Hallo allemaal, dit is mijn eertse post op dit forum, en ik heb een vraagje. Ik ben van plan een nieuwe AGP videokaart aan te schaffen, en ook over te klokken, maar ik twijfel tussen de 6800 GT en de X800 XT PE. Hij moet ongeveer 1,5 jaar meegaan, dus welke kan ik het beste nemen? Alvast bedankt
Allereerst welkom op GoT.
Toen je je geregistreerd hebt, heb je ook de registratievoorwaarden doorgelezen en wat er van je verwacht wordt op dit forum. Het is namelijk de bedoeling vóór je post, eerst zélf te zoeken in de faqs, op GoT, op Google. Als je dit had gedaan had je ongetwijfeld iets als deze link gevonden.
Vooral bij dit soort vragen: lees benchmarks en vergelijk zélf! Dan is de keuze helemaal niet moeilijk te maken!
Veel plezier op GoT!
Toen je je geregistreerd hebt, heb je ook de registratievoorwaarden doorgelezen en wat er van je verwacht wordt op dit forum. Het is namelijk de bedoeling vóór je post, eerst zélf te zoeken in de faqs, op GoT, op Google. Als je dit had gedaan had je ongetwijfeld iets als deze link gevonden.
Vooral bij dit soort vragen: lees benchmarks en vergelijk zélf! Dan is de keuze helemaal niet moeilijk te maken!
Veel plezier op GoT!
Rail Away!
Oke, dit zal ik de volgende keer doen, bedankt voor de tip. Ik heb nog een vraagje, de 6800 GT heeft SM 3.0, is dit een doorslaggevend item om toch voor de langzamere 6800 GT te gaan, en deze over te klokken tot het niveau van een X800 XT PE? Dus, gezien de toekomst, is dit een betere keuze?
SM 3.0 levert bijna geen voordeel op, en voordat je er wel voordeel uithaalt is je videokaart waarschijnlijk al weer verouderd.
Ik zou dus gewoon voor de X800XT PE gaan.
Verwijderd
goede keus, hoef je iig niet overclocked te draaien om op de snelheid te zitten die je wilt hebben.
Kijk eens, ik heb die van de MyCom.... heerlijk dingVerwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:14:
Oke bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga voor de X800 XT PE
't is nog een XT PE ViVo ook
pricewatch: Asus Radeon X800 XT 256MB (AGP, DVI), AX800 XT/TVD
I love watercooling
@garrett
ik dacht dat alle x800 XTs vivo hadden dus daarvoor hoef je niet bij de mycom te zijn.
koop gewoon de goedkoopste.
ik dacht dat alle x800 XTs vivo hadden dus daarvoor hoef je niet bij de mycom te zijn.
koop gewoon de goedkoopste.
Dit is dus echt de grootste onzin die ik gehoord hebt. Die functie zit er dus niet voor niks in. Kijk maar naar de nieuwe splintercell om een voorbeeld te geven. Het ziet er zoveel mooier uit dan zonder die shaders. Ik zou voor de GT gaan (heb ik zelf ook) en ik heb hem makkleijk over kunnen klokken naar ultra specs met een temeratuur van +/-60 graden stressed (stock cooler).RoD schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:13:
SM 3.0 levert bijna geen voordeel op, en voordat je er wel voordeel uithaalt is je videokaart waarschijnlijk al weer verouderd.
Geen informatie beschikbaar
Verwijderd
Ik zou gewoon benchmarks vergelijken. Zie hoe provcentueel de X800XT PE beter is en kijk dan hoeveel hij procentueel duurder is en hou ook in de gaten hoeveel je budget is en trek er gewoon je conclusie uit. Verder denk ik dat SM3.0 niet een doorslaggevende factor hoeft te zijn.
Ik ben ook nog een linkje tegengekomen, waarbij SM 3.0 wel meerwaarde heeft (http://graphics.tomshardw...c/20040705/farcry-05.html). Dus SM 3.0 kan dus wel voor een prestatieverbetering zorgen, dus is t dan niet beter, omdat in de toekomst steeds meer games met SM 3.0 uitkomen, toch voor de 6800 GT te gaan?
qua image quality is er niet echt een groot verschil tss shader model 2.0b en shader model 3.0
Hier kan je er nog wat over lezen:
http://www.xbitlabs.com/a...eo/display/farcry20b.html
Het hang een beetje af van de games dat je wilt spelen, de nvidia 6800gt zal sowieso sneller zijn in de games gebaseerd op de doom 3 engine en wss ook games die in opengl runnen.
