JBL Bass 550 ombouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.335 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
Beste mede-Tweakers,

Ik heb onlangs een, wat ouder, surround setje gekocht; de JBL ESC 550 Nu ondersteunt dit systeem geen DTS en dergelijke, dus heb ik besloten een DTS-receivertje te kopen en de boxen van mijn systeem hierop aan te sluiten.

Dit is voor de satellieten natuurlijk geen enkel probleem, maar voor de subwoofer wel! De subwoofer zorgt er namelijk voor de voeding van de bedieningsunit én voor de versterking van het hele systeem! Dit alles geschied via een 13 polige, ronde, DIN-plug. Nu heb ik contact gehad met JBL en zij raadden het mij af om iets dergelijks te doen, omdat ook de standby (puls, sluiting of wat dan ook) via de hoofdunit loopt. Maar ja, je bent natuurlijk niet voor niets een tweakert ;) :*) :9

Dus heb ik vriendelijk het pinout schema aan JBL gevraagd en deze ook gekregen (zie hieronder:)
Afbeeldingslocatie: http://www.versteegen.biz/pinconfig.gif
Nu is mijn vraag: heeft een van jullie tips om deze woofer om te bouwen?

De stappen die, volgens mij gevolgd moeten worden zijn:

- Woofer uit standby halen
- Signaal aanvoeren (kan dit via de line-out? Welke pins moet ik gebruiken?)

Ik kom er namelijk niet helemaal uit aangezien ik bijvoorbeeld niet uit het schema op kan maken hoe de woofer zijn signaal krijgt (gebeurt dit misschien via 1 van de pre-amps en wordt dit signaal vervolgens via een scheidingsfilter naar de woofer gebracht?)

Oftewel: ik zit even ermee vast, dus alle hulp is welkom!

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij weten ze hier in het Audio, Video & HiFi Forum meer over.

[CME] -> [AV]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
AcouSE schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:20:
Volgens mij weten ze hier in het Audio, Video & HiFi Forum meer over.

[CME] -> [AV]
Sorry voor de foute plaatsing... Dacht dat het elektronica was...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Ok. Wat mij als eerste opvalt is dat het een 5.1 setje is, maar dat hij enkel stereo inputs lijkt te hebben?

Je kunt in ieder geval een stereo signaal vanaf je nieuwe receiver doorlussen naar je "source" en deze enkel aansluiten op de subwoofer. Een filter zal er dan wel voor zorgen dat de sub alleen de lage tonen krijgt. Echter, dan heb je niet het .1 signaal van een 5.1 signaal. Als je receiver een sub pre-out heeft, kun je die op het linker of rechter kanaal van je "source" aansluiten. Tenslotte, je kunt altijd de sub iets modificeren door de interne speakerkabel van de sub naar de versterker los te halen en een speakerterminal in te bouwen in de sub. Dan kan je deze rechtstreeks op je receiver aansluiten.

Edit: Goed, je kunt dus een (naar ik aanneem) lijn-signaal op pin 12 zetten. Dan moet er nog een bepaalde spanning op pin 9 moeten komen te staan. Hoeveel dat is zou ik even nameten.

[ Voor 63% gewijzigd door ACID-dude op 25-09-2005 16:08 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
ACID-dude schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:45:
Ok. Wat mij als eerste opvalt is dat het een 5.1 setje is, maar dat hij enkel stereo inputs lijkt te hebben?

Je kunt in ieder geval een stereo signaal vanaf je nieuwe receiver doorlussen naar je "source" en deze enkel aansluiten op de subwoofer. Een filter zal er dan wel voor zorgen dat de sub alleen de lage tonen krijgt. Echter, dan heb je niet het .1 signaal van een 5.1 signaal. Als je receiver een sub pre-out heeft, kun je die op het linker of rechter kanaal van je "source" aansluiten. Tenslotte, je kunt altijd de sub iets modificeren door de interne speakerkabel van de sub naar de versterker los te halen en een speakerterminal in te bouwen in de sub. Dan kan je deze rechtstreeks op je recver aansluiten.
Het is een oud Dolby Surround setje welke, analoog, de kanalen decodeert uit een stereo-signaal. Mijn nieuwe receiver heeft alleen een pre-out voor de sub, dus ik zal toch de interne versterker van de sub moeten gaan gebruiken. Verder is het mijn bedoeling om die hele main-unit van het oude (JBL ESC 550) systeem niet te gebruiken...

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
Goed,

Ben weer een stukje verder...

