Toon posts:

Overplaatsen van hardeschijf wil niet lukken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu op een 900mhz computer die echt brak is, daarom was het mijn bedoeling om alleen de hardeschijf uit dit krot te halen en die in een 2000mhz zonder hardeschijf computer te stoppen.
Dit wil alleen niet echt lukken.

Als ik de hardeschijf in de 2000mhz computer stop, en ik start de computer op dan laat hij eerst een Compaq scherm zien (de computer heeft het merk compaq) en daarna geeft hij een melding dat de schijf onleesbaar is en dat ik op ctrl + alt + delete kan drukken om de computer opnieuw op te starten.

Ik heb boven echter ook een Xbox staan met een 40gig hdd (een hdd die oorspronkelijk uit wéér een andere computer kwam) erin. Toen heb ik die hardeschijf in de 2000mhz computer gepropt, maar na het compaq scherm kreeg ik nu een zwart scherm te zien. Zonder tekst, waarin alleen een laag streepje, een soort van cursor staat te knipperen (dit streepje: _)
Misschien is dat ook wel logisch dat ik alleen een zwart scherm krijg, omdat er xbox software op de hdd staat en geen windows (xp). Toen heb ik dus de windows cd erin gestopt maar zonder resultaat. Hij start de cd niet op, bij de bootvolgorde staat cd-rom op 1e maar het maakt niets uit.

Zou het er dus aan kunnen liggen dat ik een zwart scherm krijg te zien met die xbox hdd omdat hij de software niet herkent. Ik kan de hdd alleen niet formatteren omdat hij de windows cd niet pakt.

Het is alleen wel vreemd dat hij de schijf, uit de 900mhz computer, niet kan lezen aangezien hij het in dit oude barrel wel doet. Ik heb deze hardeschijf net uit de 2000mhz gestopt en die nu weer in de 900mhz gestopt en hij doet het nog steeds perfect. Ik heb de hardeschijf dus ook niet beschadigd of iets dergelijks.

Iemand tips?

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
Probeer eens een bios update te halen bij www.hp.nl voor jouw type compaq

Verwijderd

Topicstarter
En hoe update ik dat bios dan?

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
met een beetje research op deze site kun je daar makkelijk zelf achter komen,..

maar hier komt ie dan. je kunt op je oude computer toch gewoon even naar hp.nl gaan een bios voor jouw pc downloaden en deze daarna op diskette zetten. waarna je deze gewoon kunt updaten door van diskette te booten. op de website van hp staat het ook nog eens haarfijn uitgelegd

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens gaan proberen. Ik ben niet zo handig met computers op het hardware gebied, maar bedankt voor je uitleg...

Toch vind ik het vreemd omdat die 2000mhz computer een aantal jaar jonger is als die 900 mhz.. Dus weet je zeker dat het het bios is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even opzoek gegaan op de compaq/hp site en heb toen dit gevonden:
http://h18007.www1.hp.com...op/us/download/22822.html

als ik dat download, op floppy zet, en in me andere computer doe werkt het?

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:29:
Ik ben even opzoek gegaan op de compaq/hp site en heb toen dit gevonden:
http://h18007.www1.hp.com...op/us/download/22822.html

als ik dat download, op floppy zet, en in me andere computer doe werkt het?
Als het de juiste bios is wel ja.

Verwijderd

Topicstarter
er staat bij dat hij mijn computer type ondersteund dus als het goed is is dit het juiste bios toch?

Maar als ik dat bestandje op een floppy zet en hem in mijn computer doe.. En zeg in het bios 'herstel vanaf disk' oid dan zegt hij dat er geen floppy aanwezig is oid.. Wat doe ik fout? Of heb ik toch een ander bestandje nodig?

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 17:17

Quintus

Eg wel! Dus....

Je probeert dus een HD MET een OS in een PC te stoppen zonder HD en dan ZONDER een OS opnieuw te installeren na plaatsing van de HD?

Logisch dat ie dan niet opstart.
De hardware verschilt te veel.
Eerst dus maar eens een nieuw OS op die schijf zetten als je hem in de nieuwe comp geplaatst hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Quintus op 25-09-2005 19:32 ]

Unknown

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mm.. ik zie ook nog niet wat het probleem nou precies is.. Wordt je schijf in die compaq wel herkent door de bios? Dat die daarna niet verder gaat met booten dat lijkt me logisch. Maar het lijkt me eerst wel handig om uit te zoeken of die uberhaupt herkent wordt door de bios. Dus... eerst daar even rondneuzen, wordt die niet herkent, dan kan je misschien die biosupdate draaien (das overigens een windows installer zo te zien), en wordt die wel herkent, dan wordt het tijd om er een (XP?) cd'tje in te stoppen en uit te zoeken waarom die nu niet opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik begrijp je niet helemaal, misschien begrijp je mij ook niet helemaal...

Ik zal het nog een keer duidelijk en kort uit proberen te leggen...

Ik wil in een compaq d510 computer zonder hardeschijf een hardeschijf plaatsen die uit een xbox komt (was voorheen ook een pc hardeschijf (xbox en pc gebruiken zelfde hdd's)). Als ik de hdd alleen aansluit krijg ik eerst Compaq te zien en daarna een zwart scherm met zo een knipperend _ waar ik niets kan typen...

Het is uiteraard logisch dat hij alleen een zwart scherm weergeeft, maar hoe krijg ik windows xp erop geinstalleerd? MOet eerst de hdd geforamteerd worden oid? en hoe doe ik dat?