Als ik de prijzen zo es bekijk op pricewatch, dan zie ik dat je al een gt hebt voor 229 euro
en voor 249euro een x800xt. De x800 xt pe vind ik persoonlijk te duur voor wat hij is.
Je kan ook altijd een X800 pro vivo kopen en die flashen naar een x800 xt pe, heb ik gedaan en was echt ni moeilijk...
Het gemakkelijkste en goedkoopste is dat je voor de 6800gt gaan en je zal wat euro's uitsparen.
Hier kan je er nog wat over lezen:
http://www.xbitlabs.com/a...eo/display/farcry20b.html
Het hang een beetje af van de games dat je wilt spelen, de nvidia 6800gt zal sowieso sneller zijn in de games gebaseerd op de doom 3 engine en wss ook games die in opengl runnen.
Als ik de prijzen zo es bekijk op pricewatch, dan zie ik dat je al een gt hebt voor 229 euro
en voor 249euro een x800xt. De x800 xt pe vind ik persoonlijk te duur voor wat hij is.
Je kan ook altijd een X800 pro vivo kopen en die flashen naar een x800 xt pe, heb ik gedaan en was echt ni moeilijk...
Het gemakkelijkste en goedkoopste is dat je voor de 6800gt gaan en je zal wat euro's uitsparen.
[ Voor 18% gewijzigd door FragileM64 op 26-09-2005 20:12 ]
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
Verwijderd
de x800xt pe is stukken beter dan de 6800 gt volgens de benchmarks van toms hardware guide.
Verwijderd
Mwoah, qua snelheid mag de X800XT PE misschein marginaal sneller zijn. Overigens absoluut niet extreem veel sneller.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:46:
de x800xt pe is stukken beter dan de 6800 gt volgens de benchmarks van toms hardware guide.
Zou ik persoonlijk voor de 6800GT gaan.
A Shader Model 3.
Er zijn nog steeds dingen die SM 3.0 wel kunnen en SM 2.0 en 2.0b absoluut niet.
Shader model 3. Pacific Fighters
http://www.airwarfare.com...tertest/PF_water_3_04.jpg
Shader model 2 Pacific Fighters
http://www.airwarfare.com...tertest/PF_water_1_04.jpg
Verder vind ik de drivers van nVidia ietwat beter. Maar hierbij wil ik wel even benadrukken dat dit een persoonlijke mening is.
Al dat ik denk dat ik niet veel tegenstand zal hebben met deze mening.
Tis altijd lastig bij dit soort dingen, simpelweg omdat de producenten twee producten neer zetten die nagenoeg hetzelfde presteren.
Persoonlijk zit ik te kijken voor een 6800GT, ik heb namelijk het gevoel dat de prijs van deze kaart in de (zeer) nabije toekomst gaat dalen. Je ziet het nu al; Alternate.nl heeft een mooie aanbieding lopend.
Waarom denk ik dat?
Namelijk omdat in de 10de maand van 2005 (oktober dus) de 7800 'vanilla' wordt gereleased als respons op de X1800**. Deze kaart is de directe concurrent van de 6800GT qua specs (16p 6v, 375mhz, 256mb 1000mhz DDR3) en is waarschijnlijk sneller omdat ie gebakken is op 110nm + vernieuwingen. Daarom denk ik dat de prijs van de 6800GT gaat dalen (want die is ouder, "langzamer").
edit:
Sowee die plaatjes van Pacific Fighters!
dat water herken ik wel, heb je in Age of Empires 3 ook. Betekend dus dat AoE3 aanzienlijk minder mooi is op SM 2.0
Persoonlijk zit ik te kijken voor een 6800GT, ik heb namelijk het gevoel dat de prijs van deze kaart in de (zeer) nabije toekomst gaat dalen. Je ziet het nu al; Alternate.nl heeft een mooie aanbieding lopend.
Waarom denk ik dat?
