advies nodig voor oud moederboard

Pagina: 1
Acties:

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
hallo allemaal,

ik zit met een dilemma, ik weet niet wat het beste is.
het probleem zit 'm in dat mijn moederbord (gigabyte GA-8siml geloof ik ) geen usb2.0 maar wel de 'oude usb1.1'ondersteund.
ik heb alles geprobeerd , ook op gigabyte site naar bios update gekeken maar blijkbaar is moederboard gewoon op leeftijd dat ze niets meer verbeteren....
ik kwam er achter toen ik veel mp3's op mijn harddisk mp3spelertje wou zetten en het me opviel dat de overdracht snelheid wel erg laag is voor usb... :Z
ben er toen na veel sites doorspitten, op zoek naar usb 2.0 controllers, achter gekomen dat mijn moederboard het blijkbaar niet ondersteund...

dus zit ik te denken om anders een ander moederboard te kopen. maar dit moederboard moet dus mijn p4 2,5 ghz socket 478 ondersteunen. maar het valt me op dat deze nieuwste generatie moederbords 'magere specificaties' hebben. ik wil liever een moederboard met usb2.0 , firewire, LAN i.v.m. netwerk kabel, en natuurlijk ook meteen s-ata ondersteuning , omdat ik toch al op zoek ben naar een grotere harddisk (heb nu een gewone ata 100 / ide harddisk.)

- mijn vraag is dus zal ik gewoon een nieuw moederbord kopen , of toch maar een nieuw moederbord MET nieuwe pentium 4 processor (nieuwere sockets). maar dit gaat me dus weer extra geld kosten.

het voordeel is als ik bij mijn oude socket blijf , dat ik over een tijdje mijn huidige processor kan inruilen voor een snellere zoals 3,6 ghz bijv. maar volgens mij is dat kan ook het einde in die socket serie vermoed ik, omdat Intel druk bezig is met die nieuwe dual core processoren, maar die komen volgens mij toch niet uit in socket 478 ??? :?

er komt in ieder geval wel een ander processor koeler op omdat de huidige koeler nu meer lawaai maakt vergeleken met pc net aangeschaft. :|

heb m'n pc al iets van 2,5 jaar en hij werkt probleemloos op die fan geluid op de achtergrond na dan.
ik heb nu een gigabyte en ben er erg tevreden over.
zal ik het weer bij gigabyte houden of toch naar een merk kijken zoals asus , enz... ???

ik hoor graag jullie mening. :)

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Als USB 2.0 je enige probleem is kan je gewoon een simpel pci kaartje kopen met usb 2.0 poorten. Maar om nou een heel nieuw en luxe (=duur) socket 478 mobo te kopen lijkt me niet handig, omdat er binnenkort geen processoren meer voor te krijgen zijn dus je kan dan ook niet upgraden. Ik zou als ik jou was het pci kaartje halen, of als dat niet voldoen een nieuw moederbord + processor kopen op socket 775 (of beter nog: socket 939 voor athlon 64)

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 14:10

Xer0X

Gotha know??

Ik zou idd gewoon een los USB 2.0 Kaartje kopen. Die dingen zijn ook helemaal niet duur. Kijk maar eens in de pricewatch.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Los USB 2.0 kaartje is in dit geval idd een stuk goedkoper. Geld moet je uiteindelijk toch betalen en voor zoiets triviaals een nieuw mobo+CPU....

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

los usb2.0 kaartje.... ingebouwd in 5 minuten...

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Als je op een moederbord met een nieuwere socket wilt overstappen, loop je waarschijnlijk ook tegen het volgende aan:
- ander geheugen;
- andere videokaart.

Kosten lopen dan snel op natuurlijk, in dat geval ben je al gauw 500 euro kwijt, als het niet meer is. Een nieuwe USB-controller kost je maar een paar tientjes. Lijkt mij een zinnigere oplossing. Kun je later altijd nog op een compleet nieuw systeem overstappen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zoek eerst eens het exacte type van je mainboard op, want de 8SIML series heeft volgens de Gigabyte site gewoon USB 2.0 ondersteuning.

• itsalex
  • Niet online
Dit moederbord heeft dat dus niet. De SIMPLH wel maar die SIML niet. De SMMLP ook niet(Sdram versie). Dat komt omdat de SIS650 nog niet klaar voor was maar de SIS 651 wel. Dus dat is het verschil. Of je kan een nieuw USB2 kaartje erin zetten of misschien als tip kan ik je aanraden als goedkoop moederbordje een Jetway A353DMS(heb je TVOut, USB2, Sata, 3 jaar garantie, ATI chipset) en ben je rond de 50 euro voor kwijt.

