Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MP3/Oordopjes] Aansluiting en plug beschermen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
MP3 spelers zijn top. Zowat iedereen loopt rond met zo'n ding. Ze zijn klein en makkelijk weg te steken (vooral de flash based players).

Toch heeft zowat elke MP3 speler een gemeenschappelijk zwak punt naar mijn mening. Namelijk de oorplug:
Afbeeldingslocatie: http://datavisioncomputer.com/images/HEAD/027242613409L.gif
Als je die dingen regelmatig in je broekzak zak steekt is de interne connector binnen de kortste keren om zeep. De plug zorgt voor een hefboom die de interne connector beschadigd (vooral als je gaat neerzitten).

Waarom zetten ze daar in hemelsnaam geen beschermdopje over zoals over de USB connector?

Afbeeldingslocatie: http://images-eu.amazon.com/images/P/B0000A11AH.03.LZZZZZZZ.jpg

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Bestaan er toevallig spelers die dit wel hebben?

"If it works, don't fix it"

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
plug eruithalen als je je speler wegsteekt?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bij een beetje kwaliteit speler heb je daar geen last van, vooral bij goedkope mp3spelers komt dit voor.
Ik heb mijn iRiver IFP 390T al zon 3 jaar, en daar is nog helemaal niks mis mee.

Wat mij een goeie oplossing lijkt is om aan het uiteinde van de mp3speler de connector te plaatsen.
Als je dan zon "langgerekte" mp3speler zoals bijvoorbeeld op het plaatje in de TS hebt, stop je die in de lengte in je broekzak (logisch).
Daarbij neem je oordopjes met een rechte plug hebt, krijg je dat "hefboomeffect" wat jij beschrijft niet, of veel minder.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 25-09-2005 20:45 ]

• deleenheir
Zoutvat schreef op zondag 25 september 2005 @ 20:40:
plug eruithalen als je je speler wegsteekt?
dat is hetgeen ik nu doe. maar dan kan je de speler ook niet makkelijk wegsteken als je aan het luisteren bent. En ik heb nu ook niet de behoefte om m'n mp3-splere/GSM/... met een koord rond m'n nek te dragen.

Idee:
Waarom integreren ze de 3.5 plug niet naast de usb plug? => dopje erover en klaar is kees... bovendien neemt de speler dan nog minder plaats in.
RoD schreef op zondag 25 september 2005 @ 20:44:
Bij een beetje kwaliteit speler heb je daar geen last van, vooral bij goedkope mp3spelers komt dit voor.
Ik heb mijn iRiver IFP 390T al zon 3 jaar, en daar is nog helemaal niks mis mee.

Wat mij een goeie oplossing lijkt is om aan het uiteinde van de mp3speler de connector te plaatsen.
Als je dan zon "langgerekte" mp3speler zoals bijvoorbeeld op het plaatje in de TS hebt, stop je die in de lengte in je broekzak (logisch).
Daarbij neem je oordopjes met een rechte plug hebt, krijg je dat "hefboomeffect" wat jij beschrijft niet, of veel minder.
Ik heb een MSI megastick 256 niet de goedkoopste en de eerste heb ik naar de eeuwige mp3-speler-velden gestuurd door het bovenstaande probleem

[ Voor 45% gewijzigd door deleenheir op 25-09-2005 20:47 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Een dopje erover lijkt me ontzettend onhandig.
Als je aan het luisteren bent moet het dopje er inmiddels al af, dus heb je er niks aan.
Wanneer je dan niet aan het luisteren bent, moet je eerst de oordopjes eruit halen voordat je het dopje erover kan doen.
Als je gewoon de oordopjes eruit haalt, heb je helemaal geen last meer van het effect wat jij beschrijft, dus is zon dopje overbodig.

Wat het voordeel is van de plug naast de USB aansluiting ontgaat mij eigenlijk een beetje.

• deleenheir
even voor de duidelijk: ik bedoel een dopje over de plug zodat deze ook beschermt is tijdens het spelen... Zo kan je hem zonder probleem in je broekzak steken tijdens het spelen...

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
een dop met een gat erin?

• deleenheir
ik dacht eerder aan een kleine snede in de dop ter breedte van de draad

[ Voor 20% gewijzigd door deleenheir op 25-09-2005 21:02 ]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 21:30
Wat wil je met deze discussie bereiken? Het zou inderdaad handig zijn als je het regelmatig voor elkaar hebt de plug kapot te maken, maar er zijn diverse redenen voor de fabrikanten om dit niet te doen (zoals verschillende formaten van de stekkertjes). Deze topic zal al helemaal niet tot een "revolutie" op dit gebied leiden...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54
Moet elk topic op tweakers dan naar een revolutie leiden. Met alle respect maar soms vind ik de regie hier echt te strak. En ik weet wel dat er nu gezegd gaat worden dat dit offtopic is en dat je dat in feedback maar moet doen. Maar dat wil ik niet

• deleenheir
DeeD2k2 schreef op zondag 25 september 2005 @ 21:26:
Wat wil je met deze discussie bereiken?
1. ik vroeg me af of er nog meer mensen mijn mening deelde
2. ik vroeg me af of er MP3-spelers zijn die dit probleem uit de weg ruimen
3. ik vroeg me af waarom dit niet in MP3-spelers wordt ingebouwd? vermits dit een goedkope feature is...