Namelijk omdat in de 10de maand van 2005 (oktober dus) de 7800 'vanilla' wordt gereleased als respons op de X1800**. Deze kaart is de directe concurrent van de 6800GT qua specs (16p 6v, 375mhz, 256mb 1000mhz DDR3) en is waarschijnlijk sneller omdat ie gebakken is op 110nm + vernieuwingen. Daarom denk ik dat de prijs van de 6800GT gaat dalen (want die is ouder, "langzamer").
edit:
dat water herken ik wel, heb je in Age of Empires 3 ook. Betekend dus dat AoE3 aanzienlijk minder mooi is op SM 2.0
[ Voor 13% gewijzigd door XanderDrake op 27-09-2005 19:25 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Verwijderd
googlet naar AoE3XanderDrake schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:22:
edit:
WAUW!!!
Dat is idd een heel mooi spel
Ik heb even onderzocht en ik denk dat ik het volgende kan zeggen van Age of Empires 3;
je hebt 4 Shader settings in AoE3; Low Medium High en Very High. In feite bepalen de shaders voor het grootste deel de kwaliteit, en de pracht en praal binnen AoE3.
Thus: SM3.0 is daar erg belangrijk!
Ik zal het verschil tussen Medium(wat ik denk SM2.0 is) en High (wat in volgens mij SM3.0 is) laten zien:

Pin me er niet aan vast, maar ik denk dat het zo zit
En bij HL2 zie je het volgende, Bovenste is SM3.0 onder SM2.0b;

Dit komt van de FP, bij de Xfire-SLI reviews. Oftewel het verschil tussen Ati en nVidia.
Je ziet het aan het water
je hebt 4 Shader settings in AoE3; Low Medium High en Very High. In feite bepalen de shaders voor het grootste deel de kwaliteit, en de pracht en praal binnen AoE3.
Ik zal het verschil tussen Medium(wat ik denk SM2.0 is) en High (wat in volgens mij SM3.0 is) laten zien:

Dit komt van de FP, bij de Xfire-SLI reviews. Oftewel het verschil tussen Ati en nVidia.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
die 2e afbeelding is een Bug in de drivers of iets dergelijks verder zijn er ongeveer geen mensen met een ATI video kaart die zo een vaag water hebben (met die rand vooral)XanderDrake schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:15:
Ik heb even onderzocht en ik denk dat ik het volgende kan zeggen van Age of Empires 3;
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
verder is de X800XT gewoon iets beter alleen in OpenGl niet...
die shaders zullen niet de doorslag geven bij mij, nu maken nog niet zo veel spellen er gebruik van en tegen die tijd dat ze het allemaal wel doen is DirectX 10 waarschijnlijk al uit
maargoed het hangt van het prijs verschil af wat je het beste kunt nemen
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Yeah maf he, dat water. Ik ben iig de bovenste gewent op mn 6800LE, zo ziet mijn water er uitGoldenSample schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:34:
die 2e afbeelding is een Bug in de drivers of iets dergelijks verder zijn er ongeveer geen mensen met een ATI video kaart die zo een vaag water hebben (met die rand vooral)
Ergens X800 gamers met HL2? ziet dit er écht zo uit??
Quake4 zal ook beter op een 6800 draaien dan op een X800, want die is gebaseerd op de Doom3 engine => Ultra Shadow II
Verwijderd
kortom reden zat om voor de 6800le te gaan:)
en miss da je de pipelines open kan zette
en miss da je de pipelines open kan zette
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 21:49 ]
Nee, de X800XT laat het water in HL2 ook gewoon goed zien. Echt z'n typisch voorbeeld van ergens een voorkeur voor uitspreken. Ondanks dat ik een X800XT bezitter ben vind ik Nvidia kaarten ook goed. Wat mij tegen zat was het energie verbruik en de grote van de Nvidia kaarten. Wat betreft de prestaties kun je met beide goed uit de voeten.
volgens mij waren die laatste 2 plaatjes het verschil tussen SLI en CF(crossfire)
en niet gewoon het verschil tussen NVidia kaart en ATi kaart.
