Laptop in Amerika kopen, zijn er nadelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.550 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:57
Zoals de titel al zegt; ik zou graag een laptop in Amerika willen kopen omdat het daar (veel) goedkoper is. Ik vroeg me alleen af, zijn er nadelen?

. Kan ik hier in NL een adapter kopen? (hij moet natuurlijk wel opgeladen kunnen worden.... 8)7 )
. Moet ik belasting of iets dergelijks betalen als ik aankom in NL? (vraag me alleen af hoe ze kunnen zien waar ik de laptop gekocht heb, kan natuurlijk ook zeggen dat ik m hier in NL heb gekocht, of is dat niet zo'n goed idee?)
. Hoe zit het met garantie, kan ik die claimen hier in NL?

Mss dat jullie nog nadelen weten.....? De laptop die ik zou willen kopen is een HP of Compaq, in ieder geval via de shopping site van HP.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
de adaptor zal wel werken met een verloopstekker (denk ik).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Er zijn veel van dit soort topics, maar de algemene tendens:
- Ja, het voordeel zal grotendeel teniet worden gedaan door BTW, douane etc.
- Garantie claimen zal zeker niet makkelijker zijn, en kan je zelfs door sommige bedrijven worden geweigerd.
- Stekkers zijn anders natuurlijk, maar is redelijk simpel op te lossen met een verloopstukje/adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het wordt onderschept bij de duane moet je inderdaad gewoon extra belasting betalen ja. Gewoon 'gift' er op zetten helpt niet altijd, helaas.

Hoe het is geregeld met de garantie weet ik niet zo snel, maar het lijk mij dat dit per fabrikant verschillend is. Je hebt best kans dat garantie claimen in Europa toch niet zo gemakkelijk is (zacht uitgedrukt), het lijkt me dus handig eerst even gewoon een belletje richting de HP/Compaq servicedesk te doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 25-09-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Nou weet zelf dat het bij HP niets uitmaakt. Heb zelf ook een HP laptop uit het buiteland en heb laatst gewoon gebruik kunnen maken van de garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zolang je de laptop niet compleet in de verpakking meeneemt zal het denk ik lastig aan te tonen zijn dat jij hem daar hebt gekocht.

Al heb ik wel eens vaag iets gehoord dat als je waardevolle spullen (zoals laptops) meeneemt bij vertrek in Nederland een bewijsje moet aanvragen bij de douane dat je het ding al had voordat je op reis ging (die je dus bij terugkomst kunt laten tonen als bewijs). Maar mocht dat echt zo zijn dan weet vast iemand daar wel iets van af hie rop GoT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Roamor schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:39:
Er zijn veel van dit soort topics, maar de algemene tendens:
- Ja, het voordeel zal grotendeel teniet worden gedaan door BTW, douane etc.
- Garantie claimen zal zeker niet makkelijker zijn, en kan je zelfs door sommige bedrijven worden geweigerd.
- Stekkers zijn anders natuurlijk, maar is redelijk simpel op te lossen met een verloopstukje/adapter.
Maar als ik de laptop in de koffer doe, geïnstalleerd en zonder doos, dan kunnen ze toch geen BTW vragen? Voor hetzelfde geld heb ik het in NL gekocht. B) Want laatst toen we op vakantie waren, had mijn pa zijn laptop bij, en bij de douane vroegen ze hem alleen eruit te halen, maar niet waar hij die laptop heeft gekocht..... :/

Net zoals Palomar zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Reef_91 schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:44:
[...]

Maar als ik de laptop in de koffer doe, geïnstalleerd en zonder doos, dan kunnen ze toch geen BTW vragen? Voor hetzelfde geld heb ik het in NL gekocht. B) Want laatst toen we op vakantie waren, had mijn pa zijn laptop bij, en bij de douane vroegen ze hem alleen eruit te halen, maar niet waar hij die laptop heeft gekocht..... :/
Ja, dozen weggooien, boekjes etc opsturen met de post naar Nederland, zorgen dat je zelf al wat zooi installeerd (zodat hij dus gebruikt lijkt). En niet zo stom zijn om illegale CD's mee te nemen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Palomar schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:42:
Zolang je de laptop niet compleet in de verpakking meeneemt zal het denk ik lastig aan te tonen zijn dat jij hem daar hebt gekocht.

Al heb ik wel eens vaag iets gehoord dat als je waardevolle spullen (zoals laptops) meeneemt bij vertrek een bewijsje moet aanvragen bij de douane dat je het ding al had voordat je op reis ging (die je dus bij terugkomst kunt laten tonen als bewijs). Maar mocht dat echt zo zijn dan weet vast iemand daar wel iets van af hie rop GoT ;)
Toen ik vorig jaar naar Amerika ging hadden we ook 2 notebooks mee. Daarvan is nergens iets genoteerd ofzo dat we die bij ons hadden. Dus dat gaat geen probleem zijn denk ik.

Het enige waar je even rekening mee moet houden is de prijs. Ik weet niet precies waar je die prijzen hebt gezien, maar als dat de prijzen zijn die online staan moet je er rekening mee houden dat dit de prijzen zonder tax zijn. Omdat die namelijk per staat verschilt staat die er standaard niet bij. Hierdoor kan een goedkope notebook nog even wat duurder uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 10:12

qless

...vraag maar...

1) Meeste laptop adapters zijn 100-240 Volt, 50-60Hz, Voor gebruik hier moet ie iedergeval 220-240 V en 50 Hz kunnen.

2) Invoer rechten zijn NIET leuk. Je krijgt zowieso de douane op je dak die BTW en invoerrechten gaat claimen (BTW = 19%) , invoerrechten moet je even nakijken op doane site

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 10:12

qless

...vraag maar...

Wat wel goed kan is reis naar USA en dan er daar een kopen en terug nemen, maar dan wel (als je slim bent)
a) daar de windows eraf smijten en of linux of Nederlandse XP erop
b) alle nieuwe stickers en cds per post opsturen en niet zelf meenemen
c) zorgen dat de laptop in gebruik is. zet er bijv. vakantie fotos op...(desnoods meegenomen op cd ofzo ;))

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
qless schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:52:
1) Meeste laptop adapters zijn 100-240 Volt, 50-60Hz, Voor gebruik hier moet ie iedergeval 220-240 V en 50 Hz kunnen.

