Toon posts:

ata controller voor presario 5722

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ter inleiding:

Ik heb een compaq presario 5722 met een 20 GB harddisk. Ik wil uitbreiden naar een 250 GB harddisk. De huidige bios (meest recente versie) ondersteund in theorie max. 60 GB, maar HP adviseert om niet meer dan 40 GB te plaatsen ivm mogelijke performance problemen. Ik heb contact gehad met HP met de vraag of het mogelijk is om een extra controller te plaatsen (ultra 133) tbv
ondersteunen van de grotere schijf. Ik krijg daar geen echt antwoord op er wordt verwezen naar de limiet van de bios.

In een niet compaq-pc heb ik overigens ook wel eens een controller geinstalleerd tbv een nieuwe harddisk en dat werkte prima.

Mijn vragen:
- een controller zou toch moeten werken, deze overruled toch de bios op het moederbord (wat betreft de instellingen)?

- is het mogelijk om de Compaq bios te foppen (instelling: 40 GB harddisk) en dan dmv een softwarematig bios te starten (bv ezbios). Als dit werkt kan ik uitbreiden zonder controller uitbreiding.

- zijn er nog andere mogelijkheden om uit te breiden (iets wat ik over het hoofd zie).

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Allebei is mogelijk, een controller heeft een eigen bios dus is niet afhankelijk van het systeem-bios. Met een programma als Ontrack Diskmanager kan je de harde schijf ook werkbaar maken om aan te sluiten op het moederbord, maar zo te horen ondersteunt dat ding niet hoger dan ATA 33 of misschien 66 dus dan is het wel sneller om een aparte controller te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Het is mogelijk om een Maxtor 200 GB 133 in te bouwen. Er zijn wel wat beperkingen. De schijf kun je rechtstreeks op het moederbord aansluiten maar dan kun je alleen de eerste 32 GB meteen benutten. De udma snelheid wordt UDMA 4, de volledige snelheid zul je niet halen omdat het bios dit niet ondersteunt.

Wil je de volledige snelheid (UDMA 6) benutten kun je een Promisys controller installeren. Ik heb er nu een Promisys 133 ATA ingestopt. De nieuwere variant voor bv SATA werkt ook (heb ik getest met
een leenexemplaar).

Het bios ondersteunt het booten via een controller niet, de controller wordt wel automatisch herkend.
Voor gebruik moet de Maxtor schijf eerst geformateerd en ingedeeld worden in partities. Je kunt hier het beste Maxblast 4.0 van Maxtor voor gebruiken. Maxblast 4.0 heeft 1 probleem: dit programma herkent niet dat er een controller in de pc zit waar een schijf aanhangt. Om te kunnen formateren zal je de schijf rechtstreeks op het moederbord moeten aansluiten of op een bestaande schijf.

Het gekke is dat Maxutility (DOS) en Maxblast for Windows de controller wel herkent!

Binnen Windows XP SP2 heb ik de schijf eerst verder ingedeeld via Maxblast for Windows. Doe het niet via Partition Magic, dit programma raakt in de war van de indeling (heads,cylinders). Gebruik Partition Magic later. Pas overigens wel op met PM maak eerst een back-up van je partitie voordat
je hiermee aan de gang gaat.

Hoe de schijf draait indien deze rechtstreeks op het moederbord is aangesloten weet ik niet, volgens
Compaq/HP leidt dit ernstige perfomance problemen. De goede werking wordt niet gegarandeerd.

Ik draai nu enkele weken met de nieuwe schijf en tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden met de controller en schijf in combinatie met de Presario.