(dacht ik hoor )
(dacht ik hoor )
Verwijderd
nope die zit er niet voor niks in, tis voor de promotie. Het zal er allemaal misschien net iets mooier uitzien met sm3.0 en dan ook echt iets. Maar aa en af kan je dan wel vergeten. Bovendien zijn er maar weinig spellen die het gebruiken. En als ze het gebruiken vooral de nieuwere spellen, dan is het verstandiger om het uit te schakelen als in, omdat het zon grote impact heeft op de 6800 serie.Viper_4111 schreef op maandag 26 september 2005 @ 12:28:
[...]
Dit is dus echt de grootste onzin die ik gehoord hebt. Die functie zit er dus niet voor niks in. Kijk maar naar de nieuwe splintercell om een voorbeeld te geven. Het ziet er zoveel mooier uit dan zonder die shaders. Ik zou voor de GT gaan (heb ik zelf ook) en ik heb hem makkleijk over kunnen klokken naar ultra specs met een temeratuur van +/-60 graden stressed (stock cooler).
Verwijderd
klopt dat was gister nog op het tweakers nieuwsGriffin schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:54:
volgens mij waren die laatste 2 plaatjes het verschil tussen SLI en CF(crossfire)
(dacht ik hoor )
en trouwens ik heb een nog oudere ati kaart en die geeft ook niet zulk water
Verwijderd
1. De benchmarks zijn beide nagenoeg gelijk. Als je op tomshardware kijkt, krijg je daar een goede indruk van.
2. SM3.0 is wel handig in een aantal (huidige) games die het ondersteunen. Toekomstige games zullen, denk ik, toch te zwaar zijn om SM3.0 te gebruiken met alle opties (met name de licht opties) aan.
Dus die twee zaken zouden voor mij niet doorslaggevend zijn, resten alleen:
3. prijs, kies de goedkoopste van beiden
4. drivers, hoewel ati geen slechte drivers meer heeft, zijn hun drivers bij meerdere 3D pakketten (zoals Vue Esprit, Lightwave welke ik vaak gebruik) ronduit slecht (in openGL modus lopen die programmas niet op ATI maar wel op NVIDIA).
punt 4 was voor iig doorslaggeven om toch maar weer van ATI naar NVIDIA te gaan.
Als dat bij jou niet speelt, zou ik gewoon de goedkoopste kiezen.
Ander punt waar je nog wel rekening mee moet houden is de lengt van de 6800GT. Het is een behoorlijk lange kaart, en als de HDD's achter je grafische kaart zitten, kun je een probleem met inbouw krijgen. Heb zelf een chieftec dragon kast en daarin pastte het net.
2. SM3.0 is wel handig in een aantal (huidige) games die het ondersteunen. Toekomstige games zullen, denk ik, toch te zwaar zijn om SM3.0 te gebruiken met alle opties (met name de licht opties) aan.
Dus die twee zaken zouden voor mij niet doorslaggevend zijn, resten alleen:
3. prijs, kies de goedkoopste van beiden
4. drivers, hoewel ati geen slechte drivers meer heeft, zijn hun drivers bij meerdere 3D pakketten (zoals Vue Esprit, Lightwave welke ik vaak gebruik) ronduit slecht (in openGL modus lopen die programmas niet op ATI maar wel op NVIDIA).
punt 4 was voor iig doorslaggeven om toch maar weer van ATI naar NVIDIA te gaan.
Als dat bij jou niet speelt, zou ik gewoon de goedkoopste kiezen.
Ander punt waar je nog wel rekening mee moet houden is de lengt van de 6800GT. Het is een behoorlijk lange kaart, en als de HDD's achter je grafische kaart zitten, kun je een probleem met inbouw krijgen. Heb zelf een chieftec dragon kast en daarin pastte het net.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 11:05 ]
Plaatje van AOE3 is ook flauwekul, ik heb een x800pro VIVO en het water en alles ziet eruit als het rechtse plaatje.
edit: Bij nader bekijken kloppen de plaatjes wel. Wat ik wel moet zeggen is dat de rechtse er erger uitziet dan dat een x800 het weergeeft.Maar die komt wel meer in de buurt.
edit: Bij nader bekijken kloppen de plaatjes wel. Wat ik wel moet zeggen is dat de rechtse er erger uitziet dan dat een x800 het weergeeft.Maar die komt wel meer in de buurt.
