik. Gooi ze op een webspace ofzo (provider ?)

[ Voor 16% gewijzigd door NoepZor op 25-09-2005 22:24 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 15:46
Nou, ik krijg helemaal niks te zien, ook niet na een paar minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- 1, 2, 4, 5 en 6 vind ik de beste, veel contrast, een tikkeltje misterieus, dat mag ik wel :)
- Hoewel, bij 4 en 5 zit er een plantje voor haar linker arm, niet echt storend maar toch
- Nr. 3 is jammer, inderdaad de flare en minder contrast dan de rest.
- Bij 8 en 9 is het inflitsen niet echt een succes.
- Bij nummer 10 zit ze net met haar hoofd in de schaduw, misschien had ze iets meer (voor de kijkers) naar rechts moeten zitten.

Over het algemeen, vind ik het een zeer geslaagde testcase. Dit vraagt om meer, en als het dan even kan een showcase. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
he bagger, dacht m'n up trekt het wel.
Maar krijg nu wat space van een bijzonder sympathieke medetweaker genaamd Thundernet

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
imageshack werkt ook nog steeds hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:28:

- Bij nummer 10 zit ze net met haar hoofd in de schaduw, misschien had ze iets meer (voor de kijkers) naar rechts moeten zitten.

Over het algemeen, vind ik het een zeer geslaagde testcase. Dit vraagt om meer, en als het dan even kan een showcase. :)
ja de zon verschuift natuurlijk en dat gaat sneller dan je denkt, ineens valt het je op dat de zon een stuk verschoven is. "wil je ff daar gaan zitten?"
en tnx verder. (ook het commentaar van de rest natuurlijk)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Hmm, nummer 5 en 6 springen er voor mij echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vind ze niet echt geweldig, maar het is een testcase dus hier wat tips :)

Kies een ander tijdstip uit om te gaan fotograferen. Je hebt het nu midden op de dag gedaan en dan is het licht hard, en krijg je ook harde schaduwen. Ga 's ochtends vroeg, of juist om 17.30.

Inflitsen niet alleen doen bij tegenlicht zoals jij zegt, maar juist bijna altijd bij dit soort foto's. Daardoor haal je lelijke schaduwen in haar gezicht weg.

Indirect proberen te flitsen, maar dat gaat lastig met een compact camera. Wat je wel kan doen is zelf een reflectiescherm maken van karton en alufolie bv.

Iemand recht voor de zon zetten waardoor haar kapsel lijkt te zijn weggevreten (#8) vind ik ook niet echt ok :P

Waarom alleen USM en verder geen bewerkingen?

Ook zou ik wat kritischer zijn wat betreft foto's die je post. Als je zelf foto's al niks vindt (foto 2 omdat ze heel vaag kijkt, 3 vanwege lage contrast en flare), post ze dan niet, want wij zien die fouten ook. Al helemaal als je ons zelf wijst op de fouten :P

Samenvattend: als je de techniek beter leert beheersen zullen je foto's grote sprongen vooruit maken qua kwaliteit :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Nummer 7 is toch wel erg ehm lekker gemaakt. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
je hebt een geweldig model gevonden vind ik, ze heeft wel wat. Echter vind ik de beginfoto's aan de donkere kant. Foto 4 vind ik erg mooi en denk als je die zou draaien en uitknippen dat je een horizontale foto krijgt dat het een top foto is.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:51:
Ik vind ze niet echt geweldig, maar het is een testcase dus hier wat tips :)

Kies een ander tijdstip uit om te gaan fotograferen. Je hebt het nu midden op de dag gedaan en dan is het licht hard, en krijg je ook harde schaduwen. Ga 's ochtends vroeg, of juist om 17.30.
ik vind het zelf nog wel meevallen, heel vroeg of een paar uur later zou het zonlicht/schaduwen inderdaad zachter zijn maar dan zou de zon tevens achter de bomen verdwenen zijn.
Inflitsen niet alleen doen bij tegenlicht zoals jij zegt, maar juist bijna altijd bij dit soort foto's. Daardoor haal je lelijke schaduwen in haar gezicht weg.

Indirect proberen te flitsen, maar dat gaat lastig met een compact camera. Wat je wel kan doen is zelf een reflectiescherm maken van karton en alufolie bv.
'k.
Iemand recht voor de zon zetten waardoor haar kapsel lijkt te zijn weggevreten (#8) vind ik ook niet echt ok :P

