Een paar weken geleden heeft MS de Natural Ergonomic Keyboard 4000 aangekondigd. In de VS is die al te koop (zie link) maar ik kan hem nog niet ontdekken in Nederland. De pricewatch geeft niks aan en op de Nederlandse MS-ste wordt de 4000-versie niet bij de toetsenborden genoemd. Wordt dit keyboard niet in Nederland op de markt gebracht?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:21
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ziet er idd mooi uit en was ook al op zoek naar een NL verkooppunt. Helaas nog geen succes gehad 
Sowieso hoort dit toetsenbord bij een nieuwe range aan producten (hoop muisjes), dus NL zou toch ook moeten volgen
Sowieso hoort dit toetsenbord bij een nieuwe range aan producten (hoop muisjes), dus NL zou toch ook moeten volgen
[ Voor 38% gewijzigd door We Are Borg op 25-09-2005 20:06 ]
http://www.informatique.nl/ ,heeft deze toetsenbord al te koop.ymmv schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:18:
Wordt dit keyboard niet in Nederland op de markt gebracht?
Dat toetsenbord ziet er mooi uit. Ik heb er zelf ook al naar gekeken maar ben nog niet zo overtuigd. Zeker niet omdat lang niet alle reviews echt lovend zijn. Die "back" en "foreward" buttons onder de spatiebalk lijken mij behoorlijk irritant. De "zoom slider" zal ik ook niet echt gebruiken denk ik.
Zie bijvoorbeeld deze review: klik
Interessante materie als je overweegt dit keyboard te kopen.
Zie bijvoorbeeld deze review: klik
Interessante materie als je overweegt dit keyboard te kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 25-09-2005 23:01 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
- We Are Borg
Die back en forward buttons lijken mij ook niet echt fijn, maar die 'slider' niet gebruiken zal mij echt worst wezenBor de Wollef schreef op zondag 25 september 2005 @ 23:00:
Dat toetsenbord ziet er mooi uit. Ik heb er zelf ook al naar gekeken maar ben nog niet zo overtuigd. Zeker niet omdat lang niet alle reviews echt lovend zijn. Die "back" en "foreward" buttons onder de spatiebalk lijken mij behoorlijk irritant. De "zoom slider" zal ik ook niet echt gebruiken denk ik.
Bedankt, bestelling geplaatst4eyes schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:51:
[...]
http://www.informatique.nl/ ,heeft deze toetsenbord al te koop.
[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 26-09-2005 09:27 ]
Wat mij betreft ook bedankt voor de tip. Ik denk dat ik hem ook maar bij Informatique ga bestellen.
- We Are Borg
For your information: volgens de status melding is het toetsenbord op voorraad, alleen mijn vooruitbetaling hebben ze nog niet binnen. Hebben ze wel, maar ze hebben nog niet gekekenymmv schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:39:
Wat mij betreft ook bedankt voor de tip. Ik denk dat ik hem ook maar bij Informatique ga bestellen.
Nette prijs ook. Helaas is Informatique hun site kapot :<
Hebben jullie ervaring met het toetsenbord? Dit zou mijn eerste "split" toetsenbord worden om RSI tegen te gaan. Werkt het echt veel lekkerder? Voor zover ik lees zweren veel mensen er bij. Ook nog negatieve ervaringen?
Sallandautomatisering heeft hem ook BTW, alleen niet direct op voorraad. 1 tot 5 dagen levertijd. Prijs is 45,01 euro. Alleen ik zie wel dat er daar maar 24 maanden garantie op zit?
Hebben jullie ervaring met het toetsenbord? Dit zou mijn eerste "split" toetsenbord worden om RSI tegen te gaan. Werkt het echt veel lekkerder? Voor zover ik lees zweren veel mensen er bij. Ook nog negatieve ervaringen?
Sallandautomatisering heeft hem ook BTW, alleen niet direct op voorraad. 1 tot 5 dagen levertijd. Prijs is 45,01 euro. Alleen ik zie wel dat er daar maar 24 maanden garantie op zit?