[ Voor 44% gewijzigd door aapelite op 28-09-2005 10:59 ]
Verwijderd
wat bedoel je met 3d paketten?Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 10:20:
4. drivers, hoewel ati geen slechte drivers meer heeft, zijn hun drivers bij meerdere 3D pakketten ronduit slecht (in openGL modus lopen die programmas niet op ATI maar wel op NVIDIA).
@Xanderdrake
Screenshot genomen met een x800xt

Vergeleken met de jouwe
moet ik zeggen dat het er toch iets mooier uitziet. Wanneer de spellen intensiever HDR gaan gebruiken kan je die functie wel vergeten, je hebt geen low of high hdr. Aangezien HDR toch als een high end functie wordt gezien, zal het me niks verbazen als ze straks geen rekening meer houden met de 6800 serie. Het is behoorlijk intensief voor je videokaart, als de spellen dan van zichzelf ook nog eens mooier worden dan snap je wel wat er dan gaat gebeuren.
En nog een plaatje zonder aa en af

en idd zoals al eerder gezegd dat plaatje van hl2 klopt ook niet.
Hier trouwens nog een lijstje met spellen die HDR ondersteunen.
This is a current list of SM 3.0 supported games available:
Colin Mcrae Rally 2005
Driver 3
Farcry 1.3
Lego Star Wars
Lord of The Rings: Battle for Middle Earth
Madden NFL 2005
MotoGP 3
Pacific Fighters
Painkiller with Expansion pack
Pitfall: The Lost Expedition
Splinter Cell 3 Chaos Theory
Stronghold 2
Tiger Woods PGA Tour 2005
Trackmania Sunrise
Soon to be released:
Age Of Empires 3
Black & White 2
Call Of Duty 2
Cross Racing Championship
Earth 2160
F.E.A.R
Ghost Recon 3
Gothic III
Half life 2 HDR update (Lost Coast)
Hitman: Blood Money
Pacific Storm
Prince Of Persia 3
Star Wars: Empire at War
Starship Troopers
Serious Sam 2
The Elder Scrolls: Oblivion
X3: The Reunion
Released in 2006:
Alan Wake(Max Payne Sequel)
America's Army
Company Of Heroes
Dark Sector
Gears Of War
Huxley
Just Cause
Lineage III
Rise Of Legend
Stalker: Shadow Of Chernobyl
Unreal Tournament 2007
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 11:26 ]
Yeah ik kan moeilijk gaan vergelijken als ik zelf geen X800 hebaapelite schreef op woensdag 28 september 2005 @ 10:55:
Plaatje van AOE3 is ook flauwekul, ik heb een x800pro VIVO en het water en alles ziet eruit als het rechtse plaatje.
Van die plaatjes van HL2, tja ik kon me ook niet voorstellen dat het zo eruit zag op een X800. Waarom ziet dit er zo uit in Xfire dan?Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:01:
[...]
wat bedoel je met 3d paketten?
@Xanderdrake
Screenshot genomen met een x800xt, tis dus niet wat jij 'denkt'
[afbeelding]
Dit plaatje is zonder aa en af
[afbeelding]
en idd zoals al eerder gezegd dat plaatje van hl2 klopt ook niet.
Wat AoE3 betreft, als je eventjes kijkt naar jou plaatje met AA en AF en mijn rechter plaatje, zie je toch duidelijk verschillen. Heel erg duidelijk, ik krijg dus een... "softer" beeld dan X800 users, de scherpte is anders en de belichting is anders en ook de shadows. Ik kan wel zeg maar dat scherpere X800 beeld krijgen als ik wil, dus ik heb zowel SM3.0 en SM2.0, backwards compatible.
Dank je voor het posten van die plaatjes, dit is goed vergelijkings materiaal voor toekomstige kopers
[ Voor 20% gewijzigd door XanderDrake op 28-09-2005 11:22 . Reden: typ-o-matic ]
Verwijderd
idd je hebt gelijk van het aoe3 gebeuren, was me bericht dan ook al aan het editen voor ik jou bericht lasXanderDrake schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:16:
[...]
Yeah ik kan moeilijk gaan vergelijken als ik zelf geen X800 heb. Dank je voor het bevestigen.
[...]
Van die plaatjes van HL2, tja ik kon me ook niet voorstellen dat het zo eruit zag op een X800. Waarom ziet dit er zo uit in Xfire dan?
