Toon posts:

zomaar radio op de subwoofer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
er is iets heel raars aan de hand met mijn pc speakers (2.1 goedkooop merk) als ik ze aan doe hoor ik gebrom (ja dit komt door de aarde interfentie), maar is het dan normaal dat je SLAM! FM hoort als de speaker aan staat en jij je pc geen geluid maakt?? 8)7 8)7
ik vind dit nogal grappig.
Weet iemand hoe dit heet en/of hoe dit komt..

ja het klinkt allemaal raar maar het is wel waar!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Dat is soms wel normaal ja, je bent neit de enigste die er last van heeft, via de zoekfunctie zijn er wel meer topics over te vinden. Wees blij dat het slamfm is:)

edit: bijv dit topic: Buitenaards signaal op m'n Subwoofer?

[ Voor 26% gewijzigd door heracles op 24-09-2005 19:12 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Het kan zeer goed door aardlussen komen (al dan niet in de versterker zelf of externe kabels). Deze kunnen ongewenst als antenne gaan werken.
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt met het maken van een versterker, toen ik de aardes goed had aangesloten was het helemaal weg.

/edit
Ja jij heb tenminste SLAM FM, ik had een duitse zender :(
;)

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 24-09-2005 19:07 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik heb het ook met een goedkoop speakersetje aan een computer. Zal inderdaad iets met antenne-achtige-dinges te maken hebben, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Wel gek, want om fm-uitzendingen te ontvangen heb je toch wel bepaalde schakelingen nodig :?

Verwijderd

Topicstarter
ja het leuke is dat als ik het wil verhelpen ik dat niet kan doen.
in heel mijn huis zijn de stopcontactwanddozen in "design" en hebebn geen aarding |:(
en de stekker van de speakerset heeft ook geen aarde maar dat maakt volgens mij neit uit.

dus die brom zal ik moeten aanhoren.

p.s. tja slam fm is inderdaad een meevaller :*)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Misschien moet je wat met coaxkabels klooien, zodat de draden naar je speakers zijn afgeschermd, en niet meer als antenne kunnen fungeren :).
edit:
aarden van je coax aan de behuizing :?

[ Voor 16% gewijzigd door stefan001 op 24-09-2005 19:28 ]

• ThoetmosesIII
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 09:30
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 19:02:
Weet iemand hoe dit heet en/of hoe dit komt..

ja het klinkt allemaal raar maar het is wel waar!
Dit lijkt op laag-frequent-detectie (of LFD).
Dit is een vorm van storing waarbij snoeren die op je versterker aangesloten zijn als ontvangstantenne gaan fungeren. Bij sterke signalen zou het dan zo maar kunnen dat de signalen van je 'antenne' door je versterker worden versterkt en via je luidsprekers te horen zijn.

Belangrijk is om vast te stellen welke draden als antenne fungeren.
Dat kan (in theorie) de 230V aansluiting zijn, maar ook heel goed de snoeren tussen versterker en luidspreker (meest waarschijnlijk).
In het laatste het geval, kan je met een laag volume eens proberen of het verschijnsel zich ook voor doet als je een koptelefoon op je luisprekeruitgangen aansluit (belangrijk.... laag volume anders kan je een nieuwe koptelefoon aanschaffen :r ).
Als je SLAM dan niet meer hoort is het aannemelijk dat je luidsprekersnoeren de 'antenne' vormen.

Vaak is het probleem dan op te lossen door de luisprekersnoeren een paar keer door een ferrietring te rijgen.
Een ferrietring is een ring van een ijzerachtigmateriaal die er onder andere voor kan zorgen dat antennesignalen worden onderdrukt.
Neem die ring dan zo dicht mogelijk bij de versterker op voor het meest optimale resultaat.

Zo'n ringkern koop je bij een electronica onderdelen winkel of bij een technische dumpzaak.
De ringen die ik bedoel hebben zo'n diameter 3cm.
Hoeveel keer je de luidsprekersnoeren door de ring moet halen weet ik niet precies, maar zelf zou ik het met 4 of 5 wikkelingen proberen. Geeft dat geen resultaat dan een winding meer of minder proberen.

Eerst 1 of 2 ringetjes kopen en dan een beetje pielen, maar ja wil je SLAM-FM wel onderdrukken? :'(

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

of zit je dicht bij een fm zender van slamfm?

Verwijderd

Wat al meerdere hebben gezegd: dit is een probleempje met afschernming:
Bij goedkope spullen heb je vaak een kabeltje waarbij de plus en min van elkaar gescheiden NAAST elkaar in een bemanteling zit.
Bij het betere werk zit vaak de min OM de plus heen of er zit een mantel om ZOWEL de plus als de min heen.
De ferrietringen kunnen helpen maar beter is het om, als het kan, betere draden (met mantel) op de speakers aan te sluiten!

De tulpkabels van losse stereo componenten hebben altijd de "aarde" om de plus en min apart zitten daarom heb je daar nooit problemen.

Wat betreft de opmerking dat je een bepaalde schakeling moet hebben om FM te kunnen ontvangen: een antenne van 1 meter is voldoende en waarschijnlijk zijn de draden bij dit soort setjes om en nabij 1 meter lang! Kortom: een ideale FM antenne!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik ben het 100% eens met k1n!

Volgens mij kwam het ontvangen van FM (frequentie modulatie) doordat een versterker geen lineair verband heeft en dat hierdoor de Frequentie modulatie om wordt gezet naar een signaal met een veranderende amplitude. Ik weet het niet precies, maar zoiets was het.

/edit
FF gegoogled, ik stel voor dat je dit eens naleest:
http://www.alectrosystems...io_tips/audio_tip_RFI.htm
Vergeet dat deel over gebalanceerde verbindingen maar.

/edit2
Nog een site:
http://www.selfhelpandmore.com/interference/radio/index.htm
Valt meer dan genoeg over te vinden

[ Voor 120% gewijzigd door JuuL20 op 25-09-2005 21:31 ]

Pagina: 1