[ Voor 27% gewijzigd door TweakerNummer op 27-09-2005 00:07 ]
- We Are Borg
De eerste week werd ik gillend gek en zat ik er steeds een toets naast. Daarna merk je pas hoe heerlijk het is en het went vrij snelTweakerNummer schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 00:05:
Nette prijs ook. Helaas is Informatique hun site kapot :<
Informatique heeft het pakketje bij mij vandaag verstuurd, dus ik kan je morgen ervaring geven als het goed is. Die 24 maanden is toch zat voor garantie ?Sallandautomatisering heeft hem ook BTW, alleen niet direct op voorraad. 1 tot 5 dagen levertijd. Prijs is 45,01 euro. Alleen ik zie wel dat er daar maar 24 maanden garantie op zit?
Hoe tikt dit keyboard in vergelijking met een Logitech? Ik vind namelijk dat Microsoft keyboards vaak wat 'zwaarder' tikken en meer geluid maken...
Als iemand het zou kunnen vergelijken met een Logitech InternetKeyboard SE (die zwart met zilveren) zou dat geweldig zijn
Als iemand het zou kunnen vergelijken met een Logitech InternetKeyboard SE (die zwart met zilveren) zou dat geweldig zijn
Ziet er mooi uit maar wat ik echt ontzettend jammer vind is dat er geen USB-hub meer in zit. Dat vond ik nou juist zo ideaal.
Ik vond mijn MS Natural Keyboard Elite in het begin ook behoorlijk wennen, maar na een week was dat over. Je hebt gewoon een inwerktijd nodig met een apparaat wat anders bediend moet worden, maar het went toch best snel. Hetzelfde geldt voor een trackball.We Are Borg schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:00:
[...]
De eerste week werd ik gillend gek en zat ik er steeds een toets naast. Daarna merk je pas hoe heerlijk het is en het went vrij snel. Note: ben begonnen met een natural keyboard van microsoft, toen een van de eerste toetsenbord waar zo'n split in zat gok ik zo
[...]
Informatique heeft het pakketje bij mij vandaag verstuurd, dus ik kan je morgen ervaring geven als het goed is. Die 24 maanden is toch zat voor garantie ?
Mijn Informatique-bestelling is trouwens nog niet de deur uit terwijl ze de betaling al bijna drie dagen binnen hebben. Ze zijn daar duidelijk niet de snelsten.
- We Are Borg
Grappig, dat had ik dus ook. Kreeg als antwoord dat het 1 tot 3 werkdagen kon duren. Als ik geld over maak via rabo telebankieren dan weet ik dat het niet dagen hoeft te duren. Overmaken naar een ABN/Rabo rekening vanaf de rabobank is vrijwel gelijk overgeschreven. Ze zijn dus idd niet de snelste, maar ach, wel op voorraadymmv schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:48:
Mijn Informatique-bestelling is trouwens nog niet de deur uit terwijl ze de betaling al bijna drie dagen binnen hebben. Ze zijn daar duidelijk niet de snelsten.
Hmm ik moet zeggen dat ik verliefd begin te worden op dit keyboard 
Zou iemand er nog even zelf foto's van maken? Aangezien dat altijd wat 'echter' is dan die stock-foto's van microsoft. Ook graag met hoe je handen er precies opliggen, ben ik erg benieuwd naar
Zou iemand er nog even zelf foto's van maken? Aangezien dat altijd wat 'echter' is dan die stock-foto's van microsoft. Ook graag met hoe je handen er precies opliggen, ben ik erg benieuwd naar
Op ActiveWin staat een review van dit toetsenbord.
- We Are Borg
Ik zou het graag willen doen maar helaas heb ik geen digitale foto camera tot mijn beschikking.sOid schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:09:
Ding typt wel heerlijk zeg
Groot label om de USB stekker met "install software first", maar uiteraard ben ik eingenwijs en doe ik dat niet. Keyboard is niet draadloos, functie knoppen werken nu al, dus waarom zou ik dan extra zooi installeren
Edit: Toch wat pics geschoten met een nokia 8800, dus geen super kwaliteit maar goed

[ Voor 36% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2005 16:01 ]
Erg bedankt voor de foto's, maakt niet uit dat de kwaliteit niet zo super isWe Are Borg schreef op donderdag 29 september 2005 @ 14:25:
[...]
Ik zou het graag willen doen maar helaas heb ik geen digitale foto camera tot mijn beschikking.
