Toon posts:

het "Twee Geluidskaarten"-probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

velen zijn mij hier al voorgegaan in het vragen over Hoe & Wat van twee geluidskaarten, maar ik beloof jullie dat ik echt heb gezocht en geen antwoord heb gevonden op mijn desastreuse problemen.

Ik was al lange tijd tevreden met de geluidskaart die standaard met mijn Windows XP Dell kwam (een Creative SB Live! Value volgens apparaatbeheer) maar vanwege podcasting/radiogebeuren besloot ik vandaag om een tweede geluidkaart te kopen. De goedkoopste die de Mycom mij kon bieden, de Sound Blaster Live! 24-bit. Deze kocht ik en thuis stopte ik deze, blij als een kind, in mijn computer.
Wanneer ik hem probeer te installeren loopt het installatieprogramma fataal in de soep. Hij blijft hangen bij 95% ("updating your windows drivers. This may take a few minutes") en uiteindelijk heb ik toen besloten om de computer maar even opnieuw op te starten (dmv een druk op de knop, want windows was te druk bezig met vastslaan om vrijwillig ergens op te reageren).
Toen ik de computer opstartte en de installatie nog eens wilde draaien gaf hij echter aan dat hij die kaart niet kon vinden!? Toen ik probeerde om muziek af te spelen werkte dit niet. Op de nieuwe kaart niet, maar op de originele kaart ook niet!
Dus ik ga naar Hardware in het control panel (configuratiesysteem bij mij, want in verband met de mede-bewoners van dit huis heb ik een NL-installatie). Hier vindt hij al snel twee "mediacontrollers", en nadat hij vroeg om de locatie van een paar dll-bestanden die hij niet kon vinden, gaf hij de melding dat beiden kaarten geïnstalleerd waren.
Toen ik dit uitprobeerde lukte het mij inderdaad om op mijn nieuwe kaart een mp3tje af te spelen, maar mijn oude kaart weigert sindsdien dienst. En op de nieuwe kaart werkt mijn microfoon ineens niet meer. Ik heb er 2 uitgeprobeerd die het allebei niet meer deden. Ik heb wat gelezen over de IRQ die niet hetzelfde mag zijn, maar dat is hij ook niet (16 en 17).

Geen idee wat het probleem is. Mijn excuus dat het zo'n lang verhaal is geworden, ik wilde enkel uitgebreid genoeg blijven zodat iemand me misschien zou kunnen helpen. O-)

Verwijderd

Ik kan uit je verhaal niet afleiden of je beide kaarten apart (dus slechts 1 kaart tegelijk) al hebt getest.

Ook vermeld je nergens welke drivers je gebruikt. De KX drivers kan je ook proberen. De niet officiele maar betere drivers dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 18:48:
Ik kan uit je verhaal niet afleiden of je beide kaarten apart (dus slechts 1 kaart tegelijk) al hebt getest.

Ook vermeld je nergens welke drivers je gebruikt. De KX drivers kan je ook proberen. De niet officiele maar betere drivers dus.
Dank je, ik zal me eens gaan buigen over die KX drivers. Ik heb allebei de kaarten tegelijkertijd getest.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Ik gok dat je voor beide geluidskaarten dezelfde driver moet gebruiken ('t zijn immers beide SB Live!s), maar de driver van Creative driver kan maar één geluidskaart aansturen. Volgens de FAQ van de KX-driver zou die wél in staat moeten zijn meerdere kaarten aan te sturen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Twee (bijna) dezelfde geluidskaarten geven gegarandeerd problemen, heb het zelf ook eens geprobeerd en dit was echt een ramp! Zeker als je een oudere versie en een nieuwere versie wil installeren heb je kans dat sommige DLL's door beide kaarten worden gebruikt maar waarvan de oude kaart de oude DLL verwacht en de nieuwe een nieuwere versie van hetzelfde bestand (= problemen!). Succes met proberen maar ik zou toch de kaart terugbrengen en een andere meenemen, meer kans van slagen!

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Verwijderd

Of gewoon effe je oude eruit slopen of disablen lijkt me... Je kunt toch niet twee kaarten tegelijk gebruiken dus waar niet die ene gewoon eruit halen :?

• MidnightMotion
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 19:51:
Of gewoon effe je oude eruit slopen of disablen lijkt me... Je kunt toch niet twee kaarten tegelijk gebruiken dus waar niet die ene gewoon eruit halen :?
Bijvoorbeeld om muziek te mixen of het geluid van WinAmp naar de versterker te sturen en geluid van Windows naar computerboxen, het zijn maar 2 "fictieve" ;) voorbeeldjes

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval heeft het iets te maken met het opnemen van skype-conversaties. Als ik had geweten dat twee praktisch dezelfde kaarten zoveel problemen hadden veroorzaakt had ik wel een andere gekocht |:(

Ik heb de KX drivers geïnstalleerd maar het geluid blijft even nonexistent bij mijn originele kaart :? Mijn computer staat nu wèl vol met verschillende drivers, misschien morgen proberen om alle drivers eraf te halen en van scratch beginnen?