Ik weet het want vroeger in 2002 moest ik altijd zo twijfelen of ik nou die met een H koos of zonder vanwege de USB2 omdat er toen nog geen USB2 apparaten direct op de markt waren.

[ Voor 19% gewijzigd door itsalex op 25-09-2005 22:59 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je hebt inderdaad gelijk, had alleen naar de H serie gekeken :)

• ZeilDude
Een USB-controller met 4 aansluitingen heb je van Sweex al voor een tientje. Met Firewire erbij rond de twintig euro. Die kosten zijn dus nihil tov andere oplossingen. De keuze lijkt me daarmee zeer eenvoudig.

Zoek je overigens tóch een ander 478-moederbord, dan kan ik je de Asus P4P800-E Deluxe van harte aanbevelen, die staat voor iets meer dan 100 euro in de Pricewatch.

[ Voor 33% gewijzigd door ZeilDude op 25-09-2005 17:15 ]

• IRCfreAk
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik heb nog 4 van die usb 2.0 pci kaartjes liggen, wegens aanschaf nieuwe pc's niet meer nodig, als je er een wil kopen roep het ff, ik heb ze niet in isa maar ik neem aan dat je mobo wel pci ondersteund:P

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

IRCfreAk schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:22:
ik heb nog 4 van die usb 2.0 pci kaartjes liggen, wegens aanschaf nieuwe pc's niet meer nodig, als je er een wil kopen roep het ff, ik heb ze niet in isa maar ik neem aan dat je mobo wel pci ondersteund:P
Hiervoor hebben we http://www.tweakers.net/aanbod , mail, etc ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
bedankt jongens,

ik heb besloten om het momenteel te laten zoals het nu is en in begin 2006 op zoek te gaan naar nieuwe onderdelen. moederboard , sata harddisk, 1 gb geheugen,stille koelers, enz....
misschien komen ze dan al uit met nieuwere specs, processoren enz... 1 ding weet ik wel mijn kast blijft :)
ik vind de kasten van tegenwoordig maar niks ,felle discolichten, alien kast ontwerpen, hoef ik niet, gewoon degelijke 'stille' kast, ik heb wel mooie volledige doorzichtige kasten gezien maar ik was geschrokken van de verkoopprijs, slaat gewoon nergens op, is toch geen 24 karaats vergulde kast of zo...

trouwens , is een 250 W voeding voldoende voor de moderne moederboards , dvd branders ,enz..
ik vind de standaard voeding in deze kast ideaal , je hoort helemaal niks.

mijn vader heeft bijna een jaar terug een pc gekregen i.v.m. uitbetalen door veel overwerk en heeft ie gevraagd om een pc i.p.v. van geld. ;) (belasting ontduiken)
meteen bij het inschakelen hoor je een op de achtergrond een irritant blaasgeluidje van de voeding, en het word erger als de pc 'aan het werk' is. waardeloos goedkope voeding er in.

[ Voor 31% gewijzigd door versace1 op 02-10-2005 14:54 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

versace1 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:26:
bedankt jongens,

ik heb besloten om het momenteel te laten zoals het nu is en in begin 2006 op zoek te gaan naar nieuwe onderdelen. moederboard , sata harddisk, 1 gb geheugen,stille koelers, enz....
misschien komen ze dan al uit met nieuwere specs, processoren enz... 1 ding weet ik wel mijn kast blijft :)
ik vind de kasten van tegenwoordig maar niks ,felle discolichten, alien kast ontwerpen, hoef ik niet, gewoon degelijke 'stille' kast, ik heb wel mooie volledige doorzichtige kasten gezien maar ik was geschrokken van de verkoopprijs, slaat gewoon nergens op, is toch geen 24 karaats vergulde kast of zo...

trouwens , is een 250 W voeding voldoende voor de moderne moederboards , dvd branders ,enz..

mijn vader heeft bijna een jaar terug een pc gekregen i.v.m. uitbetalen door veel overwerk en heeft ie gevraagd om een pc i.p.v. van geld. ;) (belasting ontduiken)
meteen bij het inschakelen hoor je een op de achtergrond een irritant blaasgeluidje van de voeding, en het word erger als de pc 'aan het werk' is. waardeloos goedkope voeding er in.
250Watt voor een recent systeem is erg kiele kiele. Dan kun je minstens beter voor een goede A-merk 350Watt gaan. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• ZeilDude
versace1 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:26:
bedankt jongens,

Je stapt nu over op een andere discussie, dit gaat niet meer over een advies voor een oud mobo.
Pagina: 1