Wat AoE3 betreft, als je eventjes kijkt naar jou plaatje met AA en AF en mijn rechter plaatje, zie je toch duidelijk verschillen. Heel erg duidelijk, ik krijg dus een... "softer" beeld dan X800 users, de scherpte is anders en de belichting is anders en ook de shadows. Ik kan wel zeg maar dat scherpere X800 beeld krijgen als ik wil, dus ik heb zowel SM3.0 en SM2.0, backwards compatible.
Dank je voor het posten van die plaatjes, dit is goed vergelijkings materiaal voor toekomstige kopers
Maarja ben nu dus ff beide plaatjes goed met elkaar aan het vergelijken, als je let op de hekjes zie je bij de x800xt dat ze toch iets scherper en zachter zijn qua lijnen. Daar tegenover staat dan weer het effect met de lichtinval. Tis net wat je persoonlijke voorkeur is. Maar onthoudt wel dat de x800xt sterker is in aa/af en erg intensiefe (lees veel geometrie) spellen, zoals far cry en battlefield 2. Het komt er op neer 6800gt kies je voor hdr, x800xt voor de snelheid en aa/af.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 11:36 ]
ja maar als je goed kijkt dan zie je ook bij medium wat jij aangeeft als sm2 dat het water niet zo is als dat het normaal is.
terwijl het bij de x800xt ook gewoon wordt weergegeven.
en het ziet er zo uit in crossfire omdat ze de drivers er nog niet optimaal voor hebben denk ik.
net zoals nvidia in het begin van sli.
ik moest ook pas kiezen welke kaart ik moest nemen een nvidia of een ati.
ik ben voor de ati x800xt pe gegaan omdat die standaard al wat sneller is dan een 6800ultra.
jaja een ultra kan je nog wat overclocken maar dat kan ook bij de ati
ik had eerst een 6800ultra maar die gaf de geest en ben nu weer bij ati.
ik heb niets tegen nvidia maar die kaarten gaan nooit goed bij mij.
ik heb al een tnt / tnt2 / gf2 / gf 6800u gehad maar ben er nooit tevreden over.
ben toen naar ati gegaan 8500 / 9800pro en nu dan de x800xt pe en ben er tervreden mee.
en sommige zullen juist ervaringen hebben die andersom zijn.
dus ieder zijn voorkeur.
en het ziet er zo uit in crossfire omdat ze de drivers er nog niet optimaal voor hebben denk ik.
ik ben voor de ati x800xt pe gegaan omdat die standaard al wat sneller is dan een 6800ultra.
ik heb al een tnt / tnt2 / gf2 / gf 6800u gehad maar ben er nooit tevreden over.
ben toen naar ati gegaan 8500 / 9800pro en nu dan de x800xt pe en ben er tervreden mee.
dus ieder zijn voorkeur.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Verwijderd
idd wat je zegt over dat water in aoe3, ik denk dat het sm1.1 is ofzo ipv 2. Maarja maakt niet uit, alleen @xander volgende keer ff goed uitzoeken voordat je het plaatstchucky666 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:30:
ja maar als je goed kijkt dan zie je ook bij medium wat jij aangeeft als sm2 dat het water niet zo is als dat het normaal is.
dus ieder zijn voorkeur.
Verder nog naar de drivers hoef je tegenwoordig niet meer te kijken, wat betreft spellen. Zowel Nvidia als Ati hebben soms problemen bij de nieuwe spellen, maar die worden vaak al bij de eerst volgende drivers verholpen. Als het een kaart is om gewoon spellen/windows/films enz mee te draaien hoef je daar dus echt niet op te letten. Wat eye dan bedoeld met 3d-paketten??
yeah aan het water ligt het niet, daar heb je gelijk in. Maar je ziet wel de andere dingen toch? er is duidelijk verschilchucky666 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:30:
Yeah dat is inderdaad een persoonlijk verhaal, wat anders bij iedereen.ik moest ook pas kiezen welke kaart ik moest nemen een nvidia of een ati.
dus ieder zijn voorkeur.
Ikzelf ben een kind dat is opgegroeit met de TNT2 Pro en de Geforce 2 GTS, allebei zulke goede kaarten dat je er letterlijk jaren mee door kon. Niet zoals vandaag de dag, tegenwoordig zijn er spellen die al te zwaar zijn, meteen als je een nieuwe High end vidkaart hebt gekocht...
