[Xorg] Headless server opzetten

Pagina: 1
Acties:

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 10:15
Ik heb net debian geinstalleerd op mijn server, inclusief Xorg server. Mijn doel was namelijk dat ik remote kon inloggen op die server met een gui. Het probleem is nu echter, dat ik de xserver niet kan starten, omdat de server "headless" is en er dus geen muis/tobo en monitor op aangesloten zijn.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

[ Voor 7% gewijzigd door Quadro! op 24-09-2005 20:40 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

BoAC

Memento mori

Kijk eens naar vncserver. Die doet wat jij wilt ;)

• Quadro!
Ok, ik zal het even proberen :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

BoAC

Memento mori

Vanaf welk OS probeer je dat trouwens?
Er zijn X11 Clients die naar een remote X11 Server kunnen connecten ;)

• Quadro!
Ik wil vanaf een windows desktop een debian server besturen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 10:57
vnc4server apt-getten en volgens mij moet je ook nog Xvnc hebben maar dat weet ik niet zeker en dan kun je je X client op je server bereiken.
zo heb ik het hier ook draaien werkt ideaal als je snel even iets moet testen ik heb het zelfs via ssh lopen werkt perfect

om remote je linux server te bedienen heb je helemaal geen x nodig is totaal onnodig installeer ssh en leer met bash of wat voor shell dan ook om te gaan en je bent klaar

[ Voor 25% gewijzigd door lordgandalf op 24-09-2005 21:35 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Quadro!
Ik kan wel met bash omgaan (heb debian ook in multiboot met windows op mijn desktop draaien), punt is dat ik programma's op mijn server wil draaien die alleen met X werken, vandaar :)

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je zou ook gewoon lokaal een X server kunnen draaien en dan X forwarding over SSH gebruiken.

• Quadro!
Je bedoelt een X server op mijn desktop? Zo ja, de bedoeling van dit hele feest is dat ik op windows computers ergens anders erop kan inloggen; lokaal een x server draaien is dus niet handig.

Maar dat even terzijde. Dit heeft niet met xorg te maken, eerder een praktisch punt: hoe kun je een proces, dat je remote hebt opgegeven (bijv met putty), door laten lopen als je uitlogd? Ik zou dit willen omdat ik dan op mijn server een download programma opdracht zou kunnen geven om iets te gaan downloaden, zodat ik dan op mijn eigen kamer heerlijk rustig kan slapen :P Stom stom stom: wat verder google werk heeft me het antwoord al gebracht: "nohup"

[ Voor 13% gewijzigd door Quadro! op 25-09-2005 00:31 ]

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Om wat voor download programmatje gaat dat dan precies? Er zijn vast ook console alternatieven die je in screen (beter, kan je attachen) of op de achtergrond kan draaien. Werkt misschien wat makkelijker ;)
Hoewel het met vnc ook prima zou kunnen.

• Quadro!
Ja idd, ik dacht eerst aan een mooi nzb-leech programma voor X. Maar na enig zoekwerk en apt-get werk voor perl-modules ben ik op een command-line perl script uitgekomen dat zijn werk ook prima doet :) Dat VNC laat ik dus eerst ff achterwege.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
Houdt er even rekening mee dat het hele client<>server verhaal bij X een beetje omgedraaid is. De server is het deel wat voor de communicatie met je videokaart/tobo/muis zorgt en draait dus clientside, de apps (de clients van de server) draaien server-side. Wat je dus wil is een XDM/KDM/GDM starten op je server, niet de X-server starten ;)

• Quadro!
Ok, thx for the info. Als ik later toch nog eens een xdm (oid, iig geen x server dus :+ ) server wil starten :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

maar om {x,k,g}dm te starten moet je wel een X server op je server starten, je hebt wel virtuele servers, of bijvoorbeeld Xvnc. Starten van een gewone X server zonder muis tobo en monitor zou geen punt moeten zijn, wel xorg.conf instellen zodat ie niet stopt als ie geen muis vindt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Ik heb 2 servers in een rack hangen, en ik kan gewoon vanuit een windows maschine over SSH via Xterm de deskop overnemen. Het programma dat ik daar voor gebruik is X-Win32. Dit werkt altijd zonder problemen! En het is volgens mij ook redelijk veilig aangezien je connectie over SSH loopt.

Een echte golver is nooit uitgeput

• Liegebeest
  • Laatst online: 21:20
En daar heb je zaken als XDMCP voor nodig.. Geen lokale X-server op de server nodig dus.

Liege, liege, liegebeest!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
gdm/kdm/xdm starten ook gewoon zonder een X server te starten op de machine waar xdm/gdm/kdm op draait, je moet alleen in de configuratie instellen dat er geen X server op :0 gestart wordt.

• terrapin
  • Niet online
Waarom niet gewoon FreeNX/nxserver? Werkt perfect zonder ingewikkelde xservers te moeten installeren onder windows, en het is een stuk sneller dan VNC..
Zie onder andere http://www.nomachine.com voor de niet gratis versie..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Pagina: 1