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Als ik hier even op mag in springen.
Mijn probleem is het volgde.
Ik gebruik i-tunes voor de muziek en ik wil een 5.1 head set gebruiken.
Nu wil ik i-tunes over de standaard geluidskaart en de 5.1 over de creative audigy.

heeft iemand zo'n opstelling al geprobeerd ?

alvast bedankt,

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• MidnightMotion
daanski82 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:14:
Als ik hier even op mag in springen.
Mijn probleem is het volgde.
Ik gebruik i-tunes voor de muziek en ik wil een 5.1 head set gebruiken.
Nu wil ik i-tunes over de standaard geluidskaart en de 5.1 over de creative audigy.

heeft iemand zo'n opstelling al geprobeerd ?

alvast bedankt,
Hangt er vanaf wat je met een standaard geluidskaart bedoelt, van welk merk deze is en of je in I-Tunes kan kiezen welke geluidskaart het programma moet gebruiken (ik denk het bijna wel?).
Ik heb hier een C-Media onboard geluidschip die ik gebruik om WinAmp muziek naar mn versterker te laten sturen en een Soundblaster Audigy voor de rest van het geluid (Windows, spellen, etc) Werkt 100% zonder een enkel probleem!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 13:11

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik heb zelf ook 2 geluidskaarten draaien. Een terratecDMX6fire en een onboard C-media kaart. Nu is het zo dat als ik windows opniew installeer deze 2 soms wat problemen geven. Wat ik dan meestal doe is in configuratie scherm geluiden en audio apparaten eerst de 1e kaart als default instellen dan het controll panel van die kaart openen alle instellingen goed zetten rebooten en daarna wisselen weer via geluiden en audio apparaten en dan via het controll panel van de andere kaart alles goed instellen en rebooten.

Als beide kaarten hetzelfde controll panel gebruiken zou ik deze helemaal niet gebruiken en alleen instellingen veranderen via geluiden en audio via het configuratiescherm van windows, dit kan echter beperkingen van de instellingen opleveren dus dat wordt effe testen. Wat betrefd de drivers voor windows daar kan ik me idd voorstellen dat er conflicten op kunnen treden omdat ze dezelfde drivers gebruiken, alleen toch is het zo dat het 2 verschillende kaarten betrefd nl een 16 bit en een 24 bit kaart. Ik zelf heb hier 3 audio mutimedia controllers, de onboard, de terratec en mijn TV kaart en het werkt allemaal naar behoren. Mocht dit alles niet baten dan zou ik in apparaten beheer de kaart die je op het moment niet nodig hebt op disable zetten maar aangezien ik hier soms ook wat moet klooien met configuratie settings zou ik dat toch nog eens goed testen

Wat ik zelf altijd wel een goede test vind is om in winamp de andere geluidskaart als output te kiezen zo kun je kijken of de kaart wel goed aangestuurd wordt.

Succes iig

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
MidnightMotion schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 22:59:
[...]

Hangt er vanaf wat je met een standaard geluidskaart bedoelt, van welk merk deze is en of je in I-Tunes kan kiezen welke geluidskaart het programma moet gebruiken (ik denk het bijna wel?).
Ik heb hier een C-Media onboard geluidschip die ik gebruik om WinAmp muziek naar mn versterker te laten sturen en een Soundblaster Audigy voor de rest van het geluid (Windows, spellen, etc) Werkt 100% zonder een enkel probleem!
Ik gebruik een Game surround Fortissimo 2 (i.v.m. SPDIF naar de woonkamer voor de thuis bios)
en ik wil mijn Creative Audigy er bij gaan plaatsen voor de 5.1 headset (Medusa 5.1 Surround Sound Headset).
Zo wil ik het hebben
de fortissimo is voor i-tunes, powerdvd, BSplayer
en de creative voor WOW, GTA.

[ Voor 3% gewijzigd door daanski82 op 03-10-2005 13:16 ]

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• MidnightMotion
daanski82 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:13:
[...]

Ik gebruik een Game surround Fortissimo 2 (i.v.m. SPDIF naar de woonkamer voor de thuis bios)
en ik wil mijn Creative Audigy er bij gaan plaatsen voor de 5.1 headset (Medusa 5.1 Surround Sound Headset).
Zo wil ik het hebben
de fortissimo is voor i-tunes, powerdvd, BSplayer
en de creative voor WOW, GTA.
Zou moeten kunnen, gewoon erin proppen en kijken wat er gebeurt zou ik zeggen :)

Powerdvd en BSplayer hebben volgends mij allebei de mogelijkheid een geluidskaart te kiezen (I-tunes weet ik nog steeds niet zeker) dus als je de andere als default instelt kan je de fortissimo in de applicaties zelf kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door MidnightMotion op 03-10-2005 18:54 ]

Pagina: 1