Hee, ik heb een nieuwe Maxtor 200 GB 8 mb cache gekocht. Nu wil ik deze graag vervangen voor mijn oude 2e hardeschijf. In mijn pc zitten 2 hardschijven van 10 gb, op de een staat windows, op de ander mijn programmas. Nu wil ik graag de 2e hardschijf, dus niet die met windows erop, eruit halen en in die plaats de nieuwe erin zetten. Ik heb al een artikel gelezen over hoe ik een hardeschijf erin zet, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Ik neem aan dat kabeltjes hetzelfde moeten zitten als de oude hardeschijf. Mijn vraag is nu, hoe kan ik zien op welke hdd windows staat, welke hardeschijf ik er dus uit kan halen?
Kan ik niet ergens aan zien of het slave ofmaster is, het was iets met die pinnetjes die je kon verzetten ofzoiets..
Verwijderd
1tje lost maken, wat die beste kerel hierboven al aangeeft is het makkelijkstVerwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 10:07:
Kan ik niet ergens aan zien of het slave ofmaster is, het was iets met die pinnetjes die je kon verzetten ofzoiets..
jah 9/10 keer draait windows op master, zo hoort het iig
anders idd gewoon ff uitproberen met stekkertjes loshalen
anders idd gewoon ff uitproberen met stekkertjes loshalen
[ Voor 39% gewijzigd door Nimoleda op 25-09-2005 10:10 ]
Verwijderd
Yep, achter op de schijven, naast de ide aansluiting zit op iedere schijf een jumper,
windows zal normaal gesproken op de master staan.
windows zal normaal gesproken op de master staan.
Hoe zie ik of welke de master is..aj viasco schreef op zondag 25 september 2005 @ 10:09:
jah 9/10 keer draait windows op master:P
zo hoort het iig
als er een zwart pinnetje op de bovenkant van je hardeschijf op master staat
Aan de pinnetjes. Verschilt per merk hoe ze moeten staan voor master.
Staat meestal wel op het label...
𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑
Verwijderd
Let misschien op dat je pc je grote HD wel herkent... Je zegt dat er eerste 2x10GB in zat. Als je er nu een 200Gig in gaat steken.... Lijkt me dat hij de volledige capaciteit niet zal herkennen.
Hoe oud is je pc?
Hoe oud is je pc?
Ik raad je aan om met ghost of parttion magic de windows disk over te zetten naar de nieuwe van 200 GB, die zal enkele malen sneller werken dan de disk van 10GB en die winst merk je echt heel goed..dan kan de inhoud van de tweede disk er later ook wel bij....
Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !
Verwijderd
Elke PC heeft 2 IDE kanalen, steek de nieuwe schijf eerst een vooral op het ander kanaal. Dan speelt het wat minder rol op wel kanaal (factory default is Master). Je maakt dus even CD of DVD drivers los. Kijk inderdaad eerst of de volle 200 gb werken (of op 128Gb blijft hangen)
Als je de volle 200 nog niet kan benutten moet je eens in de faq kijken, daar staan veel tips.
Als je de volle 200 nog niet kan benutten moet je eens in de faq kijken, daar staan veel tips.
Het is een P3 1.00 GHz. Ik heb hem opengehaald en het is dus maar 1 hdd van 20 gb, gepartitioneerd..Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 10:14:
Let misschien op dat je pc je grote HD wel herkent... Je zegt dat er eerste 2x10GB in zat. Als je er nu een 200Gig in gaat steken.... Lijkt me dat hij de volledige capaciteit niet zal herkennen.
Hoe oud is je pc?
-----------------------
Edit: ik denk dat hij wel snel genoeg is , want er zat 512 mb ram in, en dat is redelijk veel.. Dan kan hij die hardeschijf ook wel aan..
Nu nog een vraag, je hebt zon hele dikke kabel nodig om je hardeschifj aan te sluiten. Deze zit ook in op de cd-drive. Aan een zo'n dikke kabel zitten meerdere klemmen, kan ik deze ook voor meerdere stations gebruiken? Ik bedoel, dat ik aan 1 zo'n dikke kabel 2 hardeschijven zet..
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 13:38 ]
Ja maar moet je wel 1 op slave en de andere op master zetten.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 13:31:
Ik bedoel, dat ik aan 1 zo'n dikke kabel 2 hardeschijven zet..
Ik mag toch wel aannemen dat je Windows op de nieuwe HD gaat zetten want die is veel sneller. De makkelijkste manier is om met ghost gewoon een disk copy te doen zodat je windows niet opnieuw hoeft te installeren.
[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 25-09-2005 13:58 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Jep, ik denk dat ik de oude schijf eruit ga halen. Maar denken jullie dat de nieuwe schijf herkent wordt? Of is de pc te traag?
Het gaat er niet om of je pc te traag is, maar of je bios de schijf wel wil herkennen..
Welk moederbord heb je? Misschien hebben de mensen hier daar wat aan
Moederbord:BobR13 schreef op zondag 25 september 2005 @ 14:49:
Het gaat er niet om of je pc te traag is, maar of je bios de schijf wel wil herkennen..
Fabrikant: ASUStek Computer Inc
Model: CUSL2
Versie: REV 1.xx
Verwijderd
En dan kan je bios hem wel herkennen maar windows moet hem ook herkennen. Dus je moet er ook ff service pack 1 erop zetten. Anders ziet ie maar ongeveer 128 GB.
Idd. Meestal zit de master aan het uiteinde van de kabel.The Milkman schreef op zondag 25 september 2005 @ 10:12:
Aan de pinnetjes. Verschilt per merk hoe ze moeten staan voor master.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
[b][message=24249995,noline]
Nu nog een vraag, je hebt zon hele dikke kabel nodig om je hardeschifj aan te sluiten. Deze zit ook in op de cd-drive. Aan een zo'n dikke kabel zitten meerdere klemmen, kan ik deze ook voor meerdere stations gebruiken? Ik bedoel, dat ik aan 1 zo'n dikke kabel 2 hardeschijven zet..
Zeer zeker, daarom is er ook het principe van master en slave op 1 kabel.
Houd er dan dus wel rekening mee dat de nieuwe schijf even op slave gezet moet worden, anders worden de schijven niet herkend. Dan je ghost draaien, master/slave jumpers omwisselen en het zou moeten werken.
Houd er dan dus wel rekening mee dat de nieuwe schijf even op slave gezet moet worden, anders worden de schijven niet herkend. Dan je ghost draaien, master/slave jumpers omwisselen en het zou moeten werken.
[ Voor 60% gewijzigd door Fauna op 25-09-2005 15:56 ]
De meeste van je vragen waren ook te beantwoorden geweest door de FAQ erop na te slaan of even logisch na te denken en iets uit te proberen
. Zoek in het vervolg eerst zelf voor je een vraag gaat stellen, zie ook Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-got.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()