Ik probeerde het te vinden, over de shader models gebruikt in het spel, maar ik vond zo 1-2-3 niets duidelijks.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:42:
idd wat je zegt over dat water in aoe3, ik denk dat het sm1.1 is ofzo ipv 2. Maarja maakt niet uit, alleen @xander volgende keer moet ff goed uitzoeken of het wel klopt voordat je het plaatst
Wat ik wel vond is dat de graphics functie "Blooming" (die ik ook aan had staan op rechter plaatje) een HDR implementatie is. Die zorgt grotendeels voor de verschillen tussen een X800 en een 6800. En die is SM3.0
[ Voor 19% gewijzigd door XanderDrake op 28-09-2005 11:49 ]
ja de ene heeft wat hardere lijnen dan de andere en de andere is wat "wolk" achtiger.XanderDrake schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:44:
[...]
yeah aan het water ligt het niet, daar heb je gelijk in. Maar je ziet wel de andere dingen toch? er is duidelijk verschil
[...]
Yeah dat is inderdaad een persoonlijk verhaal, wat anders bij iedereen.
Ikzelf ben een kind dat is opgegroeit met de TNT2 Pro en de Geforce 2 GTS, allebei zulke goede kaarten dat je er letterlijk jaren mee door kon. Niet zoals vandaag de dag, tegenwoordig zijn er spellen die al te zwaar zijn, meteen als je een nieuwe High end vidkaart hebt gekocht...
klopt, tegenwoordig willen ze elkaar aftroeven met weer nieuwere dingen waardoor de ander ook weer snel een andere kaart uitbrengt.
en hier wordt je een beetje gek van.
laat ze lekker eerst verder ontwikkelen en dan om de 2 jaar een nieuwe kaart uitbrengen
kunnen ze ook eerst goed testen en foutjes oplossen.
dit geld trouwens voor zowel nvidia als ati.
ik heb met me tnt2 ook jaren gedaan, en die doet het nog steeds in de pc van me vriendin.
maar toch heb ik minder problemen met me ati kaarten dan met nvidia kaarten.
maarja koop je nu een gf 7800gtx dan is dadelijk de nieuwste games ook niet meer volop te spelen. en dit gaat ook op voor de x1800 natuurlijk
en dit gaat op voor meer pc apparatuur.
maar volgens mij moet je gewoon kopen wat je zelf wil, en wat je een goed gevoel geeft.
zoveel verschil zit er echt niet meer tussen de verschillende kaarten.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Verwijderd
Daar heb je gelijk in. Wat ik wel jammer vind is dat de developers niet de HDR gebruiken die HL2 met lost coast ook gaat gebruiken. Het is minder intensief en daarnaast kan je ook nog aa en af aan laten staan, plus dat je het ook nog kan draaien op een x800 (die hebben SM2.0b ipv SM2.0) Terwijl het verschil niet te zien is vergeleken met sm3.0XanderDrake schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:44:
Ik probeerde het te vinden, over de shader models gebruikt in het spel, maar ik vond zo 1-2-3 niets duidelijks.
Wat ik wel vond is dat de graphics functie "Blooming" (die ik ook aan had staan op rechter plaatje) een HDR implementatie is. Die zorgt grotendeels voor de verschillen tussen een X800 en een 6800. En die is SM3.0
lees dit artikel maar
http://www.bit-tech.net/g...4/hl2_hdr_overview/2.html
en dees
http://www.bit-tech.net/g...st_coast_benchmark/1.html
om ff verder te gaan op chucky:
Ben blij dat ze met de processors een beetje op het eind zijn gekomen (voorlopig, totdat de spellen dual core gaan ondersteunen). Heb een jaar terug een 3500+ gekocht en die is nu nog steeds high end. Kon je een paar jaar trug niet zeggen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 12:16 ]
Oke, dus ik begrijp dat de meerwaarde van SM 3.0 in de toekomst te klein is om de doorslag te geven, omdat de spellen dan zo zwaar zijn dat je alle opties toch niet meer aan kan zetten(correct me if I'm wrong). Maar als je SM 3.0 aanzet in bv. Far Cry, levert dit een prestatiewinst van ongeveer 10 tot 15 % op, dus dan is de 6800 GT sneller als een X800 XT PE. Als dit ook zo is in latere games, heeft de 6800 GT dus een snelheidsvoordeel over de X800 XT PE, dus kan ik hier dan langer mee doorgaan, i.v.m. de behaalde snelheidswinst?