2) Invoer rechten zijn NIET leuk. Je krijgt zowieso de douane op je dak die BTW en invoerrechten gaat claimen (BTW = 19%) , invoerrechten moet je even nakijken op doane site
Bedankt voor alle reply's!! Maar hoe kunnen ze nou weten dat ik hem daar gekocht heb?? |:(
Als ik m gekocht heb, dan ga ik er natuurlijk meteen mee ''spelen'', dus zowiezo gooi ik de verpakking weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 22:14

MeNTaL_TO

The future is not set

Reef_91 schreef op zondag 25 september 2005 @ 19:11:
[...]

Bedankt voor alle reply's!! Maar hoe kunnen ze nou weten dat ik hem daar gekocht heb?? |:(
Als ik m gekocht heb, dan ga ik er natuurlijk meteen mee ''spelen'', dus zowiezo gooi ik de verpakking weg.
Soms kan je dat achterhalen aan het serienummer.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153434

De bewijslast ligt bij jou; jij moet desgevraagd aan kunnen tonen dat je de laptop niet daar (in de VS) hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als ze naar de adapter kijken zien ze ook dat ie niet uit europa komt. Overigens is het niet een kwestie van een risico nemen en als je door de mand valt gewoon betalen... als je door de mand valt betaal je ook een boete bovenop de belasting. Ze zijn niet helemaal gek, meestal hebben ze er redelijk wat verstand van.

Ik neem als voorbeeld maar even een of andere aflevering op Yorin, waar een man een gitaar lekker goedkoop uit amerika wil halen. De douane ziet dat de snaren niet bespeeld zijn en later vinden ze de bon ook, je bent gek als je de bon weggooit natuurlijk. (hoewel je die nog naar jezelf kan sturen)

[ Voor 44% gewijzigd door Pixal op 25-09-2005 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117226

Palomar schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:42:
Al heb ik wel eens vaag iets gehoord dat als je waardevolle spullen (zoals laptops) meeneemt bij vertrek in Nederland een bewijsje moet aanvragen bij de douane dat je het ding al had voordat je op reis ging (die je dus bij terugkomst kunt laten tonen als bewijs). Maar mocht dat echt zo zijn dan weet vast iemand daar wel iets van af hie rop GoT ;)
Dat had ik ook gehoord, dus toen ik met mijn net nieuwe laptop richting VS ging heb ik op Schiphol bij de douane gevraagd hoe dat nou moest. Eerst stonden ze me raar aan te kijken, waarna ik van loket naar loket werd gestuurd. Uiteindelijk zei een van de beambten daar dat het aankoopbewijs (dat ik mee had) voldoende was. Maar wat de echte regels nou zijn is me niet duidelijk geworden. Inmiddels is m'n laptop alweer niet meer zo nieuw, dus is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:33
Het wordt lastig denk ik om een laptop te bestellen in amerika en dat legaal in NL te krijgen zonder invoerrechten te betalen. Op dit moment is het zo dat Dollar = euro omdat de koers nu zo is dat die 19 % Btw/invoerrechten het prijsverschil opheft. Laat gezien op tv dat je zoveel parfum/ alcohol gratis mag invoeren en voor 175 euro aan spullen. Dus als je het legaal wilt doen ben je altijd invoersrechten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
Maat van een maat van mij had een amerikaanse PS2 en een BMX in amerika gekocht. De PS2 kon hij gewoon meenemen, maar de BMX was net te zwaar. Verder heeft hij er zover ik weet geen problemen/ invoerrechten mee gehad.

[besef mezelf dat ik weinig toevoeg, maar het is dus wel mogelijk goederen mee te nemen]

Learn to forget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Pixal schreef op zondag 25 september 2005 @ 23:05:
Als ze naar de adapter kijken zien ze ook dat ie niet uit europa komt. Overigens is het niet een kwestie van een risico nemen en als je door de mand valt gewoon betalen... als je door de mand valt betaal je ook een boete bovenop de belasting. Ze zijn niet helemaal gek, meestal hebben ze er redelijk wat verstand van.

Ik neem als voorbeeld maar even een of andere aflevering op Yorin, waar een man een gitaar lekker goedkoop uit amerika wil halen. De douane ziet dat de snaren niet bespeeld zijn en later vinden ze de bon ook, je bent gek als je de bon weggooit natuurlijk. (hoewel je die nog naar jezelf kan sturen)
Maar dan snap ik nog steeds niet waarom ze niks bij mijn vaders laptop vroegen, okay, het is een oude laptop (P!!! M) maar dan nog, ze vroegen helemaal niks, niet eens om m uit de tas te halen |:(

[ Voor 13% gewijzigd door RnB op 26-09-2005 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Er komen duizend laptops per dag langs.. neem anders alvast een oude laptoptas mee op de heenweg.

Valt dit topic trouwens niet buiten de regels van de policy, wat de laatste replies betreft.

Geen criminele praktijken.

[ Voor 41% gewijzigd door Pixal op 26-09-2005 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 23:52
toen ik laatstt naar tenerife ging heb ik geen problemen gehad.

En ik had echt een huge Samsonite Nurburing tas bij me, met daarin een gloednieuwe (3 weken oud) laptop. (er kunnen in die tas 4x 10.6" sony vaio T1XP laptops :P)

Niemand heeft me wat gevraagd. Wel had ik de bon meegenomen.

Maar ik denk dat het er grotendeels mee heeft te maken met hoe je op zon iemand overkomt, ben je een jong ventje met een laptop van 3k val je eerder op dan iemand in nette kleding met een nieuwe laptop? (en een abusde tas ;))

Pixal hoe ben jij bij dell terecht gekomen? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Roberto op 26-09-2005 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voor zo ver ik weet kunnen ze aan bepaalde nummers onder op de notebook precies traceren waar hij gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:22
Het is heel simpel:

Als je gecontroleerd wordt bij de douane moet jij kunnen aantonen dat je het artikel in nederland gekocht hebt. kun je dat niet direct dien je terplekke de BTW ed. te betalen. Dit kun je achteraf terug vragen door het aankoopbewijs op te sturen/faxen.

Als je niet gecontroleerd wordt heb je geluk.

Wat betraft garantie kun je contact opnemen met HP Nederland of een locale dealer. de laatste zal wel handelingsfee vragen logischerwijs.

Adapters zijn vaak compatible, eventueel heb je een snoertje met een andere stekker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Nivado schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:34:
Het is heel simpel:

Als je gecontroleerd wordt bij de douane moet jij kunnen aantonen dat je het artikel in nederland gekocht hebt. kun je dat niet direct dien je terplekke de BTW ed. te betalen. Dit kun je achteraf terug vragen door het aankoopbewijs op te sturen/faxen.

Als je niet gecontroleerd wordt heb je geluk.