Ding typt wel heerlijk zegHet is wel even wennen aangezien het toetsenbord echt naar beneden gericht staat. Daarmaast ben ik de grote toetsen in het midden niet gewend van mijn vorige keyboard (die had ook zo'n breuk, maar dan gewoon kleine toetsen in het midden), kortom, ik zit er (weer) af en toe een toets naast. Wel aanrader voor zithouding, want ik ga er gelijk beter door zitten
Groot label om de USB stekker met "install software first", maar uiteraard ben ik eingenwijs en doe ik dat niet. Keyboard is niet draadloos, functie knoppen werken nu al, dus waarom zou ik dan extra zooi installeren
Edit: Toch wat pics geschoten met een nokia 8800, dus geen super kwaliteit maar goed. Helaas zijn de digitale camera's in dit huis het land uit vanwege vakantie
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waar ik nog even benieuwd naar ben trouwens, hoe diep is hij precies? Ik kan het in geen enkele review vinden... Dus echt vanaf het meest uitstekende puntje onder naar het meest uitstekende puntje boven.
- We Are Borg
Weet niet precies wat je bedoelde, maar ik denk 1 van deze 2
Die 6 cm is dus vanaf het bureau naar hoogste punt op toetsenbord (spatiebalk) en de 25 cmd is van bovenpunt van toetsenbord naar achterste punt
[ Voor 171% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2005 19:31 ]
Bedoelde dus die 25cm maar die 6cm is ook wel leuk om te weten 
Hij lijkt groter op de foto's moet ik dan eerlijk zijn. De microsoft is dan zelfs een centimeter minder diep dan m'n Logitech InternetNavigator die ik nu heb
Das mooi aangezien ik niet zo veel vrije ruimte meer op mn bureau heb 
Zal er eens serieus over gaan denken om hem aan te schaffen, bedankt voor je moeite We Are Borg
Hij lijkt groter op de foto's moet ik dan eerlijk zijn. De microsoft is dan zelfs een centimeter minder diep dan m'n Logitech InternetNavigator die ik nu heb
Zal er eens serieus over gaan denken om hem aan te schaffen, bedankt voor je moeite We Are Borg
ymmv > je zegt ergens dat je een Natural Elite gebruikt (hebt). Waarom nu naar dit tobo overstappen?
Ik heb al sinds jaar en dag een Elite (ok, ok, sinds hij uitkwam
) en ik wil niets anders meer. Helaas zijn ze in nederland niet meer te krijgen....
Deze ziet er niet verkeerd uit, maar de Elite is ook zo lekker compact
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
- We Are Borg
Your welcome sOid 
Okyah: zwart (staat beter bij de rest
), de pijltjes op de natural elite slaan echt nergens op (hoe erg kan je iets op elkaar proppen), de grote "T", "G", "Y, "H" en "N" knop op deze tobo zijn erg fijn, en last but not least: je gaat bij dit toetsenbord echt stukken beter zitten, waarschijnlijk door de verhoging aan de voorkant
Okyah: zwart (staat beter bij de rest
Lig je nu ook snel met je vingers of duimen op de knoppen onder de spatiebalk? Dat is iets waar ik erg bang voor ben. Ik vind dat "bakje" aan de voorkant niet zo mooi trouwens. Dan hadden ze beter de neerklappende "klep" als op het originele natural keyboard kunnen gebruiken imho. Die is erg stabiel en helpt ook nog eens goed tegen verglijden van het keyboard. En zitten er op dit keyboard weer normale functietoetsen? MS heeft een paar toetsenborden een "fn" achtige setup gehad voor de functietoetsen die ik erg irritant vond (je moet dan eerst een andere toest indrukken (ala de werking van shift) voordat de functietoetsen ook echt als "functietoetsen" werken.
Je bedoelt de F-lock en om je vraag te beantwoorden: volgens mij zit die hier dus weer in (wat ik ook erg irritant vind).Bor de Wollef schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:58:
Lig je nu ook snel met je vingers of duimen op de knoppen onder de spatiebalk? Dat is iets waar ik erg bang voor ben. Ik vind dat "bakje" aan de voorkant niet zo mooi trouwens. Dan hadden ze beter de neerklappende "klep" als op het originele natural keyboard kunnen gebruiken imho. Die is erg stabiel en helpt ook nog eens goed tegen verglijden van het keyboard. En zitten er op dit keyboard weer normale functietoetsen? MS heeft een paar toetsenborden een "fn" achtige setup gehad voor de functietoetsen die ik erg irritant vond (je moet dan eerst een andere toest indrukken (ala de werking van shift) voordat de functietoetsen ook echt als "functietoetsen" werken.