• RoD
  • Niet online

RoD

^^ Met hierboven, er kan hier toch gewoon over gediscussieerd worden? weer ns wat anders tenminste :)

@DeeD2k2: de stekkertjes of plugs hebben in 99% van de gevallen hetzelfde formaat, gewone 3,5" plugs.

@TS: Ik denk niet dat dat gaat werken, hij zal sowieso in de speler moeten waardoor je de kans blijft behouden dat het een en ander kapot gaat.
Als de fabrikanten ze nou op de manier maakten zoals ik hierboven aangaf, dan lijkt het me dat je ze zonder kans op schade in je broekzak kunt stoppen.

Maar hoe dan ook, die dingen horen gewoon niet kapot te gaan, door die "hefboomwerking" in je broekzak op de interne connector zou er niet voor moeten zorgen dat de boel kapot gaat, het zou steviger moeten zijn.
Ik heb veel goedkope mp3spelers gezien waarbij de koptelefoonaansluiting kapot ging, maar bij de wat duurdere en betere merken heb ik dit niet vaak gezien, alleen een keer bij een Zen Micro, maar die hebben er vaker last van zoals in het Zen Micro topic te lezen valt.

Edit
deleenheir schreef op maandag 26 september 2005 @ 00:41:

2. ik vroeg me af of er MP3-spelers zijn die dit probleem uit de weg ruimen
De flash spelers van iRiver (IFP 3xx, 7xx, 8xx) hebben de koptelefoonaansluiting op de plek zitten zoals ik beschreef.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 26-09-2005 00:45 ]

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Ik loop al een tijdje met hetzelfde dilemma rond. De plug laten zitten bij opberging in bijvoorbeeld een broekzak kan de aansluiting intern beschadigen door de zijwaartse druk die er op uitgeoefend wordt (ik heb verschillende keren spelers met dit euvel gezien, zelfs gevallen waarbij het totale soldeerwerk van de minijack bus had losgelaten).

Zodoende haal ik de plug er na gebruik altijd uit; al vraag ik me ten zeerste af of het vele malen per dag in en uitpluggen niet tot extra slijtage van de minijack aansluiting leidt, aangezien ze daar nou ook weer niet echt voor gemaakt zijn. Bovendien is het wat bewerkelijker.

Nou vermoed ik overigens dat de besproken 'hefboom werking' bij mijn iAudio 5 wel mee zal vallen, gezien het feit dat de hoofdtelefoonaansluiting net als bij de iRivers in de lengte gepositioneerd is, maar toch is het wel mijn concern nr. 1 eigenlijk..

[ Voor 19% gewijzigd door Zap op 26-09-2005 01:08 ]

#

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zap schreef op maandag 26 september 2005 @ 01:03:
Zodoende haal ik de plug er na gebruik altijd uit; al vraag ik me ten zeerste af of het vele malen per dag in en uitpluggen niet tot extra slijtage van de minijack aansluiting leidt, aangezien ze daar nou ook weer niet echt voor gemaakt zijn. Bovendien is het wat bewerkelijker.
Dat vele malen in en uit pluggen zal de levensduur van dit soort spelertjes heus wel overschrijden. Waarschijnlijk koop je toch binnen de MTBF al een nieuwe/grotere/geliktere.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• DeeD2k2
ECiftci schreef op maandag 26 september 2005 @ 00:28:
Moet elk topic op tweakers dan naar een revolutie leiden. Met alle respect maar soms vind ik de regie hier echt te strak. En ik weet wel dat er nu gezegd gaat worden dat dit offtopic is en dat je dat in feedback maar moet doen. Maar dat wil ik niet
Het was misschien ongelukkig van mij de "revolutie" aan te halen. Zoals ik al aangaf was mij niet duidelijk waar deleenhier naar toe wil. Het ging me echter te ver deze topic te sluiten. En nu zie ik dat deleenhier zijn punten netjes op een rijtje heeft gezet en er een paar leuke reacties zijn, dus blijft deze topic wat mij betreft open. :)

ontopic:
RoD schreef op maandag 26 september 2005 @ 00:42:
@DeeD2k2: de stekkertjes of plugs hebben in 99% van de gevallen hetzelfde formaat, gewone 3,5" plugs.
Ik doelde op het stuk rubber op plastic dat ná het plugje zelf komt. Dat is bijna bij geen fabrikant het zelfde. Al met al kan je dit vergelijken met het weg laten vallen van de stekkertjes. Hiermee bedoel ik zoals iRiver dit in zijn eerder afstandsbedieningen heeft gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1062531611.jpg