Wat betraft garantie kun je contact opnemen met HP Nederland of een locale dealer. de laatste zal wel handelingsfee vragen logischerwijs.

Adapters zijn vaak compatible, eventueel heb je een snoertje met een andere stekker nodig.
Mmm..... dus eigenlijk heeft het niet zoveel zin, damn, had me net zo verheugd....... :( Maar..... als ik een laptop koop van $799,-, omgerekend met de koers van vandaag---> E664,45, en er komt BTW op, dan is het eigenlijk toch nog goedkoop, of zie ik het verkeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Reef_91 schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:41:
[...]

Mmm..... dus eigenlijk heeft het niet zoveel zin, damn, had me net zo verheugd....... :( Maar..... als ik een laptop koop van $799,-, omgerekend met de koers van vandaag---> E664,45, en er komt BTW op, dan is het eigenlijk toch nog goedkoop, of zie ik het verkeerd??
die $799, weet je zeker dat dat een bedrag is waar de tax al bij zit (waar heb je die prijs vandaan).
Als je straks 2x BTW betaalt dan wordt het uiteraard erg duur.

Als je namelijk over het bedrag van 800% 12,5% tax moet betalen (geen idee wat de gemiddelde tax is, maar ga er niet vanuit dat het erg laag is) dan kom je alsnog uit op 900 dollar.
900$ ~750€
over die 750€ mag je nog eens 19% BTW betalen bij de douane, ofwel, bijna 150€. Dan kom je alsnog op ongeveer 900€ uit, en zo heel goedkoop is dat dus niet.

Daarbij kan het zijn dat je nog meer moet betalen aan invoerrechten, maar hoe dat zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Terw_Dan schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:56:
[...]

die $799, weet je zeker dat dat een bedrag is waar de tax al bij zit (waar heb je die prijs vandaan).
Als je straks 2x BTW betaalt dan wordt het uiteraard erg duur.

Als je namelijk over het bedrag van 800% 12,5% tax moet betalen (geen idee wat de gemiddelde tax is, maar ga er niet vanuit dat het erg laag is) dan kom je alsnog uit op 900 dollar.
900$ ~750€
over die 750€ mag je nog eens 19% BTW betalen bij de douane, ofwel, bijna 150€. Dan kom je alsnog op ongeveer 900€ uit, en zo heel goedkoop is dat dus niet.

Daarbij kan het zijn dat je nog meer moet betalen aan invoerrechten, maar hoe dat zit weet ik niet.
Kweenie of ik links mag geven, dus zeg ik het maar, van de hp shopping site en dan een laptop ''gebouwd''. Weet idd ook niet of er tax bijzit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122995

Als de douane je tas opentrekt en ze zien die laptop dan kunnen ze ook al simpel zien dat ie niet van nederlandse afkomst is door naar de stekker van de adapter te kijken natuurlijk.

Zoals eerder opgemerkt ligt de bewijslast bij jou en niet de douane.

Als ik jou was zou ik zo veel mogelijk risico uitsluiten, het is goedkoper en al moet je belasting betalen/invoerrechten betalen ben je waarschijnlijk niet eens duurder uit dan wanneer je m in nederland had gekocht. Risico waard lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Maakt anders zelf een nep bon aan en print deze uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Anoniem: 122995 schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:29:
Als de douane je tas opentrekt en ze zien die laptop dan kunnen ze ook al simpel zien dat ie niet van nederlandse afkomst is door naar de stekker van de adapter te kijken natuurlijk.

Zoals eerder opgemerkt ligt de bewijslast bij jou en niet de douane.

Als ik jou was zou ik zo veel mogelijk risico uitsluiten, het is goedkoper en al moet je belasting betalen/invoerrechten betalen ben je waarschijnlijk niet eens duurder uit dan wanneer je m in nederland had gekocht. Risico waard lijkt me zo.
Kijk, dit wou ik horen!! _/-\o_ (Ik wou namelijk weten of ik duurder uit zou zijn als ik alsnog BTW moet betalen, want als ik dat niet hoef, dan ben ik zowiezo goedkoper uit. (Niet dat ik dit ooit gevraagd heb volgens mij...... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 17:54
USA heeft 110 Volt, dus je moet een nieuwe adapter kopen misschien. De meeste grote bedrijven hebben trouwens een hartstikke goede internationale garantie, dus daar moet je je niet te veel zorgen om maken en anders mail je HP even

[ Voor 3% gewijzigd door Nevie op 26-09-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

De meeste bedrijven hebben ook adapters die werken van 110-240 volt zoals al tien maal gezegd is.

En hoor wat je wil horen Reef, feit blijft dat je nog steeds eroverheen leest, het is totaal niet het risico waard. Er komt gewoon een BOETE + BELASTING. Niet alleen belasting. Je boete is x% van de totale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Pixal schreef op maandag 26 september 2005 @ 19:42:
De meeste bedrijven hebben ook adapters die werken van 110-240 volt zoals al tien maal gezegd is.

En hoor wat je wil horen Reef, feit blijft dat je nog steeds eroverheen leest, het is totaal niet het risico waard. Er komt gewoon een BOETE + BELASTING. Niet alleen belasting. Je boete is x% van de totale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Woeps, antwoord vergeten...... 8)7 Maarre.... ik lees nergens overheen, want ik zie iedereen zeggen dat ik een boete kan oplopen, maar ik zie nergens WAAROM??? Moet ik vantevoren zeggen dat ie uit Amerika komt ofzo?? Dat heb ik namelijk nergens gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Laatst online: 23-06 19:07
Reef_91 schreef op maandag 26 september 2005 @ 19:53:
[...]

Woeps, antwoord vergeten...... 8)7 Maarre.... ik lees nergens overheen, want ik zie iedereen zeggen dat ik een boete kan oplopen, maar ik zie nergens WAAROM??? Moet ik vantevoren zeggen dat ie uit Amerika komt ofzo?? Dat heb ik namelijk nergens gelezen
Zoals al eerder gezegd: kijk ff welk model het is en ga hier in NL naar een winkel en laat een bon uitprinten. ;) De reden dat je een boete kan oplopen is logisch: Je probeert te profiteren van de prijsverschillen en als je naar NL gaat moet er die 19% BTW bijkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorco op 26-09-2005 20:00 ]

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ja hoor. Die vent met zn gitaar kreeg ook een leuke boete erbij. Het is gewoon belasting ontduiking. Waarom zou dit geen boete opleveren?

Moet je 100 laptops tegelijk smokkelen om boete-waardig te zijn dan?