Heb op pin 9 en pin 13 spanning gezet vanuit een AA-batterijtje (om te voorkomen dat ik de boel opblaas) Hierdoor ging de subwoofer NIET uit de standby (LED bleef rood)

Vervolgens de +9V (pin 6) en pin 9 direct doorverbonden. Dit gaf echter hetzelfde resultaat... :'(

Daarna nog een draadverbinding gemaakt tussen de subwoofer en de main unit (pin 6 op 6, pin 13 op 13). Toen gingen wel de 'standby' ledjes op de main unit branden, maar als ik op de powe knop drukte, mat ik geen spanningsverschil tussen pool 9 (standby) en pool 1 (aarde) of tussen pool 9 (standby) en pool 13 (aarde)

Iemand enig idee hoe ik dat kreng wél uit z'n standby kan trekken?!? Kratje bier voor de gouden tip! :9

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Frankster schreef op maandag 26 september 2005 @ 13:55:
Daarna nog een draadverbinding gemaakt tussen de subwoofer en de main unit (pin 6 op 6, pin 13 op 13). Toen gingen wel de 'standby' ledjes op de main unit branden, maar als ik op de powe knop drukte, mat ik geen spanningsverschil tussen pool 9 (standby) en pool 1 (aarde) of tussen pool 9 (standby) en pool 13 (aarde)

Iemand enig idee hoe ik dat kreng wél uit z'n standby kan trekken?!? Kratje bier voor de gouden tip! :9
Probeer ook eens een draadverbinding te maken met pin 3 en 7 er ook bij? Ik vermoed namelijk dat ie 12 volt nodig heeft om uit z'n standby te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
ACID-dude schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:09:
Probeer ook eens een draadverbinding te maken met pin 3 en 7 er ook bij? Ik vermoed namelijk dat ie 12 volt nodig heeft om uit z'n standby te komen.
Gedaan! Helaas nog steeds hetzelfde :( :( :( Geen enkele respons van de subwoofer en het display wil niet aangaan als ik op de power-knop druk (play knop ed. werken ook niet)...

Snap er echt niks van 8)7 :? 8)7

PS: Ik verbind de draden door op de, hieronder getoonde, rode manier. Dit moet toch de juiste zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.versteegen.biz/doorverbinden.gif

[ Voor 16% gewijzigd door Frankster op 26-09-2005 18:08 ]

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Frankster schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:01:
[...]

Gedaan! Helaas nog steeds hetzelfde :( :( :( Geen enkele respons van de subwoofer en het display wil niet aangaan als ik op de power-knop druk (play knop ed. werken ook niet)...

Snap er echt niks van 8)7 :? 8)7

PS: Ik verbind de draden door op de, hieronder getoonde, rode manier. Dit moet toch de juiste zijn?
[afbeelding]
Wel... Het enige wat ik zo nog kan verzinnen is dat je pin 3 en 9 kunt verbinden. Wie weet...

Zoiets :

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/4140/jbl1im.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
Volgens mij zie ik, naar aanleiding van jouw tekening, wat er fout gaat...
Een 'expert' had mij verteld dat de pinnetjes liepen als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.versteegen.biz/pinnetjes.gif
|:( |:( |:(

Ga gelijk de boel even ompluggen naar jouw config! (En nou maar hopen dat ik niet de boel heb opgeblazen intussen... 8)7 )

EDIT: pin 9 en 6 doorverbinden op de subwoofer en: Een groen ledje schiet aan! Nu nog even kijken hoe ik het signaal erop krijg...

EDIT2: Signaal op pin 12 en grond op 13 gaf geen signaal, pin 11 en 13 daarentegen... :*) :*)
Dus _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor je schema!

Nu nog alleen even experimenteren met welke ingan(en) het beste signaal leveren...

[ Voor 39% gewijzigd door Frankster op 26-09-2005 18:49 ]

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Hoe staat het er nu mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
Systeem werkt (met aan elkaar geknoopte draden) ik krijg als het goed is morgen zo'n plug, waaraan ik dan een tulp-verbinding kan solderen en even de juiste draden met elkaar kan doorverbinden.

Ben er nog niet aan toegekomen om te kijken welke ingangen het beste signaal leveren.

Oftewel: je plaatje van de plug heeft me een heel eind op weg geholpen!

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgt Acid dat kratje bier nog ????

• Frankster
Eigenlijk wist ik dus al hoe hij uit de standby ging, maar ging het fout bij de pinout... Maar laat ik sportief zijn:

Acid-Dude: indien je in de buurt van Rotterdam bent kan je een lekker kratje bier op komen halen!

&Creative

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Bedankt voor het aanbod :9 :P , maar ik woon in Drenthe ;).

Ik hoop in ieder geval dat je plezier van gaan beleven!

• Frankster
Dat zal wel lukken! Nu nog even naar Radio Twenthe in Den Haag om een plugje te halen en dan kan ik het systeem écht in gebruik gaan nemen!

&Creative

Verwijderd

Heej Frankster,

Waar blijft mijn kratje bier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boogiedisco
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-11-2021
Hallo Frankster. Ik heb dezelfde subwoofer hier werkloos stssn. Ik heb nog wel de kabel van de unit. De rest ontbreek.

Jou schema zou erg welkomzijn.

Ik hoor graag van je.

Groet,

Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmm... een kick van 4.5 jaar, compleet met spel- en stijlfouten en groeten.

Welkom op GoT, lees Het algemeen beleid nog even door...

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.