[Flash] Een mouseMovementDingOfzo

Pagina: 1
Acties:

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Oke, dit is het geval:

Ik ben nu weer sinds kort bezig met flash omdat we voor school een site moeten bouwen. Het moet over een eiland gaan en daar moet dan wat interactiefs komen en mij leek dat het makkelijkste in flash. Gewoon 1 scene met daarin wat bewegende prut voor een 30 jarige verstandelijk gehandicapte met de brains van een 5 jarige zeg maar.

Nu heb ik het volgende: www.test.onderdegrond.nl en daar kan je zien wat dus het actieve beeld is. Dat wil ik ook zo houden maar nu heb ik een klein puntje. Nu moet ik eeuh door de scene heen gaan door middel van klikken, "slepen" en weer loslaten om naar links of rechts te gaan. Het is een beetje voor backup dat ik dit werkend heb, want ik wil eigenlijk iets anders. Het moet mogelijk zijn om met je muis te bewegen en dan de scene te laten "scrollen" dus als ik met mijn muis richting de linker kant ga dan moet de scene zich naar rechts verplaatsen en andersom.

Mijn vraag :D Waar moet ik beginnen! ik heb in flash zelf al even gezocht over zoiets en kwam erachter dat ik zeg maar de x en y coordinaten van mijn muis kan uitlezen, maar ik weet niet eens OF ik dat nodig heb en hoe ik dat dan moet gebruiken. Mijn ervaring met actionscript is nog niet perfect maar aldoende leert men :) Als iemand mij gewoon zou kunnen vertellen waar ik het ongeveer moet zoeken dan ben ik uiteraard bereid om zelf dat uit te gaan vogelen zoals ik dat nu met dat drag ook gedaan heb. Iemand vertelde mij moet je even zoeken in flash op startDrag en stopDrag en dan kom je er wel en dat is ook gelukt :)

Help!

Verwijderd

Zoek eens op onMouseDown/onMouseUp en onMouseMove. Succes!

• orange.x
Ik heb nu het volgende, links een knop, rechts een knop. Scene is 700 breed en een vlak wat op x=0 staat is 1500 breed. Nu laat ik in een tween het vlak in 100 frames naar links verschuiven zodat de rechter kant op een gegeven moment tegen de rechterkant van de scene komt te staan. op frame 1 van de tween staat een stop zodat het niet meteen begint te spelen. Nu heb ik na die 100 frames dezelfde 100 er geplakt en omgedraaid dus dat hij op frame 200 weer met de linkerkant van het vlak tegen de linkerkant van de scene staat.

Nu heb ik dit als code bij de linkerknop staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
on(rollOver){
    frame = this._parent.vlak._currentframe;
    if (frame > 100 and frame < 201){
        this._parent.vlak.play();
    }
    else if (frame > 1 and frame < 100){
        frame = frame + 100;
    }       
    trace(frame);
}
on(rollOut){
    this._parent.vlak.stop();
}

En dit is voor de rechter knop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
on(rollOver){
    if (frame == 1 or frame <= 100){
    }
    else if (frame > 101 and frame < 200){
        frame = frame - 100;
    }       
    trace(frame);
}
on(rollOut){
}

Probleem wat ik nu heb is als volgt: Ik ga met muis op rechter knop en laat tot ongeveer 50 frames spelen. Als ik nu met de muis op de linker knop ga maakt hij van frame 50 150. Maar dat is maar een getal, ik krijg het nog niet voor elkaar om echt de Scene op 150 frames te zetten. Als dit lukt dan is volgnes mij het wel klaar.

Iemand die dat nog even weet :D

Dit werkt overigens niet:
code:
1
2
3
frame = frame + 100;
this._parent.vlak._currentframe = frame;

Dus als ik dat nu nog voor elkaar kan krijgen zou het echt super zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door orange.x op 26-09-2005 12:37 ]

Verwijderd

Je eerste idee, het animeren van beeld dmv je muis, vind ik beter.
Dit kan je bereiken door de positie van de cursor uit te lezen.
Zoek eens naar _xmouse.

Sowieso staan hier voorbeelden van op http://www.flashkit.nl

• Totalmind
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07-2022

Totalmind

Division Brabant

var frame = 10
frame = frame + 50;
gotoAndStop(frame);

Met de functies goto... kun je ervoor zorgen dat nadat een variabele is verandert je er heen gaat. Denk dat dit zou moeten helpen. Hier gaat ie dus naar frame 60 en stopt daar.

http://www.divisionbrabant.nl

• Totalmind
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07-2022

Totalmind

Division Brabant

Was dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Totalmind op 26-09-2005 13:51 . Reden: Dubbelpost ]

http://www.divisionbrabant.nl

• orange.x
code voor de linker knop :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
on(rollOver){
    if (frame > 100 and frame < 201){
        this._parent.vlak.gotoAndPlay(frame);
    }
    else if (frame > 1 and frame < 101){
        frame = 200 - frame;
    }         
}
on(rollOut){
}

Code voor de rechter knop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
on(rollOver){
    if (frame == 1 or frame < 101){
    }
    else if (frame > 101 and frame < 200){
        frame = 200 - frame;
        this._parent.vlak._currentframe = frame;
    }         
    trace(frame);
}
on(rollOut){
}

Dit zou em moeten zijn!! ik had eerst het probleem dat als ik naar rechts ging en ik stop op frame 10, dat als je daar 100 bij doet je op 110 zit, en dat komt dus niet overeen met het beeld van frame 10. Op frame 190 kwam dat overeen! dus de manier is om gewoon 200 te doen - de waarde van frame. Zodat als ik naar rechts ga tot 40, ik automatisch als ik op de knop voor naar links ga ik verder ga bij 160 en dat is dus idd de oplossing :D

Ik moet mijn complete scene even overnieuw bouwen omdat ik nu niet helemaal uitkom, maar ik zal binnenkort even op www.test.onderdegrond.nl mijn resultaat zetten :)

Heb even mijn .fla en alles van wat ik gemaakt heb online gezet:
www.test.onderdegrond.nl/oefen.html
www.test.onderdegrond.nl/oefen.fla

In ieder geval bedankt, en ook Peter uit mijn eigen klas :D

[ Voor 8% gewijzigd door orange.x op 26-09-2005 14:53 ]

Verwijderd

Probleem dat je nu zal tegenkomen is dat je geen knoppen meer op je "stage" kan zetten. Wanneer een knop namelijk onder je linker of rechter "hitzone" terecht komt zij hun functionaliteit verliezen.
Pagina: 1