Misschien lees je het wel als je gewoon het wetboek of wat dan ook doorleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Pixal schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:00:
Ja hoor. Die vent met zn gitaar kreeg ook een leuke boete erbij. Het is gewoon belasting ontduiking. Waarom zou dit geen boete opleveren?

Moet je 100 laptops tegelijk smokkelen om boete-waardig te zijn dan?

Misschien lees je het wel als je gewoon het wetboek of wat dan ook doorleest.
Ehh..... jaa, eerlijk gezegd dacht ik dat ja, en over dat wetboek....... zou jij dat doen??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 22:14

MeNTaL_TO

The future is not set

DT-PiSanG schreef op maandag 26 september 2005 @ 19:59:
[...]

Zoals al eerder gezegd: kijk ff welk model het is en ga hier in NL naar een winkel en laat een bon uitprinten. ;) De reden dat je een boete kan oplopen is logisch: Je probeert te profiteren van de prijsverschillen en als je naar NL gaat moet er die 19% BTW bijkomen.
Wat eigenlijk absurt is (eigen markt beschermen) EU wil zo graag vrije handel, maar owee als er iemand dan een laptop importeerd vanuit het buitenland.
Even krom als de Nederlandse regels voor auto importeren.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Reef_91 schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:06:
[...]

Kweenie of ik links mag geven, dus zeg ik het maar, van de hp shopping site en dan een laptop ''gebouwd''. Weet idd ook niet of er tax bijzit :/
Ga er dan maar vanuit dat er geen tax bijzit. Online wordt dat nooit gedaan omdat het per staat verschilt.
Je zou eens uit moeten zoeken hoe hoog die tax precies is (volgens mijn vader was het maar 6%, dus dat valt nog mee). En maak dan gewoon eens de berekening en kijk hoe duur die notebook uit kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:49
MeNTaL_TO schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:17:
[...]

Wat eigenlijk absurt is (eigen markt beschermen) EU wil zo graag vrije handel, maar owee als er iemand dan een laptop importeerd vanuit het buitenland.
Even krom als de Nederlandse regels voor auto importeren.
Tuurlijk is dat niet krom, anders ging iedereen alles wel importeren en lekker niks aan BTW betalen... Moest jij eens kijken hoe het dan met NL zou gaan... Maargoed, laat TS maar bestellen, ik wil hem wel op TV zien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Terw_Dan schreef op maandag 26 september 2005 @ 22:33:
[...]

Ga er dan maar vanuit dat er geen tax bijzit. Online wordt dat nooit gedaan omdat het per staat verschilt.
Je zou eens uit moeten zoeken hoe hoog die tax precies is (volgens mijn vader was het maar 6%, dus dat valt nog mee). En maak dan gewoon eens de berekening en kijk hoe duur die notebook uit kan vallen.
Eehmm....... zou het kunnen dat er staten zijn waar je helemaal geen tax hoeft te betalen, ik heb namelijk de postcode van mijn nicht (die in Salt Lake City, UT) woont ingevuld in zo'n tax calculator, en hij zegt $0,- tax..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Reef_91 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 07:36:
[...]

Eehmm....... zou het kunnen dat er staten zijn waar je helemaal geen tax hoeft te betalen, ik heb namelijk de postcode van mijn nicht (die in Salt Lake City, UT) woont ingevuld in zo'n tax calculator, en hij zegt $0,- tax..... >:)
* kickerdekick *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Laatst online: 03-04 10:07
Ik heb over een paar weken een stop-over in NY. Ik ben van plan daar een laptop aan te schaffen.

Nou heb ik allerlei topics doorgelezen over het hoe en wat betreffende invoerbelastingen en dergelijke. Mijn vraag: als ik de laptop in mijn koffer stop, slotje erop, wordt ie dan ook gecontroleerd? Of is het verstandiger om de laptop gewoon in de handbagage mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De douanecheck is na de bagageband, dus handbagage of niet, als je gecontroleerd wordt ben je het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr A
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 11:48
Die controles vallen wel mee, een maat van mij heeft een half jaar in het buitenland gezeten en heeft ook het een en ander nagevraagd over het meenemen van een laptop.

Kreeg te horen dat zijn laptop meenemen geen probleem was en bij terugkomst ook geen problemen zou opleveren (van de schiphol informatielijn, dus is correcte informatie). Er is niks gezegd over bonnentjes, bewijzen dat ie in nl gekocht is etc.

En idd, hij heeft nergens last van gehad.

Dus, ik zou ff uitzoeken hoe duur hij wordt met die "tax" erbij en als dat goedkoper is en je bent er over een paar weken toch, dan gewoon daar kopen, verpakking weggooien en weer terug.

Als je wel gecontroleerd wordt zal het ongeveer zo gaan:

Duane: "Dag meneer, zou ik even in uw bagage mogen kijken?"
Jij: "Ja hoor" (en je zet je bagage op een tafeltje neer)
Dan kijken ze wat voor spullen je bij je hebt. Kleren, shampoo, tandenborstel+tandpasta, scheerapparaat, cadeautje voor je vriendin/vrouw, laptop, paspoort, geld en nog wat andere zooi.

Geen drugs, wapens of ander illegaal spul? Dan gaat alles weer in de tas en met een "Prettige dag verder" kan je naar huis.

Een nederlandse xp erop, evt wat andere software en wat vakantiefoto's zou kunnen maar is volgens mij niet nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr A op 21-01-2007 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Plankton schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 18:35:
Ik heb over een paar weken een stop-over in NY. Ik ben van plan daar een laptop aan te schaffen.

Nou heb ik allerlei topics doorgelezen over het hoe en wat betreffende invoerbelastingen en dergelijke. Mijn vraag: als ik de laptop in mijn koffer stop, slotje erop, wordt ie dan ook gecontroleerd? Of is het verstandiger om de laptop gewoon in de handbagage mee te nemen.
Mja, kweet niet of het slim is om de laptop in je koffer te stoppen ivm schokken. Overigens is het idd (zoals 2 posten boven me) zo dat je pas gechecked kan nadat je al je bagage heb gepakt (in de koffer doen is dus alleen nadelig). En indien ze jou willen controleren maakt het dan geen moer meer uit of je de laptop nou in je koffer, tasje of onder je jas heb gestopt.

Dus neem je de gok of neem je de gok niet. Kijk ff hoeveel het kán kosten indien je gepakt wordt, en bekijk het verschil. Overigens is een splinter nieuwe laptop wel wat opvallend natuurlijk. Helemaal als je in je kleding koffer doe :S. Een "normaal" (lees: iemand die niet wilt smokelen) gebruikt meestal de laptop (vliegtuig bvb) en doet niet in je kledingkoffer helemaal verstopt.