Ik begrijp er niets meer van

Verwijderd

Topicstarter
MadMurdock schreef op zondag 25 september 2005 @ 19:38:
Mm.. ik zie ook nog niet wat het probleem nou precies is.. Wordt je schijf in die compaq wel herkent door de bios? Dat die daarna niet verder gaat met booten dat lijkt me logisch. Maar het lijkt me eerst wel handig om uit te zoeken of die uberhaupt herkent wordt door de bios. Dus... eerst daar even rondneuzen, wordt die niet herkent, dan kan je misschien die biosupdate draaien (das overigens een windows installer zo te zien), en wordt die wel herkent, dan wordt het tijd om er een (XP?) cd'tje in te stoppen en uit te zoeken waarom die nu niet opstart.
De hdd wordt nu wel herkent, dus wat moet ik nu doen? Als ik de xp cd erin stop gebeurd er verder niets

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

In je bios de CDrom instellen als 1e boot device

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar had ik hem al opgezet... Maar het probleem is dat hij alleen het scherm laat zien van F10 voor het bios en dan gelijk een zwart scherm... Dus hij heeft helemaal geen tijd om de cd te laden, dat doet hij meestal een scherm verder...

Verwijderd

hoelang wacht je eigenlijk? Als het een oude pc is kan het namelijk lang duren voordat hij verder gaat! Check ook eerst je kabels zowel stroom als ide, zijn die wel correct voor je HD?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je overigens ooj eker dat je je hdd goed gejumpered hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht lang, maar er gebeurt niks.. En zo uit is de computer nou ook weer niet :P.

De jumpers had ik al geprobeerd te verwisselen, ik heb ze 1 x op master gezet en 1 x op sleeve maar het wilde niet werken.

Niemand die een oplossing weet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 20:42:
Check ook eerst je kabels zowel stroom als ide, zijn die wel correct voor je HD?
Het lijkt me wel dat ze correct zijn, aangezien de hdd die in de xbox zat uit die computer komt :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb het vermoeden dat er door Compaq mogelijk bepaalde noodzakelijke programmatuur op de HD is gezet waardoor de PC zal werken. Door algehele vervanging van de HD is die uiteraard niet meer aanwezig en zal de PC niet starten.

De oplossing is eerst de oude HD in de Compaq te klonen en dan het image op de nieuwe HD te zetten. Daarna kan op de resterende ruimte opnieuw een partitie worden aangemaakt.

ARME AOW’er

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Guardian Angel schreef op maandag 26 september 2005 @ 07:47:
Ik heb het vermoeden dat er door Compaq mogelijk bepaalde noodzakelijke programmatuur op de HD is gezet waardoor de PC zal werken. Door algehele vervanging van de HD is die uiteraard niet meer aanwezig en zal de PC niet starten.

De oplossing is eerst de oude HD in de Compaq te klonen en dan het image op de nieuwe HD te zetten. Daarna kan op de resterende ruimte opnieuw een partitie worden aangemaakt.
Voor zover ik weet deden ze dit in het verleden we eens, maar dan alleen met de bios die ze op een aparte partitie installeerden.Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat bij deze pc van (5?) jaar oud oid nog steeds zo is.

Er zit ook niet een (oude?) brakke cd-speler in? Of een slecht gebrande cd misschien? :)

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Is het nog gelukt?

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net weer terug van mijn excursie met school van 5 dagen lang en heb dus even geporbeerd wat jullie zeiden maar het lukt nog steeds niet...
Er zit ook niet een (oude?) brakke cd-speler in? Of een slecht gebrande cd misschien? :)
Nee er zit geen cd in, en de cd-speler die erin zit werkt volgens mij naar behoren... EN al zou die brak zijn hoe kan ik dat merken?

Iemand echt geen idee hoe dit op te lossen?

Of kan ik hem nu net zo goed weggooien en een nieuwe kopen? Of laten maken, en hoeveel gaat dat dan kosten ongeveer?

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb ook zoiets ondervonden!

HDD omgewisseld van de ene pc naar de andere.
1 had XP Pro, de ander XP Home.

HDD1 XPPro gaf een foutmelding 0x0000007B.
Gezocht en gezocht.
Ik moest toen 'Atapi.sys,' 'Intelide.sys,' 'Pciide.sys,' and 'Pciidex.sys' extracten uit de driver.cab en plaatsen in een windowsmap.
Toen startte de pc met de HDD1 XPpro gewoon op.

Maar omgekeerd is het nog steeds een hell of a job!
De HDD2 met XPhome doet gewoon niks.
De pc start gewoon op. Maar daar waar je het XP scherm zou moeten zien blijft gewoon zwart met een streepje.
Dus geen foutmelding en dergelijke.
Gezocht en gezocht => nada, niks, noppes.
Uiteindelijk toch maar op de 2e partitie nog een XPhome gezet.
Windows start gewoon op van de 2e partitie, geen probleem.

Nu zit ik vast!
Ik vind het belangrijk om toch de 1ste XPHome aan de praat te krijgen ivm progs als SPSS en Reference Manager!

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is al een tijdje oud, maar ik heb nog niet echt een concreet antwoord gehad. En dan gaat het me vooral om het antwoord op de volgende vraag:
Of kan ik hem nu net zo goed weggooien en een nieuwe kopen? Of laten maken, en hoeveel gaat dat dan kosten ongeveer?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:15:
Dit topic is al een tijdje oud, maar ik heb nog niet echt een concreet antwoord gehad. En dan gaat het me vooral om het antwoord op de volgende vraag:

[...]
Weggooien zou ik sowieso niet doen, ding is vast nog wel te maken.
Wat dat gaat kosten, tja, dat hangt er vanaf wat er defect is. Kwestie van troubleshooten op de verschillende onderdelen en kijken welk onderdeel het probleem geeft.
Pagina: 1