Toon posts:

[nvidia geforce 6800GT] correcte driver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel draai ik Windows XP MCE 2005.
De videokaart is een ASUS V9999 met een Nvidia GeForce 6800 GT 128MB.
Daarbij kan ik kiezen uit drie verschillende zgn. recente versies van de driver.

Te downloaden bij Nvidia:
Voor XP en 2000: 78.01 (2 sept. 2005)
Voor XP MCE: 72.14 (20 juni 2005)

Te downloaden bij ASUS:
Voor XP en 2000: 71.89 (3 juni 2005)

Waarom zitten er verschillen hiertussen en welk is nou het meest aangeraden?

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:32

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

je kunt het beste de whql driver versie nemen van de chipmaker, dat wil in jouw geval dus zeggen dat je die van nvidia neemt en daar zoekt naar de nieuwste WHQL (Windows Hardware Qualified nogwattus) versie

De versie van asus zitten waarschijnlijk gewoon wat extra dingetjes in zoals een extra balk in je vensters en dat soort shit, voor de meeste mensen niet nodig. Vroegen waren de kaartspecifieke fabrikanten drivers nog belangrijk voor goede tv-out ondersteuning, maar dat werkt tegenwoordig ook al goed.

De MCE versie is overigens speciaal voor windows media center, dus als je dat niet hebt, dan moet je die niet nemen.

Zie hier: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_78.01.html

Overigens heb je nu nog de keuze uit de engelse en de internationale versie :)

[ Voor 11% gewijzigd door hufkes op 25-09-2005 04:10 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, maar ik draai dus wel MCE 2005. Beide drivers van Nvidia zijn WHQL gecertificeerd. Als ik het nu logisch bekijk zou ik dus de oudere versie voor MCE moeten gebruiken?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Let wel even op.
De Geforce 6800 serie van Asus is anders dan het het referentie design van nVidia.
Volgens mij werken de ForceWare drivers van nVidia prima maar mocht je ergens tegen problemen aan lopen denk dan even aan het feit dat jou kaart geen refentie design heeft.

Oudere versie voor MCE. Ja dat zou best kunnen. Maar nieuwer is niet altijd beter. Dus wat is er mis met een "oude" versie vergeleken met andere platformen? Misschien zijn er op WinXP/2k wel problemen gefixt, problemen die MCE helemaal niet heeft bijvoorbeeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 25-09-2005 13:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
tja, in principe draait het systeem prima met alle drie drivers, maar...
de drivers hebben -naar mijn ervaring- allen een probleem met het onthouden van de kleurcorrectie-instellingen (bureaublad, overlay, volledig scherm, alle). De overlay is enorm donker in de standaard en de helderheid moet volledig vol open staan om het beeld normaal te zien. Ook kan je deze instellingen opslaan maar na elke reboot van je systeem komen deze pas in actie nadat je het instellingenscherm weer hebt geopend, hoogst irritant dus.. maar ik geloof niet dat onderling de drivers veel verschil uitmaakt voor deze kaart is t niet?