[ Voor 18% gewijzigd door BoyzNDaHood op 21-01-2007 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

Laptop importeren? Garantie ga je bij de fabrikant moeten navragen, bepaalde merken bieden een "wereldwijde garantie upgrade" aan.

Details van invoerrechten ken ik niet, maar volgens Chinezen in de Benelux die allerlei elektronica importeren probeert de douane het prijsvoordeel weg te werken. Als je paar jaar geleden in de Benelux 100 euro voor een DVD-speler moest neerleggen en in Azië kost het 25 euro. Dan gaat de douane 75 euro vragen, de truc is dus aan de verkoper een kassabonnetje vragen waarop staat dat je 100 euro voor de DVD-speler betaald hebt en de douane ziet geen prijsvoordeel.

Dan heb je nog speciale omstandigheden voor speciale mensen. Je hebt familie of vrienden in de VS die de laptop kopen. Dan laat je de laptop door een bevriende militair in de VS ophalen, Belgische militairen gaan langs een achterpoortje (zonder douanes wegens diplomatieke onschendbaarheid) naar hun C-130-vliegtuig. Het vliegtuig vliegt zo naar een vliegveld (dat niet op de landkaarten staat) in het noorden van Antwerpen, niet raar opkijken als je een vliegtuig met dronken crew voorbij ziet vliegen (een gewoonte in het leger). Deze vliegtuigen zijn in de pers in opspraak gekomen wegens het drugs smokkelen, maar ze kunnen niet verbieden dat een soldaat een laptop of een iPod meeneemt. De militair neemt zijn bagage mee, tegen het uur dat de militairen naar huis rijden, staat de slagboom volledig open zodat iedereen ongestoord kan buiten rijden. Zo wordt er goedkope elektronica door bepaalde medestudenten geleverd. Via het leger kan je meest dubieuze goederen transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 00:01
Is het misschien wat om op de heenreis een oude laptoptas mee te nemen in je koffer? Misschien als jij met je oude laptoptas langs de douane loopt dat het minder opvalt. Zolang je maar niet je laptop in je koffer verbergt denk ik dat het de gok wel waard is.

Een vriende van mij heeft onlags stage gelopen in Amerika en heeft daar heel wat leuke spulletjes gekocht, o.a. een laptop, versterker en heeft zelfs een extra tas meegenomen om dat allemaal in te kunnen vervoeren. De douane keek in de tas, en vroeg of het geen x-box was :P

Hij kon zo doorlopen:)

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Je moet zoiezo altijd je laptop laten zien als je langs de douane gaat. Hij moet uit de tas. Als hij nieuw is zien ze dat zoiezo. Het beste maak je er wat koffiekringen op en eet je even een zak chips boven het toetsenbord.

Kijk ook eerst wat de garantievoorwaarden zijn in een ander land want bij Dell gaat het bijvoorbeeld niet altijd lukken. Er gaat geheid iets stuk aan je laptop dus je moet het goed regelen.

Ik denk niet dat het de moeite en het risico waard is maar daar kom je zelf (hopelijk niet) achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Laatst online: 19-12-2022
Koffiekringen of zakchips boven de toetsenbord, is dat niet een beetje ver gezocht? Op mijn laptop zal je zeker geen sporen zien van drinken, en hooguit wat stof en miss een kruimeltje eten.. maar wat jij hem aanraadt cker niet. Laat je laptop gewoon ff paar dagen open ofzo (wat stof erin) en claim gewoon dat je zuinig ben :P.

En ik zou niet aankomen met een modelletje dat ze (nog?) niet verkopen in NL, anders vraag je er dan helemaal om een controle :P. Verder gewoon intensief je laptop gebruiken, bestanden en shit erop, miss een NL versie van windows eroverheen.

[ Voor 27% gewijzigd door BoyzNDaHood op 22-01-2007 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Uit ervaring loop je het volgende risico.

Ze vragen je altijd of je wat te declareren hebt (invoeren).
Zeg je nee en ze komen er achter dat het niet klopt en je bent de lul dan....

De lul is als volgt:
A) ze controleren je bagage en vinden de laptop.
B) ze zien in een fractie van een seconde dat ie nieuw is.
C) dan controleren ze partnummer en serienummer.
D) ze zien dat ie niet in Nederland gekocht is.
E) ze vragen of je hem in NL gekocht hebt.
- Dit is de ontsnaproute. Hier kan je antwoorden "Nee", dan betaal je alleen invoerrechten EN BTW. Je kan zeggen dat je niet wist dat dat moest want je moest hem tenslotte plotseling kopen en had je niet voldoende ingelicht van te voren.
F) je antwoord ja, en ze vragen om de aankoop bon.
G) je kan geen bon overleggen...... Dan heb je een probleem.
- Je betaald invoerrechten +
- Je betaald BTW +
- Je betaald boete over invoerrechten + BTW (is verdubbeling)
- En je bent je laptop kwijt (want het was een smokkelactie).

In het slechtste geval:
Kost het je bijna het dubbele van hier kopen zonder dat je wat hebt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119987

ja kort gezegd, 4 jongens met laptops vanuit curacao en geen moment dat iemand ernaar heeft gekeken of gevraag.

Als je toevallig naar amerika gaat (opsturen dus niet) gewoon kopen als de prijs goed is (= 80% van NL prijs). Gewoon het risico nemen wat mij persoonlijk niet zo groot lijkt en als je ze pakken gewoon de domme nederlander spelen en zeggen dat je van niks wist (wel stickers er eerst af natuurlijk, doos weg ed). Mocht je dan btw + invoer betalen zal je eens 5% duurder uitkomen dan als je hem hier koopt maar de kans is behoorlijk dat je hem gewoon goedkoper hebt.

Verdere maatregelen zou ik niet nemen, als die het echt gaat onderzoeken dan komt die er wel achter en dan zal die alleen maar meer pissed zijn omdat jij hem wel even denkt te belazeren. Zie je dat echter eerder als een uitdaging dan zou ik gewoon een NL stekker meenemen en een bonnetje photoshoppen maar ik raad het niet aan.

Als de prijs in de US hoger is dan 80% van de NL prijs zou ik het sowiezo niet doen, is de moeite en de evt. garantieproblemen gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

[...]

Net zoals Palomar zegt
Dat eruit halen is helemaal niet voor de douane, maar voor de scanner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Anoniem: 37526 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 02:11:
[...]

Dat eruit halen is helemaal niet voor de douane, maar voor de scanner :P
Mja, toch gaat hij bij mij altijd UIT de tas, wordt naar gekeken, gaat weer IN de tas... en dan door de scanner. Kunnen ze net zo goed doen zonder er naar te kijken.