Waarom alleen USM en verder geen bewerkingen?
Omdat ik daar niet zo gek op ben, je zult me echt nooit een foto zien desaturaten op het onderwerp na bijvoorbeeld. Das misschien een overdreven voorbeeld maar bij deze foto's vond ik het sowieso niet echt nodig. Ik laat foto's liever zoals ze genomen zijn.
Ook zou ik wat kritischer zijn wat betreft foto's die je post. Als je zelf foto's al niks vindt (foto 2 omdat ze heel vaag kijkt, 3 vanwege lage contrast en flare), post ze dan niet, want wij zien die fouten ook. Al helemaal als je ons zelf wijst op de fouten :P
ik zeg niet dat ik ze niets vind. Het zijn de puntjes die me opvallen maar voor de rest vind ik de foto's niet onaardig. Ik heb ruim 100 foto's gemaakt waarvan uiteraard een aantal die ik inderdaad niks vind, die post ik dus ook niet.
Samenvattend: als je de techniek beter leert beheersen zullen je foto's grote sprongen vooruit maken qua kwaliteit :)
top :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#4, #6 en #9 geven een mooi beeld van de sfeer en t model.

Bij #9 heel erg jammer van de overbelichting en enorme flare. Weg-soapen maakt t er ook niet mooier op!

Blijkbaar ben je heel erg gefascineerd door de romp van het model, ik vind het jammer dat je er geen leuk afgesneden portretten (boven de buste) bij hebt zitten. Maar wellicht komt dat met de ervaring, tis een test-case per slot van rekening :9

in nummer 1 zit aan de rechterzijde compleet geen contrast. jammer, want dat maakt de helft van de foto al compleet niet meer interessant.
Bij nummer 2 lijkt het alsof je haar borst interessanter vindt dan haar hoofd, dus als je er op die manier naar kijkt, maakt t fronsen niet uit, want je hebt haar gezicht in mindere mate belicht dan haar borst.
Ik vind overigens t fronsen niet storend, omdat je t model juist kunt sturen die gelaatsuitdrukking te tonen. Maakt je shoot toch ogenschijnlijk beter :p

@3: niet interessant door de overmaat aan licht. Bovendien niet netjes dat dr topje net iets minder stof heeft dan wat ze normaal aan heeft... lichtere huid tov bruiner. Maakt de boel best lelijk/slordig.
@4: dr had wel iets van de onderkant afgemogen, in ruil voor iets meer boomtoppies.
Onderkant is vrij donker, geen contrast, dus niet interessant. weglaten is dan beter :p
@5: te gemaakt. bovendien te weinig contrast tegen een te fletse voorkant.
niet bijzonder op deze manier uitgewerkt.
@6: leuke speelse indruk... misschien jammer dat de belichting niet in orde was, maar op deze foto geeft het model duidelijk de indruk dat ze op dr gemak was. Foto heeft over t algeheel een leuke uitstraling. Zou ik meer mee doen, als je de gelegenheid hebt ;)
@7 iets meer spelen met de scherpte-diepte had deze foto iets bijzonderder kunnen maken. Misschien ook meer torso en minder kont :p
Meer inzoomen dus. ;)
@8 overbelicht... Jammer want t had een leuke opname kunnen zijn. Kies je positie iets anders in t vervolg, dat kan de overbelichting voorkomen.
@9 Leuk idee om een spinnenweb erbij te betrekken!
Jammer dat het minder is uitgevoerd.

@10 Erg gemaakt, niet echt boeiend verder. Jammer.

ik denk dat je juist wanneer je zo lekker in de vrije natuur fotografeert, je foto's lekker spontaan mag laten overkomen. De natuur is een spontaan en grillige omgeving, dat mag best van het model af stralen. Zeker bij deze jongedame is dat mogelijk.

Ik vind t jammer van de vaak te gemaakte foto's, maar overall is t promissing. Veel doen met de diverse tips! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
tnx!
overigens ambieer ik geen carriere als (model)fotograaf dus zaken als het verschil in licht/donkere huid e.d. vind ik momenteel niet het belangrijkste. tis een zijdelingse hobby en dit is een collega/vriendin die altijd wel leuk vindt om te poseren.
Begrijp me niet verkeerd; alle kritiek is welkom en ik geloof dat ik het grotendeels ook met je eens ben maar je zult mijn naam niet over een tijdje in de playboy ofzo zien ;)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharky schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:13:
[...]

tnx!
overigens ambieer ik geen carriere als (model)fotograaf dus zaken als het verschil in licht/donkere huid e.d. vind ik momenteel niet het belangrijkste. tis een zijdelingse hobby en dit is een goeie vriendin die altijd wel leuk vindt om te poseren.
Begrijp me niet verkeerd; alle kritiek is welkom en ik geloof dat ik het grotendeels ook met je eens ben maar je zult mijn naam niet over een tijdje in de playboy ofzo zien ;)
:9 Ik heb ook geen ambities voor de Playboy hoor! ;)
Gevraagd worden is overigens wel leuk, maar weet niet of ik t dan wel ga doen.

Ben nu gevraagd voor andere dingen, da's ook leuk, en anders dan wat ik "normaal" met fotografie doe. Leerzaam in elk geval!
Da's t belangrijkste. ;)
Pagina: 1