- We Are Borg
Totaal geen last van. Mijn duimen liggen door die knik op de buitenkant van de spatiebalk, kortom, je komt niet in de buurt van die 2 knoppen. Moet nog wel wennen om met de zijkant van je duim de spatiebalk te bedienen. Voorheen deed ik dat met mijn wijsvinger, maar de bedoeling volgens mij is de duim hiervoor te gebruiken. Ben er nog niet over uit, kan iig veel sneller typen door mijn wijsvinger te gebruiken voor de spatiebalk, Maar goed, totaal geen last van de knoppen: ik was er ook bang voorBor de Wollef schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:58:
Lig je nu ook snel met je vingers of duimen op de knoppen onder de spatiebalk?
Het went imo erg goed. Toetsenbord schuift niet weg en ik vind de balk zeker niet lelijk, maar dat is smaak gebondenDat is iets waar ik erg bang voor ben. Ik vind dat "bakje" aan de voorkant niet zo mooi trouwens. Dan hadden ze beter de neerklappende "klep" als op het originele natural keyboard kunnen gebruiken imho. Die is erg stabiel en helpt ook nog eens goed tegen verglijden van het keyboard.
Jep, de 'geweldige' F-lock zit er weer op. F-lock moet aan om bijv met F1 de help functie van XP tevoorschijn te toverenEn zitten er op dit keyboard weer normale functietoetsen? MS heeft een paar toetsenborden een "fn" achtige setup gehad voor de functietoetsen die ik erg irritant vond (je moet dan eerst een andere toest indrukken (ala de werking van shift) voordat de functietoetsen ook echt als "functietoetsen" werken.
[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 30-09-2005 11:28 ]
Dat blokje wat voor onder het toetsenbord ligt lijkt me niet echt ergomisch aangezien je de polsen zo in een hoek legt..
Ik heb een typecursus gedaan jaren terug (kan nu dus ook 10vingerig blind typen) en daar leer je ook de spatiebalk met je duim aanslaan. Zelf gebruik ik altijd de zijkant van m'n rechterduim hiervoor, als je goed kijkt zie je ook dat op m'n spatiebalk er 1 stukje is dat helemaal glimtWe Are Borg schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:27:
Totaal geen last van. Mijn duimen liggen door die knik op de buitenkant van de spatiebalk, kortom, je komt niet in de buurt van die 2 knoppen. Moet nog wel wennen om met de zijkant van je duim de spatiebalk te bedienen. Voorheen deed ik dat met mijn wijsvinger, maar de bedoeling volgens mij is de duim hiervoor te gebruiken. Ben er nog niet over uit, kan iig veel sneller typen door mijn wijsvinger te gebruiken voor de spatiebalk, Maar goed, totaal geen last van de knoppen: ik was er ook bang voor
Jep, de 'geweldige' F-lock zit er weer op. F-lock moet aan om bijv met F1 de help functie van XP tevoorschijn te toveren. Heb er eigenlijk nooit last van gehad, al is de f-lock imo erg overbodig.
Flock is klote, zit nu ook op m'n Logitech maar gebruik het nooit... Het is sneller voor me om CTRL+Z te duwen dan iets anders...
Als ik nog een keer een beroep op je mag doen, We Are Borg, zou je dan nog even de maat op kunnen meten van links naar rechts?
- We Are Borg
uiteraard, 49,5 cm 
Ahora voy a mecanografiar mi informe español sobre mi teclado nuevo
Ahora voy a mecanografiar mi informe español sobre mi teclado nuevo
[ Voor 69% gewijzigd door We Are Borg op 30-09-2005 12:02 ]
Ik hwb het toetsenbord ook hier binnen. Eerste indruk: hij is groter dan mijn Natural Keyboard Elite. Tweede indruk: hij voelt lekker aan, toetsaanslag is gedempter. Het voelt aan als het toetsenbord dat bij mijn Olivetti M290 werd geleverd (lang geleden toen 12 Mhz heel wat was voor een PC). Het is verder wennen aan de plaats van sommige toetsen, ik maak op het moment weer heel wat tikfouten omdat een paar toetsen net wat anders liggen. Kwestie van wennen en het automatische gedeelte van mijn hersenen een tijdje in de auto-learn-stand zetten.
