[Geheugen] Aparte compatibiliteitsproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier 2 identieke geheugenlatjes van Samsung. Beide (in combinatie en alleen) geven geheugenfouten in bepaalde moederborden, en andere weer niet.

De specificaties van het geheugen;

Samsung pc2700 (333mhz)
cl 2.5

Code op het label
code:
1
2
3
BT-DD333-512M-T323
512MB PC2700
BATCH 0315949

Code op de chips
code:
1
2
SAMSUNG        310
K4H560838D     TCB3

310 betekent dat het in week 10 van 2003 gemaakt is.
K4H560838D betekent;
K; Memory
4; DRAM
H; DDR SDRAM
56; density; 256M refresh; 8K/64ms
08; organization: x8
3; 4bank
8; Interface: SSTL-2 , vdd: 2.5v , vddq: 2.5v
D; 5th generation

TCB3 betekent ;
package; T : TSOP(Leaded)
power; C : Commercial Temp.(0 ° C~70 ° C) & Normal Power
speed; B3 : DDR-333 (166Mhz@CL=2.5, tRCD=3, tRP=3)

Op beide latjes hetzelfde, ook de batch is exact hetzelfde. De SPD wordt in alle moederborden gewoon met de correcte timings gedetecteerd. Ook

Ik heb het in 4 verschillende computers getest, in 2 daarvan geeft het geheugen problemen (getest met memtest86+ en met games ondervonden.)
In de volgende configs heb ik het getest;

Asus A8N-E (nForce4)
Athlon64 3000+ Winchester

Deze configuratie geeft geen enkel probleem na uitvoerig testen met memtest en in de praktijk.

K7N2 Delta2-LSR (nForce2)
AthlonXP 3000+ (333mhz fsb)

problemen:
Deze configuratie geeft problemen met battlefield2 en memtest geeft bij test5 fouten aan het einde van de latjes ( rond de 504 mb ). Maar als ik het geheugen forceer op 133mhz ddr (266mhz) te laten lopen ontstaan er raar genoeg geen fouten :?

DFI Lanparty KT400A (via kt400a)
AthlonXP 2100+ (266mhz fsb)

problemen:
Deze configuratie geeft problemen in het gebruik en memtest geeft bij test5 fouten aan in het begin van de latjes ( rond de 0.5 mb ).

Gigabyte GA-7n400 pro2 (nForce 2)
AthlonXP 2500+ (333mhz fsb)

Deze configuratie geeft geen enkel probleem na uitvoerig testen met memtest en in de praktijk.

Ik vind dit heel vervelend, want ik weet nou niet wat ik met het geheugen aan moet. Ik kan het zo ook niet verkopen, grote kans dat het weer compatibiliteitsproblemen gaat geven elders. En als ik rma aanvraag en opstuur krijg ik het vast terug met de mededeling dat er niets mis is met het geheugen. Iemand enig idee of dit hoort bij dit merk/type geheugen? Iemand ook deze problemen gehad? Want het gaat mis bij twee vrij verschillende chipsets, de via kt400a en de nForce2. Maar het gigabyte bord met een nforce2 400 geeft geen enkel probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:31
Voltage iets verhogen bij de plankjes waar ze het niet zo goed doen (0,1V omhoog, dus 2,7V). En dan nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Hoe zit het met andere reepjes geheugen die je hebt? Welk merk zijn die en daarmee geen problemen? Ik weet niet hoelang je die reepjes al hebt, maar je kan ze natuurlijk altijd binnen 7 werkdagen na ontvangst van de reepjes retourneren en vragen om het geld terug te storten op je rekening (wet verkoop op afstand). Als je nog wat dagen de tijd hebt, zou ik uiteraard nog wat gaan proberen... of dus gewoon reepjes kopen waarvan je zeker weet dat ze werken (identiek aan die je al hebt?).
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
The__Virus schreef op zondag 25 september 2005 @ 21:12:
Voltage iets verhogen bij de plankjes waar ze het niet zo goed doen (0,1V omhoog, dus 2,7V). En dan nogmaals proberen.
Maar het zou toch gewoon moeten werken op het standaard voltage :?
Naja, zal eens proberen of het gaat werken :)
norris92 schreef op maandag 26 september 2005 @ 14:23:
Hoe zit het met andere reepjes geheugen die je hebt? Welk merk zijn die en daarmee geen problemen? Ik weet niet hoelang je die reepjes al hebt, maar je kan ze natuurlijk altijd binnen 7 werkdagen na ontvangst van de reepjes retourneren en vragen om het geld terug te storten op je rekening (wet verkoop op afstand). Als je nog wat dagen de tijd hebt, zou ik uiteraard nog wat gaan proberen... of dus gewoon reepjes kopen waarvan je zeker weet dat ze werken (identiek aan die je al hebt?).
succes
Met Corsair Valueselect pc2700 (2*512mb) zijn geen problemen
Met Corsair Valueselect pc3200 (2*512mb) zijn geen problemen
Met Kingston Valueram pc3200 (4*512mb) zijn geen problemen
Met Samsung pc2700 (2*256mb) zijn geen problemen
Met JetRam pc3200 zijn ook geen problemen

Het geheugen heb ik al een tijdje (zie ook de productiedatum), zat eerst in een andere pc waar het wel goed werkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
sorry ik kan je niet verder helpen dan te zeggen dat je idd last hebt van incompatibility, maar dat had je zelf dan ook al wel begrepen.

Quote Memtest86.com: "Sometimes memory errors show up due to component incompatibility. A memory module may work fine in one system and not in another. This is not uncommon and is a source of confusion. In these situations the components are not necessarily bad but have marginal conditions that when combined with other components will cause errors. "

Ik kan je ook niet raden of dit gewoon is bij deze combinaties mobo/geheugen. Iemand anders? Misschien kan je ander geheugen verkopen en deze houden in een configuratie waarin het wel werkt?
succes iig