Softwarematige "cross-cable"?

Pagina: 1
Acties:

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Ik wil een netwerk leggen met UTP-kabels. Helaas heb ik nu een cross-cable nodig, terwijl ik deze niet heb. Ik weet wel hoe alles werkt en ik besef ook dat het antwoord op mijn vraag waarschijnlijk 'nee' is, maar is er een manier om (bijv. softwarematig) een directe verbinding tussen twee pc's te maken met UTP-kabels?

Verwijderd

Ik heb ooit met een Straight kabel die verknipt en volgens de faq een paar draadjes verandert en zodoende had ik een mooi afgeschermde Cross cable :)

een software matige Cross kan volgens mij niet eens met een Straight, dat is hardware bepaald.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 15:26 ]

Verwijderd

Heb je echt cross nodig? Met de betere netwerkkaartjes is dit tegenwoordig niet meer nodig...

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:45
in de meeste nieuwe netwerkkaarten zit al een soort omschakeling. Merkt je kaart dat er een straight kabel is aangesloten, terwijl dat een crossed moet zijn, dan draait hij zelf al het signaal om, waardoor je gewoon een straight kabel kan gebruiken :)

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:26:

een software matige Cross kan volgens mij niet eens met een Straight, dat is hardware bepaald.
Klopt. Je hebt switches en NIC's die 'Auto-MDIX' ondersteunen, zodat ze zelf 'zien' of een kabel cross of straight is, maar softwarematig kun je niets aanpassen. De TS kan uiteraard gewoon proberen of zijn netwerkkaart MDI ondersteund, gewoon de kabel inpluggen en zien of het werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Jaap-Jan op 25-09-2005 15:31 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 12:54
Software matig niet echt, en als het nu niet werkt met die straight kabel kan je het opgeven :(

Wel zijn er al (ben alleen bekend met de PCMCIA kaartjes van xircom en switches die het kunnen) ethernet kaarten die Auto-sensing doen AKA Auto MDI/MDX.

Als je gezegend bent met zo'n PCI kaart dan heb je geen problemen ;)

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Helaas lost mijn netwerkkaart het niet automatisch op.

Verwijderd

Als je de kans hebt om 'm te verknippen begin dan maar :P

Met een Stanleymes de coating erom heen eraf halen (klein stukje) en haal de draden eruit die geruild moeten worden, Ruil ze via de faq Cross / Straight zoals die horen en isoleer de bedrading. Eigenlijk ben je dan al klaar en plug de kabel in :)

Werk zelf al een lange tijd met zo'n kabel die als Cross voor m'n xbox / ftp werkt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:37:

Met een Stanleymes de coating erom heen eraf halen (klein stukje) en haal de draden eruit die geruild moeten worden, Ruil ze via de faq Cross / Straight zoals die horen en isoleer de bedrading. Eigenlijk ben je dan al klaar en plug de kabel in :)
Right...ik hoop dat je niet al te veel snelheid over die kabel moet halen....Wie gaat er nou zo een UTP kabel verbouwen? Pak dan een nieuwe connector en knijp die er aan.

TS, bespaar je zelf de moeite en ellende en koop even een cross cable, die dingen hoeven niet meer dan 5 euro te kosten bij een computerboer om de hoek.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik op mijn onboard nic een crosskabel aansluit herkend hij deze vanzelf. Ook een straigt tussen deze nic en een realtek-je werkt perfect op 100mbit. Een straight gebruiken als 'crosscable' heeft hierzo wel het gevolg dat ik dan geen gbit kan halen. Met een normale cross wel :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Pagina: 1