Ze kijken gewoon wat voor apparaat je in je laptop tas heb zitten, het zal wel lastig te scannen zijn met al die metalen dus als ze even kijken zien ze dat er geen bom of pistool in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 22-01-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58
[...]

Net zoals Palomar zegt
Er geldt in dat geval omgekeerde bewijslast, JIJ moet bewijzen dat je hem hier gekocht hebt door met een factuur over de brug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Nu online
Wim-Bart schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:24:
F) je antwoord ja, en ze vragen om de aankoop bon.
- Je betaald BTW +
- En je bent je laptop kwijt (want het was een smokkelactie).
Dat denk ik toch niet...

Ik type deze post op een laptop van m'n werk.
Ik noem het wel de mijne, maar eigenlijk issie in bruikleen gegeven door m'n werkgever.

Mooi niet dat ik hier een bonnetje van heb hoor.
En nu kan ik daar best aankomen als ik wil... Maar ik heb ook bij een werkgever gezeten waar honderden laptops rondgingen. Daar hebben ze dan echt niet meer voor elk apparaat een bonnetje, terwijl er genoeg werknemers mét laptop op (zaken)reis gaan ;)

Dus als ik op Schiphol aankom en geen bonnetje kan laten zien...
* Laptop van de zaak, bijvoorbeeld
* Of gewoon iemand die verstandig z'n bonnetjes thuis laat, omdat hij wanneer hij ze raakt z'n garantie ook wel kan vergeten...
dan zou je nog (weer) invoerrechten en btw gaan betalen...??

Lijkt me niet

[ Voor 15% gewijzigd door Chillz op 22-01-2007 17:00 ]

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:33
Je zou ookop andere manieren kunnen bewijzen dat hij uit NL komt zoals een NL adapter (die gewoon hier halen), er een NL Windows op zetten ipv de USA die je daar krijgt. Misschien kan je wel zo'n NL toetsenbord in laten bouwen, denk dat je ze dan ook wel aardig kan overtuigen dat het een NL laptop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GremliN-Online schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:13:
Je zou ookop andere manieren kunnen bewijzen dat hij uit NL komt zoals een NL adapter (die gewoon hier halen), er een NL Windows op zetten ipv de USA die je daar krijgt. Misschien kan je wel zo'n NL toetsenbord in laten bouwen, denk dat je ze dan ook wel aardig kan overtuigen dat het een NL laptop is.
NL toetsenbord?

Nouja zolang er niemand van de Douane hier langs komt om hun methodes uit te leggen moet je van het ergste uit gaan, en dat is dat die adhv het serienummer direct kan zien dat die amerikaans is. Ik zou wat lichte maatregelen nemen maar als die goede man of vrouw er achter komt dat je hem probeert te belazeren denk ik niet dat die er vrolijk van wordt en er alles aan doet om je te laten bloeden (zij mogen je toch 'diepgaand' visiteren bij verdachte omstandigheden ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nederlands toetsenbord ja

Dingen zoals +, / ed zitten op andere plaatsen, kijk maar goed. Een buurman heeft er zo'n een, valt voor mij niet op te typen, ze zijn er toch wel degelijk :)

Ik vraag me verder af (nooit gevlogen overigens) hoe vele ze controleren. Als jij niet crimineel overkomt en aangeeft dat het ene laptop van de zaak is en ff laat zien dat je een europese stekker er bij hebt, nederlandse windows dan zullen de meesten het wel geloven lijkt me. Zoals hierboven ook al aangegeven word is de kans dan nog heel klein dat je wordt gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127166

Wellicht ten overvloede, meerdere notebook-fabrikanten waaronder Asus (daar weet ik het zeker van) leveren standaard maar 1 jaar garantie in Noord-Amerika. Als je dat dus wilt uitbreiden, moet je er twee jaar extra bij kopen, ter waarde van $150 dollar. Dat zou ook nog bij de prijs komen, plus zoals eerder gezegd de tax, maar dat zou je misschien terug kunnen krijgen. Ik weet natuurlijk niet of je dat wilt, maar ik dacht ik noem het ff.

In mei ga ik een jaar naar Canada en ook ik ben van plan daar een notebook aan te schaffen, ik blijf wel een jaar weg, dus ik geloof het allemaal wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 127166 op 22-01-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:46
Een amerikaanse laptop van HP gaat niet werken, vanuitgaande dat ze bij de Douane enige kennis hebben.

Op een HP staat altijd een productcode, gevolgd een # en twee of drie letters. Die laatste drie letters geven de landcode aan. Zo geeft #ABH aan dat het een Nederlandse laptop is. Er zijn nog andere andere codes, zoals EU, maar die zijn NOOIT gelijk aan de Amerikaanse codes. Daarnaast is het gemakkelijk te zien aan de keurmerken die onder op de sticker van de notebook en de accu staan. Tevens staat er op de servicetag NL bij een Nederlandse notebook. En raadt eens wat er staat bij een Amerikaanse notebook.

Overigens heeft HP een wereldwijde service, dus garantieproblemen heb je niet. Het kan alleen zijn dat bij een defect het langer duurt voordat bepaalde onderdelen op voorraad zijn of dat zelfs de notebook naar Amerika wordt gestuurd voor reparatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Een vriend van mij heeft zijn laptop in Australie gekocht, het oplaadsnoer daar gelaten en tax-free een europees snoertje gekocht. Maar na een half jaar australie kon de douane ook niet meer hard maken dat het een nieuwe laptop was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GremliN-Online schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:40:
Nederlands toetsenbord ja

Dingen zoals +, / ed zitten op andere plaatsen, kijk maar goed. Een buurman heeft er zo'n een, valt voor mij niet op te typen, ze zijn er toch wel degelijk :)

Ik vraag me verder af (nooit gevlogen overigens) hoe vele ze controleren. Als jij niet crimineel overkomt en aangeeft dat het ene laptop van de zaak is en ff laat zien dat je een europese stekker er bij hebt, nederlandse windows dan zullen de meesten het wel geloven lijkt me. Zoals hierboven ook al aangegeven word is de kans dan nog heel klein dat je wordt gepakt.
Waarom in godsnaam zouden ze naar je toetsenbord of windows versie (dat ding gaat helemaal niet open of aan) kijken als er onderop gewoon wat stickertjes zitten. Trouwens, de meeste nederlandse laptops hebben een us international toetsenbord, er is niet te typen op die nederlandse krengen dus alleen de butt merken leveren dat standaard. Ze weten ws niets van computers maar ze kunnen je waarschijnlijk van elk merk en model compleet gedetailleerde informatie geven zonder te weten wat het inhoud. Let op, ze zijn op de hoogte van de meest vreemde zaken. Weer geef ik als voorbeeld de nieuwe gitaar die een nederlander mee dacht te nemen uit amerika of australië oid.