Verwijderd
niet helemaal waar, in far cry is de HDR vooral bedoeld om snelheidswinst te behalen. Niet alle eyecandy wordt gebruikt, normaal gesproken wordt je perfomance lager als je HDR aanzet.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:48:
Oke, dus ik begrijp dat de meerwaarde van SM 3.0 in de toekomst te klein is om de doorslag te geven, omdat de spellen dan zo zwaar zijn dat je alle opties toch niet meer aan kan zetten(correct me if I'm wrong). Maar als je SM 3.0 aanzet in bv. Far Cry, levert dit een prestatiewinst van ongeveer 10 tot 15 % op, dus dan is de 6800 GT sneller als een X800 XT PE. Als dit ook zo is in latere games, heeft de 6800 GT dus een snelheidsvoordeel over de X800 XT PE, dus kan ik hier dan langer mee doorgaan, i.v.m. de behaalde snelheidswinst?
de vergelijking opzichzelf al.
6800GT tegen de kaart die sneller is dan een ULTRA......
en die sm3 dingen is een nonsense argument, die hele openEXR implementatie van HDR (sm3 only) is sowieso al beroerd slecht imo. Ik ga echt geen kartelig beeld aanzien voor wat overbrighte muren.
De manier die valve nu geimplementeerd heeft is wat dat betreft stukken beter, ondersteunt AA en is ook nog eens compatible met sm2.
Nog iets is dat als je bijv farcry gaat spelen en denkt kom ik wil HDR gebruiken je fps zo dramatisch laag wordt dat je er praktisch niets aan hebt.
De ati ondersteunt ook nog eens: Temporal anti aliasing, en Adaptive Anti Aliasing.
wat je IQ alleen maar ten goede komt.
en die sm3 dingen is een nonsense argument, die hele openEXR implementatie van HDR (sm3 only) is sowieso al beroerd slecht imo. Ik ga echt geen kartelig beeld aanzien voor wat overbrighte muren.
De manier die valve nu geimplementeerd heeft is wat dat betreft stukken beter, ondersteunt AA en is ook nog eens compatible met sm2.
Nog iets is dat als je bijv farcry gaat spelen en denkt kom ik wil HDR gebruiken je fps zo dramatisch laag wordt dat je er praktisch niets aan hebt.
De ati ondersteunt ook nog eens: Temporal anti aliasing, en Adaptive Anti Aliasing.
[ Voor 11% gewijzigd door Bever! op 30-09-2005 09:55 ]
Far Cry is een beetje een slecht voorbeeld... Als je in Far Cry met de laatste patch speelt, dan wordt SM3.0 geactiveerd op nVidia GF6 kaarten om een performanceboost te geven. Maar tegelijkertijd wordt op ATi kaarten dan het SM2.0b pad geactiveerd en wordt er ook gebruik gemaakt van de SM3.0 functie Geometry Instancing. Dit zorgt op de X800XT PE voor net zo'n grote boost als op de GF6800GT (en soms percentueel gezien meer) zie bv ook de uitgebreide review "Far Cry Performance Revisited: ATI Strikes Back with Shader Model 2.0b op Xbit Labs.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:48:
Maar als je SM 3.0 aanzet in bv. Far Cry, levert dit een prestatiewinst van ongeveer 10 tot 15 % op, dus dan is de 6800 GT sneller als een X800 XT PE.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Hoezo is SM3.0 nou weer nonsense? Kijk naar mijn plaatjes, vergelijk ze met de andere plaatjes die door X800 users gepost zijn, is dat Non sense?? Nou, dan weet ik wel welke non sense ik kiesBever! schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 09:53:
de vergelijking opzichzelf al.
Verder ik kan SM3.0 draaien zonder al te veel FPS op te offeren, dus om te zeggen dat je de shaders niet op Very High kan zetten omdat je kaart het niet aan kan, dat is op nix gebaseerd.
Sterker nog een GT zou per slot van rekening sneller moeten draaien dan mijn LE dus is het sowieso geen probleem.
Pagina: 1