Linux netwerkserver - welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09-2025
In mijn studentenhuis hebben we nog al last van wanbetalers wat betreft internet. Helaas kunnen we met de huidige router geen mac adressen of users blokkeren. Daarom willen we nu een servertje bouwen. De pc die we hiervoor hebben is:

Celeron 333 passief gekoeld
384MB geheugen
4GB HD

Lijkt me wel genoeg om een linux servertje op te draaien die de taak van router op zich neemt. Nu zoeken we nog een goede Linux distributie die we ook remote (via mijn pc) kunnen benaderen en bedienen.

Welke raden jullie me aan om te gebruiken?

Mazzels!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26

SpamLame

niks

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

384mb geheugen is sowieso overkill voor een simpel routertje (ik draaide Debian Sarge op een P200 met 40mb edo).
Remote admin kan bij elke linux distributie wel, door middel van SSH, en desnoods Webmin.
Qua distributies heb je veel keuze, persoonlijk zou ik je Fedora aanraden, omdat deze makkelijk te installeren en configureren valt. (En als je deze vraag stelt, heb je waarschijnlijk weinig ervaring met Linux.)
Wil je de lat voor jezelf iets hoger leggen, begin dan met Debian (heb ik ook gedaan, en is goed bevallen).

Dit lijkt me trouwens meer iets voor NOS. :)

[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 25-09-2005 22:14 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij zijn er genoeg linux distros die zich specifiek op routers richten.

Ikzelf gebruik IPCOP. Heb alleen geen ervaring met het blokkeren van macadressen.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 20:14

weebl

YARR!

Kijk eens naar smoothwall of clarkconnect. Die kunnen precies wat jij wil.

Verwijderd

Ik sluit me helemaal aan bij clarkconnect. Super simpel geinstalleerd, en een hele logische admin interface.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Aunt bunny is coming to get me!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
http://www.freesco.org/

Pentium 1, beetje geheugen (32/64mb), harddiskje van 40 mb, klaar..

smoothwall is ook ok

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Het probleem bij pre-built distro's als ClarkConnect of Smoothwall is dat ze moeilijk(er) uit te breiden zijn, buiten de eigen packages om.
Maar wellicht is dit inderdaad geen probleem voor de TS. :)

Verwijderd

Dit is inderdaad niet de bedoeling van GoT en al helemaal niet van PNS.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.