Douane kijkt even globaal naar de gitaar. "Meneer, hoe oud is deze gitaar?"
Smokkelaar: Die is al een half jaar oud?
Douane: Nee, die snaren zijn nooit bespeeld en verder is hij ook nog nooit aangeraakt.
Smokkelaar: :(

Ze kijken zoals iemand eerder al beweerde even naar de stickertjes van je laptop als hij er te nieuw uit ziet. Ze kijken niet zo snel naar de onderkant als je hem vervoert in een tas van 2 jaar oud en als er bij opening dikke vette vingerafdrukken en krasjes op zitten. Tis natuurlijk zonde om krasjes te maken op een nieuwe laptop maar vroeg of laat komen die er toch wel op :P Niet dat ik het zou doen maar ga er maar gewoon een paar keer met een schuursponsje overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wim-Bart schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:24:
Uit ervaring loop je het volgende risico.

Ze vragen je altijd of je wat te declareren hebt (invoeren).
- Je betaald BTW +
- En je bent je laptop kwijt (want het was een smokkelactie)
Ah dus ik betaal en BTW, en invoerrechten, en boete EN ik ben mijn laptop kwijt ;). Dat is onzin imo. Als ik netjes de belasting betaal mag ik de spullen gewoon meenemen. Ben ook wel eens aangehouden en helaas moeten betalen, maar spullen mochten uiteraard daarna mee.

Daarnaast, maar ik zie graag een bron waar het beter wordt uitgelegd, zie ik nergens op de website van de douane dat je een boete moet betalen als je iets niet aangeeft. Invoerrechten + BTW, jazeker, maar boete is alleen voor verboden goeden aldus de website pagina die ik heb gevonden: http://www.douane.nl/part...e/reizigersbagage-07.html

Hmm, zat er toch naast. http://www.douane.nl/faq/jsp/vraag.jsp?id=7/89&lang=nl Kan alleen nergens een overzicht vinden van de invoerrechten. BTW is 19%. Maar wat doen de invoerrechten voor een bepaald product. Is daar een overzicht van

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 22-01-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

Zoals gezegd:

- Sales tax in de VS verschilt van staat tot staat. Typische is dit rond de 5%, maar er zijn genoeg staten (vooral die met weinig commercie en inwoners, zoals hier in Oregon) waar helemaal geen sales tax geheven worden.

- Als je langer dan een jaar in de VS ben ( en het product langer dan een jaar in bezit hebt) hoef je geen BTW of Invoer rechten te betalen.

- Laptops moeten in je handbagage!

- Je koffer mag NIET op slot als je in of uit de VS reist!

- Bij de uitgang van de baggage Claim wordt altijd gevraagd (of er staat op z'n minst een bordje) of je nog iets aan te geven hebt. Als je hier liegt ben je bezig met smokkel en dus strafbaar.

- Het is niet zo moeilijk voor de douane om te achter halen of de laptop in de VS is gekocht.

Maar zelfs met BTW en invoer rechten zou je nog gewoon goedkoper uit kunnen zijn als je de laptop in een staat zonder sales tax koopt en gewoon netjes je belasting betaald. Het koers voordeel is momenteel tegen de 25%! (best lachen dit land, een tijd terug een iPod video 30GB voor circa 160 euri op gepikt :) )

Tarieven BTW en invoerrechten. Is dus 3.5% dus valt mee. Je betaalt ongveer prijs in dollars in Euros.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 8386 op 23-01-2007 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Anoniem: 8386 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 02:32:
- Je koffer mag NIET op slot als je in of uit de VS reist!
Onzin, je koffer mag gewoon op slot. Is al hele discussie over geweest in ander topic. Wanneer je VS binnen komt kan je gewoon je koffer opmaken als ze er om vragen (immers, je gaat met je bagaga langs douane) en wanneer je de VS uit gaat kan je blijven wachten terwijl ze je koffer scannen terwijl die op slot zit. Ga je weg en ze willen in je koffer, breken ze dat ding (imo ook terecht, andere discussie dat wel) open. Blijf je wachten, mag je netjes je koffer opmaken als ze besluiten dat ze er toch even in willen kijken.

Kortom, koffer kan gewoon op slot als je in of uit de VS reist :)

Wel bedankt voor de link, thanks :>

[ Voor 13% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2007 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De koffers mogen op slot, zolang de Amerikaanse douane/overheid over een loper beschikt. Dus TSA-goedgekeurde slotjes halen.
http://www.schiphol.nl/_i...1163342493984&bmLocale=nl
http://www.tsa.gov/travelers/airtravel/assistant/locks.shtm

[ Voor 48% gewijzigd door rapture op 23-01-2007 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
dat van aan kunnen tonen dat je de laptop in NL hebt gekocht is toch onzin?

als je met je laptop, mobiel, kleding op reis gaat hoef je toch niet van alles een bon mee te nemen? Lijkt me een rare eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

rapture schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 02:53:
De koffers mogen op slot, zolang de Amerikaanse douane/overheid over een loper beschikt. Dus TSA-goedgekeurde slotjes halen.
http://www.schiphol.nl/_i...1163342493984&bmLocale=nl
http://www.tsa.gov/travelers/airtravel/assistant/locks.shtm
Ook niet correct. Mijn op-de-hoek-gehaald-slotje mag er ook prima op. Echter, als ze geen loper hebben, gaat die koffer toch echt open en dan is je slotje dus stuk ;). Staat ook in de eerste link die je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

418O2 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 02:56:
dat van aan kunnen tonen dat je de laptop in NL hebt gekocht is toch onzin?

als je met je laptop, mobiel, kleding op reis gaat hoef je toch niet van alles een bon mee te nemen? Lijkt me een rare eis.
Alleen relevant als de dingen in kwestie gloed nieuw zijn. Daarnaast zijn er andere manieren om aan te tonen dat een laptop uit nederland komt. (Zoals product nummer) Echter is een bonnetje wel de snelste manier en dus aan te raden als je niet het risico wilt lopen weet ik niet hoe lang bij de douane te staan klungelen, terwijl je familie aan de andere kant van de deur op je staat te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

We Are Borg schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 03:20:
Ook niet correct. Mijn op-de-hoek-gehaald-slotje mag er ook prima op. Echter, als ze geen loper hebben, gaat die koffer toch echt open en dan is je slotje dus stuk ;). Staat ook in de eerste link die je geeft.
Waarom zou je nog een koffer op slot doen, als de douane die slotjes doorknipt? Ofwel geen slotje ofwel een slotje dat ze gemakkelijk kunnen opendoen doormiddel van een loper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

rapture schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 03:24:
[...]
Waarom zou je nog een koffer op slot doen, als de douane die slotjes doorknipt? Ofwel geen slotje ofwel een slotje dat ze gemakkelijk kunnen opendoen doormiddel van een loper.
Omdat ik al een slotje heb en het geen probleem vind om even te wachten terwijl ze mijn koffer door de scanner halen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Je mag gewoon een slotje op je koffer/tas. Hij wordt alleen opengebroken als ze erin willen kijken.