So far, so good
So far, so good
Dat is met de natural keyboard serie toch zowiezo de enige werkbare oplossing? Bij mijn Natural Keyboard (1e versie) lukt het zelfs bijna niet anders. Ook die staat "tilted" trouwens.sOid schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:54:
[...]
Ik heb een typecursus gedaan jaren terug (kan nu dus ook 10vingerig blind typen) en daar leer je ook de spatiebalk met je duim aanslaan.
Ik heb geen idee. Nooit intensief een Natural keyboard gebruikt, maar ik sla de spatiebalk dus al wel jaren aan met m'n duim dus daar zou ik in ieder geval niet aan hoeven wennenBor de Wollef schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:27:
[...]
Dat is met de natural keyboard serie toch zowiezo de enige werkbare oplossing? Bij mijn Natural Keyboard (1e versie) lukt het zelfs bijna niet anders. Ook die staat "tilted" trouwens.
Verwijderd
Gisteren liet mijn computerhandelaar me weten dat er nog geen azerty(be) versie van bestaat. Is dit de gewoonte bij de Natural serie (kleine markt), of is er kans dat die er alsnog komt.
Ik zou niet graag in de situatie komen dat ik thuis azerty(be) heb, op stage azerty(fr) en dan op kot één of andere qwerty
, hoewel ik eerlijk gezegd qwerty beter vind
Ik zou niet graag in de situatie komen dat ik thuis azerty(be) heb, op stage azerty(fr) en dan op kot één of andere qwerty
ik heb sinds gistere dit keyboard staan met azerty layoutVerwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 11:25:
Gisteren liet mijn computerhandelaar me weten dat er nog geen azerty(be) versie van bestaat. Is dit de gewoonte bij de Natural serie (kleine markt), of is er kans dat die er alsnog komt.
Ik zou niet graag in de situatie komen dat ik thuis azerty(be) heb, op stage azerty(fr) en dan op kot één of andere qwerty, hoewel ik eerlijk gezegd qwerty beter vind
het is even wenne want dit is mijn eerste ergo keyboard
zeker en vast een leuk keyboard en voor de photoshoppers is de zoom slider een handig dingetje
alleen spijtig dat de media keys niet werken met winamp
voor de rest doet het bordje alles naar behoren
Laatst dit model ergens geprobeerd, maar de aanslag vond ik erg tegenvallen
Ik blijf dus nog bij m'n Natural Elite, ook al is hij vies & versleten
Ik moet eens ergens een nieuwe op de kop tikken, maar dat is lastiger dan het klinkt... Maar de 4000 is voor mij de hard & te sponzig om lekker op te kunnen typen.
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Nee.. net het tegendeel.m3gA schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:37:
Dat blokje wat voor onder het toetsenbord ligt lijkt me niet echt ergomisch aangezien je de polsen zo in een hoek legt..
Doordat dit balkje onder het toetsenbord zit, liggen je polsen op de 'lederen' polssteunen en hebben zo dus optimale ondersteuning. Typen doe ik nu bijna zonder mijn polsen te bewegen, enkel mijn vingers schieten over dit toetsenbord. Okay.. Ik moet toegeven, het was een uurtje wennen, maar ik weet zeker dat ik dit toetsenbord nu ook voor thuis wil! (heb hem nu op mijn werk).
Ik druk op Play/Pauze en hier wordt gewoon Winamp opgestart, alleen hij gaat inderdaad niet afspelenBDke schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 10:50:
alleen spijtig dat de media keys niet werken met winamp
voor de rest doet het bordje alles naar behoren
[ Voor 20% gewijzigd door Sahi_NL op 06-10-2006 10:44 ]
Dus je polsen maken nu de hele kleine stuurbewegingen voor je vingers...dus heb je over een tijdje RSI in je polsen?Sahi_NL schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 10:42:
[...]
Nee.. net het tegendeel.
Doordat dit balkje onder het toetsenbord zit, liggen je polsen op de 'lederen' polssteunen en hebben zo dus optimale ondersteuning. Typen doe ik nu bijna zonder mijn polsen te bewegen, enkel mijn vingers schieten over dit toetsenbord.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Pagina: 1