Winamp Zip-extensie afspeel-plugin?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet vinden met google, of hier, of op de Winamp-site.

Bestaat er een plugin voor Winamp, waardoor ie direct audiotracks in een zipbestand kan afspelen?
Nu moet je de zipjes eerst uitpakken en elders neerzetten. Dan staat het dubbel op je harde schijf.

Ook opvallend: soms zijn gezipte mp3-bestanden nog eens tegen de 10% compacter (meestal slechts 1~2%). Er is soms dus nog eens 10% te winnen in compressie, als apparaten/winamp gezipte mp3'tjes af kunnen spelen.

In WinXP kun je zipbestanden als mappen benaderen. Het zou leuk zijn als Winamp dat ook kon.

Mocht Winamp dit niet ondersteunen, zouden jullie het dan ook een handige optie vinden? Interessant genoeg om aan het Winamp-team voor te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik geloof dat foobar dit wel ondersteund. Wat ik jammer vind is dat er nog geen algemene codec is die lossless is, doormiddel van compressie ala zip. Dus gewoon je wavjes zippen en spelen, zou ideaal zijn.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CrashOne schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:52:
Ik geloof dat foobar dit wel ondersteund.
Dat kan foobar2000 inderdaad (alsmede rar en 7zip).
Wat ik jammer vind is dat er nog geen algemene codec is die lossless is, doormiddel van compressie ala zip. Dus gewoon je wavjes zippen en spelen, zou ideaal zijn.
Het nut hiervan ontgaat me compleet. Er zijn tal van lossless compressors zoals Monkey's Audio, FLAC en WavPack die stukken sneller comprimeren dan zip en een veel betere compressieratio er op nahouden omdat ze speciaal voor audio gemaakt zijn. Zie bijvoorbeeld deze vergelijking tussen een aantal lossless compressors waaronder zip en rar. Zip gaat compleet onderuit met een lachwekkende compressieratio en rar behaald wel redelijke resultaten maar is beduidend trager dan bijvoorbeeld Monkey's Audio die bovendien een bijna 10% betere compressieratio biedt.

[ Voor 24% gewijzigd door satcp op 25-09-2005 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrashOne schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:52:
Ik geloof dat foobar dit wel ondersteund. Wat ik jammer vind is dat er nog geen algemene codec is die lossless is, doormiddel van compressie ala zip. Dus gewoon je wavjes zippen en spelen, zou ideaal zijn.
Ik gok erop dat FLAC iets meer geoptimaliseerd is voor muziekbestanden. Ik ken de achterliggende techniek ervan niet, maar het lijkt me raar als een zip bestand kleiner zou zijn. Of wellicht heeft dat met licenties te maken.

Een paar procent verschil in bestandsgrootte zal niet interessant genoeg zijn. Uncompressen kost ook tijd en processorkracht. Als daarna ook nog eens de mp3 gedecodeerd moet worden, kost dat veel moeite, en dat is niet interessant voor bijvoorbeeld draagbare mp3 spelers. Het is imho ook vrij zinloos om na een lossy compressie nog eens een lossless compressie uit te voeren.

Wat ik wel interessant zou vinden is een bestandsformaat voor complete albums. Dit betekent waarschijnlijk dat er gewoon mp3 bestanden of andere bestanden ongecomprimeerd in zo'n album bestand zitten, plus album art, lyrics, meta informatie in een apart bestand zodat je niet aan bijvoorbeeld id3v2 vastzit, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foobar is geen winamp-plugin.
Die on-the-fly zip/rar/7-zip-funktie zou Winamp dus ook moeten hebben. Dit is toch geen Foobar-patent o.i.d. dat Winamp niet mag toepassen? Of kost het weer een licentie voor rar/zip/7-zip?

Ik heb wel eens een bestand gedownload dat gezipte mp3'tjes bevatte, en als mp3 afgespeeld kon worden in Winamp. Het ziet er dan zo uit: album.zip.mp3 en speelt af als Full Album. Pak je het uit dan heb je de losse mp3-tracks. Volgens mij kan dit als je de compressie tijdens het zippen op 0% zet (nooit geprobeerd!)

Maar het gaat mij om gedownloade zipbestanden met mp3-tracks, waarbij wél compressie is toegepast.
Ik kan ze wel uitpakken, maar dan share ik de zip niet meer, want ik wil niet alles dubbel (mp3 en zip) op mijn harde schijf hebben staan.

Edit: ik heb het even geprobeerd met TUGzip.
Als je mp3'tjes zonder compressie zipt en er .mp3 achterzet, kun je ze afspelen in Winamp. Met compressie of met 7-zip (.7z) lukt het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie: jullie vinden het geen handige functie voor Winamp, gezipte MP3-bestanden afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 14:08:
Foobar is geen winamp-plugin.
Die on-the-fly zip/rar/7-zip-funktie zou Winamp dus ook moeten hebben. Dit is toch geen Foobar-patent o.i.d. dat Winamp niet mag toepassen? Of kost het weer een licentie voor rar/zip/7-zip?
Nee, juist niet, dat ik ook de reden dat foobar het kan.

Foobar kan het, Winamp niet. Punt.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:30:
Conclusie: jullie vinden het geen handige functie voor Winamp, gezipte MP3-bestanden afspelen?
Tuurlijk, maar het kan niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Brent op 27-09-2005 19:33 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zoveel moeite voor 10% winst in ruimte.
Pfff.... Ik ken andere methodes die makkelijker zijn (HDD space inslaan) ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerder 99%!
Je hebt de gezipte albums op je harde schijf staan, én de uitgepakte bestanden, want anders kun je ze niet afspelen.

P.S.: gezipt omdat ze zo geshared worden, nietwaar.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 pleurt zips / rars weg als ze eenmaal extracted zijn naar de MP3 raidset.
shift+del=Geen probleem hier.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 28-09-2005 00:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 00:35:
/me pleurt zips / rars weg als ze eenmaal extracted zijn naar de MP3 raidset.
shift+del=Geen probleem hier.
Maar dan share je dus niet.
Veel servers hebben een limiet voor het aantal gesharede bestanden. Meer dan 1000 mp3'tjes pikken ze niet. 50 rars of zips wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wie zei dat ik p2p gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom je dan aan zip- en rar-bestanden?
Staan die op de CD's die je koopt? ;)

Ik heb niet goed gezocht: er blijkt toch een plugin (beta) te bestaan:
in_zip.

Ik kan nu rar- en zip-bestanden openen.
Helaas speelt ie alleen het eerste nummer automatisch af.
Pagina: 1