[debian] mp3 speler (als USB Mass Storage) niet te mounten?

Pagina: 1
Acties:

• 2nosedt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02-2010

2nosedt

Music-addict

Topicstarter
Ik heb vandaag een Cowon IAudio X5L gekocht, en probeer ik nu te mounten onder Linux (Debian, kernel versie 2.4.27-2-386).
Maar ik kan hem nergens onder de devices vinden.

Ik heb een 6-in-1 panel in mn kast zitten, met 4 kaartlezers en 2 USB-poorten. Deze kaartlezers kan ik mounten (/dev/sda, sdb, sdc en sdd).
Bij mn sg_scan krijg ik het volgende;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
tim:/media# sg_scan -i
/dev/sg0: scsi1 channel=0 id=0 lun=0 [em]
    ICSI      IC1100        CF  2.5b [rmb=1 cmdq=0 pqual=0 pdev=0x0]
/dev/sg1: scsi1 channel=0 id=0 lun=1 [em]
    ICSI      IC1100        MS  2.5b [rmb=1 cmdq=0 pqual=0 pdev=0x0]
/dev/sg2: scsi1 channel=0 id=0 lun=2 [em]
    ICSI      IC1100    MMC/SD  2.5b [rmb=1 cmdq=0 pqual=0 pdev=0x0]
/dev/sg3: scsi1 channel=0 id=0 lun=3 [em]
    ICSI      IC1100        SM  2.5b [rmb=1 cmdq=0 pqual=0 pdev=0x0]

Ik zie dus mijn 4 kaartlezers, maar mijn USB Mass Storage staat er niet tussen.
Wel vindt mijn computer hem schijnbaar, maar heb geen idee hoe ik er nu voor moet zorgen dat sg_scan em ook vind, en ik het kan mappen naar een device die ik kan mounten.

onder /proc/scsi/usb-storage-1/2 vindtie em dus wel;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
tim:/media# cat /proc/scsi/usb-storage-1/2
   Host scsi2: usb-storage
       Vendor: Cowon Systems, Inc.
      Product: iAUDIO X5
Serial Number: 100
     Protocol: Transparent SCSI
    Transport: Bulk
         GUID: 0e2105100000000000000100
     Attached: Yes

musica | fotografica | amalia

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 21:59
Ik geloof dat je een usbmount apt package kunt gebruiken voor het mounten van USB mass storage devices.

Pwnd

• 2nosedt

2nosedt

Music-addict

Topicstarter
hm net gedaan, maar al mijn mappen zijn dan leeg.. nog niet veel effect :S

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

volgens mij mis je een kernel module.
waneer je je usb met mass storage aan sluit staat er in de logs. op welk device hij ze zet. /dev/sd(a-z)

>.< >.< >.< >.<

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 20:04
Er staat ook niets bij "fdisk -l"? Als hij er dan wel bij staat, dan zal je ze toch handmatig moeten gaan mounten.

Waarom gebruik je nog steeds de 2.4 kernel serie als ik dat mag vragen :? (serieuse en terechte opmerking)

Oja, en nog een quote van "usbmount"
[...]
The script that does the (un)mounting is called by the udev daemon.
Therefore, USBmount requires a 2.6 (or newer) kernel.
edit:
Hierboven zou ook nog kunnen, weet dat het bij de 2.6 kernels gewoon "usb-storage.ko" heet, misschien even "modprobe usb-storage" (of "lsmod|grep usb" en kijken of die er al tussen staat?)

[ Voor 36% gewijzigd door LinuX-TUX op 25-09-2005 15:24 ]

• 2nosedt

2nosedt

Music-addict

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op zondag 25 september 2005 @ 14:58:
Er staat ook niets bij "fdisk -l"? Als hij er dan wel bij staat, dan zal je ze toch handmatig moeten gaan mounten.

Waarom gebruik je nog steeds de 2.4 kernel serie als ik dat mag vragen :? (serieuse en terechte opmerking)

Oja, en nog een quote van "usbmount"
[...]

edit:
Hierboven zou ook nog kunnen, weet dat het bij de 2.6 kernels gewoon "usb-storage.ko" heet, misschien even "modprobe usb-storage" (of "lsmod|grep usb" en kijken of die er al tussen staat?)
Ik ben met fdisk -l nog al mijn sd-devices afgegaan.. en kwam erachter dattie nu op sde1 zit. Dus ik kan em mounten en het werkt gewoon. Dus geweldig bedankt voor de tip!
Wel vaag dat ik em niet eerder heb gevonden, want ben alle sd-devices afgegaan met het mounten.. maargoed, connectie hebben we nu iig :)

En goede en terechte opmerking inderdaad over de kernel. Reden is dat ik een redelijke newbie ben. Heb wel redelijk wat met linux gewerkt, maar dan heel oppervlakkig. Nu ben ik op mijn desktop totaal overgestapt van windows op linux, dus spring ik gelijk in het diepe. Begrijp nog maar een fractie van alles maar dat komt vanzelf wel :)
Volgend doel is ff om een nieuwe kernel te installeren, en gelijk heel mn Xorg en KDE gebeuren enzo te updaten.

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 20:04
Ah, to bad.

Kan natuurlijk altijd nog overschakelen naar (K)Ubuntu als je wil, sinds je toch al debian hebt. Netter zou wel zijn om het vanaf scratch te doen, maar hee, je kan niet alles hebben ;)

Voordeel van (K)Ubuntu is autodetectie en alles werkt gewoon lekker standaard out-of-the-box* en vlot. Heb zelf net geupgrade naar 5.10 (AKA Breezy Badger) en zo ziet het er ongeveer uit:
klik
klik

Ik kwam vandaag op een andere Debian install, die ga ik zo over mijn Gentoo heenzetten, gebruik het nauwelijks meer. Gewoon om wat mee te spelen dus. (Distro is DebianPure)
Ik wil het proberen omdat (K)Ubuntu toch niet echt de vrijheid geeft die ik wil hebben. Er kan veel, maar je zit ook met veel restricties. Alle pakketjes moeten door de (K)Ubuntu molen worden goedgekeurd voordat ze beschikbaar zijn. Wil je dat omzeilen door gewoon Debian repositories toe te voegen in sources.list, dan zou je nog wel eens voor wat onaangename verrassingen kunnen komen te staan. (ervaring mee :()

*Uitzonderingen her en der natuurlijk

Maar fijn voor je dat het nu werkt natuurlijk :Y)
*HINT*: apt-get dist-upgrade && apt-get install kernel-image-2.6.12-2-686 oid :+ ... wat er beschikbaar is/welke debian repositories je gebruikt.
Pagina: 1