Dit zorgt ervoor dat er alleen kleine rechte stekkertjes in kunnen. L-vormige plugjes passen al snel niet. iRiver leverde dan wel een verloopstukje bij de spelers, maar daarmee heb je wel weer last van een extra overgang.
Als je hier ook rekening mee moet houden bij zo'n klepje en bijvoorbeeld een adaptertje meelevert, verplaats of verander je het probleem alleen maar. Volgens mij is het bus beter als ze tips gaan geven voor het wegstoppen van de spelers en de gebruikers daar zelf ook creatief mee zijn. (Leg bijvoorbeeld je hand over de plug als je hem in je broekzak doet.) Ze gaan er inderdaad makkelijk vanuit dat je ze om je nek hangt...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• RoD
  • Niet online

RoD

DeeD2k2 schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:49:

[...]
Ik doelde op het stuk rubber op plastic dat ná het plugje zelf komt. Dat is bijna bij geen fabrikant het zelfde. Al met al kan je dit vergelijken met het weg laten vallen van de stekkertjes. Hiermee bedoel ik zoals iRiver dit in zijn eerder afstandsbedieningen heeft gedaan.

Dit zorgt ervoor dat er alleen kleine rechte stekkertjes in kunnen. L-vormige plugjes passen al snel niet. iRiver leverde dan wel een verloopstukje bij de spelers, maar daarmee heb je wel weer last van een extra overgang.
Als je hier ook rekening mee moet houden bij zo'n klepje en bijvoorbeeld een adaptertje meelevert, verplaats of verander je het probleem alleen maar. Volgens mij is het bus beter als ze tips gaan geven voor het wegstoppen van de spelers en de gebruikers daar zelf ook creatief mee zijn. (Leg bijvoorbeeld je hand over de plug als je hem in je broekzak doet.) Ze gaan er inderdaad makkelijk vanuit dat je ze om je nek hangt...
Aha, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ze kunnen inderdaad tips gaan geven voor het wegstoppen van de speler, maar als je loopt, zal er nog steeds druk op de connector komen, dus je houdt altijd de kans dat er iets stuk gaat.
De connector zou in de eerste plaats gewoon aan de bovenkant van de speler moeten zitten, dat zou al erg veel schelen.

Verwijderd

Ja, ik ben erachter gekomen dat als dat op de H10 zat, dat die van mij dan nu nog werkte :) ;)

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 22:12
Bestaan er geen mp3 spelers waar je de oordopjes in de mp3 speler kan stoppen?

Eventueel als een oprolsysteem oid?

vroeggerrrr had ik overigesn een echt opbergdoosje voor mn oordopjes.. Rol rol rol en de dopjes zaten ook keurig in dit (tegenwoordig veels te grote) doosje :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Morphine schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:30:
Bestaan er geen mp3 spelers waar je de oordopjes in de mp3 speler kan stoppen?

Eventueel als een oprolsysteem oid?

vroeggerrrr had ik overigesn een echt opbergdoosje voor mn oordopjes.. Rol rol rol en de dopjes zaten ook keurig in dit (tegenwoordig veels te grote) doosje :)
Natuurlijk bestaat dit niet, dan zou de speler een stuk groter en lomper worden, en wie wil dat nou? Bovendien moet je em daar dan steeds instoppen en uithalen.

Heeft overigens weinig met dit onderwerp te maken.

• Morphine
RoD schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:32:
[...]

Natuurlijk bestaat dit niet, dan zou de speler een stuk groter en lomper worden, en wie wil dat nou? Bovendien moet je em daar dan steeds instoppen en uithalen.

Heeft overigens weinig met dit onderwerp te maken.
Oorplug bescherming? Vond mijn opmerking kijkende naar het onderwerp zeer relevant.

• RoD
  • Niet online

RoD

Morphine schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:33:
[...]

Oorplug bescherming? Vond mijn opmerking kijkende naar het onderwerp zeer relevant.
Zo bescherm je de oorplug, of koptelefoonaansluiting toch niet? jij wilt een oprolsysteem in een mp3speler, tenminste dat maak ik uit je post op.
Dat is toch heel wat anders lijkt me.

• DeeD2k2
Titel iets toepasselijker gemaakt :)

• Morphine
RoD schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:38:
[...]

Zo bescherm je de oorplug, of koptelefoonaansluiting toch niet? jij wilt een oprolsysteem in een mp3speler, tenminste dat maak ik uit je post op.
Dat is toch heel wat anders lijkt me.
de oorplug bescherm je zo wel.. deze valt dan in de mp3speler :)

mp3 speler wordt idd dan wel wat groter..

* Morphine droomt verder over de iPod Roller

• RoD
  • Niet online

RoD

Morphine schreef op maandag 26 september 2005 @ 21:38:
[...]

de oorplug bescherm je zo wel.. deze valt dan in de mp3speler :)

mp3 speler wordt idd dan wel wat groter..

* Morphine droomt verder over de iPod Roller
Dat is waar, maar dan riskeer ik toch liever een kapotte plug/connector, wordt een gruwelijk lelijk ding anders.
Overigens heb ik er met merken zoals Archos en iRiver nog nooit last van gehad, en met el cheapo merken heb ik het meerdere malen gezien, zegt ook wel wat.
Pagina: 1