Heb het van de zomer zelf meegemaakt. 3 tassen met slot, maar 1tje was opengebroken. De rest hadden ze gewoon laten zitten.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 11:55
Als je nu een laptop koopt op e-bay en deze richting nederland verstuurt betaal je dan gewoon 19% + invoerrechten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Waarom eigenlijk een NL windows? M'n pa is nederlands, werkt in nederland maar heeft toch echt een engelse windows op z'n bedrijfslaptop staan (moet ook wel eens op zakenreis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

disinfector schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:56:
Als je nu een laptop koopt op e-bay en deze richting nederland verstuurt betaal je dan gewoon 19% + invoerrechten ?
Als de douane hem ondekt wel ja, en die kans is nu behoorlijk groot, althans je hoort er steeds meer van. Dus niet echt het kostenvoordeel waard, laat staan dat ik iig nooit een (tweedehands) laptop zou kopen zonder hem in mijn handen te hebben gehad en aan heb zien staan, laat staan dat ik hem aan de verschillende postbodes van de wereld toevetrouw, daarvoor kosten die dingen iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Zoals door meerdere mensen gezegd, de meeste laptopvoedingen zijn internationaal. Bovendien zijn de meeste stekkers naar het stopcontact los te koppelen van de voeding. Je kunt dus in NL een kabel kopen en deze op de Amerikaanse voeding zetten. Het staat natuurlijk vrij knullig wanneer er een verloopstekker op je stekker zit.

Nog iets om rekening mee te houden. On-line reken je vaak met creditcard af. Sommige winkels willen alleen nog maar versturen naar het adres wat aan je creditcard gekoppeld is. Ik dacht dat het toegestaan is om een tweede adres aan je creditcard te koppelen, maar zeker weten doe ik het ook niet. Maar volgens mij wordt dit gedaan om fraude te voorkomen en wanneer de twee adressen zich in andere landen bevinden, dan zou het mij niet verbazen dat de controlesoftware jouw transactie als dubieus bestempelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
Volgende week ga ik naar Panama. Ik ben van plan daar een laptop aan te schaffen, want: voordelig. Echter, ik heb een stop-over in NY en blijf daar drie daagjes. Moet ik nou twee maal BTW en eventuele invoerrechten betalen (in USA en Nederland)? De douane kon mijn vraag niet beantwoorden, maar wees me erop dat ik alles van waarde boven 175e aan moet geven anders zou ik 'grote problemen krijgen'. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
Wat een stress om niks.

Van te voren, in de US, verpakking weggegooid, bonnetjes en dergelijke verstopt, documenten op de laptop gezet, goed verhaal verzonnen, etc. Kom ik bij de baggage claim, zie ik in de gauwigheid twee nothing to declare uitgangen op Schiphol. Bij de ene uitgang staan twee douaniers een bakkie te doen, de andere uitgang is onbewaakt, de keuze was snel gemaakt. Verder ook geen mensen gezien die uit rijen worden gepikt en dergelijke.

Al met al een succesvolle smokkelactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

een ander probleem wat hier nog niet is gemeld is dat de TV-out op amerikaanse laptops vaak NTSC is wat niet zomaar elke TV hier in europa kan weergeven. dus als je je laptop ooit op een TV denkt aan te sluiten die geen NTSC aan kan kun je mooi naar een zwart-wit beeld zitten kijken.

de meeste voedings adaptors zijn overigen tegenwoordig allemaal 110-240 Volt en dus geen probleem. echter kan garantie claimen een ware hel zijn omdat sommige fabrikanten eisen dat jij je laptop terug stuurt naar het service-center waartoe die laptop behoort. dit kunnen ze zien aan het serie-nummer.

een amerikaanse laptop kun wordt dus niet geaccepteerd in een europees service-center en dan kunnen de verzend kosten, zeker als je een beetje een krachtige laptop hebt die aardig wat weegt erg duur uitvallen. nog maar niet te spreken van de verzekering die ik echt wel zou afsluiten als ik 1000+ euro naar de andere kant van de occean stuur. vaak betaal je ook nog weer voor de retour kosten.

• smok84
  • Laatst online: 17-06 11:55
Hallo,

ik ga 2,5 to 3 maand naar amerika voor de studie.
mag het dan wel dat je daar een laptop koopt zonder gezeur van douane?

• Termi
  • Nu online
smok84 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:03:
Hallo,

Als je gewoon slim bent, koop je daar een laptop scan je kassabonnetje in en gooi de rest wat je niet gebruikt weg. En koop je aan het einde een snoer met EU stekker er aan (of neem je mee).
Dan valt er vrij weinig te bewijzen zeker voor 3 maanden.

• RnB
Ik wist niet eens dat dit topic nog bestond joh. :P

Ik heb inmiddels een nieuwe (gekocht in Nederland), maar ik heb zonder problemen mijn oude, in Amerika gekochte laptop naar huis kunnen nemen. Had hem daar uitgepakt en gebruikt, bonnetjes daar gelaten. Verder geen problemen ermee, had de laptop met plezier 2 jaar kunnen gebruiken.
Enig probleem was, dat mijn harde schijf tot twee keer toe kapot was gegaan, maar dat was een kwestie van een nieuwe kopen en erin proppen.
Ook één xtje een kapotte display gehad, maar die heb ik zelf gewoon vervangen.

Al met al uitstekend verlopen en het mooiste was nog eigenlijk de prijs: $450,-, in die tijd was dat iets van €340,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
smok84 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:03:
Hallo,

Daarvoor hoef je geen oud topic te kapen (hmmz, kapen en 9-11 |:( ). Verder hoort dit tegenwoordig thuis in Shopping Forum waar je een nieuw topic kan openen :)

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 11-09-2009 10:06 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.